Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
animap

Hastighet vid färd i mörker

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Det faller sig så att jag ska genomföra en 20 NM lång färd en kväll nästa vecka till uppläggningsplatsen. Båten har givetvis godkända lanternor, dubbla elektroniska sjökort (plotter och mobilen med Eniro på sjön) och jag har kollat upp aktuella fyrar i förväg och har koll på olka fartygs lanternor.

 

Eftersom jag inte kan starta förrän kl 18:30 så kommer det vara becksvart. Vad gäller då för hastigheten?

Vid nedsatt sikt ska man givetvis anpassa farten.

 

Jag kollade i Sjötrafikföreskrifterna, och där står:

3 l: Med ”nedsatt sikt” förstås varje situation då sikten är begränsad på grund av
tjocka, mist, snöfall, hårt regn, sandstorm eller av annan liknande orsak.

Enbart mörker innebär inte att det är nedsatt sikt.

 

Notera sista meningen, som specfikt talar om att mörker inte räknas som nedsatt sikt. Jag tolkar detta nästan som att man specifikt säger att det är OK att hålla vanlig marchfart, i mitt fall drygt 20 knop, trots att det är becksvart ute. Man får helt enkelt "hoppas" att alla andra båtar också har fungerande lanternor.

 

Vad gäller?  (nu lär det inte vara jättemycket småbåtar ute en mörk vardagskväll mitt i oktober)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i landet ska du köra? Om det är på västkusten så pågår hummerfiske, så det ligger tusentals kulor med linor i genom hela skärgården, även mitt i farlederna. Där skulle jag inte köra en meter i mörker avsiktligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se hummerfiskarnas kulor som ligger i farlederna.

Inlägget kom ½ minut för sent

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för samstämmiga svar! Det verkar ju galet om det ligger fiskekulor mitt i farlederna, det är i princip inte tillåtet om det inte är någon specialregel på Västkusten.

 

Färden går mitt i Furusundsleden i Stockholms skärgård, den som trafikeras av ett flertal stora Finlandsfärjor per dygn. Så där ligger iallafall inga fiskeredskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte sjörättsjurist, men jag skulle säga att försiktighet och gott sjömansskap gäller. Jag gjorde en liknande tur förra hösten och gick från Viggbyholm över Lilla Värtan i planingsfart, i mörker men med god sikt. Vid den tiden på året är det väldigt lite fritidsbåtar ute och den kommersiella trafiken syns väl. Samtidigt.. Jag vet inte hur smart det var. Hade sikten varit sämre hade jag inte kunnat köra så.

 

Ditt omdöme styr, tror jag. Smäller du med något så kommer det väl att koka ner till om du har anpassat farten till förutsättningarna. Kör du snabbt i mörker utan radar så är det nog risk att det anses vara ditt fel, såvida den andra inte gjort uppenbart fel och stannat mitt i farleden utan lanternorna på eller nåt liknande. Sen är det ingen mänsklig rättighet att köra i 20 knop i mörker, när sikten är avsevärt sämre än på dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, Brunnsviken said:

Ditt omdöme styr, tror jag. Smäller du med något så kommer det väl att koka ner till om du har anpassat farten till förutsättningarna. Kör du snabbt i mörker utan radar så är det nog risk att det anses vara ditt fel, såvida den andra inte gjort uppenbart fel och stannat mitt i farleden utan lanternorna på eller nåt liknande. Sen är det ingen mänsklig rättighet att köra i 20 knop i mörker, när sikten är avsevärt sämre än på dagen.

 

Smäller det så är det ju alltid en bedömningsfråga. Men rent teoretiskt, om jag skulle krocka med en annan liten båt (oavsett om den har radar eller ej) och den var väjningsskyldig, så kommer inte jag anses vara skyldig. Regeln säger att man är skyldig att använda all utrustning som finns ombord för att upptäcka andra fartyg.

 

Min båt är ju av den typ som i princip inte går att köra mellan 7 och 17 knop, och jag vill helst att färden ska ta 1 timma istället för 3-4.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett begrepp som heter säker fart. Du skall anpassa farten efter omständigheterna för stunden.

