Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sillstars

För lång för segelbåt?

Rekommendera Poster

Hejsan
Jag funderar starkt på att börja segla och helst göra en längre seglats om några år men jag har ett problem när det kommer till vilken typ av båt jag vill införskaffa.
Jag är nämligen över 2 meter lång och frågan är hur viktigt är det att kunna stå rakt i en båt?
Jag inbillar mig att kunna stå rakt vid köket är ganska bra under längre seglatser eller kanske är helt nödvändigt för att man ska orka?
Jag seglade några år som tonåring i en båt där jag inte kunde stå rakt men det var bara korta turer och i våra Svenska insjöar.

Ute i sittbrunnen eller på däck kan man ju stå normalt men hur ska man välja båt?
Vilka begagnade segelbåtar har bra höjd i kajutan?
Jag inser att allt är en kostnadsfråga och de flesta katamaraner ser rymliga ut men jag siktar på en traditionell segelbåt 32-40 fot gärna några år på nacken iom att priset blir mer fördelaktigt
Har ni tips på
- segelbåtar med bra utrymme (195cm i hela kajutan eller mer)
- segelbåtar med bra utrymme i köksdelen
 

MVH

Jörgen

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del segelbåtar är gjorda så att man står under en bortskjutbar rufflucka på taket när man står vid köksdelen. Då är "takhöjden" oändlig...
Men det är kanske inte så lätt att hitta en sån båt som uppfyller önskemål i övrigt.

195 cm ståhöjd är inte så svårt att hitta (finns t ex redan i Maxi 95), men 205 eller liknande kräver förmodligen rätt stora båtar. Fast du nämner ändå 40 fot, och där bör det väl finnas en del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, raol said:

195 cm ståhöjd är inte så svårt att hitta (finns t ex redan i Maxi 95), men 205 eller liknande kräver förmodligen rätt stora båtar. Fast du nämner ändå 40 fot, och där bör det väl finnas en del.

 

Det kan vara så att jag är dålig på att hitta uppgifter på höjd i kajutan på äldre båtar, finns det något register man kan se sådant eller är det bara att bättra på sin google-fu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att de flesta moderna cruisingbåtar i 35-45-fotsklassen har ståhöjd för de flesta. Håll dig undan vackra långa, smala historier som smaragd och liknande bara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av ståhöjd känner jag inte till.

En god start kan vara boken med 300 båttester, uppgifter om kojlängd och ståhöjd kan finnas där, kan finnas på bibliotek om den inte säljs längre.

 

Har sett några franska så kallade däck salongsbåtar som egentligen har panorama fönster när man står upp dvs de har rejäl ståhöjd (äkta DS har panoramavy när man sitter i salongssoffan).

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "helst göra en längre seglats om några år". Är detta segling under flera månader med långa överfarter över öppet hav? Samt hur lång är du?

 

Ska man "längesegla" så kan det nog bli jobbigt i längden att inte kunna stå rakt inne i båten.

Vi har en S30 med ståhöjd ca 1.75 m i delar av salongen och jag är 1,95 m lång. Detta fungerar för sommarseglingar i skärgården då ofta ruffluckan är öppen och det finns ordentlig ståhöjd under sprayhooden. Men om det skulle vara veckovis ute på havet så vore det skönt att kunna ha ståhöjd.

Fick förmånen i somras att segla med en Jeanneau Sun Odyssey 49DS med ca 2 m ståhöjd vilket var en annorlunda upplevelse med både ståhöjden och den stora volymen under däck.

 

Ett alternativ till att nu köpa en båt kan vara att hänga med någon som har en större båt som behöver hjälp ombord. Samt känna efter hur det är att segla med några olika båttyper. Då får du lite mer erfarenhet och kanske senare har lättare att välja båttyp som skulle kunna passa för framtida seglingsäventyr.

 

Det finns ett flertal olika gastbankar som man kan kolla på, tex:.

https://www.facebook.com/groups/gastbanken/

https://www.sxk.se/artiklar/kryssarklubbens-bat-och-gastbank

https://www.ksss.se/kappsegling/gastbank/

Eller segla som paying crew:

https://pakryss.se/langlasning-monstra-pa-for-aventyr/

https://www.crewseekers.net/

https://www.findacrew.net/

https://www.yachtingworld.com/features/get-paid-to-go-sailing-119294

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk till en båthamn och gå runt på bryggorna. När du ser en intressant båt med någon ombord är det bara att fråga om du får komma ombord och känna efter.

