Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
raol

Förhindra påväxt på propeller?

Rekommendera Poster

Vi köpte en ny segelbåt för ett par veckor sen. I lördags skulle vi transportköra den. Vi kastade loss och tuffade ut från bryggan. Det gick långsamt och motorn lät besvärad. Jag gasade mer och mer och till slut var gasreglaget i botten, men motorn nådde bara strax över 1600 varv, av de säkert 3000+ som den ska klara. Trots detta rörde sig båten bara med runt två knop.

Vi vände och var några minuter senare förtöjda vid en kaj i hamnen där. Brorsan drog på sig badbyxor och hoppade i och konstaterade att propellern inte var mässingsfärgad, utan vit och röd, och inte särskilt propellerformad... Det var för kallt i vattnet för att han skulle kunna rengöra propellern, men den tidigare ägaren kom dit med våtdräkt och cyklop och rengjorde propellern åt oss. Efter det gick det finfint, med drygt sex knop på marschvarvtal kring 2400 varv.

Nu är frågan hur vi gör för att minimera påväxt nästa säsong. Kopparbaserad bottenfärg är ju en dålig idé, så vad finns det för bra alternativ? Båten kommer att ligga i mellersta Bohuslän, som nog är det område med mest aggressiv påväxt i hela Sverige.

- De silikonbaserade färgerna låter bra, men hur funkar de över en säsong? Särskilt om båten ligger oanvänd några veckor i taget då och då.
 

- Finns det andra färger som är mer som självpolerande bottenfärger, så att de rengör sig själva efter några sekunders körning med propellern?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Finns det en offeranod i anslutning tipp propellern? I så fall gynnar det växten av havstulpaner.

Ta av propellern i höst och blankpolera den, det gjorde jag på min och svågerns båtar på den tiden vi hade bronspropellrar, då fastnade det inte lika många havstulpanslarver.

Mina nuvarande aluminiumpropellrar har jag målat efter konstens alla regler med Hempels Silic One, en silikonfärg, det funkar bra, larverna fäster inte på silikonet, det tror att det är vatten. Silic One funkar nog även på brons.
 

Sedan kan man ju tycka att det är underligt att dessa odjur är så förtjusta i att åka karusell, eller snarare ett speedat pariserhjul...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fabrikat av propeller ==>> legering

Segeldrev eller rak axel, fabrikat på motor?

 

Möjliga lösningar hänger lite ihop med material/legering och isolering av prop.

Googla lite efter tidigare inlägg av seawolf och SXK för att se vad andra har gjort.

https://www.sxk.se/system/files/miljonamnden/foredrag_batmassan_2014_forkopprade_propellrar.pdf

http://www.tootiki.se/Tips/Propellerantifouling

 

Jag har en Flex-O-Fold på en rak axel till en Penta, har isolationstrafo.

I våras agerade jag på inlägg av seawolf och SXK och lät bli att måla propellern och dessutom skippade zinkanod. Sista knuffen var en båtgranne som kört utan zink i flera år.

Torrsätter 31 oktober vilket blir spännande... 

 

Om du målar så har Jotun Aqualine VK funkat bra för oss med Gbg som hemmahamn.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste om förkopprade propellrar, men de svåra korrosionsskadorna på axeln avskräckte mig från det...

Och att inte använda skyddande anod lockar inte heller.

Ingen aning vad det är för propeller - vi köpte båten i vattnet och jag har inte badat. Mässing är väl alla propellrar av enkel, trebladig typ för segelbåt, antar jag. Brons kan jag inte tänka mig att så enkla propellrar gjuts i, utan det är väl större fartygspropellrar i så fall, eftersom det är oerhört dyrt och komplicerat att gjuta brons så det blir hållfast.

Det är ett 120S-drev från VP. Propellern är en fast, trebladig, sannolikt nåt superbilligt för att vara propeller.

Så det jag är ute efter är "färg", i betydelsen sånt som går att måla på. Jag antar att Gbg generellt har "snällare" vatten än längre norrut längs kusten. Har Jotun Aqualine VK helt förhindrat påväxt för er?

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en VP tvåbladig, folding i brons. Propellern är gammal, men på min båt är det tredje säsongen den sitter på.

 

När jag köpte propellern var den långt ifrån blankpolerad, men så gott som ren från tulpanrester. Propellern monterades i det skicket och båten sjösattes i april. När båten lyftes i slutet av oktober var navet täckt av tulpaner, men bladen hade klarat sig hyfsat.

