Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenneth_S

Ankarspel Quick Genius GP2

Rekommendera Poster

Funderar på att byta ut mitt gamla bandankarspel  till detta: https://www.navinordic.com/fortojning/ankarspel/quick-ankarspel-horisontella/genius/quick-dp2-m-sakring-panel-frifall-blylina-navinordic-edt

 

Verkar vara ett bra pris för spelet, sen kommer ju visserligen linan till á 2,7 papp ungefär... 

 

Någon som vet något om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Ingen som vet nåt, eller har en åsikt?

Jag skulle aldrig byta från band till lina. Lina krånglar alltid någon gång när tillfället är olämpligt. 
Hade jag ett bandankarspel (har haft det och låtit montera det i tidigare båtar) som krånglar skulle jag främst försöka hitta ett nytt spel som passar med tidigare hål, rullar etc. Om spelet inte går att laga dvs.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag skulle aldrig byta från band till lina. Lina krånglar alltid någon gång när tillfället är olämpligt. 
Hade jag ett bandankarspel (har haft det och låtit montera det i tidigare båtar) som krånglar skulle jag främst försöka hitta ett nytt spel som passar med tidigare hål, rullar etc. Om spelet inte går att laga dvs.

Jag är av samma åsikt efter att ha haft bandankarspel i förra båten och nu stångat huvudet blodigt med traditionella ankarspel i nuvarande båt, först den senaste säsongen har jag fått det att fungera hyfsat men inte alls lika smidigt som bandankarspelet. Nackdelen med band är nu att man i allmänhet inte kan ha kätting närmast ankaret, men det är beroende på installationen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag skulle aldrig byta från band till lina. Lina krånglar alltid någon gång när tillfället är olämpligt. 
Hade jag ett bandankarspel (har haft det och låtit montera det i tidigare båtar) som krånglar skulle jag främst försöka hitta ett nytt spel som passar med tidigare hål, rullar etc. Om spelet inte går att laga dvs.

Är band så mycket bättre? Där ser man. har känslan av att det är sämre, en det är bara vad jag trodde det är.

 

Spelet i sig är (nog, vet ej) på båten sen -82, som är båtens födelseår så det börjar bli gammalt och trött. Linan börjar oxå bli sliten. Rullen som linan löper i är lite blank och slirig, men det kan man sandpappra upp, ungefär som rullar på gamla skrivare när pappret fastnar och slirar. Nagelfil eller sandpapper.

 

Det är det där med kedjan oxå, som George nämner, den är ju knappt 20-25 centimeter, och det är inte mycket att hänga i granen när det är lite guppigt och man ankrat, exempelvis vid fiske. behövs inte mycket gupp för att vi ska driva. Detta gör även en osäkerhet vid naturhamnsankring och vinder kommer från sidorna eller akterifrån, behövs inte mycket för att det ska släppa då. Detta gör att jag vill byta från band till blyad - Och då helt blyad från början till slut

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Linan börjar oxå bli sliten. Rullen som linan löper i är lite blank och slirig

Du menar bandet?

2 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Det är det där med kedjan oxå, som George nämner, den är ju knappt 20-25 centimeter, och det är inte mycket att hänga i granen när det är lite guppigt och man ankrat, exempelvis vid fiske. behövs inte mycket gupp för att vi ska driva.

Då har du alldeles för kort lina/band ute. Vid fiske skulle jag ha närmre tre gånger vattendjupet och vid nattsömn 4-5.
Här är det ingen skillnad på blyad lina eller band.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl mest ankarspelts mekaniska och i viss mån elektriska/elektroniska konstruktioner som skiljer dem åt. Bandankarspelet har ju en konstruktion som i mångt och mycket påminner om en multiplikatorrulle för havsfiske (fast större) med en trumma bandet rullas upp på samt en spridare som sprider bandet på rullen. Det brukar även finnas en automatik för fällning och vid upptagandet två ändliges stopp, det första stoppet skall ankaret stanna strax under vattenytan för att kunna sköljas av, det andra läget är helt uppe.

