Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ChristerN

Service själv eller?

Rekommendera Poster

Nu är min båt inne på elfte året och jag funderar på att antingen göra servicen själv eller lämna till en verkstad som inte är VP-auktoriserad eftersom den VP-verkstad jag brukar anlita är riktigt dyra. De är visserligen väldigt duktiga och när jag hämtar båten är allting snyggt och i ordning. Det känns också väldigt skönt att någon som ”kan” grejerna har servat den för det man helst vill slippa är ju avbrott under sommaren. Har också ”problemet” att verkstan ligger 25 nm bort. 
Hur gör ni?

 

Båten har en VP D4-260 med axel och tillhörande backslag från 2010 och jag har ingen lokal jag kan vara i och, i sammanhanget, ganska begränsat med verktyg.

 

Kunskapen om vad grejerna grejerna heter och var de sitter på en dieselmotor saknas nästan helt hos mig men det kan man ju lära sig med tiden.

Har sökt efter nån bra video eller beskrivning på hur en service går till och var de olika kontrollpunkterna sitter men hittar bara ganska basala grejer som oljebyte och liknande. Någon som har bra förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt och motor från 79-80. 
Jag gör allt själv, finns ingen meck som vill röra så gamla grejer.

Hade iofs gjort det själv ändå, är för snål 😁

C9D0AD47-EC2A-4194-92EA-A531E3F9AFE2.jpeg

Redigerad av Peter_K
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Nu är min båt inne på elfte året och jag funderar på att antingen göra servicen själv eller lämna till en verkstad som inte är VP-auktoriserad eftersom den VP-verkstad jag brukar anlita är riktigt dyra. De är visserligen väldigt duktiga och när jag hämtar båten är allting snyggt och i ordning. Det känns också väldigt skönt att någon som ”kan” grejerna har servat den för det man helst vill slippa är ju avbrott under sommaren. Har också ”problemet” att verkstan ligger 25 nm bort. 
Hur gör ni?

 

Båten har en VP D4-260 med axel och tillhörande backslag från 2010 och jag har ingen lokal jag kan vara i och, i sammanhanget, ganska begränsat med verktyg.

 

Kunskapen om vad grejerna grejerna heter och var de sitter på en dieselmotor saknas nästan helt hos mig men det kan man ju lära sig med tiden.

Har sökt efter nån bra video eller beskrivning på hur en service går till och var de olika kontrollpunkterna sitter men hittar bara ganska basala grejer som oljebyte och liknande. Någon som har bra förslag?

Jag nästan samma saker som dej, en D4-260 med backslag från - 07. Jag gör service själv. Jag var på en Pentaverkstad för 2 år sedan och han sa att jag kan göra service själv ett par år och komma till honom om tre år. 

Byt olja, oljefilter, offeranoder, dieselfilter inkl förfilter, luftfilter, vevhusventilationsfilter. Olja och filter i backslaget ska också bytas men kommer inte ihåg intervallet. 

Sedan ska du fundera på service på spridarna om det inte är gjort...

Redigerad av micke_102

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Peter_K:

Båt och motor från 79-80. 
Jag gör allt själv, finns ingen meck som vill röra så gamla grejer.

Hade iofs gjort det själv ändå, är för snål 😁

C9D0AD47-EC2A-4194-92EA-A531E3F9AFE2.jpeg

Förstår om det är svårt att hitta meck som vill göra jobbet på gammal motor men dessa äldre motorer är ju betydligt enklare i konstruktionen. Inte en massa elektronik (och sånt skit).

Hur hittade du bilden på mig?😉

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med att tvinga sig till att förstå sig på sin motor lite mera är ju att man har större chans att reda ut ett ev. problem ute till sjöss.

  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

En fördel med att tvinga sig till att förstå sig på sin motor lite mera är ju att man har större chans att reda ut ett ev. problem ute till sjöss.

Ja, håller med. Fattar några av de gamla dieslarna rätt bra måste jag erkänna men de här nya...

Innan vi fastnar i det här med nya resp gamla dieslar vill jag gärna höra mer om hur ni med nyare (relativt) motorer gör.
Har ni någon checklista ni gå efter?

Bilder eller beskrivningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll!

 

Jag läser ditt 1a inlägg och tolkar ditt dilemma som att det är en kostnadsfråga. Du är mycket nöjd med det arbete din verkstad gör men det kostar mycket.

