Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kossor

Hur ska man tänka ?

Rekommendera Poster

Tycker allt blivit väldigt svårt angående fossildrivna maskiner. Om jag ska byta motor eller båt hur ska jag tänka. Idag finns inget alternativ till en större båt planande än diesel motor. Ska man lägga en halv miljon på en motor man kanske inte kan använda om 5-10 år. Likaså är vi i bilbytartankar, ska ha en större bil för att dra tungt med som ligger i personbilsklass, men de hybrider eller eldrivna får inte dra 3200 kg, så där är man utlämnad till fossildrift. Kostnaderna är ju rätt rejäla både för båtmotor och bil. Det har blivit så svårt att sia framåt, så man vet inte vilket ben man ska stå på. Så till frågan hur tänker ni här på MG.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går i samma tankar.

Har nu testat en hybridbil, tja, den rullar ju. Men i stadstrafik startas bensinmotorn hela tiden då batterierna inte hinner laddas tillräckligt (det är en ”Titta*”den har ingen laddkabel). Likadant då man sätter på värmen... eller AC’n. Blev erbjuden att låna eller hyra en helelektrisk bil för att par veckor sedan, men skulle då åka 2x 65 mil och det gick inte, eller med övernattning om det fanns tillgång till ladduttag. Så det blev min dieselcitroën.

 

I planande större motorbåt på 5 ton... ja en stund... läste en artikel på På webbplatsen Dagens Båtliv. Måhänada var det ett tag sedan den artikeln skrevs, så utvecklingen har kanske gått litet framåt, men jag tror inte att jag kan åka i samma hastighet och med samma räckvidd som med KAD43 och 400 liter diesel. 

Men man kanska kan kompromissa, ha en elmotor för in- och utfart ur/ i hamn, samt i kanaler och andra ställen med fartbegränsning. Bara det var man skall bygga in batterierna? Och i vilka hamnar kan man ladda med annat än 230 med obligatoriskt spänningsfall längst ut på bryggan och avsäkrat med 8A.
 

Nä, det är nog realistiskt att tro att vi får vänta minst en elbilsgeneration till, och ytterligare tid tills dess att man kan framföra annat än mindre lätta båtar helt med eldrift.


Mitt i Göteborg vid Brunnsparken ligger det sedan ett bra tag sedan en elbilsaffär.

-Har du sett elbilsaffären?

-Ja den syntes la bra!


* Säga vad man vill om Skoda, men den är tjeck!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nä, det är nog realistiskt att tro att vi får vända minst en elbilsgeneration till

 

1 timme sedan skrev kossor:

Likaså är vi i bilbytartankar

 

Det verkar inte bättre än att vänta ett tag till på elbil. Vill man dessutom kunna dra lite tyngre verkar det vara en hopplös ekvation.

Annars är det väldigt lockande att fylla ladugårdstaket med solceller och köra elbil. Angående solceller får man tydligen inte producera mer el än vad man gör av med själv. Verkar helknas. Fast jag har inte satt mig in i det hela än så jag har troligtvis fattat saker och ting käpprätt åt pipsvängen.

 

Tyvärr kostar elbilarna en hel del. Men det lokala taxiföretaget har börjat köra Tesla. De menar att extrakostnaden i inköp är inkört ganska snart. Kanske något att fundera på.

Håhåjaja, det blir nog en Citroën C3:a igen...diesel.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag går i samma tankar.

Har nu testat en hybridbil, tja, den rullar ju. Men i stadstrafik startas bensinmotorn hela tiden då batterierna inte hinner laddas tillräckligt (det är en ”Titta*”den har ingen laddkabel). Likadant då man sätter på värmen... eller AC’n. Blev erbjuden att låna eller hyra en helelektrisk bil för att par veckor sedan, men skulle då åka 2x 65 mil och det gick inte, eller med övernattning om det fanns tillgång till ladduttag. Så det blev min dieselcitroën.