Detta fungerade mycket bra i min förra båt med ett Ancharomatic. Fällning och upptagning kunde ske från förarplatsen utan tillsyn över band eller ankare, det trasslade sig nästan aldrig. Och aldrig något annat strul heller.

 

Andra ankarspel för lina och/eller kätting funkar annorlunda. Här ligger linan/kättingen uppe på ett tandad hjul, en kablar, och det kan slira och om linan kinkat sig blir det stopp. Den upptagna linan/kättingen måsta ha någonstans att ta vägen, med ett fall ned i ankarboxen, blir det inget fall bakåt här funkar det inte. Kabularen kan se litet olika ut, men Lewmar är tudelad och glider eller gängas längs en axel, när det skall fällas delar sig kabularen och linan eller kättingen löper ut. Vid upptagandet går dessa ihop och kniper om linan eller kättingen. Denna funktion har strulat ordentligt för mig.  På mitt ankarspel finns heller ingen som helst automatik, man måste stå på akterdäck med fjärrkontroll vid upptaget och då övervaka att allting löper på bra. Det har även hänt x flera att ankaret med kätting inte fällts ordentligt och ankringsmanövern har fått göras om, det går ju an när det inte blåser, men Mr Murphy ser ju till att saker och ting strular vid sämst möjliga tidpunkt.
 

Jag har nu ett Lewmar HX1 (tidigare PRO Fish) som fungerar rätt så bra, men det kunde varit bättre. En sak som inte beror på spelet är att jag har litet för liten ankarbox det blir trångt när de sista metrarna kätting skall upp (jag har kätting hela vägen) det bildas en ”pyramid” av kätting i ankarboxen och den måste manuellt spridas ut för att allt skall få plats. Jag provade med lina plus fem meter kärring men det funkade dåligt det slirade. Dessutom släppte inte linan när den var blöt vid upptag och försökte följa med kabularen hela varvet runt varför det blev tvärstopp.

 

Om du orkade läsa ända hit, så rekommenderar jag dig att behålla ditt bandankarspel, möjligen finns det fortfarande reservdelar att köpa, och du bör ju byta ut bandet, banden slits ju en del (det gör ju ankarlinor också).

En lekande eller svirvel mellan ankare och band är nödvändig så att bandet inte vrider sig. 
För att få ankaret att ploga ned sig i bottensedimentet bättre han du ha ett blylod i en schackel eller helst ett kastblock att hissa ut på bandet, och då med en tunnare lina i lodet så du kan ta hem det vid behov.

Om du monterar bandankarspelet längre förut i båten kan du ha en längre kätting som får löpa via nylonrullar inne i båten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-09 vid 08:59 skrev ChristerN:

Du menar bandet?

Då har du alldeles för kort lina/band ute. Vid fiske skulle jag ha närmre tre gånger vattendjupet och vid nattsömn 4-5.
Här är det ingen skillnad på blyad lina eller band.

Ja, detta med djup konta utsläppt lina vet jag ycket väl, efter c:a 45 år med olika båtar

 

Kan vara svårt att ha tre ggr vattendjup, när där jag normalt fiskar, är 22 meter djupt och jag har 40 meter lina. Fiskar mycket i Brofjorden, vid Rixö. 66 meter lina ryms knappt ens i båten, trots att det är en N28...

 

Kan dock säga att jag fiskat där förr, med c:a 5-6 m/s västlig vind, och det guppat lite. Då har vi legat kvar och inte drivit, men nu känns det som att de senaste gångerna har vi gått på driven även vid de vindarna så jag vill helt enkelt testa nåt annat än n lätt lina med en 30 cm kätting - Plus att som jag skrev tidigare, att spelet är närmare 40 år, gammalt och trött samt att linan är sliten. Har inte lust att börja jaga reservdelar, som till slut kan uppgå till priset av vad ett nytt spel och lina kostar.