 

Jag tänker att det inte är fel att göra själv men du vet inte riktigt hur du skall göra.

Jag tycker du skall fixa servicen själv. Du måste då jaga rätt på kunskapen och vetskapen om hur din drivlina skall servas. 

Hur dina förutsättningar ser ur för detta vet bara du men jag tänker någon form av servicehandbok, klubbkompisar, kollegor, andra motorintresserade vänner. Nätet så klart osv.

 

Lyckas du inte hitta kunskapen så faller det alternativet tycker jag.

 

Då återstår din aukt. verkstad eller billigare annan verkstad.

 

Byt inte verkstad... Du är ju nöjd, det är rent och snyggt när de är klara, de är kunniga.

 

Visst, det finns andra som är kunniga och duktiga, men de kommer i bästa fall bara vara marginellt billigare.

Eftersom de också är duktiga så gör de också ett bra jobb, som får ta lite extra tid. Som kostar pengar.

 

Klåpare är billiga, men då blir du inte nöjd.

 

Så tänker jag, lycka till med din frågeställning.

 

/Mathias

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Jag läser ditt 1a inlägg och tolkar ditt dilemma som att det är en kostnadsfråga. Du är mycket nöjd med det arbete din verkstad gör men det kostar mycket.

Ja, det har du helt rätt i. Servicen brukar kosta någonstans mellan 14 - 18.000 vilket jag tycker är väl blodigt. Ok när motorn är ny och det finns ett värde att ha garantier och goodwill så får det vara värt det men jag är ju inte gjord av pengar direkt 😉.

 

Jag tänkte att jag med min fråga skulle vaska fram lite mer om hur ni andra har gjort och kanske att det skulle dyka upp tips om checklistor, instruktionsvideos eller liknande. 

Jag kan ju också fråga er alla vad ni betalar för service hos era verkstäder och marinor. Vore intressant att veta, gärna med info om vilken motor och drivning det handlar om.

 

55 minuter sedan skrev Strosselhuset:

Klåpare är billiga, men då blir du inte nöjd.

Även där håller jag med dig. Känns som det vore pengarna i sjön.

Men det är ju alltid svårt att i förväg avgöra om en meck är en klåpare eller ett klipp. Det framstår kanske flera år efteråt när brister i servicen orsakar större skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

- - -

Servicen brukar kosta någonstans mellan 14 - 18.000 vilket jag tycker är väl blodigt.

- - -

Jag tänkte att jag med min fråga skulle vaska fram lite mer om hur ni andra har gjort och kanske att det skulle dyka upp tips om checklistor, instruktionsvideos eller liknande.

- - -

Med de kostnaderna finns det rejält utrymme att "köpa kunskaperna" genom att gå en motormekanikerutbildning.

 

Här finns t.ex. en utbildning från en vad jag tror är kompetent utbildare:

https://www.sjosportskolan.se/fritid/kurs/baatmekaniker/

 

Sen finns det en massa kvällskurser genom olika bildningsförbund, båtklubbar mm.

Fördelen med lokal lärare är att det kan vara lättare att rådfråga även efter kursen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev ChristerN:

 

 

Jag tänkte att jag med min fråga skulle vaska fram lite mer om hur ni andra har gjort och kanske att det skulle dyka upp tips om checklistor, instruktionsvideos eller liknande. 

 

14-18000... ja jäklar, det är mycket pengar det...

 

Jag får en känsla av att du tänker rätt 😉

 

Jag kan tyvärr inte hjälpa till med pudelns kärna, jag åker utombordare och kan inte meka diesel.

Hoppas någon här kan maila dig dokumentation.

 

 

Båten jag har nu var 13 år när jag köpte den och motorn alltid servad på marina, den marinan som sålde båten.

För mig var det självklart, servicen skulle jag göra själv. Jag är händig och kan mycket praktiskt men förbränningsmotorer har jag inte mycket kunskap om. Jag har gjort som du nu behöver göra och hittat mycket info och kunskap hur jag ska ta hand om min motor. 

Har även upptäckt många saker som marinan slarvade med. Typiskt kan jag tycka.

Så att göra själv behöver verkligen inte bli sämre.

Goodwill och garantier för din drivlina är långt borta nu, likaså barnsjukdomar så att börja själv nu tror jag är rätt.

 

Lycka till!

