Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dava

Är det lätt att segla med gennaker?

Rekommendera Poster

Jag är rätt hajj på att segla med spinnaker, men insåg vid senaste kappseglingen att det hade varit kul med en gennaker (eller kanske tom code 0).

 

Jag har dock ingen erfarenhet alls av gennaker, men har förstått att det ska vara som en genua för båtar med partialrigg som min.

Med spinnakern kan jag segla upp mot 90 grader mot vinden, tittar jag i diagram ser det inte ut som att en gennaker gör det hela så mycket bättre.

 

Testade att montera spinnakern med ena hornet i knapen framför förstaget och kunde då segla betydligt högre än 90 grader (kanske 45-50* AWA). Spinnakern blir ju dock som en bubbla hur jag än försöker sträcka den rakt bak. Tyvärr verkar det ju som att gennakers också görs med en bubbla och där kommer code 0 in i bilden.

 

 

 

Mycket text ovan. Men min fundering är om det är någon vinst rent hanteringsmässigt att segla med gennaker istället för spinnaker? Jag slipper ju spinnakerbommen, men behöver jag fästa hornet i fören så är det mer jobb för mig som kan sätta bommen från sittbrunn och ger mig inte gärna upp på fördäck i onödan (framför allt då mina gastar (om några) är 4-7 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gennaker blir i praktiken som en väldigt bukig genua, fast skotad direkt bak till sittbrunnen/aktern. Har man den på rulle blir det nog väldigt smidigt, men även med strumpa är det helt ok. Peke är nog en bra idé för att få ut den från förstaget.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Dava:

 - - -

Men min fundering är om det är någon vinst rent hanteringsmässigt att segla med gennaker istället för spinnaker? Jag slipper ju spinnakerbommen, men behöver jag fästa hornet i fören så är det mer jobb för mig som kan sätta bommen från sittbrunn och ger mig inte gärna upp på fördäck i onödan (framför allt då mina gastar (om några) är 4-7 år.

Jag har seglat med båda typerna av undanvindssegel (mer med spinnaker än med gennaker) och mina erfarenheter är:

 

Spinnaker: Känns lite "farligt" de första gångerna med det stora sjoket som hänger fritt i tre punkter innan man kommit på hur skot o gaj ska hanteras för att spinnakerna "ska hålla sig lugn".

Det krävs spinnakerbom som ska sättas upp före seglet o tas ner efter rivning. Bommen kan sättas upp i god tid o sitta kvar ett tag efter nedtagning så den behöver inte hanteras exakt samtidigt som sättning/nedtagning vilket minskar antalet samtidiga handgrepp.

Första gångerna kändes nedtagning vansklig men om man gör rätt så är det faktiskt rätt enkelt och det har aldrig strulat för mig. Det är lätt att "släppa på trycket" i spinnakern genom att släppa ut gajen inför nedtagningen.

Seglingsmässigt så lär man sig efter ett tag hur skot, gaj o bom ska trimmas för att seglet ska stå bra. Vid friskare vindar så kan suggor på skot o gaj stabilisera från pendling.

 

Att gippa kräver hantering av bommen och kräver lite tajming o samordning inom besättningen.

 

Gennaker: Jag har bara seglat gennaker med strumpa och rulle, aldrig helt utan sättnings/nedtagningssystem. Sättning är enkelt o tryggt med båda systemen. Bara att släppa upp strumpan eller rulla ut från torsionslinan. Hissning kan ske lugnt eftersom seglet är paketerat tills man bestämmer sig för att släppa ut det. Avsaknad av bom är såklart underlättande.

Seglingsmässigt så är det färre justeringsmöjligheter genom att det bara finns skot o ev trimning av halshornet. Trimning av halshornet är bara aktuellt med strumpa, med rulle så måste torsionslinan vara hårt sträckt för att kunna få in seglet o då blir det besvärligare med trimning av halshornet (det sitter förvisso en lina mellan rullen o seglets halshorn men det är inget som jag vill trimma under seglingen).

Nedtagning av gennaker tycker jag är meckigare än att dra ner spinnakern. Med strumpa så ska en i besättningen fram på fördäck o orka dra ner strumpan vilket kräver rätt mycket kraft om seglet är stort o det blåser lite friskare. Det kan vara svårt att minska draget i seglet när det ska ner. Med rulle så måste till att börja med torsionslinan vara ordentligt sträck för att det ska fungera. Även här så måste en pers fram på fördäck för att dra i inrullningslinan. Min erfarenhet av inrullningen är att det får dras mycket i linan innan gennakern ens börjar samla ihop sig runt linan. Det blir rätt mycket skruv på torsionslinan innan kraften är stark nog för att det ska börja sno sig i toppen av seglet. När det väl börjat snurra ihop sig så går det sedan enkelt att få ihop resten av seglet.

 

Nedhalning av strumpa/rullsystem är väldigt enkelt o behöver inte göras direkt efter insamlingen.

Vid gipp så har jag aldrig försökt med gennakern "flygande" utan har alltid dragit ner strumpa eller rullat ihop på ena sidan o sedan släppt ut igen på andra bogen (har inte seglat med "kappseglingsbesättning" o har en rejält stor gennaker så jag har inte vågar testa gipp).