20180419_095238.jpg.1486d12caa0c1b7c7559d90c680d9b0d.jpg

20181027_102902.jpg.cc33e17aad0e972d516275a52efb22da.jpg

 

Våren 2019 rörde jag i princip inte propellern innan sjösättning. Skrapade bort tulpanerna hjälpligt, men kalkrestester fanns helt klart kvar på både blad och nav. Tyvärr ingen bild. I början av augusti hade båten legat stilla i en månad. Då fick jag bada, för att skrapa rent blad och nav, som båda var täckta av tulpaner. Vid lyft i november var allt täckt av tulpaner igen.

20191107_090635.thumb.jpg.9e838f1d409d1023aaf26aab3e6ee72b.jpg

 

I vintras funderade jag lite på att försöka förkoppra bladen. Började med att polera lite. Sen kom corona och jag valde att sjösätta lite tidigare än tänkt, så det blev inget med förkoppring. Jag hann få bladen rätt blanka, men navet hade inte alls lika fin yta. Sjösättning i slutet på mars.

20200327_091333.jpg.c4cdb8f8478910d447b9b31b795b36e9.jpg

 

I början av augusti hade båten igen legat stilla i en månad. Tog ett dopp och skrapade tulpaner från navet, som var ganska täckt. Bladen var rena. Lyft om fyra veckor, ska bli spännande att se resultatet.

 

Min teori är för tillfället att tulpanerna har svårare att fastna på en blank yta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, mystiskt! Borde inte ha nån betydelse, tycker jag, men kanske... Eller så hade du skrapat fram mer av färsk metall som var "giftigare" medan navet kanske hade mer oxid på sig och var mindre "giftig"?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls mystiskt. 
Tulipanerna ogillar koppar, och oxiden på en o-polerad propeller bildar ett skyddande lager. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Peter_K:

Inte alls mystiskt. 
Tulipanerna ogillar koppar, och oxiden på en o-polerad propeller bildar ett skyddande lager. 

Usch!

Koppar i propellrar borde förbjudas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har aldrig hittills lyckats få havstulpaner just på propellern och då har vi haft två olika. Men det är klart att de senaste fem åren borsttvätten vi ju.

Tänkte inte på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Vi har aldrig hittills lyckats få havstulpaner just på propellern och då har vi haft två olika. Men det är klart att de senaste fem åren borsttvätten vi ju.

Tänkte inte på det...

Och så befinner sig knappast båten i Bohuslän, va? ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev raol:

Vi köpte en ny segelbåt för ett par veckor sen.

 

Lite off-topic, men vad blev det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Dava:

 

Lite off-topic, men vad blev det?

En Beason 311. En av de sista som tillverkades.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propspeed är bra men ohyggligt dyrt

För mig som spenderar vintrarna i Florida så ser man denna produkt överallt på varv/marinor där de hanterar större båtar

 

IMG_0235.JPG

IMG_0236.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proppeler är ju ett bekymmer när det gller påväxt - sen man började använda offeranod. Speciellt för en annan som ligger i året runt.

den var  slut den polertrissa tll flexen som jag har använt i många år och de hade ingen ny på järnaffären. Dottern smet in på Biltema och köpte en på väg hem från Karlstad. Det var en som gick sätta i den batteridrivna borrmaskinen.

Nån stans läste jag om nån som smorde in propellern med vattenfast fett. Tvivlade på att det satt kvar nån längre tid, men han menade att det skulle fungera. Smorde in propellern. Får se hur det ser ut när jag tar upp i maj nästa år.

Skillande före  och efter blev närmare 2 knop. Bilden visar propellern efter avspolining med högtryck och när den nästan var färdigpolerad (batterit på borrmaskinen tog slut)

 

Thallatha U 2020 propeller.jpg

Thallatha U 2020 propeller polerad.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig demonterat eller monterat en sån propeller. Är det tungt att dra av? För annars kanske det är lättare att demontera under vattnet, ta upp och göra rent, och sen montera på i vattnet igen. I stället för att behöva göra dussintals dyk under 30-40 minuter för att rengöra som var fallet för oss i lördags.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera av en propeller under vattnet?

Jag har både dykt mycket och monterat på och av propellrar, speciellt en fast 3-bladig som jag har på min gamla båt, men jag vet inte om jag skulle vilja prova det under vattnet.

Det brukar krävas en del kraft att få loss muttrarna, och ibland värme när den monterats med gänglåsning.

Sen brukar jag spänna fast en avdragare på den och värma själva propellern, pling så lossnar den.

Men det blir ju lite svårare att göra under vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev jonas2307:

Montera av en propeller under vattnet?