 

/Mathias

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att snacka med verkstaden om innehållet i servicen? Om ni kör "budgetvariant" i ex. två år och sedan normal full service, sedan återigen en "budgetvariant" i nåt år. Ifall motorn är välservad men börjar vara några år så kanske det räcker att göra typ olja+filterbyte osv. istället för att gå igenom varje punkt på listan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämnade in min båt till varvet i år, för första gången någonsin, har alltid servat själv tidigare.

 

Jag skall långsegla med början nästa år så jag har beställt en "rejäl" service. De skall kolla spridare, ventilspel, bränslepump. Byta olja, filter, glykol, bränslefilter, båda impellrar...

 

Ingen aning om vad detta kommer kosta men kan återkomma om det när jag vet.

 

Någon som kan ge mig en gissning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Gaidin:

Lämnade in min båt till varvet i år, för första gången någonsin, har alltid servat själv tidigare.

 

Jag skall långsegla med början nästa år så jag har beställt en "rejäl" service. De skall kolla spridare, ventilspel, bränslepump. Byta olja, filter, glykol, bränslefilter, båda impellrar...

 

Ingen aning om vad detta kommer kosta men kan återkomma om det när jag vet.

 

Någon som kan ge mig en gissning?

Gissar på10-100k

Att du vågar lita på andra just nu när "det gäller"?

Lycka till.

Hoppas du "hänger kvar" här under din långsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag kollade på Pentas hemsida. 
Det verkar finnas möjlighet att köpa reparationshandbok för några hundralappar på hemsidan. Det finns också serviceprotokoll där intervallen anges, se exempel (säkert fel motor, men-men...) 

https://pubs.volvopenta.com/publications/47703219

Reparationshandboken visste jag inte om. Ska kolla. Tack för tipset!

Listan med servicepunkter har jag koll på - och är lite avskräckt av! Är mycket mer än bara olje- och filterbyte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev ChristerN:

Reparationshandboken visste jag inte om. Ska kolla. Tack för tipset!

Listan med servicepunkter har jag koll på - och är lite avskräckt av! Är mycket mer än bara olje- och filterbyte. 

Tja... det är nog mer en servicemanual... verkar rätt omfattande iaf.bild.png.607d715164fa682a3df4187b428056a1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Reparationshandboken visste jag inte om. Ska kolla. Tack för tipset!

Listan med servicepunkter har jag koll på - och är lite avskräckt av! Är mycket mer än bara olje- och filterbyte. 

Om du lägger några minuter på att lista ut vad dom olika prylarna har för funktion, hur dom funkar, vad som är viktigt. Då kommer du säkert fram till hur du ska göra, vad som e viktigt. Då vet du åxå bättre om du måste se nån yutube- film eller ej.

När du sen fixar servisen själv kommer det säkert bli minst lika bra som om den bästa tänkbara marinan skulle gjort det.

Förstår du varför så blir det rätt självklart "hur"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Caribic410:

Gissar på10-100k

Att du vågar lita på andra just nu när "det gäller"?

Lycka till.

Hoppas du "hänger kvar" här under din långsegling.

De verkar veta vad de gör och är Penta-certifierade så jag hoppas på det bästa. De gör säkert ett bättre jobb än jag själv skulle gjort.

 

Jodå, jag kommer säkert att hänga här även i framtiden, till och från.

Annars får du gärna följa Panacea Sweden på Facebook och youtube. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har samma motor och jag servar den själv enligt instruktion i handbok samt kontakt med Pentas personal på båtmässan.

Där hade de motorn på ett podium så det var bara att går tunt och kolla var allt satt och hur det skulle fixas.

Motorn är grymt lättmeckad men i min Saga 310 är den fullständigt inbyggd så man får jobba i blindo många ggr. Det går när man gjort det några ggr.

 

På hösten före upptagning:

 

Varmkör och sug ur oljan i motor och backslag. (Tar 5 m med elpump).

Byt oljefilter i motor och backslag.

Du behöver fotografera skylten på backslaget och visa i butiken för att få rätt filter. Det finns olika.

 

Efter upptagning:

Stäng inkommande vattenkran, fyll sjövattenfiltret med glykolblandning, start motorn och stanna om ca 4-5 ggr tills grön glykol kommer ur avgasröret (Samla upp det som kommer ut).

Det går åt ca 4 X4 L färdig 60-40 blandning.

Spraya 5-56 på kontakter mm för att hindra korrosion.

