Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
eriwah-0

Har nimbus 26 sandwichskrov?

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga. Som rubriken lyder. Har Nimbus 26 sandwitchskrov? Hur ör det med tidiga och senare 2600?

 

tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Nej det har den inte. 2600 vet jag inget om.

Är du säker på det? Nu kanske jag minns fel men har för mig att däcket iaf är av sandwich typ, minns det knostrade när man gick på dessa däck i yngre dagar. Men säger inte emot dig, det jag trodde var att samtliga nimbus förutom 28 an hade laminatskrov. Men kan ha fel där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, däcket är sandwich med balsaträ imellan, korrekt @kossor , tänkte på själva skrovet som är enkellaminat. Lite slarvigt svar av mig, skall tänka före efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Hej, däcket är sandwich med balsaträ imellan, korrekt @kossor , tänkte på själva skrovet som är enkellaminat. Lite slarvigt svar av mig, skall tänka före efter.

Undrade bara, för vad jag lärt mig är att samtliga produktioner hade dubbelskrov, förutom just 28 an av någon märklig anledning, just dubbelskrov har ju varit Nimbus ledstjärna genom hela produktionen av båtar. Men de tidiga 26 orna hade uppenbarligen inte det, då bara i däcket. Var ju i början av produktionen så dubbelskrovet hade kanske inte vuxit fram riktigt än. Minns dessa 26 or då de var nya, var riktiga atlantångare otroligt stora, var få förunnat att äga en sådan, och minns däcken som knastrade från fabrik, i solvärmen.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka äldre båtfabrikat modeller har mest solida skrov/däck? Storlkeklass och pris som Nimbus 2600. Där man inte behöver bekymra sim om fukt tagit sig in eller ej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev eriwah-0:

Vilka äldre båtfabrikat modeller har mest solida skrov/däck? Storlkeklass och pris som Nimbus 2600. Där man inte behöver bekymra sim om fukt tagit sig in eller ej?

Tror inte du behöver oroa dig för Nimbus produktionen angående fukt, de är rätt bra byggda. 2600 är ju lite snyggare då de fick rutram i alu, har för mig de har lite bättre planering med. Sedan knostrade inte däcken på 2600, det gjordes en del förändringar. Har allt monterats rätt i båten av tidigare ägare så är nog inte fuktproblemen stora. Divinycellen ligger ju bara på skrovsidorna i botten under vattenlinje är det homogen plast. Vilken modell du än tittar på så finns förstärkningar i däck, flipper har balsaträ, och det tycker jag är en sämre konstruktion än divinycell, det materialet ruttnar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Undrade bara, för vad jag lärt mig är att samtliga produktioner hade dubbelskrov, förutom just 28 an av någon märklig anledning, just dubbelskrov har ju varit Nimbus ledstjärna genom hela produktionen av båtar. Men de tidiga 26 orna hade uppenbarligen inte det, då bara i däcket. Var ju i början av produktionen så dubbelskrovet hade kanske inte vuxit fram riktigt än. Minns dessa 26 or då de var nya, var riktiga atlantångare otroligt stora, var få förunnat att äga en sådan, och minns däcken som knastrade från fabrik, i solvärmen.

Det var en drömbåt för mig med när jag växte upp i norra bohuslän på somrarna, de var riktig fräcka. Hade sedan en 74:a i 16 år.

 

28 minuter sedan skrev eriwah-0:

Ok tack! Så är den grundstött så är det massivt skrov? 

Ja det är det så du bör kunna se inifrån hur skadan ter sig ut. Det är tämligen tjock botten ~10 mm vill jag minnas, det var ett antal år sedan, då jag monterat genomföringar men tjockare i kölen förstås.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst bakåt så noga så jag kanske svarar detsamma som någon annan redan gjort.

Jag hade i många år en Nimbus 2700 från tidigt 1980-tal, den har samma skrov som 2600.
I skovet var det inget laminat! Däremot på andra ställen.
Jo för det vet jag då jag satte in nya genomföringar och fick ekolodet att fungera med givaren limmad på insidan av skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har inte läst bakåt så noga så jag kanske svarar detsamma som någon annan redan gjort.