Jag har både dykt mycket och monterat på och av propellrar, speciellt en fast 3-bladig som jag har på min gamla båt, men jag vet inte om jag skulle vilja prova det under vattnet.

Det brukar krävas en del kraft att få loss muttrarna, och ibland värme när den monterats med gänglåsning.

Sen brukar jag spänna fast en avdragare på den och värma själva propellern, pling så lossnar den.

Men det blir ju lite svårare att göra under vatten.

Ok, ja, som sagt, jag har aldrig gjort det på land heller, så det var därför jag frågade.

En propeller behöver egentligen inte sitta särskilt tajt för funktionens skull. Bara man har en låsande mutter med splint, så kan den inte ta vägen nånstans. Men de kan ju vara tillverkade med tajt passform ändå.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev raol:

Ok, ja, som sagt, jag har aldrig gjort det på land heller, så det var därför jag frågade.

En propeller behöver egentligen inte sitta särskilt tajt för funktionens skull. Bara man har en låsande mutter med splint, så kan den inte ta vägen nånstans. Men de kan ju vara tillverkade med tajt passform ändå.
 

Vad är det för propeller?

Foldingpropellrar bukar man ju ibland montera av fr att de inte skall själas.

För att polera propellern behöver du inte montera av propellern. Det gör du lika enkelt på plats. Nu hittade jag inte den polertrissa som dottern köpte till mig på Biltema i Karlstad i mitten av Maj i år, på BILTEMAS hemsida.

Sen har jag för mig att det var nån som la propellern i nåt - typ äticka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev toaen:

Vad är det för propeller?

Foldingpropellrar bukar man ju ibland montera av fr att de inte skall själas.

För att polera propellern behöver du inte montera av propellern. Det gör du lika enkelt på plats. Nu hittade jag inte den polertrissa som dottern köpte till mig på Biltema i Karlstad i mitten av Maj i år, på BILTEMAS hemsida.

Sen har jag för mig att det var nån som la propellern i nåt - typ äticka

Propellern är en fast, trebladig.

Men nu menade jag att rengöra den under säsongen, när båten är i vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör rent min propeller ett par gånger under säsongen, innan snäckorna satt sig och bildat skalen.

Man måste ta bort dem medans de är mjuka, genomskinliga, små knoppar.

Då lossnar de så snart man gnuggar lite med en scotchbrite svamp.

 

Det går fort att göra, ett par dyk med cyklop bara.

Det är under en väldigt kort period, typ en vecka, som de sätter sig, häruppe i Stockholms skärgård brukar det vara under typ en vecka i början av augusti eller så.

Efter det så händer det inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev jonas2307:

Jag gör rent min propeller ett par gånger under säsongen, innan snäckorna satt sig och bildat skalen.

Man måste ta bort dem medans de är mjuka, genomskinliga, små knoppar.

Då lossnar de så snart man gnuggar lite med en scotchbrite svamp.

 

Det går fort att göra, ett par dyk med cyklop bara.

Det är under en väldigt kort period, typ en vecka, som de sätter sig, häruppe i Stockholms skärgård brukar det vara under typ en vecka i början av augusti eller så.

Efter det så händer det inget.

På västkusten sätter de sig under hela tillväxtsäsongen, så tyvärr funkar inte den strategin där. En obehandlad yta under vatten skulle behöva rengöras med 5-7 dagars mellanrum från april till september för att vara hyfsat ren...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Propellern är en fast, trebladig.

Men nu menade jag att rengöra den under säsongen, när båten är i vattnet.

 

Då får man bada.

Fast i vattnet tar man väl bara bort det värsta. Fick en lina i propeller en gång och fick anlita en grodman. Han skrapade ren propellern med kniven medan han ändå var nere - det blev en oerhörd skillnad på bårtfarten efter det.

Skall du ha den i under vintern, eller ta upp?

Nu vet jag inte hur det är med din nya båt, men för mig brukar proppelern va det värsta problemet. Det händer ju att båten har fått legat i två år i rad. Då är framfarten för motor ganska begränsad.

För segel märker jag inte nån större skillnad. Min båt är ju ingen "blekskeare", så det måste blåsa regält för att den skall gå någorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev toaen:

Sen har jag för mig att det var nån som la propellern i nåt - typ äticka

Du har nog inte hört det av mig, men jag lade min i ättika i vintras. Alla tulpanrester försvann utan krångel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, båten ska upp. Just nu är lyftet planerat till onsdag nästa vecka.


