Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Harrrry

Volvo penta Md29A-Luftning

Rekommendera Poster

Hej alla dieselmekar! 

 

Jag försöker lufta min MD29A men får inte fram diesel ur alla luftskruvar på dieselpumpen. 

 

Det sitter 3 stycken luftskruvar på den och det sprutar ut diesel ur nr 1 och rinner på bra ur nr 3. 

Det skvätter väldigt lite/knappt ingenting ur nr 2 ungefär var 6e varv på motorn (6cylindrar). 

 

Dieselpumpen är nyrenoverad och provtryckt. Finfilter och matarpump är nybytt och det är nydragna ledningar från rengjord bränsletank. 

 

Har provat att lufta enligt instruktionerna i boken men får inte fram nog mycket diesel. Har även provat att plugga returen medan jag luftar men det händer inget. 

 

I returen kommer det för övrigt mycket diesel. 

 

Har hört att det är ett helvete att lufta dessa motorer och det börjar kännas omöjligt. 

 

Har läst om några som trycksätter tanken eller kör med dubbla matarpumpar för att få det att funka. 

 

Är det någon här som har stött på samma problem och lyckats lösa det? 

 

Mvh Harrrry

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger att det sprutar och rinner bra när du luftar. Då är det inget problem men matningen. Den tredje luftskruven sitter på högtryckssidan. För att lufta den måste du köra på starten som du gjort. Sedan måste du lufta spridarrören genom att lossa muttrarna på spridarna och köra på starten tills det skvätter ur alla rör. Sedan ska det vara färdigluftat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! 

 

Har kört länge på starten utan att det kommer något upp till spridarna. Hur länge ska man behöva köra? Är det vanligt att man kör slut på batteriet under tiden? 

 

Behålls trycket i systemet om jag kör på starten, sedan släpper och pausar eller måste man köra i ett? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte ta så lång tid. Kanske 30 sekunder. Är stopparmen fullt tillbaks?

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja stoppen är i rätt läge och gasen står på full gas. Hur mycket skall det skvätta ur luftskruven som sitter där spridarröret ansluter till pumpen? Nu kommer det en halv droppe om ens det..

41 minuter sedan skrev Rollen:

Det ska inte ta så lång tid. Kanske 30 sekunder. Är stopparmen fullt tillbaks?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...