 

I planande större motorbåt på 5 ton... ja en stund... läste en artikel på På webbplatsen Dagens Båtliv. Måhänada var det ett tag sedan den artikeln skrevs, så utvecklingen har kanske gått litet framåt, men jag tror inte att jag kan åka i samma hastighet och med samma räckvidd som med KAD43 och 400 liter diesel. 

Men man kanska kan kompromissa, ha en elmotor för in- och utfart ur/ i hamn, samt i kanaler och andra ställen med fartbegränsning. Bara det var man skall bygga in batterierna? Och i vilka hamnar kan man ladda med annat än 230 med obligatoriskt spänningsfall längst ut på bryggan och avsäkrat med 8A.
 

Nä, det är nog realistiskt att tro att vi får vänta minst en elbilsgeneration till, och ytterligare tid tills dess att man kan framföra annat än mindre lätta båtar helt med eldrift.


Mitt i Göteborg vid Brunnsparken ligger det sedan ett bra tag sedan en elbilsaffär.

-Har du sett elbilsaffären?

-Ja den syntes la bra!


* Säga vad man vill om Skoda, men den är tjeck!

Jag tänker lika som dig, men dagens politiker tänker inte alls ( Ursäkta ) det är helt ok att flyga, för det ska vara allas rätt, och flyget smutsar inte ner mmmm eller hur. Vi uppmanas att näthandla, gods reser långa sträckor med starkt nedsmutsande fordon osv. Men bilen är livsfarlig, jag köpte i fjol en golf diesel som drar cirka 0,35 liter / mil. Den känns ju inte som den är ett milöproblem. Sen kommer vi till sjön där en del klåfingriga eller avundsjuka politiker börjar förära sig över att båtarna blivit för stora och har för stora motorer. Detta är ju oron att det kommer förbud mot att köra dieseldrivna båtar då utsläppen är för stora, rätt var det är kommer väl en bonus båtus. Hur man ska tänka och våga lita på folkvalda när allt snart är farligt, ja ni vet hur debatten är. Vågar man köpa en nyare båt med nyare motor, vågar man köpa en ny bil, för rätt av så är de förbjudna och pengarna borta. En segelbåt är nog rätt safe köpa för den är ju miljövänlig, och det hade jag gärna om tiden fanns och jag bodde så det gick. Mycket funderingar ja, men oron och ovissheten hur man ska agera och tänka i dagens samhälle kvarstår.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med stor sannolikhet kommer det att finnas flytande drivmedel av dieseltyp av icke-fossilt ursprung som är tillåtna att använda. Typ HVO-diesel eller liknande, som ju redan idag finns på marknaden i mindre mängd.

Oron borde väl snarare handla om vad dessa kommer att kosta om några år, med stor efterfrågan och otillräcklig tillverkningskapacitet, samt möjligen även brist på lämplig biomassa att tillverka från.

Som segelbåtsåkare med kring 50 motortimmar/säsong (à 1,5 liter, högst) känner jag ingen större drivmedelsoro inför framtiden. Med en stor, snabb och törstig motorbåt hade jag nog gjort det... 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Tycker allt blivit väldigt svårt angående fossildrivna maskiner. Om jag ska byta motor eller båt hur ska jag tänka. Idag finns inget alternativ till en större båt planande än diesel motor. Ska man lägga en halv miljon på en motor man kanske inte kan använda om 5-10 år. Likaså är vi i bilbytartankar, ska ha en större bil för att dra tungt med som ligger i personbilsklass, men de hybrider eller eldrivna får inte dra 3200 kg, så där är man utlämnad till fossildrift. Kostnaderna är ju rätt rejäla både för båtmotor och bil. Det har blivit så svårt att sia framåt, så man vet inte vilket ben man ska stå på. Så till frågan hur tänker ni här på MG.