 

Har heller inte sett fördelarna med bandankarspel kontra spel med t ex blyad lina. Skrev ni det nånstans, eller skrev ni bara att ni tyckte band var bättre? Vad är fördelen med band kontra "vanlig" lina?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu såg jag Georges låååååååååånga inlägg 🙂

 

Ska läsa och begrunda 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-09 vid 11:07 skrev Georg_Ohm:

..........

En lekande eller svirvel mellan ankare och band är nödvändig så att bandet inte vrider sig. 
För att få ankaret att ploga ned sig i bottensedimentet bättre han du ha ett blylod i en schackel eller helst ett kastblock att hissa ut på bandet, och då med en tunnare lina i lodet så du kan ta hem det vid behov.

Om du monterar bandankarspelet längre förut i båten kan du ha en längre kätting som får löpa via nylonrullar inne i båten..............

Mycket bra skrivet. Ska bli spännande att utvärdera nästa års ankringar när jag monterat in mitt nyligen beställda Anchormatic. Jag har tänkt försöka få till 1-1,5m kätting och så ska jag kliva upp en viktklass i ankare. Tänkte på ditt (och andras) idé att köra lod och block. vad kör du för kastblock? Tänker att dom som finns löper väl bäst på tamp och det finns risk att det nyper med band.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Och nu såg jag Georges låååååååååånga inlägg 🙂

 

Ska läsa och begrunda 

Nu  har jag läst och begrundat, och jag blev väldigt imponerad över att du har en 5 meter lång kärring... Som dessutom slirar 😁

 

Svirvel mellan ankare och kätting har har jag, så där är inga problem. Heller inga problem med att linan löper ner i ankarlådan (hembyggd sådan, ful som stryk och ska bytas).

 

Nä, goda ord till trots så är det bara från två personer -jag tackar er för era åsikter, ni är GULD som vill ge åsikter- så blir det nog ändå som så att jag fortsätter mitt ankarspelsletande (har en idé till slut blivit fix, är det svårt att bli av med den), och håller kollen på det spel i den länken ovan ifall det (mot all förmodan) blir billigare till båtmässan Gbg - Om det nu blir nån mässa, beroende på den där jä**a skitpandemin som pågår...

 

Tackar för era åsikter, GULD 👍👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kenneth_S:

Nu  har jag läst och begrundat, och jag blev väldigt imponerad över att du har en 5 meter lång kärring... Som dessutom slirar 😁

 

Svirvel mellan ankare och kätting har har jag, så där är inga problem. Heller inga problem med att linan löper ner i ankarlådan (hembyggd sådan, ful som stryk och ska bytas).

 

Nä, goda ord till trots så är det bara från två personer -jag tackar er för era åsikter, ni är GULD som vill ge åsikter- så blir det nog ändå som så att jag fortsätter mitt ankarspelsletande (har en idé till slut blivit fix, är det svårt att bli av med den), och håller kollen på det spel i den länken ovan ifall det (mot all förmodan) blir billigare till båtmässan Gbg - Om det nu blir nån mässa, beroende på den där jä**a skitpandemin som pågår...

 

Tackar för era åsikter, GULD 👍👍

Jag kör i dag Lewmar ProFish 1000. Till det har jag 50m 3 slagen och 10m kalibrerad 8mm.  Det är säkert bra när det är nytt men bara strul när det börjar bli slitet och det verkar det bli snabbt. Dom gånger jag varit tvungen att lägga om ankaret och tampen blivit blöt så greppar det dåligt och det slirar. Har fått ställa mig och dra tampen genom spelet medans jag kört få att hjälpa det på traven. Kättingen verkar slita ganska hårt på kablaren vilket så klart påverkar matningen för tampen också.