Torka ur motor-rummet ordentligt.

 

PÅ våren:

Öppna bottenventiler.

Tag loss vevhusventilationsfiltret, spraya rent med bromsspray fr Biltema, återmontera (Tips fr penta-meck).

Byt Impeller var 3:e år: Kolla instruktionsboken hur du gör. (Ta loss bränslefiltret ovanför först så kommer du åt bättre).

Byt offeranoder (2 st).

Ta ur luftfilter och kolla..Byt vid behov.

Kolla remmar och remhjul. Byt vidbehov.

Öppna ventil på inkommande kylvatten.

Efter sjösättning:

Byt bränslefilter på motorn: Pilla försiktigt loss givaren under filtret, den är känslig och går sönder lätt.

(För-fyll detta med diesel före åter montage så slipper du lufta motorn).

Byt insats i förfiltret (glöm ej at stänga kranen på bränsleledningen först).

Torka ut motorrummet då glykol mm rinner ut vid byte av anoderna...Ca 5 L?

Starta motorn och låt den gå ett tag så luftar den ur sig själv.

 

Tror detta var allt? Ca 3 tim totalt när du gjort det några ggr och fått lite rutin.

Bra timpeng :-)

 

// Mats W

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-07 vid 11:36 skrev ChristerN:

Nu är min båt inne på elfte året och jag funderar på att antingen göra servicen själv eller lämna till en verkstad som inte är VP-auktoriserad eftersom den VP-verkstad jag brukar anlita är riktigt dyra. De är visserligen väldigt duktiga och när jag hämtar båten är allting snyggt och i ordning. Det känns också väldigt skönt att någon som ”kan” grejerna har servat den för det man helst vill slippa är ju avbrott under sommaren. Har också ”problemet” att verkstan ligger 25 nm bort. 
Hur gör ni?

 

Båten har en VP D4-260 med axel och tillhörande backslag från 2010 och jag har ingen lokal jag kan vara i och, i sammanhanget, ganska begränsat med verktyg.

 

Kunskapen om vad grejerna grejerna heter och var de sitter på en dieselmotor saknas nästan helt hos mig men det kan man ju lära sig med tiden.

Har sökt efter nån bra video eller beskrivning på hur en service går till och var de olika kontrollpunkterna sitter men hittar bara ganska basala grejer som oljebyte och liknande. Någon som har bra förslag?

Nog fixar du detta själv christer, ta bara bit för bit, köp verkstadshandboken sätt dig vid motorn bekanta dig med den och prata lite med motorn. Kan verka och se ut vara hur mycket som helst, men benar man ut det löser det sig självt. I serviceböckerna finns all info du behöver, sedan är det ju skiten med elektroniken, där måste du ha en penta service med dator för att återställa felkoder o dyl. Men tar man bort elektroniken och glömmer den ett tag så är det faktiskt en vanlig dieselmotor. Det är ju inte så otroligt mycket grejer du behöver göra. Gör en lista punkta upp det som ska göras vid de olika servicearna år för år och bocka av efterhand, allt ska ju inte göras varje år. Det du känner du inte klarar av tex ställa ventiler eller liknande köp in den aktuella tjänsten, eller prata med någon mek på klubben som visar dig. MEN se till att göra vinterkonserveringen riktigt annars blir det inte roligt. Lycka till och njut av en egenhändigt skött motor, som du vet hur den fungerar.

 

                                                 // Peter

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev kossor:

Nog fixar du detta själv christer, ta bara bit för bit, köp verkstadshandboken sätt dig vid motorn bekanta dig med den och prata lite med motorn. Kan verka och se ut vara hur mycket som helst, men benar man ut det löser det sig självt. I serviceböckerna finns all info du behöver, sedan är det ju skiten med elektroniken, där måste du ha en penta service med dator för att återställa felkoder o dyl. Men tar man bort elektroniken och glömmer den ett tag så är det faktiskt en vanlig dieselmotor. Det är ju inte så otroligt mycket grejer du behöver göra. Gör en lista punkta upp det som ska göras vid de olika servicearna år för år och bocka av efterhand, allt ska ju inte göras varje år. Det du känner du inte klarar av tex ställa ventiler eller liknande köp in den aktuella tjänsten, eller prata med någon mek på klubben som visar dig. MEN se till att göra vinterkonserveringen riktigt annars blir det inte roligt. Lycka till och njut av en egenhändigt skött motor, som du vet hur den fungerar.