Det är väl typ som i trafiken att du skall kunna stanna för varje förutsägbart hinder.

Redigerad av StyrmanKarlsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, StyrmanKarlsson said:

Det finns ett begrepp som heter säker fart. Du skall anpassa farten efter omständigheterna för stunden.

 

Svar ja!  Och enligt Regel 6 i Sjötrafikföreskrifterna så påverkas säker fart av följande:

 

1) siktförhållandena
2) trafiktätheten innefattande jämväl anhopningar av fiskefartyg eller andra fartyg
3) fartygets manöverförmåga under rådande förhållanden, särskilt med hänsyn till stoppsträcka och girförmåga
4) förekomsten under mörker av bakgrundsljus exempelvis ljus från land eller av reflexer från egna ljus
5) vind-, sjö- och strömförhållanden samt närheten till navigatoriska faror
6) djupgåendet i förhållande till tillgängligt vattendjup.

 

Notera att Sikt anges, och i Regel 3 så anges det specifikt att "Enbart mörker innebär inte att det är nedsatt sikt". Och ovan så pratar de specifikt att i mörker så kan säker fart påverkas av störande ljus (men alltså inte mörkret i sig).

 

Ganska intressant, men jag kan inte tolka det som annat än att regelverket anser att det är OK att gå med normal planingsfart i mörker, under förutsättning att man håller noggrann utkik, så gott det går i mörkret 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev animap:

Ganska intressant, men jag kan inte tolka det som annat än att regelverket anser att det är OK att gå med normal planingsfart i mörker, under förutsättning att man håller noggrann utkik, så gott det går i mörkret 😉

Det blir en kul akademisk diskussion det här, men frågar du av teoretiska eller praktiska skäl? Vad regelverket säger spelar ju bara roll om du inför någon annan måste hävda att du höll dig till det, typ rättegång. Vill du slippa hamna i en sån situation så tar du det säkra före det osäkra och kör på ett sätt som du behärskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär finnas en gravsten där det står "Han hade förkörsrätt".

 

Med det vill jag säga att det spelar ingen roll vilket stöd du har i lagstiftningen för ditt beteende. Om det händer något så kommer det i alla fall att skapa bekymmer för dig.

 

Även om du får båten reparerad på försäkringsbolagets bekostnad så kommer den aldrig att bli som före olyckan igen. Skulle någon person bli skadad så kommer du att bli olycklig, det spelar ingen roll om det är du själv, en passagerare eller någon i båten du kolliderade med.

 

Så mitt råd är att ta det varligt i nattmörkret.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har förstått att det "rätta svaret" ryggmärgsmässigt är att köra försiktigt. Självklart 👍

 

När jag har varit ute på höstarna i någon naturhamn, så har jag ofta sett båtar med tydliga lanternor komma farande i full fart över fjärden bredvid. Man ser i princip inget annat än lanternan som far fram över vattnet. Och uppenbarligen är det ett helt korrekt beteende om man kan trakterna, vädret är lugnt, man har nödvändig navigationsutrustning, har korrekta lanternor och håller så god utkik man kan.

 

Jag frågar mest av praktiska skäl. Om man verkligen ska någonstans, så är det ju rätt stor skillnad på att göra 5 knop eller att göra 20 knop.

 

I mitt fall så är det en stor och bred led som jag kört hur många gånger som helst under dagtid, jag kollar upp fyrar och annat i förväg, och jag tror det är helt obefintligt med småbåtar ute på vardagskvällen i oktober. Som någon skrev, stora båtar och färjor lyser som julgranar på långt håll.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev animap:

och jag tror det är helt obefintligt med småbåtar ute på vardagskvällen i oktober.

Det är just det här med att "tro" som är problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev animap:

Och uppenbarligen är det ett helt korrekt beteende om man kan trakterna, vädret är lugnt, man har nödvändig navigationsutrustning, har korrekta lanternor och håller så god utkik man kan.

