Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
micke747

Garmin Vs. Navman

Rekommendera Poster

Hej. Skall köpa antingen en Garmin 172c eller en Navman 5500i Har dock lite problem att bestämma mig! Hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i år köpt en Garmin 178C samma plotter som 172C men med inbyggt ekolod. Är jättenöjd ! Jag valde Garmin därför att dom har tillbehör så att man kan överföra data mellan en PC och GPSen. Helt suveränt att lägga upp rutter på PCn och överföra dem till ett kort eller direkt till GPSen. Jag använder även PCn för att spara loggarna. Jag har både en kortprogramerare och ett interface, men använder nästan uteslutande kortprogrameraren. Ta med datakortet hem gör dina ändringar spara till kortet. Sätt in kortet i GPSn klart ! Tänk på att köpa Bluechart Atlanic CD och ett tomt Datakort (Ej förprogramerade kort)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekomendera Lowrance 3500, tycker kartbilden är mycket bättre på den än Garmin. Kolla själv får du se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår också att du köper en Lowrance, klart bättre bild än både Garmin och Navman. Dessutom är Navionics Gold sjökorten att föredra före BlueSea format, tycker jag. Själv valde jag Lowrance 110C som man utan att överdriva kan kalla nice. :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

grejen är att jag måste välja ngn av dom ovanstående, skall köpa in grejjer till jobbet och får välja en av dessa till mig själv väldigt förmånligt :oops:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även hur stora plottrarna är rent fysiskt. Kan bli för trångt bakom vindrutan beroende på vilken du väljer, om det är där du vill placera den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror jag tar Garmin iallafall... på ngt vis känns den schysstare.. tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Zoran

Jag har själv en Navman 5500i, och tycker den är kanonbra. Kan inte jämföra med Garmin 172c, men jag tror Navman har lite större skärm (5) Sjökortsformaten är olika, Navman använder NT-CMAX som är ettvanligt och populärt format bland många tillverkare. Garmin använder ett eget format. Jag vet inte om det är någosn större skillnad mellan dem. Jag ville egentligen ha möjlighet att använda NT-CMAX kortet i min PC för att lägga upp rutter och sådant (ev via kabel mellan NAVMAN 5500i och min PC). Det jag isället gjorde var att köpa en extra strömkabel till NAVMAN 5500i som jag kopplar till en batterieliminator hemma, och så kör jag direkt i NAVMAN 5500i hemma och lägger upp waypoints och rutter. Fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2005-07-08 vid 12:20 skrev Gäst Zoran:

Jag har själv en Navman 5500i, och tycker den är kanonbra. Kan inte jämföra med Garmin 172c, men jag tror Navman har lite större skärm (5) Sjökortsformaten är olika, Navman använder NT-CMAX som är ettvanligt och populärt format bland många tillverkare. Garmin använder ett eget format. Jag vet inte om det är någosn större skillnad mellan dem. Jag ville egentligen ha möjlighet att använda NT-CMAX kortet i min PC för att lägga upp rutter och sådant (ev via kabel mellan NAVMAN 5500i och min PC). Det jag isället gjorde var att köpa en extra strömkabel till NAVMAN 5500i som jag kopplar till en batterieliminator hemma, och så kör jag direkt i NAVMAN 5500i hemma och lägger upp waypoints och rutter. Fungerar utmärkt.

Hej. vet du om man kan köpa c-map kort nånstans? har en navman men inget kort i..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns navman kvar idag? Här inte butiker är det nog svårt. Lägga in en bevakning på blocket och hoppas någon avyttras? Efterlysa här? Nobelius, firma i stockholm, kan du höra med, ska tydligen ha lite äldre grejer men är rädd det är ett långskott. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Jossan000:

Hej. vet du om man kan köpa c-map kort nånstans? har en navman men inget kort i..

C-map-korten kan fås på okika media, så det beror nog på vilken modell du har om det finns, men Hjertmans har t.ex både på SD-kort och C-Card. Det finns nog många fler som säljer dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ABC:

C-map-korten kan fås på okika media, så det beror nog på vilken modell du har om det finns, men Hjertmans har t.ex både på SD-kort och C-Card. Det finns nog många fler som säljer dom.

 

1 minut sedan skrev ABC:

C-map-korten kan fås på okika media, så det beror nog på vilken modell du har om det finns, men Hjertmans har t.ex både på SD-kort och C-Card. Det finns nog många fler som säljer dom.

Tack :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...