Jag får nog skaffa mig en torrdräkt. Jag hatar att vara i kallt vatten, och kallt för mig är allt under 29-30 grader. 25-gradigt vatten är smärtsamt som knivar som sticks in i huden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev raol:

Nä, båten ska upp. Just nu är lyftet planerat till onsdag nästa vecka.


Jag får nog skaffa mig en torrdräkt. Jag hatar att vara i kallt vatten, och kallt för mig är allt under 29-30 grader. 25-gradigt vatten är smärtsamt som knivar som sticks in i huden.

 

Fast skall båten upp på onsdag behöver du ju inte göra  ren proppelern förrän du får den på land.

När det gäller badtemperaturen håller jag helt med dig. Har du testat reabbasängen på Tumlaren. Har för mig att den skall hålla 36 grader. Jag gick där mycket under en period. Det konstiga är att när man legat i en timme, så känns nästan vattnet kallt. Det är inte lätt att va badkruka.

Men jag har en bestämd uppfattning  - man skall ha en båt mellan sig och havet.
Dessutom är den viktigaste regeln som gäller sjömanskap och navigation; "Håll dig alltid kvar ombord"

Sajjen bekräftade att ättika tog havstulpanerna. Är din propeller målad? - tyckte jag förstod det av nåt du skrev.

Det går förståss att ta loss propellern, men du måste kanske ha en avdragare, men det kan du nog låna av den som tar upp din båt. Sätt bara tillbaka

den och lås fast muttern, så det inte går för dig som det gick för mig efter att jag butt motor för några år sen. Han hade glömt att låsa fast muttern som håller propellern. 

Det ligger en alldeles ny propeller, ungefär vid det röda märket. Det var så mycket båtar i bukten, så jag skulle backa upp lite.

Tappad popeller.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev toaen:

Fast skall båten upp på onsdag behöver du ju inte göra  ren proppelern förrän du får den på land.

 

Jojo, vi fick den ju rensad i lördags, så nu är det inget behov. Det är inför nästa och kommande säsonger i havet som det gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är förresten en bild på vår propeller. Detta är ca två veckor efter att den blev skrapad av förre ägaren. Tror inte det är nån ny påväxt, utan detta var så ren den blev under vattnet med en bergskil som "verktyg"...

tempsnip.thumb.jpg.a7f84c3910156838d34ffd3293c5dcf8.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kanske skrivit det förut..?

Men för flera år sedan polerade jag min och svågerns bronspropellrar.

Vi hade i verkstaden precis fått en ny glaspulverbläster som jag testade, det blev väldigt blankt utan att ytan förstördes. Sedan gick jag på med polermaskin och autosol, det kanske inte var nödvändigt men blankt så in i helskotta blev det. På min propeller växte det sedan aldrig någonting ute på bladen, det kunde bli några få havstulpaner inne vid navet, men inte mer. På svågerns växte det likt förbannat, han hade kvar sin offeranod på axeln.

 

Nuvarande aluminiumpropellrar är målade med Hempels Silic-One, ingen påväxt där färgen sitter kvar, men den har skavts bort litet av en grannbåts ankarlina, och där satt det fem eller sex havstulpaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Här är förresten en bild på vår propeller. Detta är ca två veckor efter att den blev skrapad av förre ägaren. Tror inte det är nån ny påväxt, utan detta var så ren den blev under vattnet med en bergskil som "verktyg"...

tempsnip.thumb.jpg.a7f84c3910156838d34ffd3293c5dcf8.jpg

Den propellern har nog legat i sjön länge. och den som dök tog bara bort det värsta.

Skrapa bort resterna av havstulpanerna med kniv och polera med nåt. tex en sån härfrån JULA

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmateriel/roterande-sliptillbehor/polerrondell-052013/

När jag polerat klat kunde jag inte låta bli att polera över med Autosol på en skumgummidisk på polermaskinen. Efteråt smärjde jag över med ett vattenfast fett - det jag hade tillgängligt.


Härom dan var det nån som rekomenderade detta fettet. 

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/olja-smorjmedel/fett/super-lube-patron-400g?fbclid=IwAR0znufiam3aVtT7iHUqq3h4qK42eWeW3SXO0Ab7ILXCTDK-04_WCkUMCMU

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag, som måste ha varit en skata i ett tidigare liv, älskar blanka och skinande saker. Det skulle vara kul att slipa och polera propellern spegelblank! :)

Det spelar väl in hur ofta man använder båten också. Jag får intrycket av att du @Georg_Ohm är ute med den ofta under säsongen. Mindre tid för de små liven att fastna mellan (propeller)varven.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...