Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kossor

Hur ska man tänka ?

Rekommendera Poster

I religionskrig brukar åskådare också bli skjutna. De tillhör ju inte det rätta läran. Det minskar också åtgången på popcorn......

 

Jag upplever att vi just nu i samhället har två religioner.

1. Den som går ut på att vi skall konsummera oss miljövänliga genom att ständigt köpa nytt som förhoppningsvis är mer miljötrimmat. Ständigt större båtar med större motorer som dock kanske går på något för tillfället populärt biobränsle tillverkat med stor åtgång av fossil energi.

2. Den som går ut på att vi alla skall bo i stadscentrum och äga absolut ingenting och fara till arbetet med spårvagn/tunnelbana och göra ingenting därutöver. Absolut inte äga en båt.

 

Jag förstår bara inte...........

I grunden borde omställbarhet vara ett sunt koncept.

Tillämpat på båtar blir det en skrovform som fungerar med en tung motor med låg effekt. Då kan man byta motor helt och hållet när tiderna ändras. Från diesel till el eller biogas...... eller kultändare körd på svartlut. Allt i samma skrov. En enkel lösning.

Tillämpat på bilar betyder det att man har så litet pengar uppbundna i bilen att man inte halkar av knutstenarna även om bilen blir värdelös över en natt. En 4000 kronors bil har man råd att skrota om bränslet blir svåråtkomligt. Problemet är när man inte har råd att köpa någonting annat än en gammal bensinare att ersätta den skrotade med. Fast om det kniper kan man ju gengaskonvertera och efter sisådär 20 år börjar det finnas begagnade elbilar för rimliga pengar........ fast 20 år med gengas blir inget nöje.

 

Som jag ser det är traktorn det verkligt stora problemet. Skogsbruket är för litet för att det skall gå runt ekonomiskt att hålla oss med en traktor som är mindre än 40 år gammal. Det betyder att vi är bundna vid dieselliknande bränslen under lång tid framåt. Visst finns det petroleum/fotogendrivna traktorer som går att gengaskonvertera men de börjar å andra sidan bli alldeles för gamla och primitiva med avseende på hudraulsystem och arbetssäkerhet.

Där är det verkliga problemet. Bundna vid en utgående teknik i 40 år framåt.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag missuppfattade rubriken i denna tråden inledningsvis, kanske jag missade prickarna över ä:et. ”Hur skall man tanka”. Eller då snarare VAD skall man tanka?
Dessvärre är det ont om fossilfri diesel på sjömackarna, så det får ju bli raffinerade komposterade dinosaurier och annat som blivit till olja under årmiljonernas lopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Dessvärre är det ont om fossilfri diesel på sjömackarna, så det får ju bli raffinerade komposterade dinosaurier och annat som blivit till olja under årmiljonernas lopp.

Du kan om du vill!

Det finns en HVO-pump på Lyckans slip, Fiskebäckskil.

https://www.lyckansslip.se/forst-pa-vastkusten-att-erbjuda-hvo100/

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HVO är ett vettigt bränsle.

 

Tyvärr har många tillverkare ännu inte godkänt det fullt ut pga klassningen. Mig veterligen är det enbart viskositeten som hamnar något utanför och har inte hört någon som haft några problem över huvud taget som kan relateras till bränslet. Däremot har jag hört flera som upplevt bättre gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå till hur man ska, eller snarare, kan tänka.

Vilka möjligheter finns?

  1. Behåll det du har och håll liv i det så länge det går.
  2. Köp begagnat så blir förlusten mindre.
  3. Köp nytt och håll tummarna för att det funkar.
  4. Dela ett fordon med en granne eller släkting så blir risken mindre.
  5. Hyr fordon när det behövs.