Ja, jo, samtidigt innebär det inte att det är lagligt att köra 90 km/h på 70-väg med bil bara för att många gör det. Vad jag menar är att vad du observerar är inte nödvändigtvis rätt, även om det tydligen är kutym där du höll till. Men ja, under omständigheterna som du nämner så kanske flera av dem du såg kan hantera situationerna som kan uppstå. Jag har ingen aning.

 

8 minuter sedan skrev animap:

I mitt fall så är det en stor och bred led som jag kört hur många gånger som helst under dagtid, jag kollar upp fyrar och annat i förväg, och jag tror det är helt obefintligt med småbåtar ute på vardagskvällen i oktober.

Du förbereder dig och kan omgivningarna, det är bra. Samtidigt måste du vara beredd på de där småbåtarna och allt annat som du inte trodde skulle vara ute. Och som du kanske knappt ser för att det är mörkt. Som @Lintott skrev, du kommer kanske att få rätt i sak, men det kan bli jobbigt att hantera att ha kört på något, eller ännu värre, någon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev animap:

- - -

Som någon skrev, stora båtar och färjor lyser som julgranar på långt håll.

Det är inte de stora fartygen som är problemet. Det är de små snurrebåtarna med en stugägare som korsar farleden på väg från parkeringsplatsen på landsidan och ska till sitt sommarställe på en ö på andra sidan farleden.

 

Längs Furusundsleden finns det en mängd av småbåtshamnar på landsidan och gott om sommarställen på öarna utanför....

 

Det finns ju lite olika farter att välja på mellan 5 o 20 knop. Är det bakgrund så att siluetter syns så går det sannolikt att åka fortare än om bakgrunden är kolsvart så alla siluetter på vattenytan försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle själv aldrig köra 20 knop i mörker utan en radar som jag väl intränad på. 
Better safe than sorry - som de säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! 🙏 För min del så går det bra att stänga här, under tiden som tråden har växt fram så har jag funderat på det praktiska, funderat på hur detta tillämpas av båtar ute i skärgården samt även läst på om det legala i det hela. Och även funderat på vad som rent praktist borde gälla eftersom många har ett behov av att ta sig fram relativt snabbt även på höstkvällarna i skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev animap:

Tack för alla svar! 🙏 För min del så går det bra att stänga här, under tiden som tråden har växt fram så har jag funderat på det praktiska, funderat på hur detta tillämpas av båtar ute i skärgården samt även läst på om det legala i det hela. Och även funderat på vad som rent praktist borde gälla eftersom många har ett behov av att ta sig fram relativt snabbt även på höstkvällarna i skärgården.

och vad kom du fram till efter dina funderingar? Dina funderingar kan ju även komma att läsas av andra båtägare som hamnar i samma situation.

 

Sen går det aldrig att kopiera någon annans situation. Det skiljer alltid i erfarenhet, båttyp, färdväg, väder, hur svart natten är osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minutes ago, Lintott said:

och vad kom du fram till efter dina funderingar? Dina funderingar kan ju även komma att läsas av andra båtägare som hamnar i samma situation.

 

Sen går det aldrig att kopiera någon annans situation. Det skiljer alltid i erfarenhet, båttyp, färdväg, väder, hur svart natten är osv.

 

Det blir helt enkelt att anpassa turen efter rådande förhållanden och se hur det verkar osv. Går det att se hyffsat omkring mig så drar jag på helt enkelt. Efter att ha läst på så vet jag nu att det kan anses helt normalt och legalt att göra så. Men känns det som att sikten är för dålig så tar jag det mer lugnt.