 

                                                 // Peter

Tack för de orden!

Ditt förslag med en lista på vad jag ska göra, är det typ den @Peter_K länkade till eller har du en annan, bättre, lista?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ChristerN:

Tack för de orden!

Ditt förslag med en lista på vad jag ska göra, är det typ den @Peter_K länkade till eller har du en annan, bättre, lista?

Nja jag brukar göra en sådan själv så jag kommer ihåg vad som ska göras efter antal körda timmar samt över tid som saker ska servas. Står ju hur ofta remmar filter impeller osv osv ska servas enligt boken. Spaltar upp det på årsintervall typ impeller vartannat år osv. Tänker du efter så servar du ju rätt mycket årligen utan att tänka på det. Olja filter bränslefilter luftfilter koll av remspänning kollar över kablage slangar letar läckage, kollar frystemp i expansionskärlet osv det gör man ju varje år. Sedan kommer ju typ glykolbyte vart femte år osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Wergis:

Hej, jag har samma motor och jag servar den själv enligt instruktion i handbok samt kontakt med Pentas personal på båtmässan.

Där hade de motorn på ett podium så det var bara att går tunt och kolla var allt satt och hur det skulle fixas.

Motorn är grymt lättmeckad men i min Saga 310 är den fullständigt inbyggd så man får jobba i blindo många ggr. Det går när man gjort det några ggr.

 

På hösten före upptagning:

 

Varmkör och sug ur oljan i motor och backslag. (Tar 5 m med elpump).

Byt oljefilter i motor och backslag.

Du behöver fotografera skylten på backslaget och visa i butiken för att få rätt filter. Det finns olika.

 

Efter upptagning:

Stäng inkommande vattenkran, fyll sjövattenfiltret med glykolblandning, start motorn och stanna om ca 4-5 ggr tills grön glykol kommer ur avgasröret (Samla upp det som kommer ut).

Det går åt ca 4 X4 L färdig 60-40 blandning.

Spraya 5-56 på kontakter mm för att hindra korrosion.

Torka ur motor-rummet ordentligt.

 

PÅ våren:

Öppna bottenventiler.

Tag loss vevhusventilationsfiltret, spraya rent med bromsspray fr Biltema, återmontera (Tips fr penta-meck).

Byt Impeller var 3:e år: Kolla instruktionsboken hur du gör. (Ta loss bränslefiltret ovanför först så kommer du åt bättre).

Byt offeranoder (2 st).

Ta ur luftfilter och kolla..Byt vid behov.

Kolla remmar och remhjul. Byt vidbehov.

Öppna ventil på inkommande kylvatten.

Efter sjösättning:

Byt bränslefilter på motorn: Pilla försiktigt loss givaren under filtret, den är känslig och går sönder lätt.

(För-fyll detta med diesel före åter montage så slipper du lufta motorn).

Byt insats i förfiltret (glöm ej at stänga kranen på bränsleledningen först).

Torka ut motorrummet då glykol mm rinner ut vid byte av anoderna...Ca 5 L?

Starta motorn och låt den gå ett tag så luftar den ur sig själv.

 

Tror detta var allt? Ca 3 tim totalt när du gjort det några ggr och fått lite rutin.

Bra timpeng 🙂

 

// Mats W

Bra Mats! Tack för infon. Bra. Konserveringen har jag bra koll på (skitenkelt med lättåtkomligt sjövattenfilter!) men det andra går jag på, tror jag. Blir köp av handboken som @Peter_K visade på, en oljesug samt en rad filter och oljor och sen sätta av en dag för att göra det första gången. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Bra Mats! Tack för infon. Bra. Konserveringen har jag bra koll på (skitenkelt med lättåtkomligt sjövattenfilter!) men det andra går jag på, tror jag. Blir köp av handboken som @Peter_K visade på, en oljesug samt en rad filter och oljor och sen sätta av en dag för att göra det första gången. 

Köp en riktig oljesug en batteridriven, har en sådan hade i början en vakumsug som man skulle hålla på och pumpa. Den åkte i sjön till slut evigt pumpande. Köpte en elektrisk kostar iof 1500 sek men superbra. Suger fram dieseln vid filterbyte med den funkar för mig klockrent, och du kan koncentrera dig på att suga ur all olja kontinuerligt istället för att stå och pumpa samtidigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-07 vid 11:58 skrev Peter_K:

Båt och motor från 79-80. 
Jag gör allt själv, finns ingen meck som vill röra så gamla grejer.

