Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Smajlej

Överlappande glasfiber, störst eller minst bit först?

Rekommendera Poster

Hej 

 

Som titeln antyder undrar jag hur man bör göra en avlastning i glasfiber på en bärande konstruktion i en plastbåt. (I det aktuella fallet rör det sig om en bottenstock.) När det kommer till att laga hål har jag fått lära mig att den största biten läggs först, och sedan successivt mindre bitar. När det kommer till att fästa in något mot en plan yta tänker jag det känns rimligare att man börja med den minsta biten (Alt 1 i figuren). Ibland ser jag att folk verkar göra så, men ibland hör jag folk säga motsatsen, med störst bit först (Alt 2 i figuren). Vad skulle ni säga är bäst?

 

Egentligen tänker jag att om plasten härdad ordentligt till ett stycke så borde det inte spela någon roll (avlastningen bör ju bli väsentligen den samma). Men jag tänker att man får fler chanser på sig att få ett gott fäste mot underlaget om man har successivt större bitar. 

 

Tack på förhand

 

 

fig.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du ska laminera som i Alt.1, precis som du själv trodde. Däremot när det gäller att laga hål så har du lärt dig fel, man börjar med den minsta biten.

B194D2B7-C2F7-4D38-8164-436D5EE1F526.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-04 vid 19:41 skrev Smajlej:

När det kommer till att laga hål har jag fått lära mig att den största biten läggs först, och sedan successivt mindre bitar.

 

2 timmar sedan skrev Gripen72:

Däremot när det gäller att laga hål så har du lärt dig fel, man börjar med den minsta biten.

Båda sätten förekommer. Såg en artikel på en test angående detta och det skilde inte så mycket i hållfasthet. Kommer dock inte ihåg vilket som var starkast och jag hittar inte artikeln nu. 

 

I "West System's snabbguide för glasfiberreparation" tycker de att största biten ska läggas först, enligt nedan.

 

IMG_20201006_145753573.thumb.jpg.3b59fb699198a77ff7f087cdfdac4c5c.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar som sagt ingen större roll. Gör som det passar dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A, tack för svaren! Känns bra att få det lite bekräftat. Misstänkte att det nog finns lite olika praxis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I West Systems snabbguide är det inte bara guiden som är snabb, även reparationsmetoden är snabb, lite för snabb kanske 😀 Den får ses som en rent kosmetisk reparation, och på många ställen är det det helt ok att använda det tillvägagångssättet, lagningen kommer inte att ramla bort av sig själv.

Områden som behöver fullgod styrka ska repareras enligt bild nedan.

67D4CB66-A14F-4F13-A051-16FC00830FEA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske jag som inte fattar rätt, men vilket är utsida å insida om vi pratar om att laga "hål". Om bilden ovan har utsidan uppåt i bild så håller jag med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan laga från valfri sida, hållfasthetsmässigt spelar det ingen roll. Men det normala är att lagningen sker från den sida som skadan uppkom från, det brukar bli mindre att slipa ur då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-04 vid 19:41 skrev Smajlej:

Hej 

 

Som titeln antyder undrar jag hur man bör göra en avlastning i glasfiber på en bärande konstruktion i en plastbåt. (I det aktuella fallet rör det sig om en bottenstock.) När det kommer till att laga hål har jag fått lära mig att den största biten läggs först, och sedan successivt mindre bitar. När det kommer till att fästa in något mot en plan yta tänker jag det känns rimligare att man börja med den minsta biten (Alt 1 i figuren). Ibland ser jag att folk verkar göra så, men ibland hör jag folk säga motsatsen, med störst bit först (Alt 2 i figuren). Vad skulle ni säga är bäst?

 

Egentligen tänker jag att om plasten härdad ordentligt till ett stycke så borde det inte spela någon roll (avlastningen bör ju bli väsentligen den samma). Men jag tänker att man får fler chanser på sig att få ett gott fäste mot underlaget om man har successivt större bitar. 

 

Tack på förhand

 

 

fig.pdf 143 kB · 19 downloads

 

När man lagar hål i en yta så skall de nya matt-lagren läggas så att glasfibrerna blir så raka som möjligt, dvs. minsta lappen först, största lappen sist. Vid kraftig belastning vill de då inte räta ut sig. (tänk på att det är fibrerna som ger styrkan) Med största biten matta först vill fibrerna lättare slita sig loss från plasten då de krökta fibrerna vill räta ut sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minutes ago, Seawolf said:

 

När man lagar hål i en yta så skall de nya matt-lagren läggas så att glasfibrerna blir så raka som möjligt, dvs. minsta lappen först, största lappen sist. Vid kraftig belastning vill de då inte räta ut sig. (tänk på att det är fibrerna som ger styrkan) Med största biten matta först vill fibrerna lättare slita sig loss från plasten då de krökta fibrerna vill räta ut sig.


Låter rimligt. Men nu var ju inte frågan om hål, utan fästning av en förstärkning. Vad skulle du säga då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Smajlej:


Låter rimligt. Men nu var ju inte frågan om hål, utan fästning av en förstärkning. Vad skulle du säga då? 

Det beror på om man vill maxa för att typ skottet har tendens att bryta i sidled eller att ryckas rakt upp. En ren gissning är att rycka rakt upp skulle behöva största lappen ytterst, medan sidbrytning största lappen innerst. Elle kanske ytterst i båda fallen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...