Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
maax01

Båtlängd styrpulpet - sund/hav

Rekommendera Poster

Vi avser att köpa en motorbåt inför kommande säsong, och kikar på begagnade styrpulpetar på 4-5 meter, motor 50-75 hk (<100 000).

Det kommer göras dagsutflykter med familjen i behagligt tempo på kortare sträckor i Kalmarsund (inkl ett och annat fullt pådrag)

Har längden egentligen någon betydelse för färdens bekvämlighet om man endast kommer hålla sig till dagar med någorlunda lugnt vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur ni ska använda båten. Kortare sträckor inga problem men tänker ni åka mellan fastlandet och Öland relativt ofta hade jag gått upp en storlek, till i alla fall 5,5-6m. Vädret vänder ganska fort i sundet, inte helt ovanligt att det är stiltje på morgonen och frisk/styv/hård bris på eftermiddagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en 5 meters styrpulpet som skänkte oss mycket glädje och humor. Den användes utanför Göteborg. I bra väder inga problem men med lite vågor var den i minsta laget. Men rätt båt och med det i bakhuvudet att inte tro det blir bekvämt om det blir lite vågor så absolut, men skulle nog säga, inte under fem meter. Sex meter eller kanske drygt det så blir det mycket bättre, men också dyrare såklart. Freez har en poäng i 5,5 meter eller större. Men jag utgår från Göteborg och har ingen koll på kalmarsund. Den har ju skrovform väldigt stor betydelse för gången. En längre båt med sämre skrov är ju sämre än en kortare med bättre skrov. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...