Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
petgre

Någon som har en bra lösning på detta, kabelgenomföring kass

Rekommendera Poster

Hur fixar jag detta utan att behöva ta bort varenda kabel?

Gummit har gett sig...

 

//Peter

IMG_0680.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att byta dessa måste du väl lossa kablaget i ena änden eftersom de träs på kablaget.

Om du vill göra någon provisorisk fullösning kanske det kan funka att dra ihop resterna med vulktejp ett tag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med rätt "solution" för gummit borde det kunna gå att dela en ny genomföring och limma ihop den när kablarna ligger där de ska. Borde bli nära lika starkt som en odelad.

 

@Caribic410 borde ha något att tillföra tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev petgre:

Hur fixar jag detta utan att behöva ta bort varenda kabel?

Gummit har gett sig...

 

//Peter

 

Tror jag får mothugg nu men jag skulle:

  1. Hitta nya, passande och bättre åldersresistenta genomföringar.
  2. Om respektive kabel inte går att lossa i någon ände: Klippa av den. Skala, märka upp respektive kabeldel och förtenna dessa. Trä på den nya genomföringen och sedan trä på krympslang (finns med gummi inuti också) för varje kabeldel. Löda ihop dessa, värma och smälta ihop krympslangen.
  3. (Om respektive kabel går att lossa är lösningen självklar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den nya är i gummi o inte i något plastmatreal så skulle jag dela på dom med ett rakblad trä på limma ihop med superlim (det man bara behöver några droppar av) ta en ny tub,har gjort så på min gammelbil o det har hållit i 30+år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar :)
Tror på dela och sen limma ihop

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-07 vid 11:50 skrev Zwen:

För att byta dessa måste du väl lossa kablaget i ena änden eftersom de träs på kablaget.

Om du vill göra någon provisorisk fullösning kanske det kan funka att dra ihop resterna med vulktejp ett tag?

 

Damasken ser ju inte ut att behöva täta för mer än div stänk så rent funktionsmässgt behöver du nog inte göra nåt mer än ev tejpa lite där det finns risk för slitage.

Misstänker att du vill det ska se snyggare ut än det gör.

Skaffa nån passande universal-damask. Skär itu och limma ihop.

Sannolikt är det nära omöjligt att hitta en damask tillverkad i svårlimmat material men kan ändå va ide att testa vidhäftning innan du limmar.

Tvätta av med typ diskmedel, låt torka, lägg en droppe cyanoakrylatlim (marknadsförs under namn som snabblim, superlim, nasalim, sekundlim mm.)

Strö lite bakpulver ovanpå så härdar det även på öppen yta.

Om det fäster, så att ddt inte går att riva loss, är det bara att skära itu och limma ihop.

Helst med ett flexibelt CA lim men det går även med ett tunnflytande "vanligt".

Tvätta damasken där du skär/klipper men vanligt disk/tvätt-medel.

Diska kniven/saxen noggrant innan du skär.

Lägg lim på ena ytan.

Se till att du har fuktig luft när du limmar, härdar snabbare då. Du kan duscha med vanlig sprayflaska som "dimmar"

Eller andas på fogen innan du limmar.

Utanpå limmet som läcker ut kan du strö på med bakpulver, så slipper du allt kladd..

Oj.. mkt text blev det och  överutförligt. Sorry

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Damasken ser ju inte ut att behöva täta för mer än div stänk så rent funktionsmässgt behöver du nog inte göra nåt mer än ev tejpa lite där det finns risk för slitage.

Misstänker att du vill det ska se snyggare ut än det gör.

Skaffa nån passande universal-damask. Skär itu och limma ihop.

Sannolikt är det nära omöjligt att hitta en damask tillverkad i svårlimmat material men kan ändå va ide att testa vidhäftning innan du limmar.

Tvätta av med typ diskmedel, låt torka, lägg en droppe cyanoakrylatlim (marknadsförs under namn som snabblim, superlim, nasalim, sekundlim mm.)

Strö lite bakpulver ovanpå så härdar det även på öppen yta.

Om det fäster, så att ddt inte går att riva loss, är det bara att skära itu och limma ihop.

Helst med ett flexibelt CA lim men det går även med ett tunnflytande "vanligt".

Tvätta damasken där du skär/klipper men vanligt disk/tvätt-medel.

Diska kniven/saxen noggrant innan du skär.

Lägg lim på ena ytan.

Se till att du har fuktig luft när du limmar, härdar snabbare då. Du kan duscha med vanlig sprayflaska som "dimmar"

Eller andas på fogen innan du limmar.

Utanpå limmet som läcker ut kan du strö på med bakpulver, så slipper du allt kladd..

Oj.. mkt text blev det och  överutförligt. Sorry

 

Sorry :2

man ska nog skumma merän första inlägget, så hade jag sluppit be om ursäkt alls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...