Det visar sig ganska snart vad som passar dig bäst och vad du behöver tänka på när du letar båtar i fortsättningen.

Passa i så fall på att känna hur det är att vara/förflytta sig på däck, i sittbrunnen osv.

När du står vid rodret och sprayhooden är uppe (det lilla tältet vid ingången till ruffen) hur sikten är framåt osv. Vid handfatet på toan är ett annat ställe där det underlättar att kunna stå rakt.

En ev gång till förpik/akterruff är inte lika kritiskt om det inte är ståhöjd. Däremot underlättar det att kunna stå upp och sätta på sig byxorna, eller kränga på sig ett otympligt sjöställ.

 

Fundera på vad du gör i båten, var du gör det och hur viktigt ståhöjden är vid de aktiviteterna. För att förtydliga från ev misstolkningar tänker jag tex på: stå vid handfatet på toan (pinka görs med fördel sittande), laga mat, klä på sig, förflytta sig osv. Mycket ordbajs men det behöver egentligen inte vara ståhöjd överallt (även om det underlättar).

Tänk även på längden på kojerna. I en del båtar är kojerna inte gjorda för personer över medellängd, eller ens det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, per_62 said:

Vad menar du med "helst göra en längre seglats om några år". Är detta segling under flera månader med långa överfarter över öppet hav? Samt hur lång är du?

 

 

 

Jag är 204cm lång och jag har som önskemål att kunna segla till Holland, Frankrike och kanske ner till medelhavet vad det lider. 

Jag har inga planer att korsa atlanten med veckor av öppet hav men jag tror att ett ett par tre dagar utan att se land är nog vad jag skulle vilja komma upp i.

 

Vad jag egentligen frågar är om det finns en båt med bra utrymme och som andra långa personer kanske redan vet om.

Stort tack för bra länkar jag ska ägna vintern åt att sondera terrängen och besöka lite båtar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, McLasse said:

Fundera på vad du gör i båten, var du gör det och hur viktigt ståhöjden är vid de aktiviteterna. För att förtydliga från ev misstolkningar tänker jag tex på: stå vid handfatet på toan (pinka görs med fördel sittande), laga mat, klä på sig, förflytta sig osv. Mycket ordbajs men det behöver egentligen inte vara ståhöjd överallt (även om det underlättar).

Tänk även på längden på kojerna. I en del båtar är kojerna inte gjorda för personer över medellängd, eller ens det.

Det är lite så här som jag funderar, jag kräver inte full ståhöjd i en båt men kanske vid köksdelen? 
Resten av båten kan jag lätt gå med böjt huvud men det finns naturligtvis en nedre gräns även där. Båtar med 180cm i ståhöjd kanske bli i lägsta laget.

 

Jag ska absolut sondera terrängen och har så gjort en stund men just ruffhöjden står ibland inte på alla gamla båtar och även om en båt från 80-talet är upp mot 40 fot så har jag ingen aning om hur högt det är, jag har mailat lite folk på blocket bl.a men i regel är det båtar med för låg ståhöjd.

Detta är dock inget snabbt projekt, jag ska ägna vintern åt att leta efter båtar, utbildning och titta lite på vad som finns både här och utomlands så vi får se vad jag kommer fram till.

 

Stort tack för dina råd

/Jörgen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite trist, faktiskt, att så många båtar snålar med ståhöjd. Det är inte många kilo plast man sparar på den decimetern lägre rufftak. Det är ju inget som helst problem att bygga en sjumetersbåt med full ståhöjd om man vill, och såna finns ju, men sällan i svenska vatten. I Storbritannien verkar man ha mer fokus på praktiska egenskaper och komfort i sina båtar, och där är såna båtar enklare att hitta.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, raol said:

Det är lite trist, faktiskt, att så många båtar snålar med ståhöjd. Det är inte många kilo plast man sparar på den decimetern lägre rufftak. Det är ju inget som helst problem att bygga en sjumetersbåt med full ståhöjd om man vill, och såna finns ju, men sällan i svenska vatten. I Storbritannien verkar man ha mer fokus på praktiska egenskaper och komfort i sina båtar, och där är såna båtar enklare att hitta.

 

The story of my life. Ingen anpassar sin utrusning efter oss som är lite över medellängd!