Bara en tanke: måste det vara en planande båt? Planar den inte blir ju allt billigare. Vi har kört 7 knop hela sommaren och tack vare autopilot har jag inte saknat att åka fort en enda gång:) jag vet att jag är i minoritet, de flesta vill kunna förflytta sig fort men med en deplacement båt blir kalkylen för motorn mycket trevligare och då kanske det är mer ok med en viss osäkerhet om framtiden.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Olleman82:

Bara en tanke: måste det vara en planande båt? Planar den inte blir ju allt billigare. Vi har kört 7 knop hela sommaren och tack vare autopilot har jag inte saknat att åka fort en enda gång:) jag vet att jag är i minoritet, de flesta vill kunna förflytta sig fort men med en deplacement båt blir kalkylen för motorn mycket trevligare och då kanske det är mer ok med en viss osäkerhet om framtiden.

Jo du har helt rätt. Själv åker vi en hel del och bränslekostnaden oavsett om det skulle kosta 20:- / l så är det inte en stor kostnad. I plan förbrukar jag cirka 24 - 25 liter / h, och i 6-7 knop är förbrukningen försummbar. Anledningen till mitt inlägg är om man skulle vilja byta upp sig till något nyare båt eller uppdatera befintlig med nyare motor, så kvarstår frågan om man törs, upplever att man hamnat i ett vakum där man varken vet ut eller in. Lika med bilbyte, törs man lägga 400 sek på en ny bil, som ska fungera under 12-15 år, när vi dagligen matas av politikers underfundighet på nya avgifter lagar och påbud.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min dieselbil var det en miljöbil, häromåret var den inte längre någon miljöbil längre, det satte den tidens politiker stopp för. Så det är sannerligen inte lätt att veta, som trådskaparen redan varit inne på. Det känns ju som vanligt, att okunniga politiker fattar beslut som blir väldigt konstiga och inkonsekventa.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behåller min bensinbil tills vätgas infrastruktur blir utbyggd i Sverige. Rekommenderar politikerna studiebesök i Tyskland och Sydkorea. Försöker hålla liv i segelbåtsdieseln till samma tidpunkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom utveckling och framtida inriktning när det gäller bränslen och kostnader för närvarande är närmast godtycklig och förutsägbarheten noll så kan man inte räkna med att "vinna" utan måste kalkylera med säker förlust.
Hur mycket är det värt för dig att ha en stor, planande motorbåt?
Vad har du råd med om du aldrig får igen pengarna?
Kalkylera med en fördubblad bränslekostnad och medföljande värdeminskning vid försäljning. 
Blir det inte så illa så har du vunnit, annars så har du fått vad du kalkylerade med.
Gillar man att experimentera så kan man satsa på en motor som klarar att anpassas till flera olika bränslen, bensin/etanol/gas kanske? För deplacerande båtar så kanske elmotor och elverk är säkraste kortet. "Elverket" kan ju lätt bytas ut efter varje politisk kovändning.
Har du inte råd med ny motor får du försöka hålla liv i den gamla. Går inte det så kanske man skall ha en mindre båt och ett växande sparkonto tills verkligheten har bestämt sig?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-06 vid 22:01 skrev Georg_Ohm:

När jag köpte min dieselbil var det en miljöbil, häromåret var den inte längre någon miljöbil längre, det satte den tidens politiker stopp för. Så det är sannerligen inte lätt att veta, som trådskaparen redan varit inne på. Det känns ju som vanligt, att okunniga politiker fattar beslut som blir väldigt konstiga och inkonsekventa.

Jag håller med om att miljöpolitiken (som är kopplad till energipolitiken) svänger lite fram och tillbaks - det har den gjort sedan 70-talet, men jag tycker också att man ska fundera lite själv på vad som rimligtvis är lite bättre eller lite sämre.

 

Hur kan en större bil, tex. en SUV, någonsin vara en miljöbil?

Ganska enkelt för vem som helst att inse att det finns andra alternativ som är bättre.

 

Hur kan en bil som luktar illa att ligga bakom (diesel) vara en miljöbil, medan en som inte luktar (bensin) inte är en miljöbil?

Nu blir det svårare! Vad är bäst lokalt och vad är bäst globalt?