Vi och vår dotters familj delar i princip på två bilar, en liten, liten äldre bensinare och en lite nyare större dieselkombi. När vi gamlingar behöver en större bil byter vi helt enkelt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderat lite fram och tillbaks byta ut 2'a bilen den lilla soppa snåla micran som bara går 300 -500 mil om året för att flytta ungar till skolan och något enstaka ärende,  till en fullsize gammal v8 lyxbil (ej usa bil) skattebefriad och 2 års intervall mellan besiktningarna. På pappret ser det ut att bli billigare och så slipper man vinterdäck mm och de oförberedda skatte utspelen från de styrande samt trängselskatt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eile:

fullsize gammal v8 lyxbil (ej usa bil)

Vilka bilar finns i kategorin "fullsize gammal v8 lyxbil" som inte är en jänkare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeremy Clarkson från programmet "Top Gear" funderade en gång kring om detta är slutet för gamla, klassiska bilar men funderade vidare att om vi äter och klär oss klimatsmart, åker kollektivt, använder sol- och vindkraft till så mycket som möjligt så kanske naturen tål att vi kör några mil med en Mustang '69 på helgen, bara för att det är roligt?
Det kanske kan omsättas till båtlivet också?
Jag har en diesel i min båt. Jag seglar och har solpaneler men min främsta nödutgång för både framdrift och el är diesel. Jag tror naturen tål det.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jänkare har jag skruvat nog med, finns roligare bilar tex en LS 400 http://vansterfilen.se/tre-japanska-ikoner-fyller-25-del-i-lexus-ls400/

med den lilla lätta 160 kg 4 liters 1UZ-FE  åttan tror dessa motorer även här kommer bli eftertraktade i båt och bil byggen men vill ligger ju som vanlig minst 10 år efter.   Kolla vad en frisk sån kostar på bildelsbasen, varför hänga i flera gånger dyrare gjutjärn V8 i båtar?     https://www.drifted.com/1uzfe/   och se vad man hittar på google: de fanns tydligen som marinmotorer: https://www.ebay.com/itm/Lexus-Toyota-Marine-Engine-Lexus-1UZFE-Crate-Bobtail-/173613727813

 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Eile:

Funderat lite fram och tillbaks byta ut 2'a bilen den lilla soppa snåla micran som bara går 300 -500 mil om året för att flytta ungar till skolan och något enstaka ärende,  till en fullsize gammal v8 lyxbil (ej usa bil) skattebefriad och 2 års intervall mellan besiktningarna. På pappret ser det ut att bli billigare och så slipper man vinterdäck mm och de oförberedda skatte utspelen från de styrande samt trängselskatt. 

Vad du än gör  slopa inte vinterdäcken!

Även om det kanske skulle vara lagligt så är det ren idioti och lek med både eget och andras liv att köra med sommardäck på vintern......... och det här bestämda uttalandet kommer från en som regelmässigt sliter dubbarna ur gamla slutkörda vinterdäck och kör slut dem som sommardäck. ....... men även jag vill ha någon måtta på risktagningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev heimlaga:

Vad du än gör  slopa inte vinterdäcken!

Även om det kanske skulle vara lagligt så är det ren idioti och lek med både eget och andras liv att köra med sommardäck på vintern......... och det här bestämda uttalandet kommer från en som regelmässigt sliter dubbarna ur gamla slutkörda vinterdäck och kör slut dem som sommardäck. ....... men även jag vill ha någon måtta på risktagningen.

Jag har testat att köra slut på vinterdäck under sommaren och den minskade däckskostnaden äts upp av den ökade bränsleförbrukningen. Det enda man uppnår är att man för samma kostnad köra på sämre/farligare däck sommartid. 😟

Det är nästan lika dumt som att köra på sommardäck under vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så måste alla förbränningsmotorer dö det är det sorgliga faktumet. Om man fortsätter med olika facelift för den här gamla tekniken, så kommer det inte fram någon effektivare framdrivningskälla inom överskådlig tid. El är ett alternativ men så länge batteritekniken är där den är så går det bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-11 vid 09:49 skrev raol:


Vätgas är dödfött som fordonsbränsle. Dyrt och riskfyllt vid produktion, lagring, transport och i fordonen. Låg totalverkningsgrad från källa till förbrukning.