Jag hade i många år en Nimbus 2700 från tidigt 1980-tal, den har samma skrov som 2600.
I skovet var det inget laminat! Däremot på andra ställen.
Jo för det vet jag då jag satte in nya genomföringar och fick ekolodet att fungera med givaren limmad på insidan av skrovet.

Jo men du har aldrig laminat i botten på båten, där du har det är i däck och skrovsidor, ej i akter och botten som sagt. Att man har det på övriga ställen är för att få ett vridstyvare isolerat och tystare skrov. Vet att det finns någon segelbåt som hade laminat i botten, det slutade tyvärr inte så bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även skrosidorna är solida, det är rätt runt, så det flexar. Däcket är laminat.

På tidiga exemplar och på den äldre 26:an är det ett vanligt fel att däcket delemaineras, men det kan ju drabba även andra båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev eriwah-0:

I denna artikeln så nämns nimbus samt laminat i bottenhslvor i samma mening som grundstötning. Hur ska man tänka kring detta? 
 

http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Pdf/Bm_nr-08_10.pdf

Ja, ser man på.. kan det vara så att det är solitt respektive laminat på olika ställen i botten eller skiljer mellan årsmodeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, ser man på.. kan det vara så att det är solitt respektive laminat på olika ställen i botten eller skiljer mellan årsmodeller?

I morgon ska jag ta reda på om det finns divinycell i botten på Nimbus.  Detta tror jag föga att det finns någon sanning i, för har du divinycell i botten så kan du inte skruva fast genomföringar eller göra någonting. Har haft diskussion med Nimbus angående detta för flera år sedan, och konstaterar att man alltid lär sig något nytt. Men jag har svårt att tro det. I de Nimbusar jag krupit runt i har det iaf varit homogen plast i bottnarna. Likaså finns inget trä i akterspegeln som det fanns förr. Finns bara en liten träplatta som bultarna till skölden är dragna igenom resten i aktern är homogen plast. Grejen är ju det att med distansmaterial i bottnen på en snabbgående båt så blir den skör, du får inte samma styrka för slag med divinycell. Likaså om du ska palla upp båten så blir ju laminatet mjukt. Men jag låter något vara osagt alltid lär man nytt och får lära om. Får jag tag i rätt person i morgon så ska jag ta reda på huruvida det ligger till. 

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev eriwah-0:

I denna artikeln så nämns nimbus samt laminat i bottenhslvor i samma mening som grundstötning. Hur ska man tänka kring detta? 
 

http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Pdf/Bm_nr-08_10.pdf

Jag vill säga att det beror på årsmodeller. 26:an som du pratar om har det inte, ivarje fall inte före 74. Min nuvarande 3003 har det delvis ner mot botten men inte i kölsvinet med hål igenom distansmaterialet så att genomföringar sitter i ytterskrovet. Som artikeln nämner 90-talsbåtar men även senare 80-talare kan nog ha det. Min är en 89:a.

Redigerad av 1stPeregrine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog bestämt att jag har kvar ”borrkärnorna” dom sitter fast i en havererad hålsåg... jag kastar ju aldrig bort någonting... Sedan skulle ju inte ekolodet funkat om det var divinylcell eller annat poröst material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Jag vill säga att det beror på årsmodeller. 26:an som du pratar om har det inte, ivarje fall inte före 74. Min nuvarande 3003 har det delvis ner mot botten men inte i kölsvinet med hål igenom distansmaterialet så att genomföringar sitter i ytterskrovet. Som artikeln nämner 90-talsbåtar men även senare 80-talare kan nog ha det. Min är en 89:a.

I skrovet kan jag förstå att det finns ner mot vattenlinjen, men har svårt att tro det är plastat i botten som båten ska vila stå på, är det distansmaterial så blir ju båten mjuk. Att borra i en genomföring och sedan dra åt den ordentligt i distansmaterial är svårt, det komprimeras ju vartefter du drar åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev eriwah-0:

Vet ni om 2600 har distsnsmaterial under vattenlinjen eller ej? 

17 timmar sedan skrev eriwah-0:

Vilka äldre båtfabrikat modeller har mest solida skrov/däck? Storlkeklass och pris som Nimbus 2600. Där man inte behöver bekymra sim om fukt tagit sig in eller ej?

