Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jiess98

Justera motor sidled, möjligt?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en AQ230 med 270 drev. Båten är inte helt i "balans" utan lutar en aning åt styrbord sida trots att tank, ankare osv är placerade på babord sida. Funderar därför på om det "bara" är att lossa motorfästena fram och flytta motorn en aning åt babord? Eller vad kommer krävas för att kunna flytta motor en bit i sidled?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att flytta motorn i sidled. Mycket stor risk för läckage vid skölden om du försöker. 

Du får flytta grejer i båten eller balansera med barlast om du tycker att det är problem.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitt på andra sidan kanske? 

Äsch, det var ett skämt.

 

Såg på forumet, för en tid sedan, att kölen var fel monterad på en segelbåt. Den har ju en viss vikt... 

 

Nu handlade det om fart på olika bogar, alltså snett mot vinden vid kryss. 

Så är det på min skuta också, om man kollar på den delvis mekaniska loggen ned skovelhjul. 

Men se, inget fel om man kollar GPS-logg. 

Alltså, loggens placering. 

 

Kan inte motorbåtar. Men om det är enkel propeller, så borde bpten luta lite åt endera hållet vid motorgång. 

Kanske går att kompensera, med trimplan? 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sanktanna:

Det går inte att flytta motorn i sidled. Mycket stor risk för läckage vid skölden om du försöker. 

Du får flytta grejer i båten eller balansera med barlast om du tycker att det är problem.

Ingemar

Tack för svar, då vet jag. Hälsning Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Sitt på andra sidan kanske? 

Äsch, det var ett skämt.

 

Såg på forumet, för en tid sedan, att kölen var fel monterad på en segelbåt. Den har ju en viss vikt... 

 

Nu handlade det om fart på olika bogar, alltså snett mot vinden vid kryss. 

Så är det på min skuta också, om man kollar på den delvis mekaniska loggen ned skovelhjul. 

Men se, inget fel om man kollar GPS-logg. 

Alltså, loggens placering. 

 

Kan inte motorbåtar. Men om det är enkel propeller, så borde bpten luta lite åt endera hållet vid motorgång. 

Kanske går att kompensera, med trimplan? 

 

 

Hehe...har för korta armar så kommer ej nå reglagen då tyvärr :)

 

Ja vid motorgång kan jag kompensera med trimplan, funkar fint. Det är mer att jag stör mig rent allmänt på att båten inte är helt balanserad annars. Men får flytta runt lite grejjer alt. balansera med ballast som Ingemar föreslog.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske går flytta batterierna och/eller sätta in ett till på ”rätt” sida.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är tyvärr väldigt vanligt, nästan alla båtar jag har haft har haft en viss slagsida för att tillverkaren på ena sidan. Nuvarande lutar aningen åt styrbord.

 

Lösningen är nog att tänka om var man förvarar tunga saker, som batteroer, ankare, mm

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...