Är inte helt säker på det, men än så länge saknas politisk vilja. Tyskarna har löst transportdelen där man binder vätgas till vätska med ett speciellt medel (i vanlig rumstemperatur). Det gör att vätgas kan produceras tex med solceller vid ekvatorn, heller till havs med våg maskiner, sedan transporteras med containrar. Vid tankställen så tas bindemedlet bort från vätgasen och återanvänds. Jag har även för mig att det numera finns krocksäkra vätgastankar till bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Gelis:

Tyvärr så måste alla förbränningsmotorer dö det är det sorgliga faktumet. Om man fortsätter med olika facelift för den här gamla tekniken, så kommer det inte fram någon effektivare framdrivningskälla inom överskådlig tid. El är ett alternativ men så länge batteritekniken är där den är så går det bort.

Och var ska all el produceras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peka67:

Är inte helt säker på det, men än så länge saknas politisk vilja. Tyskarna har löst transportdelen där man binder vätgas till vätska med ett speciellt medel (i vanlig rumstemperatur). Det gör att vätgas kan produceras tex med solceller vid ekvatorn, heller till havs med våg maskiner, sedan transporteras med containrar. Vid tankställen så tas bindemedlet bort från vätgasen och återanvänds. Jag har även för mig att det numera finns krocksäkra vätgastankar till bilar.

Även om så skulle vara fallet (det du beskriver är inte en sån lösning), så är det fortfarande bättre att producera el direkt och transportera i ledningar. Vi har redan en färdig infrastruktur för eldistribution och vilket bränsle man än kan tänka fram för att driva fordon, så är det bättre att förbränna det i centrala elverk och sen skicka ut elen i nätet för att ladda elfordon.

Det saknas inte politisk vilja, utan vätgas är redan dött och uträknat på tekniska grunder. "Hydrogen economy" som så många fantiserar om är helt enkelt ett föråldrat sätt att se på saken. Det verkade bra för 20-30 år sen, när batteritekniken var bedrövlig och det vätgasen skulle ersätta var skitig bensin och diesel. I dag har vi kommit längre, och vätgasen är inte längre ett modernt alternativ för fordonsbränsle - annat än i rymdraketer, där det är oöverträffat!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peka67:

Och var ska all el produceras?

Vind, sol, våg- och tidvatten. Inga som helst problem att bygga ut det (tidvattenkraft funkar inte i Sverige, och vågkraft har några år kvar innan det är ekonomiskt gångbart) så att vi, tillsammans med vattenkraft kan försörja hela landet.

Men även om man skulle fortsätta använda fossila kolväten, så är det väldigt mycket bättre att förbränna dem i centrala anläggningar och göra el. Man får mycket högre verkningsgrad, man kan ha en god och effektiv rening av "avgaserna" och det skulle till och med kunna gå att fånga in koldioxiden från dem och lagra, eller kombinera med vätgas (om man nu producerar den lokalt vid t ex vindkraftverk när de producerar överskottsenergi - den enda rimliga funktionen för vätgasproduktion inom energiområdet) för att återskapa kolväten (t ex metan via Sabatier-processen) om man nu inte vill förbränna vätgas direkt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara alla har en dieselgenerator ståendes i garaget för de tillfällen när allt ändå slutar fungera.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om villägarna slutar att elda upp så mycket drivmedel så hade det totala utsläppet minskats samt att resurserna kunde gå till fordonstrafiken.  I dag får man knappt köra 2 minuter tomgång men har man oljepanna kan man bränna på hur mycket som helst. Låt säga en villa bara drar 2 kubikmeter , 20000l diesel motsvara mer  30tusen mil  så en villa drar lika mycket som 20 bilägare i snitt åker åker upp på ett år.   Ställer sig 20 bilar och mellanfartsrusar  utan för varje oljeeldad villa så hade nog folk vaknat till och börjat tänka, nu har ju villorna inga katalysatorer partikelfilter mm så de 20 bilarna bör vara gamla sug dieslar.    se artikeln 60 tusen oljepannor i drift= 1 miljon 200 tusen dieselbilar. https://www.vvsforum.se/nyheter/2017/juni/svart-forbjuda-oljepannor-i-sverige/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det inte kunna gå att köra en bensin eller dieselbåt om säg 10-15 år?