 

Jag upplever även att om man inte säkrar ankartampen i en knap utan låter spelet låsa tampen vid ankring, då har man ofta problem med matningen som följd. Det är som att tampen formar sig efter kablaren och slir som följd. Då får man släppa ut för att sedan hoppas att det går att mata igen, tampen kan ju bli blöt 🙂

 

Nä, det spelet (ProFish) blir en framtida komplement till blylod. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Pirayan:

Mycket bra skrivet. Ska bli spännande att utvärdera nästa års ankringar när jag monterat in mitt nyligen beställda Anchormatic. Jag har tänkt försöka få till 1-1,5m kätting och så ska jag kliva upp en viktklass i ankare. Tänkte på ditt (och andras) idé att köra lod och block. vad kör du för kastblock? Tänker att dom som finns löper väl bäst på tamp och det finns risk att det nyper med band.  

Det är ju inte i första hand band, lina, eller varken kätting eller käring jag avser när jag säger att jag gillar bandankarspel bättre, det är själva spelets konstruktion.

 

Nu använder jag inte lodet längre, men jag hade ömsom en större karbinhake ömsom ett enkelt öppningsbart block som jag hittade i min fars kvarlåtenskap. Dessutom en klen lina från Biltema som jag hade sytt på blytyngder på. Lodet väger nog omkring fem kilogram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Pirayan:

Jag kör i dag Lewmar ProFish 1000. Till det har jag 50m 3 slagen och 10m kalibrerad 8mm.  Det är säkert bra när det är nytt men bara strul när det börjar bli slitet och det verkar det bli snabbt. Dom gånger jag varit tvungen att lägga om ankaret och tampen blivit blöt så greppar det dåligt och det slirar. Har fått ställa mig och dra tampen genom spelet medans jag kört få att hjälpa det på traven. Kättingen verkar slita ganska hårt på kablaren vilket så klart påverkar matningen för tampen också.

 

Jag upplever även att om man inte säkrar ankartampen i en knap utan låter spelet låsa tampen vid ankring, då har man ofta problem med matningen som följd. Det är som att tampen formar sig efter kablaren och slir som följd. Då får man släppa ut för att sedan hoppas att det går att mata igen, tampen kan ju bli blöt 🙂

 

Nä, det spelet (ProFish) blir en framtida komplement till blylod. 

Jag har de senaste åren förbrukat två ProFish 1000. Vad man kan läsa här och på andra ställen är vi inte ensamma att tycka att det spelet har ”utvecklingspotential” och en utveckling i den evolutionen är just HX1, som är en mycket bättre konstruktion, dock inte helt bra, men gissningsvis i paritet med marknadens övriga spel, Problemet med ProFish och BigFish är att kabluarerna av mässing slirar på axeln av härdat stål och svarvad ned inifrån. Möjligen är det kabelhjulet som är avsett för kätting och inte har fritt fall av bättre konstruktion. Och om man låter bli att använda fritt fallfunktionen förbrukas inte mässingshjulen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Och nu såg jag Georges låååååååååånga inlägg 🙂

 

Ska läsa och begrunda 

Inte riktigt lika långt som min ankarkätting....

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom och tänka på det där med att köpa olika saker över disk inne på Båtmässan...

Det går väl an om det är ett par solglasögon eller några fendertlinor eller någon annan mindre sak.

Men en av stadens båttillbehörsbutiker (jag berättar inte vilken) hade tagit med sig flera behållare med blyad ankarlina. Javisst om man är normalstark kan man ju jordlyfta en sådan, men vem vill släpa med sig en sådan inne på mässan och sedan baxa den ombord på en spårvagn för att få hem den?

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag kom och tänka på det där med att köpa olika saker över disk inne på Båtmässan...

Det går väl an om det är ett par solglasögon eller några fendertlinor eller någon annan mindre sak.

Men en av stadens båttillbehörsbutiker (jag berättar inte vilken) hade tagit med sig flera behållare med blyad ankarlina. Javisst om man är normalstark kan man ju jordlyfta en sådan, men vem vill släpa med sig en sådan inne på mässan och sedan baxa den ombord på en spårvagn för att få hem den?