 

Hur kan en el-bil som ökar användningen av kolkraft vara ett bra miljöval?

Nu blir det riktigt svårt! Bilens miljöegenskaper påverkas av väder och vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Hur kan en bil som luktar illa att ligga bakom (diesel) vara en miljöbil, medan en som inte luktar (bensin) inte är en miljöbil?

Fast en diesel luktar inte alltid mer än en bensindriven bil. Dock lär det ju vara de mikroskopiska partiklarna i diesel som är mest skadliga för levande djur och människor. Bensin har något liknande som inte heller ligger i lukten så att utgå från vanliga mänskliga sinnen för att bedöma skadligheten duger inte. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-06 vid 22:44 skrev trewq:

Behåller min bensinbil tills vätgas infrastruktur blir utbyggd i Sverige. Rekommenderar politikerna studiebesök i Tyskland och Sydkorea. Försöker hålla liv i segelbåtsdieseln till samma tidpunkt.


Vätgas är dödfött som fordonsbränsle. Dyrt och riskfyllt vid produktion, lagring, transport och i fordonen. Låg totalverkningsgrad från källa till förbrukning.

El är det enda rimliga på både kort och lång sikt. Hybridfordon med små bränsledrivna motorer/generatorer är lösningen för att få extra lång räckvidd och klara kallt väder på kort sikt, men förmodligen löser det sig också med tiden.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck

Givetvis inte för förbränning utan omvandling till el och värme i bränslecell.

Önskar inte starta debatt här, finns andra fora för det.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev trewq:

Suck

Givetvis inte för förbränning utan omvandling till el och värme i bränslecell.

Önskar inte starta debatt här, finns andra fora för det.

Ja, men som fordonsbränsle är det inte bra alls.

Däremot är det utmärkt som "batteri" vid t ex vindkraftsparker för att mellanlagra överskottsenergi och mata ut (genom "förbränning" i bränsleceller) vid underskott. Där sker ingen transport som är krävande och energislösande, och man kan bygga enorma tankar nere i marken så man slipper ha gasen under extremt tryck (vilket också höjer verkningsgraden eftersom tryckpumpningen stjäl mycket energi), och man använder energi som annars skulle ha gått till spillo.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man bara miljövänlig och åka i planande fart är en trimaran segelbåt det enda rätta. Mellan 15-20 knop är vardagsmat för en trimaran på 30 fot. Bekvämligheten minskar med antalet fötter i kvadrat, men 4 kojplatser går att få i en 28 fotare. Katamaraner är mera bobåtar än snabbfraktare. En eldriven motorbåt är kanske bra för den första ägaren men hur blir batterierna efter tio år och vad kostar de att byta. Visst är segel dyra också men seglingen i sig är en del av målet anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då min Opel Kadett var ny år 1984 var den en verklig miljöbil.  Ännu vid 36 års ålder och 340000 körkilometer går den på ungefär 0,7 liter milen och med utsläppsnivåer som brukar få besiktningsmänen att tro att det är fel på någonting för den ligger i samma klass som 15 år nyare bilar med insprutning och katalysator. Allt det med klassisk teknik. Mekanisk strömfördelare och förgasare och handchoke och stötstänger och hela baletten..... och bara 4 växlar.

Lärdomen är att en bra konstruktion står sig hyfsat rent miljömässigt under ganska lång tid.

 

Det enklaste sättet att miljötrimma både på land och på vatten är att ha en liten motor med hyfsade miljöegenskaper i ett skrov som är konstruerat för att klara sig bra med liten motor.

 

Tillämpat på båtar blev det naturligt att jag köpte en 23 fots snipa av långsmal 50-talsmodell och tänker montera in en Bukh DV10 i den. Även om en så gammal motorkonstruktion sannolikt ger mer utsläpp än en ny miljötrimmad vad det nu är så blir totala miljöbelastningen och bränsleförbrukningen liten när motorn är så liten och ändå inte belastas tungt för att skrovet är så extremt lättdrivet.

