Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

#!&% kulor till hummertinor!!!

Rekommendera Poster

I går körde vi hem vår nya båt. Ca 40 nm längs mellersta Bohuskusten. Det var som att färdas genom ett minfält. Vita, neongröna, gula, klarröda, mörkröda, rödbruna och BLÅ(!) kulor i kluster i dussintal tvärs över farleden på flera ställen. Fruktansvärt stressande att hela tiden behöva stå och stirra framåt för att hinna upptäcka dem bakom vågkammarna i drygt sex timmar. Och då hade vi ändå dagsljus. Ja, förutom sista sjömilen, där det var så mörkt att brorsan fick sitta framme i fören för att förhoppningsvis hinna se dem i tid. Han såg inga, och vi fick inga i propellern. Kanske fanns de ändå där och vi hade tur - vem vet?

Hur man ska göra om man färdas när det är helt mörkt, det förstår jag inte. Det känns fullkomligt livsfarligt under hummerfiskeperioden.

Jag fattar inte hur man tänker när man lägger ut tinor mitt i en farled! Kan önska att KBV skulle göra ett dagligt svep längs alla farleder och bara kroka i och dra upp alla som ligger farligt placerade. Och sen, i den mån det går att identifiera ägaren, polisanmäla.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en sväng med lillebåten förra helgen

Har inte fiskat hummer på ett par år men alltid nyfiken på vart folk lägger

Var förvånad över som du säger hur mycket folk som lägger sina burar i farleden

Konstigt att de chansar så med tanke på vad en bur med lina mm kostar

Ännu konstigare att de skiter i att folk riskerar att få linor i propellern mm

I en farled tror tänker nog de flesta att de inte ska behöva hålla uppsikt efter kulor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev raol:

I går körde vi hem vår nya båt. Ca 40 nm längs mellersta Bohuskusten. Det var som att färdas genom ett minfält. Vita, neongröna, gula, klarröda, mörkröda, rödbruna och BLÅ(!) kulor i kluster i dussintal tvärs över farleden på flera ställen. Fruktansvärt stressande att hela tiden behöva stå och stirra framåt för att hinna upptäcka dem bakom vågkammarna i drygt sex timmar. Och då hade vi ändå dagsljus. Ja, förutom sista sjömilen, där det var så mörkt att brorsan fick sitta framme i fören för att förhoppningsvis hinna se dem i tid. Han såg inga, och vi fick inga i propellern. Kanske fanns de ändå där och vi hade tur - vem vet?

Hur man ska göra om man färdas när det är helt mörkt, det förstår jag inte. Det känns fullkomligt livsfarligt under hummerfiskeperioden.

Jag fattar inte hur man tänker när man lägger ut tinor mitt i en farled! Kan önska att KBV skulle göra ett dagligt svep längs alla farleder och bara kroka i och dra upp alla som ligger farligt placerade. Och sen, i den mån det går att identifiera ägaren, polisanmäla.

 

Har gjort samma resa men i tät dimma.

Otrolig jobbig resa, slalomkörning mellan kulorna

http://www.lasselundell.se/dimma.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det är tillåtet att lägga hummertinor i farleder, målet borde vara nolltolerans avseende riskabelt beteende som kan skada båtar och besättningens hälsa.

 

Vi transportseglar varje höst och ben 1 på fredagen blir i mörker typ Gbg-Marstrand och det har gått bra än så länge men det känns i magen...taktiken är att segla mitt i farleden.

 

Ett år gick vi via Nordön i dagsljus lördag förmiddag pga stark vind och det var pepprat med flöten över farleden så vi tackade vår lyckliga stjärna att vi stannade vid Högö på fredagskvällen.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var skall regleringen ligga?
Skall staten/kustbevakningen för skattepengar dagligen rensa farleder från fiskeredskap eller kan man få till en "kamratuppfostran" där hummerfiskare själva motverkar dåligt beteende hos varandra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BSven:

Var skall regleringen ligga?
Skall staten/kustbevakningen för skattepengar dagligen rensa farleder från fiskeredskap eller kan man få till en "kamratuppfostran" där hummerfiskare själva motverkar dåligt beteende hos varandra?

Sån utrustning på "farliga" ställen kan väl få klassas som hitte/vrak-gods?

Då kanske det skulle bli självsanerande utan att behöva blanda in skattemedel?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Sån utrustning på "farliga" ställen kan väl få klassas som hitte/vrak-gods?