Cyklar, bilar, flygplan, båtar, gymmaskiner, etc etc och vi ska inte gå in på hur man syr kläder.... är man lång ska man tydligen vara tjock också...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag komer ihåg när jag var liten.då prättade man om det var sithöy i ruffen .

Jag var med när man tog fram S 30 Då fik konstruktör skäll ning för att det såg ut somm en buss.Pell Petterson han ställde utt en R6 var det en kom båt utställning. SÅ kom det  fram en och sa du kan ju rita fina båtar hur kan du rita en Maxi 77 Då savarade Pelle det är inte svårt ,står du på ett ben och ser dum tut och får en million så gjör man det en båtkonstruktö ritar segelbåtar  inte husbil det är andra som får gjöra det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde att säga jag är inte någon författare jag är segelmakare det är skillnad 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Medoch:

... SÅ kom det  fram en och sa du kan ju rita fina båtar hur kan du rita en Maxi 77 ...

 

Maxi 77 är ju annars ett bra exempel på en båt som inte ser ut som en buss, med meterhöga fribord, samtidigt som det är hyggliga innerutrymmen. Ståhöjd vid köket för oss som bara är 180 cm! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Sillstars:

The story of my life. Ingen anpassar sin utrusning efter oss som är lite över medellängd!

Cyklar, bilar, flygplan, båtar, gymmaskiner, etc etc och vi ska inte gå in på hur man syr kläder.... är man lång ska man tydligen vara tjock också...
 

Känner igen det där, har storlek 47 i skor. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-06 vid 10:38 skrev Sillstars:

- segelbåtar med bra utrymme (195cm i hela kajutan eller mer)
- segelbåtar med bra utrymme i köksdelen

Hej Jörgen, välkommen till MG.

Ett första förslag är Sagitta 30, med 210cm ståhöjd i halva salongen (och matlagning). Trygg och stabil båt för lite längre äventyr. Ska se om jag kan hitta fler förslag, hälsningar Per.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Gaidin said:

Känner igen det där, har storlek 47 i skor. :D

Vet vad du menar 😁

 

20201007_173912.jpg

Redigerad av Sillstars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Peka67 said:

Hej Jörgen, välkommen till MG.

Ett första förslag är Sagitta 30, med 210cm ståhöjd i halva salongen (och matlagning). Trygg och stabil båt för lite längre äventyr. Ska se om jag kan hitta fler förslag, hälsningar Per.

Tack å tack.

Den där båten ser ut att passa både min kropps storlek och till ett bra pris som förstabåt.

Jag ska hålla utkik om det kommer et någon till försäljning, just nu verkar det helt tomt.

/j

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förslag till är Comar Comet 11 plus. Den har en lite speciell layout som jag verkligheten tycker om. 210cm vid nedgången (styrplats), matlagning och vid navplatsen. Snabb och välbyggt båt som är värd att titta närmare på.

 

Kompletterar även med Beneteau Evasion 37. En klar favorit hos mig som har 210cm vid nedgången och köket. Ocean klassad med centerboard som ger ett vettigt djupgående i grunda vikar, och bra bett på kryssen.

Redigerad av Peka67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, Peka67 said:

Ett förslag till är Comar Comet 11 plus. Den har en lite speciell layout som jag verkligheten tycker om. 210cm vid nedgången (styrplats), matlagning och vid navplatsen. Snabb och välbyggt båt som är värd att titta närmare på.

 

Kompletterar även med Beneteau Evasion 37. En klar favorit hos mig som har 210cm vid nedgången och köket. Ocean klassad med centerboard som ger ett vettigt djupgående i grunda vikar, och bra bett på kryssen.

Dessa 2 förslag är faktiskt vad jag tänkte mig skulle fungera under en längre seglats, man kan lätt stå i den mittersta delen 
Comar Comet har kanske frågetecken kring hur bra jag får plats i sovkojen men det är ju enkelt att prova :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Sillstars:

Comar Comet har kanske frågetecken kring hur bra jag får plats i sovkojen men det är ju enkelt att prova :) 

Om du skulle gilla båten för övrigt, så kan man ganska enkelt fixa kojlängden. Om man byter plats på toalett och handfat så kan man öka på kojen med så många cm som behövs (se bild). Det finns två varianter på djupgående, och som alltid så rekommenderar jag den grundare varianten.

Screenshot_20201009-043118_Google.jpg.fe265750db175e063fafe4802b5d7482.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...