 

Svårare än så behöver det inte vara....... om man inte låter politikerna krångla till det.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev heimlaga:

Då min Opel Kadett var ny år 1984 var den en verklig miljöbil.  Ännu vid 36 års ålder och 340000 körkilometer går den på ungefär 0,7 liter milen och med utsläppsnivåer som brukar få besiktningsmänen att tro att det är fel på någonting för den ligger i samma klass som 15 år nyare bilar med insprutning och katalysator. Allt det med klassisk teknik. Mekanisk strömfördelare och förgasare och handchoke och stötstänger och hela baletten..... och bara 4 växlar.

Lärdomen är att en bra konstruktion står sig hyfsat rent miljömässigt under ganska lång tid.

 

Det enklaste sättet att miljötrimma både på land och på vatten är att ha en liten motor med hyfsade miljöegenskaper i ett skrov som är konstruerat för att klara sig bra med liten motor.

 

Tillämpat på båtar blev det naturligt att jag köpte en 23 fots snipa av långsmal 50-talsmodell och tänker montera in en Bukh DV10 i den. Även om en så gammal motorkonstruktion sannolikt ger mer utsläpp än en ny miljötrimmad vad det nu är så blir totala miljöbelastningen och bränsleförbrukningen liten när motorn är så liten och ändå inte belastas tungt för att skrovet är så extremt lättdrivet.

 

Svårare än så behöver det inte vara....... om man inte låter politikerna krångla till det.

 

Dessutom, miljöpåverkan av att tillverka en ny motor: gruvbrytning, järnframställning, gjutning, bearbetning, lackning, transporter m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev trewq:

Dessutom, miljöpåverkan av att tillverka en ny motor: gruvbrytning, järnframställning, gjutning, bearbetning, lackning, transporter m.m.

Gruvbrytning och järnframställning kan man ju bortse ifrån eftersom den gamla motorns metall återvinns, men resten ska göras igen.

 

Globalt är det sannolikt sämre att skrota en fungerande motor och ersätta den med en modern, men lokalt i tex. en storstad kan man få betydligt bättre miljö om gamla motorer byts mot nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ChristerN:

Fast en diesel luktar inte alltid mer än en bensindriven bil. Dock lär det ju vara de mikroskopiska partiklarna i diesel som är mest skadliga för levande djur och människor. Bensin har något liknande som inte heller ligger i lukten så att utgå från vanliga mänskliga sinnen för att bedöma skadligheten duger inte. 

En modern diesel tycker jag - och många andra ser man om man googlar - luktar generellt ganska kraftigt.

 

Stark lukt behöver absolut inte vara skadligt, men det är ofta otrevligt att vistas i stark lukt

 

När det gäller dieselavgaser idag är partiklarna nog farligast, men även kväveoxider är skadlig. (Kväveoxider ger en "frisk" simhallsliknande lukt.)

  • Kväveoxider ger bla. luftvägssjukdomar och bidrar till försurningen.
  • Partikelutsläppen ger bla.luftvägssjukdomar och cancer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-06 vid 22:01 skrev Georg_Ohm:

När jag köpte min dieselbil var det en miljöbil, häromåret var den inte längre någon miljöbil längre, det satte den tidens politiker stopp för. Så det är sannerligen inte lätt att veta, som trådskaparen redan varit inne på. Det känns ju som vanligt, att okunniga politiker fattar beslut som blir väldigt konstiga och inkonsekventa.

Precis samma för mig.

Modellen jag tittade på och bestämt mig för sedan länge - när det skulle bli dags att byta dåvarande Audi - var den sista juni häromåret fri från skatt för den var så miljövänlig. Dagen efter blir den straffskattad med uppåt 10.000:-/år för att den är så miljöovänlig. Men jag köpte den senare ändå.

 

Varför ?

Jo, dels skulle den sluta säljas som manuell, och med två övningskörande ungar ville jag ha en manuell. Det uteslöt alla el/elhybrider som dessutom ändå inte alltid skulle funkat de sträckor/ställen jag kör på.