Då kanske det skulle bli självsanerande utan att behöva blanda in skattemedel?

Göra det till en konflikt mellan fiskare och icke fiskare?
Låg den i farleden eller bara nära? Låg den nära farleden alls? Om jag tar bort andras så får jag mer hummer i mina. Jag och mina kompisar skall lära dig att ge fan i våra redskap...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev BSven:

Jag och mina kompisar skall lära dig att ge fan i våra redskap...

Hur går den utbildningen till....😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte något stort problem. Bor vid kusten året runt och hummerfisket håller på ett par, tre veckor i stor omfattning. Och inte ens då jag jag se att det ligger kulor överallt i farleden. Visst händer det, men om man har koll på djupet så får man en vägledning. Det sätts ju inte tinor överallt, bara där det förväntas att hummer finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev BSven:

Var skall regleringen ligga?
Skall staten/kustbevakningen för skattepengar dagligen rensa farleder från fiskeredskap eller kan man få till en "kamratuppfostran" där hummerfiskare själva motverkar dåligt beteende hos varandra?

Jag är också rent ut sagt trött på alla hummertinor på de mest dumma ställen. Speciellt i farleder. Tror inte det skulle behöva göras så ofta, ett rejält rensande så lär sig folk att "om jag lägger i farleden försvinner dem ". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en nattkörnig för Seniorseglarna.

Rekade på dagen, farleden full med kulor.

Gjorde en "rutt" i navigatorn som zickzackade mellan kulorna.

Körningen gick bra, inga kulor i proppen.

Citat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev BSven:

Göra det till en konflikt mellan fiskare och icke fiskare?
Låg den i farleden eller bara nära? Låg den nära farleden alls? Om jag tar bort andras så får jag mer hummer i mina. Jag och mina kompisar skall lära dig att ge fan i våra redskap...

 

Allt går att hårklyva men den hypotetiska regleringen är ju bara en enkel teknikalitet idag

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vinter skall jag montera linkniv på propelleraxeln.

Gissar att lotsbåtarna har det för de kör genom ”minfält” tex för paus på Vinga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev skippeer:

I vinter skall jag montera linkniv på propelleraxeln.

Gissar att lotsbåtarna har det för de kör genom ”minfält” tex för paus på Vinga.

Problemet då är att varje kula du kapar blir en spöktina som fångar och svälter ihjäl djur i flera år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det inte ligger några tinor i farleden så är risken noll till spöktinor...

 

Hur tror du lotsbåtarna gör?

Dyker ned om en lina fastnar runt propelleraxeln för att försiktigt ta loss den.

 

Nästa höst hoppas jag att vi är söderut och business caset bygger på att inte fastna i tex portugisiska fiskelinor.

 

Rope cutters monteras på båtar i många länder, beroende på modell är de olika bra på att skära/klippa linor, vajrar etc.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant köpte för många år sedan ett norsktillverkat skrov som halvfabrikat. Ett krav för Norge var tydligen att det skall gå att rensa propellern inifrån så det satt en tunnel med genomskinligt lock alldeles ovanför axeln. Någon som vet närmare? Nu löser det ju inte problemet för oss andra, det var bara en tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bred är en farled? Skall man kunna beivra fiske i farled måste farledens utsträckning i sidled definieras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev -Torsten-:

Hur bred är en farled? Skall man kunna beivra fiske i farled måste farledens utsträckning i sidled definieras.

 

50 m på var sida om mittlinjen, eller till närmaste sexmeterslinje vinkelrätt ut (om den är närmare) är en rimlig utgångspunkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

50 m på var sida om mittlinjen, eller till närmaste sexmeterslinje vinkelrätt ut (om den är närmare) är en rimlig utgångspunkt.

Enligt SJÖSF finns det ingen bestämd utsträckning på en farled. 

Alla vattenområden och sjömärken, mm. i anslutning till farleden ingår i farleden.

 

Närmaste sexmeterslinje kan väl vara en bra fingervisning om det är trångt, men ibland blir ju då hela vattenområden "avstängda" för hummerfiske, för vist är det på 10 - 20 m man sätter tinorna.

