Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Brunnsviken

Alternativ till Rocas värdelösa torkarblad?

Rekommendera Poster

Jag har en torkarmotor Roca W12 med torkarblad som är 45-50 cm någonting: https://www.roca.se/product/wiper-blade/ Rocas egna torkarblad är så jäkla dåliga, själva läppen på dem är pytteliten och spricker garanterat under säsongen. Nåt båtmek jag träffade sa "ja de där får man ju byta minst en gång per säsong" . Finns det alternativ? De jag har på bilen får väl minst lika mycket UV-ljus och används oftare, ändå håller de i åratal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Jag har en torkarmotor Roca W12 med torkarblad som är 45-50 cm någonting: https://www.roca.se/product/wiper-blade/ Rocas egna torkarblad är så jäkla dåliga, själva läppen på dem är pytteliten och spricker garanterat under säsongen. Nåt båtmek jag träffade sa "ja de där får man ju byta minst en gång per säsong" . Finns det alternativ? De jag har på bilen får väl minst lika mycket UV-ljus och används oftare, ändå håller de i åratal.

Har du parallellarm? Går väl att använda dom flesta torkarbladen. Själv köpte jag på Mekonomen och slet bort plasten ovanpå. Vet inte om jag har samma motor, men har en "bult" i mitten på armen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Har du parallellarm? Går väl att använda dom flesta torkarbladen. Själv köpte jag på Mekonomen och slet bort plasten ovanpå. Vet inte om jag har samma motor, men har en "bult" i mitten på armen.

Japp, parallellarm. Jag tänkte infästningen mellan arm och torkarblad var någon specialare, men kanske inte?  Och sen att längden på bladen skulle bli svåra att hitta eftersom båtrutor är mycket mindre än dito bil. Åtminstone mina. Man kanske får köpa en hel kartong Roca bara och byta två gånger per säsong

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper mina på Biltema, plockar bort niten i mitten på bladet och sedan använder jag det hålet för att skruva fast armen med.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också kört med Biltemas, så snart originalbladen gav upp (vilket var oroväckande snabbt). Visst, inte rostfria, men gjorda för att sitta i vintersaltslask klarar de tillräckligt länge på båten.

 

Minns att de hade någon silikonbelagd lite mer "longlife" som jag köpte sist, och dessa har sedan suttit på i 10 år och funkar än.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vetus har oxå rostfria torkare.

 

Har tyvärr fått lite rost som runnit ned på plasten från svartlackerad Casteels torkare som troligen är original från 2002. Skall byta till rostfri arm när jag kollat dimensionerna.

4F0B5C65-74E2-430D-8502-F8EA0FCB266D.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erfarenhetsmässigt i framförallt mina bilar, men även i båten så är Bosch torkarblad oslagbara! rätt så dyra men det lönar sig i längden. Iofs kanske dom håller längre i båten hur som helst, men i min vardagsbil har jag nu haft samma blad i två år med två fjällresor på RV 45.... Jag har köpet både från Biltema och Jula tidigare, visst dom funkar men håller knappast en vinter i bilen, men det kanske funkar bättre i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Erfarenhetsmässigt i framförallt mina bilar, men även i båten så är Bosch torkarblad oslagbara!

Så tänkte jag också, menar du att Bosch-bladen passar till Roca-torkare? Det vore fint. Jag fick för mig att det skulle bli fantastiskt svårt att hitta rätt modell av blad eftersom man alltid söker på bilmodell. 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Så tänkte jag också, menar du att Bosch-bladen passar till Roca-torkare? Det vore fint. Jag fick för mig att det skulle bli fantastiskt svårt att hitta rätt modell av blad eftersom man alltid söker på bilmodell. 

Jag vet inte vad du har för torkararmar, jag köpte rocas parallellarmar och alltid finns det något fäste med i torkarbladens kartong som passar. Till förra båten med enkelarmar köpte jag nya raka armar till bil, dessa hade en krok längst ut som passade den tidens torkarblad. Minns nu inte exakt, men möjligen var dessa armar till VW Passat eller Volvo 740 bakrutetorkaren.

Men Rocas passar, dom är dessutom teleskopiska så dom passar till olika rutor,

Jag har Bosch 30 cm blad till mina tre torkare i båten.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Tack @Georg_Ohm, Jag har parallellarmar. Ska ge mig ut på jakt efter passande Bosch.

Jag vill minnas att mina armar, torkararmar alltså, slutar i en rak del med två ”pluppar” på där man skjuter på ett fäste som låser fast i dessa plupparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...