Ser att du också nyss startade en ny tråd med snarlik följdfråga.

För att inte skapa förvirring, kanske vore det bättre att radera/dölj ditt nya inlägg/tråd så allt blir samlat här. Flera ser kanske dessutom inte ens att det är en ny fråga på ny båtmodell (vilket du f.ö. redan frågar efter i denna tråden).

 

Dels har de flesta "visa senaste" på, så denna tråd hamnar ändå överst så snart det blir aktivitet i den. Sedan kommer det bli mer informativt när någon om en tid söker efter samma sak som du frågat om ämnet är samlat i samma tråd.

 

Bara ett tips i all vänlighet 😉. Men du gör som du vill.

Redigerad av IngemarE
Stavvvfell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev kossor:

I morgon ska jag ta reda på om det finns divinycell i botten på Nimbus.  Detta tror jag föga att det finns någon sanning i, för har du divinycell i botten så kan du inte skruva fast genomföringar eller göra någonting. Har haft diskussion med Nimbus angående detta för flera år sedan, och konstaterar att man alltid lär sig något nytt. Men jag har svårt att tro det. I de Nimbusar jag krupit runt i har det iaf varit homogen plast i bottnarna. Likaså finns inget trä i akterspegeln som det fanns förr. Finns bara en liten träplatta som bultarna till skölden är dragna igenom resten i aktern är homogen plast. Grejen är ju det att med distansmaterial i bottnen på en snabbgående båt så blir den skör, du får inte samma styrka för slag med divinycell. Likaså om du ska palla upp båten så blir ju laminatet mjukt. Men jag låter något vara osagt alltid lär man nytt och får lära om. Får jag tag i rätt person i morgon så ska jag ta reda på huruvida det ligger till. 

Den uppslagsbok jag använder för info angående detta är sjukskriven t.om måndag, återkommer efter intervju i detta fall. Men kan säga att jag är tämligen säker på att i botten lägger man inget divinycell material, det skulle helt enkelt inte stå pall, för de krafter ett skrov utsätts för. I segelbåtar vet jag att man använt materialet i botten och det har inte blivit så bra. Men säker vetskap är det som gäller i ett publikt forum, och därför återkommer jag när jag vet 100 säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tog hem båten idag & kollade, jag mindes fel, det är urtag i balkarna som jag tog för divinycell.

20201007_162838.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Hej, jag tog hem båten idag & kollade, jag mindes fel, det är urtag i balkarna som jag tog för divinycell.

20201007_162838.jpg

Jag förstod inte riktigt vad du menade. Men på bilden verkar det som man sågat bort den inre delen samt divinylen i laminatet och bara skruvat i den yttre delen. Var det det du menade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev eriwah-0:

Jag förstod inte riktigt vad du menade. Men på bilden verkar det som man sågat bort den inre delen samt divinylen i laminatet och bara skruvat i den yttre delen. Var det det du menade?

Har idag talat med en erfaren båtbesiktare, han som jag säger att i botten på en motorbåt av ovan nämnt märke finnes ej divinycell. Botten är homogen plast, från vattenlinje upp till relings list på skrovsidorna plastar man in dubbelskrov. Båten skulle inte hålla ihop om bottnen var i chipsat material. Däremot finns några segelbåtar som har under vattenlinjen mot kölen, en ej så lyckad konstruktion. Det som visas här på bild ovan har inget med divinycell att göra. Skrovet gjuts först därefter ställer man in moduler / Kassetter som plastas fast för intern montering såsom bla motorfästen. Tilläggas kan att de tidiga konstruktionerna av ovanstående märke hade enkellaminatskrov, senare in på andra modeller fick chipsade skrov, 26 an har således chips i däck men ska sakna chips i skrovsidor. Exakt när detta började med chipsning av skrov återkommer jag till på måndag.

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske blev förvirrat då vi pratade om två olika båtmodeller. Dels den jättegamla 26 och dels den något yngre 2600/2700, det är i princip två olika båtmodeller, Ävensom skrovet är uppbyggt på samma vis, om än i olika form.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...