 

Jag har själv båten i en sådan där småbåtshamn på landsidan, en av de största, och den var redan halvtömd förra helgen (folk har dragit upp redan). Ska bli spännande att se om jag ser en enda annan fritidsbåt ute nästa vecka, på vardagskvällen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte själv i går förmiddag mellan Trälhavet och Bergshamraviken t.o.r. i regn/ dimma. Ingen höjdare direkt....😒

Såg en arbetsbåt norrut och samma arbetsbåt plus en fritidsbåt när jag åkte hem 3 timmar senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev animap:

Ganska intressant, men jag kan inte tolka det som annat än att regelverket anser att det är OK att gå med normal planingsfart i mörker, under förutsättning att man håller noggrann utkik, så gott det går i mörkret

Så ser jag det oxå. Du verkar ha koll och omdöme så kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minutes ago, StyrmanKarlsson said:

Så ser jag det oxå. Du verkar ha koll och omdöme så kör.

 

Tack, ja man ska naturligtvis ta det försiktigt. Spelar ju ingen roll om man har rätt eller inte om man kolliderar, det gör ont ändå (som flera har påpekat).

 

Men regelmässigt, i Sjötrafikföreskrifterna, så är det fritt fram att blåsa på i mörkret, så länge man har lanternor och sikten inte är nedsatt av annat (regn, dimma mm). Lite som att grusvägarna i Norrland kan ha 110-skyltar... 😉 Man gör det på eget ansvar och eget omdöme.

Redigerad av animap

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan väl ha en strålkastare i stäven som lyser upp ca 50 meter i färdriktningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du skämtar, det är ett sa-ans otyg att ha strålkastare tända annat än vid tilläggning. På land när du kör bil finns vita väglinjer, belysning, reflexer och andra hjälpmedel för att hålla dig på vägen. På sjön har du inget av dessa hjälpmedel, det enda du har att förlita dig på är ditt mörkerseende, och då kommer du inte uppskatta att det kommer en båt med strålkastare tända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Gripen72:

Jag hoppas att du skämtar, det är ett sa-ans otyg att ha strålkastare tända annat än vid tilläggning. På land när du kör bil finns vita väglinjer, belysning, reflexer och andra hjälpmedel för att hålla dig på vägen. På sjön har du inget av dessa hjälpmedel, det enda du har att förlita dig på är ditt mörkerseende, och då kommer du inte uppskatta att det kommer en båt med strålkastare tända.

Så sant,  dessutom äter mörkret och vattnet upp allt ljus så det är värdelöst att ha strålkastare på havet. Bättre med riktiga och korrekta lanternor som är så avbländade det går. Och sen använda mörkerseende. Är det inga stjärnor eller måne som lyser upp så sänk farten och låt det ta den tid det tar. En bra kikare ger viss ljusförstärkning så jag använder ofta den för att kolla av framför båten. Sökarljs när jag vet vad jag söker för sjömärke men inte kan hitta det. Men undviker sökarljuset så mycket det går. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ikväll så har färden skett, liten återrapportering:

 

Detta var en av de finaste turerna jag gjort i mörker. Sträckan var kapellskär till Dyvik, 21 NM söderut längs Furusundsleden. Stjärnklart men ingen måne. Start kl 19 i mörk skymning, ankomst kl 20 i beckmörker. Dock hade jag hela tiden sikt, genom mörkerseendet, speciellt när jag körde inne i ruffen. När jag tittade ut genom takluckan så var det för ljust, genom topplanternan.

 

Som sagt en mycket fin tur och det kändes helt säkert att gå i dryga 20 knop (förutom vid hastighetsbegränsningen vid Furusund). Mötte 2 mindre fartyg samt en segelbåt, och körde om ett mindre fartyg. Speciellt på sträckan Växlet N till Stabogrund är det otroligt mycket fyrar och bojar. Ljuskaraktärer överallt som en julgran. Varje gång jag mötte ett fartyg eller båt så drog jag ner på farten, speciellt för att vara beredd när svallet kom.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att du fick en trevlig tur! Att köra i mörker tycker jag nog nästan är roligare än i dagsljus. Nu har ju jag radar, och då infinner sig en extra trygghetskänsla när man har full koll på vart man befinner sig, och ev. hinder i ens väg. Är sjön lugn och jag ställt in radarn rätt får jag utan problem in ekon från storlek sjöfågel och uppåt. Plotter är utan tvekan ett mycket bra hjälpmedel, men radarn är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...