Eller så kan man göra som jag gjorde när jag köpte toapryttlarna, när det blev dags att göra om toaspolningen: Beställ dem där, och hämta i butik, betala mässpriset. Eller om man bor långt från butik, få de hemfraktat, givetvis till förhandlat fri frakt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Eller så kan man göra som jag gjorde när jag köpte toapryttlarna, när det blev dags att göra om toaspolningen: Beställ dem där, och hämta i butik, betala mässpriset. Eller om man bor långt från butik, få de hemfraktat, givetvis till förhandlat fri frakt

Visst, jag gjorde ordern på nätet hemifrån, när jag fick en bekräftelse att dom hade alla varorna hämtade jag dem i butiken, ja personalen bar ut grejerna och lade dom i bilen för mig också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett Anchormatic med lina. Elektroniken gick sönder och spelet var så gammalt att nya delar inte fanns, 

Jag bytte till ett Quick Balder. Det fungerar utmärkt, åtminståne dessa tre år jag jag använt det hitintills. Jag tycker att blyad lina är överlägset band.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-17 vid 09:21 skrev vega1959:

Jag hade ett Anchormatic med lina. Elektroniken gick sönder och spelet var så gammalt att nya delar inte fanns, 

Jag bytte till ett Quick Balder. Det fungerar utmärkt, åtminståne dessa tre år jag jag använt det hitintills. Jag tycker att blyad lina är överlägset band.

Jag saknar mitt Quick Balder med blyad lina som jag hade i förra båten, funkade också felfritt under de tre åren vi ägde den båten.

I nuvarande båt sitter det ett Ankarlift som är en svensk konstruktion men det har bråkat betydligt mer på grund av att jag tycker att det är svårt att justera den gummitrissa som ska trycka linan mot kabelaren. Och är det inte rätt justerat så slirar linan till och från.

Hoppas att du hittar ett spel du blir nöjd med Kenneth_S.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Makro:

Jag saknar mitt Quick Balder med blyad lina som jag hade i förra båten, funkade också felfritt under de tre åren vi ägde den båten.

I nuvarande båt sitter det ett Ankarlift som är en svensk konstruktion men det har bråkat betydligt mer på grund av att jag tycker att det är svårt att justera den gummitrissa som ska trycka linan mot kabelaren. Och är det inte rätt justerat så slirar linan till och från.

Hoppas att du hittar ett spel du blir nöjd med Kenneth_S.

Tror jag har samma märke som dig, från runt -82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Tror jag har samma märke som dig, från runt -82

Det är nog inte samma, mitt heter Ankarlift och har blyad lina och ditt med band är sannolikt Anchormatic eller Winchmatic som är två olika tillverkare vad jag känner till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Det är nog inte samma, mitt heter Ankarlift och har blyad lina och ditt med band är sannolikt Anchormatic eller Winchmatic som är två olika tillverkare vad jag känner till?

Mitt är Anchorlift, från Comstedts 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Mitt är Anchorlift, från Comstedts 😊

Där ser man, jag visste inte att Anchorlift hade gjort bandankarspel, jag tror inte att de har kvar det i sortimentet? 🤔 men -82 är ju ett tag sen 🙂. Alla namn på dessa ankarspel är ju dock förvillande lika 😁.

 

Hur som helst så känner jag inte till Quick Genius som du frågade om men har det samma typ av kabelar som Quick Balder som jag hade tidigare så skulle jag  rekommendera det efter som det aldrig slirade för mig och verkar ha en vettig konstruktion.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stycke ankarspel uppackats. Jäkla kul 🍾

Nu väntar jag bara på att båten kommer hem så jag kan börja spåna. Fjärka och mottagare kommer dock om 1-2 månader så klart blir det nog inte fören 2021

87A7E5DB-DF71-417D-865B-13C1FB4F60EF.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...