 

Hur hanterar man nedtagning av gennaker om man inte har strumpa/rulle. Skulle vara trevligt om någon med erfarenhet av det kan dela med sig. För mig verkar det krångligare eftersom halshornet sitter fast i fören så seglet måste hanteras på däck.

 

Summering: Jag ångrar nästan att jag inte skaffade spinnaker eller codesegel i stället för gennakern. (Har förvisso aldrig testat codesegel men det är ju lite mindre i storlek och mindre bukigt så det bör rimligtvis vara enklare att rulla ihop.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett mycket utförligt inlägg. Att gippa/slå med gennaker har jag inte ens tänkt på tidigare. Det är ju relativt enkelt att gippa med spinnaker.

 

Solingens förstag sitter nästan en halvmeter in från fören, så där är gott om plats att fästa en gennaker. Däcket är dock smalt och halt (halkskyddat, men utan något att hålla sig i eller mantåg). I praktiken ensamseglar jag mest så gennaker känns nästan lite farligt.

 

 

30 minuter sedan skrev Lintott:

Hur hanterar man nedtagning av gennaker om man inte har strumpa/rulle. Skulle vara trevligt om någon med erfarenhet av det kan dela med sig. För mig verkar det krångligare eftersom halshornet sitter fast i fören så seglet måste hanteras på däck.

 

Detta är ju mitt stora problem, man vill inte gärna gå fram i fören på en Soling, speciellt inte när det går lite grövre sjö. När jag använde spinnakern som gennaker trädde jag gajen genom knapen så att jag kunde släppa den samtidigt som jag plockade ner spinnakern. Men så ser det ju sällan ut hos dem som seglar med gennaker annars??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gippa med gennaker gjorde jag genom att ha skoten på utsidan (framför) gennakern. När vinden var rakt bakifrån släppte jag ut skotet och drog åt det andra. När vinden tog tag igen på andra sidan var det bara att skota lite till. Smidigt och odramatiskt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en kort film som visar rätt bra hur det går till:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev raol:

Här är en kort film som visar rätt bra hur det går till:

Å så den lilla passusen om att hålla skotet innanför mantåget... Men hur ser man till att skotet som släpps inte glider över pulpiten o hamnar under båten?

 

Har du provat att genomföra en gipp med gennaker enligt videon så du har egen erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Lintott:

Å så den lilla passusen om att hålla skotet innanför mantåget... Men hur ser man till att skotet som släpps inte glider över pulpiten o hamnar under båten?

 

Har du provat att genomföra en gipp med gennaker enligt videon så du har egen erfarenhet?

Skotet innanför mantåget??? Nej, allt utanför!

För att se till att skoten inte hamnar under båten får man se till att släppa kontrollerat. Mata ut ena sidan i ungefär samma takt som det andra tas hem.

Ja, jag har gjort ett antal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Skotet innanför mantåget??? Nej, allt utanför!

- - -

Det var inte så det beskrevs i din länkade video.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Lintott:

Det var inte så det beskrevs i din länkade video.....

Ah, jag ser nu vad du menar. Ja, men just den biten får man väl göra hur man vill. Är man lat och inte vill hantera båda skoten samtidigt, så får man väl i stället lägga upp den så. I praktiken är det i alla fall inget problem. Jag har gjort det ensam åtskilliga gånger, samtidigt som jag också håller i rorkulten. Inget svårt alls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har under senaste åren seglat enbart med en 65 m2 rull gennaker för undan/sidovindsegel. Hade mina äventyr med 90 m2 spinnaker, men att handska den och gippa / kontrollera bommen då man för det mesta seglar solo var för äventyrligt (och mödosamt) till min smak.

Gennakern är på rulle, som rullas in och ut från sittbrunnen. Seglet är skuret med ganska lite buk så att den i lätt vind, med sugga,  fungerar nästan som G1. Att gippa är lätt, att ta in seglet är lätt.

Den enda nackdelen är plattläns, så att där jag gärna skär in /zigzaggar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-06 vid 16:05 skrev Dava:

Testade att montera spinnakern med ena hornet i knapen framför förstaget och kunde då segla betydligt högre än 90 grader (kanske 45-50* AWA). Spinnakern blir ju dock som en bubbla hur jag än försöker sträcka den rakt bak. Tyvärr verkar det ju som att gennakers också görs med en bubbla och där kommer code 0 in i bilden.

 

Du kan sänka spinnakerbomen så att hornet är så långt ner som möjligt. Det sträcker förliket så du kan gå högre i vind.

 

Om du bara dra i skotet så blir det tråkig / bukig form på seglet. Är det en ren undanvinds spinnaker så går det nog inget bra ändå.

 

Seglar ofta med spinnakern när det är lite vind och det går bra tills man behöver slå. Då drar jag ner strumpan och flyttar linorna/bom under tiden båten seglar på storen. Är man tre på båten så går det fort att dra ner strumpan och koppla om linorna. Min Spinnaker står bättre än rullgenuan när det blåser lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...