Sedan är det få stora kombibilar på uppåt 2 ton med fyrhjulsdrift och nivåreglering med hyfsat "ös" (stor diesel) som ändå går att köra på under halvlitern milen. Jo, utvecklingen efter "dieselgate" är intressant, och det är den snålaste men ändå största personlbilen jag ägt. Och det drar den oavsett vad politikerna bestämt, oavsett om det var sista juni eller första juli.

 

Men det är antagligen den sista nya rent fossildrivna bilen jag köpt. För nästa gång lär de inte finnas att köpa. Däremot tror jag den nybeställda motorbåten kommer kunna köras på någon form av dieselbränsle så länge vi kan köra båt, för där ligger nog drvmedelsändringen längre bort...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag på biogas fast då den behöver lite bensin samtidigt så heter det kanske egentligen hybrid biogas/bensin?
Just nu så är bränslekostnaden för gas runt fem kronor milen men det kan ju ändras så snart någon politiker vill skapa incitament för något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Gruvbrytning och järnframställning kan man ju bortse ifrån eftersom den gamla motorns metall återvinns, men resten ska göras igen.

 

Globalt är det sannolikt sämre att skrota en fungerande motor och ersätta den med en modern, men lokalt i tex. en storstad kan man få betydligt bättre miljö om gamla motorer byts mot nya.

Du bortser då från (fossil-) energiåtgång. Tänk aluminium t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev trewq:

Du bortser då från (fossil-) energiåtgång. Tänk aluminium t.ex.

Nu känner jag mig lite dum för jag förstår inte.

  1. Vad menar du med att jag "bortser från (fossil-) energiåtgång"?
  2. Vad menar du med "Tänk aluminium t.ex."?
Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mackey:

Nu känner jag mig lite dum för jag förstår inte.

  1. Vad menar du med att jag "bortser från (fossil-) energiåtgång"?
  2. Vad menar du med "Tänk aluminium t.ex."?

Du nämner återanvändning av metallen, men nedsmältning, gjutning, bearbetning liksom gruvbrytning kostar energi, som på marginalen skapas med fossila bränslen. Viss mängd aluminium torde tillföras av nyutvunnen sådan, och detta utvinnande är rejält energikrävande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Själv kör jag på biogas fast då den behöver lite bensin samtidigt så heter det kanske egentligen hybrid biogas/bensin?
Just nu så är bränslekostnaden för gas runt fem kronor milen men det kan ju ändras så snart någon politiker vill skapa incitament för något annat.

Varför behöver du bensin när du kör på biogas?

Den första biogasbil jag körde hade inte ens en bensintank och den senaste, en Golf, behövde man inte tanka med bensin om man inte ville.

 

Fram till årsskiftet har Sverige ett gammalt beslut om skattebefriade för biobränslen, men jag vet inte vad som händer efter årsskiftet. Ska biobränslen beskattas på samma vis som de fossila bränslena blir det en rätt stor höjning av priserna på biodiesel, etanol och biogas. Då kan man förvänta sig att alla som kan genast slutar köra på dessa bränslen.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Varför behöver du bensin när du kör på biogas?

Den första biogasbil jag körde hade inte ens en bensintank och den senaste, en Golf, behövde man inte tanka med bensin om man inte ville.

 

Fram till årsskiftet har Sverige ett gammalt beslut om skattebefriade för biobränslen, men jag vet inte vad som händer efter årsskiftet. Ska biobränslen beskattas på samma vis som de fossila bränslena blir det en rätt stor höjning av priserna på biodiesel, etanol och biogas. Då kan man förvänta sig att alla som kan genast slutar köra på dessa bränslen.