 

det kommer fort.f finnas miljontals bilar och båtar som behöver dessa bränslen. Det är politiskt inte genomförbart att förbjuda eller göra dessa så dyra att folk inte har råd att köra sina fordon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Eile:

Om villägarna slutar att elda upp så mycket drivmedel så hade det totala utsläppet minskats samt att resurserna kunde gå till fordonstrafiken.  I dag får man knappt köra 2 minuter tomgång men har man oljepanna kan man bränna på hur mycket som helst. Låt säga en villa bara drar 2 kubikmeter , 20000l diesel motsvara mer  30tusen mil  så en villa drar lika mycket som 20 bilägare i snitt åker åker upp på ett år.   Ställer sig 20 bilar och mellanfartsrusar  utan för varje oljeeldad villa så hade nog folk vaknat till och börjat tänka, nu har ju villorna inga katalysatorer partikelfilter mm så de 20 bilarna bör vara gamla sug dieslar.    se artikeln 60 tusen oljepannor i drift= 1 miljon 200 tusen dieselbilar. https://www.vvsforum.se/nyheter/2017/juni/svart-forbjuda-oljepannor-i-sverige/

Jag trodde inte att det fanns folk som fortfarande använde oljepannor. Jag räknade på fullt allvar med att den sista försvann för 10-15 år sen. Det finns inget skäl att fortsätta använda oljepanna i dag, mer än för att vara obstinat och förändringsobenägen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Även om så skulle vara fallet (det du beskriver är inte en sån lösning), så är det fortfarande bättre att producera el direkt och transportera i ledningar. Vi har redan en färdig infrastruktur för eldistribution och vilket bränsle man än kan tänka fram för att driva fordon, så är det bättre att förbränna det i centrala elverk och sen skicka ut elen i nätet för att ladda elfordon.

Vi har även färdig infrastruktur i form av bensinmackar som enkelt kan ställas om till vätgas. En bil kan tankas snabbt och kan ha betydligt större energiinnehåll än dagens batterier som dessutom kostar en förmögenhet, där effekten avtar på sikt, och det innebär stora kostnader att byta. Sedan är eldistributionen i Sverige med skyhöga nätkostnader inte i närheten av den infrastruktur som måste till för omställning till elbilar. Att det skulle vara bättre att producera el i stora anläggningar tvivlar jag på. Då det ger större förluster då elen måste färdas i nätet och spänningen i nätet måste hela tiden hållas uppe. Så Nä, än så länge är vätgas ett bättre alternativ än eldrift. 

 

Jo en sak till, om alla hade elbilar så skulle det förmodligen inte finnas några råvaror till batterierna. Och gissa vad prislappen skulle landa på då. Medans vätgas finns i nästan obegränsad mängd att tillgå.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tung tråd. Vi är i en omställningsprocess och det tar naturligtvis några decennier. Allt kommer inte lösas över en natt, men det är ganska klart att vi av ett flertal skäl måste röra oss bort från fossila bränslen och mot olika former av förnyelsebara d.o.

 

Jag har själv en rätt törstig snabb motorbåt som går på bensin, men jag är inte speciellt orolig. Så länge det finns en efterfrågan så kommer det att finnas soppa. Initialt kan till och med bensinen bli billigare om efterfrågan går ner.

Sen kanske priset går upp om tillverkningen anpassas efter detta och minskar och bensin skulle bli en "nischprodukt". Men det lär inte hända på mycket, mycket länge eftersom Sverige i princip ligger först i denna omställning och extremt stora marknader som Kina, Indien ochn sydostasien fortfarande är på väg upp i sin fossila användning. Detta garanterar ett relativt stabilt prisläge i decennier framåt.

 

Och det finns vissa transportmedel som är så energikrävande så att eldrift knappast är realistisk, iallafall inte som det ser ut nu. Dit hör just snabba motorbåtar samt färjor, lastfartyg och flygplan. Dessa får man acceptera att de använder fossila bränslen så länge. Det viktiga är att få ner totalförbrukningen. I en förlängning kan man tänka sig att de istället har förbränningsmotorer som går på förnyelsebara drivmedel.

