Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
TinaBabalina

Akut hjälp med el på min snipa

Rekommendera Poster

Hej! 
 

Jag har i sommar haft en ”klåpare” som har hållit på och trixat med min el på min älskade Öckerösnipa Emma, där nu startbatteriet laddar ur och dör eller får kortslutning när hon står still och avstängd. (2 cylindrig Yanmar motor) Letar desperat efter någon som skulle kunna ta sig en titt på det i veckan då hon måste flyttas från Fiskarefjärdens båtklubb på fredag. Det finns ett skiljerelä mellan start- och förbrukningsbatteri som inte gör någon nytta men står och knäpper även när allt är avstängt, har en känsla av att det kan vara det men kan verkligen inte el tyvärr. Jag skulle framförallt bara vilja få igång henne nu med någon som eventuellt kan se om något ser tokigt ut.  
 

Jag kan naturligtvis betala en slant. 

Hemskt tacksam om någon vet någon som skulle kunna vara behjälplig. 
 

vänliga hälsningar,

Tina

tinajohnssonfilm@gmail.com

8EBED6F7-F8FE-476E-B73C-69667F2E4CD7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

För oss som inte vet, var ligger Fiskarfjärdens båtklubb?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medan du väntar på hjälp så tycker jag du skall koppla bort batterierna så inget tokigt händer.

Med en liten skiftnyckel eller hellre en fast nyckel med rätt storlek, brukar väl vara 10 eller 11mm så tar du minuskablarna först från batteripolerna. Det är de svarta, om alla är svarta så titta efter märkning på batterierna.

Sedan tar du bort pluskablarna.

Då är allt frid och fröjd till hjälp anländer.

Eller så gör du som ovan men återansluter plus och minus till endast startbatteriet och hoppas på att motorn startar. Du får följa batterikablarna och se så röd går till startmotorn och svart till motorblocket någonstans.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på vad som kan få ett skiljerelä att hålla på och knäppa av och på med allt avstängt.

Ett skiljerelä slår ju inte till förrän vid drygt 13 volt och såvida du inte har solceller, batteriladdare eller motorn igång kommer ju batterierna själva aldrig upp i det.

Så min förklaring är nog att man råkat koppla ihop minus på ena batteriet med plus på det andra och följaktligen fått en seriekoppling och 24 volt in till reläet.

När reläet slår till kommer antingen ena eller båda batterierna att kortslutas beroende på var den andra kabeln från skiljereläet är inkopplat. Spänningen kommer då snabbt att sjunka och reläet slår ifrån, sedan kommer det att  fortsätta slå till och från tills ena eller båda batterierna är tomma pga alla kortslutningarna.

Så om det är felet borde lösningen i så fall vara att kontrollera att bara minus-polerna på batterierna är ihopkopplade med varandra och att skiljereläkablarna är rätt kopplade till respektive plus pol.

 

En annan möjlig förklaring är ju naturligtvis också det du var inne på att själva skiljereläet är trasigt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter onekligen som att du har rätt @lab. Har en som tar sig en titt på detta idag, tar då med din feedback! Återkommer! Tack för utförligt svar!

 

Mvh,

Tina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här solpanelen kan ju ha med saken att göra också..? Beroende på typ av skiljerelä så kan det koppla samman start- och förbrukningsbatteri när solpanelen laddar förbrukningsbatteriet. Eller så är solpanelen kopplad till startbatteriet, och då får du samma. 

14A5736F-603D-4309-85F2-C9D373679CFC.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Peter_K:

Den här solpanelen kan ju ha med saken att göra också..?

Vaket! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Vaket! 👍

Ibland finner även en blind höna ett korn 😂

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja mycket observant @Peter_K 🙂

Har man solceller eller batteriladdare inkopplat kommer ju som sagt det hela i ett helt annat läge.

Redigerad av lab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skiljerelät som jag har i min båt får sin + styrning från generatorn, så att relät endast kopplar samman batterierna när motorn/generatorn är igång. Så solceller eller  batteriladdare borde inte orsaka detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Roem:

Det skiljerelät som jag har i min båt får sin + styrning från generatorn, så att relät endast kopplar samman batterierna när motorn/generatorn är igång. Så solceller eller  batteriladdare borde inte orsaka detta.

 

Det beror pi skiljerelät. Mitt kopplar samman när spänningen över startbatteriet är tillräckligt hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...