Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thomas1963

Övik Sthlm med Motorbåt marsch ca 25 tänkte jag

Rekommendera Poster

Någon som har gjort turen Övik Stockholm?

Behöver lite tips på turen, tänkte åka i mitten av Maj.

Tankställen Bensin. Tänkte mig en övernattning men kan ta 2 om det är en fin tur.

Båten är 9 m lång med utombordare. 3 ton.

 

Hoppas på någon som kan norrlandskusten.

 

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

aldrig gjort det själv, men kolla dessa klipp. 
 

https://youtu.be/5Y3gqAlGfYo

 

https://youtu.be/4prZAtdx_Eg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort turen i en Flipper 760 för 9 år sedan. 

Vägen upp hade vi fint väder, gick väddökanal upp till Öregrund, gick sedan raka vägen tvärs gävlebukten upp till Huddik och låg på en ö utanför. Vi hittade många fina skyddade natthamnar längs vägen, eftersom det är begränsat med tilläggningsmöjligheter så är naturhamnarna ofta utrustade med brygga, fasta öglor i berget, grillstugor mm. Riktigt trevligt! 

 

Vägen ner fick vi mer stökväder, utanför Hölick norr om Huddik hade vi 2,5 meters vågor som spolade över båten - bara bita ihop och köra - fanns ingenstans att gömma sig och vända upp var otänkbart då vi hade kommit halvvägs. 

Från Huddik ner till Norrsundet har du i princip en inre och en yttre led. 

Från Norrsundet och ner till Öregrund finns det inte så mycket till öar att gömma sig bakom.

Söderut från Öregrund tog vi yttervägen - struntade i Väddökanal, kom in vid Arholma i norra skärgården.

 

Värt att tänka på är att ha koll på vågprognoserna, det var det vi fokuserade på. 

 

Vår båt marschade 30 knop. Vi tankade egentligen för ofta, men jag tankar hellre fler gånger halvtank än att sitta med soppatorsk.. 

 

Vi tankade: Möja, Öregrund, Huddik, Härnösand - samma båda håll. 

 

Det är en fantastisk resa att göra! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rickard, låter bra. Jag har en Flipper 900ST, turen blir i maj. Hoppas på bra väder och en övernattning.

Tack för tips// Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Thomas1963 said:

Tack Rickard, låter bra. Jag har en Flipper 900ST, turen blir i maj. Hoppas på bra väder och en övernattning.

Tack för tips// Thomas

Vi hämtade båt på Gålö i somras och seglade till Sundsvall. Förvisso en segelbåt, men vi drog ut på det så gott vi kunde. Det tog oss tre veckor att ta oss hem till Sundsvall. Varför så bråttom?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Vi hämtade båt på Gålö i somras och seglade till Sundsvall. Förvisso en segelbåt, men vi drog ut på det så gott vi kunde. Det tog oss tre veckor att ta oss hem till Sundsvall. Varför så bråttom?

Håller med, varför så brådis.

Passa på att ta lite semester i ett område som du kanske aldrig mer kommer att besöka med båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, egentligen skall väl turen ta längre tid. Men nu ska den bara snabbt komma till den nya hemmahamnen. Få bli en tur norrut längre fram.

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...