Hade iofs gjort det själv ändå, är för snål 😁

Jodå Peter

Visst finns det mekaniker som servar din motor.

Det kan ju möjligtvis va så att du befinner dig på felsida på Sverige och att kompetensen hos de som du kan få tag på, inte är så hög.

Å andra sidan är det ju inte så svårt att serva en motor med de vanligaste åtgärderna - inte ens för mig som är totalt ointreserad av motorer och mer ser dem som ett nödvändigt ont.

De 40 första åren som jag hade innombordsmotorer i mina båtar gjorde jag alla servicåtgärder och mindre reparationer på dem. Även nyistallerat och plockat i och ur motorer (av olika anledningar). De senaste åren har jag, pga av stigande ålder, besvärande rygg och på andra sätt vacklande hälsa, låtit de unga friska pojkarna - som inte gör annat än jobbar med båtar och motorer - göra nödvändiga serviceåtgärder. Fast varje gång jag får fakturan tänker jag.........

Redigerad av toaen
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker absolut att det är värt att lära sig att göra enklare service själv. Jag har en Mercruiser 4.3 MPI (2015) och för sådana vanliga motorer finns det oerhört mycket bra video på Youtube som beskriver hur man gör. Exempel på saker man lätt kan göra själv:

- Byte av olja och oljefilter

- Byte av olja i drev

- Byte av bränslefilter

- Byte av rem

- Smörjning av reglagekablar, koll/rengöring av luftfilter

 

Saker jag inte riktigt är mogen för (svårt att komma åt, kräver verktyg):

- Byte av tändstift

- Byte av sjövattenimpeller

- Byte av kylmedia i sötvattenkretsen

- Större jobb som byte av bälg och byte av avgasknän

 

Som någon skrev, ju mer man vet om sin motor, desto bättre är det om man skulle råka ut för något problem. Dessutom är det lättare att "ta snacket" med verkstaden så man inte blir blåst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev toaen:

Jodå Peter

Visst finns det mekaniker som servar din motor.

Det kan ju möjligtvis va så att du befinner dig på felsida på Sverige och att kompetensen hos de som du kan få tag på, inte är så hög.

Skulle säga att det inte är kopplat till kompetens, utan brist på personer som servar båtmotorer. Då kan man välja kunder och objekt som mekaniker, och gamla grejer prioriteras lågt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Skulle säga att det inte är kopplat till kompetens, utan brist på personer som servar båtmotorer. Då kan man välja kunder och objekt som mekaniker, och gamla grejer prioriteras lågt. 

Håller med till 100%. Vill man hjälpa någon med att fixa med båten så finns det hur mycket jobb som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-09 vid 13:44 skrev Peter_K:
2020-10-09 vid 09:59 skrev toaen:

Jodå Peter

Visst finns det mekaniker som servar din motor.

Det kan ju möjligtvis va så att du befinner dig på felsida på Sverige och att kompetensen hos de som du kan få tag på, inte är så hög.

Skulle säga att det inte är kopplat till kompetens, utan brist på personer som servar båtmotorer. Då kan man välja kunder och objekt som mekaniker, och gamla grejer prioriteras lågt. 

Det är ju ytterligare en nackdel med storstan.

Den upplevvelsen jag har är att i Stockholm finns all, men har man inte kännedom är det helt hopplöst att få tag på det man behöver. Jag har ju barn och barnbarn och en egen stuga i Stockholmsområdet och det har hänt vid ett flerat lillfälle att jag gett upp att leta efter det jag behöver och betällt på lokala firmor här hemma. Då har jag prylarna inom en vecka och ofta till ett lägre pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev toaen:

Den upplevvelsen jag har är att i Stockholm finns all, men har man inte kännedom är det helt hopplöst att få tag på det man behöver.

Fast så är det ju överallt..?

Handlar om lokalkännedom. 

När jag är i mina föräldrars stuga i Dalarna har jag ingen aning om vart eller till vem man skall vänd sig med svårare problem eller specialprodukter, men alla som bor där har säkert stenkoll på vem som kan vad. 
Hade jag haft stuga i dina hemtrakter hade jag säkert haft samma problem och handlat grejerna hemma hos mig, medan du vet exakt vem och vilka som enkelt fixar vad. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...