Det är en Subaru och av någon anledning så behöver den lite bensin när den körs på biogas.
Det finns en gastank som räcker 40 mil och sedan finns bensintank som räcker ytterligare 40 mil när gasen är slut.
Min förra bil var en etanolbil. Jag körde på etanol även när det var dyrare än bensin förutom på vintern i norr då jag föredrog bensin för kallstarter. Jag fick även 30hk mer när jag körde på etanol än bensin men det var aldrig avgörande för vad jag valde att tanka.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev trewq:

Du nämner återanvändning av metallen, men nedsmältning, gjutning, bearbetning liksom gruvbrytning kostar energi, som på marginalen skapas med fossila bränslen. Viss mängd aluminium torde tillföras av nyutvunnen sådan, och detta utvinnande är rejält energikrävande

Jo, det var ju ungefär det jag skrev, 

 

4 timmar sedan skrev Mackey:

Gruvbrytning och järnframställning kan man ju bortse ifrån eftersom den gamla motorns metall återvinns, men resten ska göras igen.

Visst svinn blir det, så man kanske måste framställa ett kilo järn till den nya motorn.

Energiåtgång cirka 2,5 kWh/kg jungfrueligt gjutstål om jag minns rätt.

Huvudsakligen fossil energi.

 

Om det är ett alublock så räcker nog 1/3 kg ny aluminium.

Energiåtgången är runt 15 kWh/kg,

Huvudsakligen elenergi, som ju kan produceras från från fossil energi.

 

Hur som helst blir inte metallframställningen till en ny motor enormt krävande.

Om det på marginalen är fossil energi eller inte beror ju lite på, men det är nog inte helt fel att mycket av elenergin har sitt ursprung i fossil elproduktion.

 

Resterande produktion är vi överens om att den måste genomföras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror personligen att man både behöver satsa på biodrivmedel och ellösningar parallellt. Det finns många som menar att redan tillgången på mineraler begränsar tillverkningen av batterier med den teknik vi känner idag. Att eldrift skulle vara lösningen på alla problem är nog mer ett önsketänkande. Med nya, mer miljövänliga batterier är spelplanen givetvis en helt annan.

 

En annat argument för biodrivmedel är att man då kan använda befintliga produkter och fasa ut dessa gradvis (helst snabbare än normalt, men ändå med måtta). Att skrota snudd på alla någonsin tillverkade fordon och börja om från noll är inte realistiskt och skulle skada miljön otroligt mycket med all nytillverkning. Att återvinna metall, alu osv är otroligt resurskrävande och idag är det fortfarande fossil energi som används till stor del.

 

Att många sedan tror att ”alla” skulle börja åka kollektivt är nog även det naivt. Delningsekonomin är visserligen på stark uppgång, men bor man i villa, har båt och bygger en del hemma är det inte direkt optimalt att inte ha egen bil.

 

Förändring har oftast varit positivt om vi tittar historiskt och miljöomställningen kommer ske i allt högre takt. Däremot måste man se det hela ur ett större perspektiv. Flyg, industrier och som Kossor påpekade våra köpmönster är viktiga saker att jobba med. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Att många sedan tror att ”alla” skulle börja åka kollektivt är nog även det naivt. Delningsekonomin är visserligen på stark uppgång, men bor man i villa, har båt och bygger en del hemma är det inte direkt optimalt att inte ha egen bil.

 

En annat argument för biodrivmedel är att man då kan använda befintliga produkter och fasa ut dessa gradvis (helst snabbare än normalt, men ändå med måtta). Att skrota snudd på alla någonsin tillverkade fordon och börja om från noll är inte realistiskt och skulle skada miljön otroligt mycket med all nytillverkning. Att återvinna metall, alu osv är otroligt resurskrävande och idag är det fortfarande fossil energi som används till stor del.

Vi har ju nyligen upplevt en period där våra myndigheter uppmanat alla som kan att undvika kollektivtrafik så det är ju bra att tillräckligt många fortfarande har alternativ.

Det finns fler men Carbon Engineering är ett företag syntetiserar kolvätebränslen av vatten, atmosfärisk koldioxid och sol/vattenkraft.
Diesel som inte tillför en enda molekyl netto till atmosfären.
Det innebär att alla entreprenad- och specialfordon kan köras med nollutsläpp utan någon som helst modifiering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...