 

Så här markeras farleden ut från Stockholm, rätt varierande bredd.

image.thumb.png.93f6523c91097e6387e69be042c40c9d.png

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev BSven:

En bekant köpte för många år sedan ett norsktillverkat skrov som halvfabrikat. Ett krav för Norge var tydligen att det skall gå att rensa propellern inifrån så det satt en tunnel med genomskinligt lock alldeles ovanför axeln. Någon som vet närmare? Nu löser det ju inte problemet för oss andra, det var bara en tanke.

Fiskeversionen av Stigfjord 27 hade en rensbrunn över proppen.

http://lasselundell.se/fiske.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev BSven:

Stigfjord 27 låter väldigt bekant!

Bästkusten är "nerlusad" av dom.

Billig båt, men sisodär med kvaliten och utförandet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedlusad av välar eller av Stigfjordar, eller båda delarna?

 

Jag fick en vaklina till hummertina i propellern strax söder om Klädesholmen, i farleden....

Så redan förra hösten hur det såg ut söder om hamninloppet till Björkö, liknar nästan Ikeas bollhav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker denna till liv.
I dag, söndag, upptäckte jag att nåt ärkepucko hade lagt ut tre kulor i linje, tvärs över farleden strax utanför hamnen i Ulebergshamn. Idiotin har nått nya bottendjup. Hur fan kan man vara så totalt jävla blåst i skallen att man lägger ut fiskeredskap i ett av de mest trafikerade områdena på västkusten?

 

Ungefär så här:
image.png.060e7afd10963ecb817462015698a8d7.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Väcker denna till liv.
I dag, söndag, upptäckte jag att nåt ärkepucko hade lagt ut tre kulor i linje, tvärs över farleden strax utanför hamnen i Ulebergshamn. Idiotin har nått nya bottendjup. Hur fan kan man vara så totalt jävla blåst i skallen att man lägger ut fiskeredskap i ett av de mest trafikerade områdena på västkusten?

 

Ungefär så här:
image.png.060e7afd10963ecb817462015698a8d7.png

Vad är det för någonting man försöker fånga på detta viset, så här års?

Havsöring? makrill? havskräfta? den förstnämnda är väl inte ens tillåten att tas i nät? Att lägga ut hummertinor så här års straffar sig hårt både enligt lagens paragrafer och rent socialt.

Nä, man undrar hur det står till, sannolikt är det väl ingen yrkesfiskare som lagt ut dessa... 

 

Jag har numera en linskärare på propelleraxeln, den har inte monterats där av en slump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja bland funderar man ju på om det bara borde vara fiske med krok som skulle vara tillåtet för fritidsfiske eftersom det finns så många tanklösa som är ute med tinor och garn (nät).

Jag tror ju inte att någon lägger redskap mitt i farlederna med flit för att riskera att förlora dem men det är ju väldigt orutinerat och klantigt.
I mina hemmavatten finns det folk som lägger hummertinor mitt i leden för vägverkets stora gula färjor och det har hänt att färjorna fått redskap som har trasslat in sig i dysorna så man har behövt skicka ner dykare för att skära ut det.
Sen tycker jag att kulor till "väle" inte är tillräckligt, det borde vara en vakare med käpp på minst 1 meter med flagga och reflex så att de syns i sjö och mörker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har numera en linskärare på propelleraxeln, den har inte monterats där av en slump.

Hur ser en sådan linskärare ut ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Hur ser en sådan linskärare ut ?

Linavskärare är det korrekta namnet, jag skrev fel.

Till "riktiga" propelleraxlar finns det en enkel eller dubbelkniv som man skruvar fast med ett omtag runt axeln.

Till Aq-drev är den en konisk bricka man monterar innanför den innersta propellern.

 

spurs.jpg.acbf191cc515d0c56c7343bb0a403b07.jpg

 

Denna heter också "Spurs" som är firmanamnet (tror jag)

 

 

19423.thumb.jpg.42f30f16b952f1f74e20f5bba54278bc.jpg

Fisklineskydd / linavskärare till AQ 280-, 285-, 290-drev

Material: Rostfritt syrafast stål

Volvo Penta original art.nr. 839423

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anmälde till Kustbevakningen tidigare i dag. De skulle be nån patrullbåt i närheten ta vägen om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

 

19423.thumb.jpg.42f30f16b952f1f74e20f5bba54278bc.jpg

Fisklineskydd / linavskärare till AQ 280-, 285-, 290-drev

Material: Rostfritt syrafast stål

Volvo Penta original art.nr. 839423

Jasså passar denna till DP-dreven, jag trodde bara att den var till SP?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...