 

Vill vi så går det. Det har väl ännu aldrig funnits ett tekniskt problem som mänskligheten förr eller senare inte löst. Jag kommer nog inte ha några problem att hitta bensin för att åka runt i min Bella i Stockholms skärgård i ett par decennier till iallafall. Minst. Men kanske mina barn och barnbarn inte ska satsa på törstiga bensinmotorer i första hand 😉

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mataffärens rapsolja kostade just nu 35:- för 2 liter rapsolja =17.50 L     Mackdiesel ligger på 13:-   kommer funka bra i alla båt dieslar och hobbyfordon.   Eller gratis soppa 

 https://mercedessource.com/problems/svo-biodiesel/converting-an-older-mercedes-diesel-run-vegetable-oil-svo-using-the

 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Vi har även färdig infrastruktur i form av bensinmackar som enkelt kan ställas om till vätgas.

Nja, det som kan återanvändas om man övergår till vätgas är väl kassapparate, själva butiken och planen framför där pumparna står, resten måste bytas ut.

 

Jag tror mera på en kombination av flytande syntetiska bränslen och biobränslen. För dessa finns verkligen färdig infrastruktur idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Eile:

Mataffärens rapsolja kostade just nu 35:- för 2 liter rapsolja =17.50 L     Mackdiesel ligger på 13:-   kommer funka bra i alla båt dieslar och hobbyfordon.   Eller gratis soppa 

 https://mercedessource.com/problems/svo-biodiesel/converting-an-older-mercedes-diesel-run-vegetable-oil-svo-using-the

 

För ett antal år sedan hade den engelska snabbköpskedjan "Tesco" kampanj på matolja.
Parkeringen var full av Landrovers vars ägare snabbt tömde butiken eftersom priset låg väl under diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Nja, det som kan återanvändas om man övergår till vätgas är väl kassapparate, själva butiken och planen framför där pumparna står, resten måste bytas ut.

 

Jag tror mera på en kombination av flytande syntetiska bränslen och biobränslen. För dessa finns verkligen färdig infrastruktur idag.

Jag tror också att förnybar diesel kommer att bli stort. Angående bensinmackar så kan man även använda nedgrävda tankar där vätgas i flytande form kan förvaras (ej branfarligt). Vart efter behov uppstår så pumpas vätgasen till en omvandlingsenhet för att återgå till gasform. Men givetvis blir det en del nytt.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C677CCCF-66A6-45C0-AF97-1486AAA75F52.jpeg.9c84c5d7c1296a986e9c927ae96c1a3f.jpeg

 

Här är ett alternativ, cykelbåt eller pedalbåt.

För större besättningar och lokaltrafik finns det färjor med många uppsättningar av pedalställ.

Göteborgs spårvägar har sedan slutet av 1950-talet haft pedalvagnar, men dom försvinner nu efterhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Georg_Ohm said:

C677CCCF-66A6-45C0-AF97-1486AAA75F52.jpeg.9c84c5d7c1296a986e9c927ae96c1a3f.jpeg

 

Här är ett alternativ, cykelbåt eller pedalbåt.

För större besättningar och lokaltrafik finns det färjor med många uppsättningar av pedalställ.

Göteborgs spårvägar har sedan slutet av 1950-talet haft pedalvagnar, men dom försvinner nu efterhand.

 

Låter seriöst bra! Men kanske inte så hållbart för längre sträckor.

 

Nynäshamn-Visby lär fresta på knäna en del. Sen om man tänker sig att det är upp mot tusen personer som vill färdas sträckan på en gång så blir det ett rätt komplicerat system av stag och pedaler som ska sammankopplas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2020-10-12 vid 19:31 skrev Georg_Ohm:

Vem ordnar med popcorn?🍿

 

14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

C677CCCF-66A6-45C0-AF97-1486AAA75F52.jpeg.9c84c5d7c1296a986e9c927ae96c1a3f.jpeg

 

Här är ett alternativ, cykelbåt eller pedalbåt.

För större besättningar och lokaltrafik finns det färjor med många uppsättningar av pedalställ.

Göteborgs spårvägar har sedan slutet av 1950-talet haft pedalvagnar, men dom försvinner nu efterhand.

Ja, vem fixar popcorn?

 

Det låter som en fantastisk smittospridare att sitta tillsammans och flåsa fram kollektivtrafiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...