Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
TheHeadroom

VP backslag, olja?

Rekommendera Poster

Vi har haft vår Solvigg 21 ett år, med en gammal (1983) VP AQ125 med 280 drev. Har tyckt att det "slår" både hårt och ljudligt när jag växlat till back eller fram. Men har inget att jämföra med, det kanske ska vara så? 

Men läste någonstans att man skulle kolla olja i backslag. Har varken läst i instruktionsbok eller det någonstans där man kan göra det.

Sedan läste jag vidare i instruktionsboken om intrimning av backhake, har det något samband? 

Kan någon bringa klarhet i detta med oljan och ska det låta lite grann när man växlar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om drevet är slitet kan det slå lite mer när man växlar. Det kan också bero på vatten i drevoljan. Oljan kollar du med oljestickan högst upp på drevet. Man skruvar ur den, torkar av den och sätter tillbaks den i hålet utan att skruva ner den. Då ska oljenivån vara  på den flata ytan på stickan. Om oljan är gråfärgad har det kommit in vatten. Då måste man täta läckan och byta olja. Oftast packar man om hela drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev TheHeadroom:

Vi har haft vår Solvigg 21 ett år, med en gammal (1983) VP AQ125 med 280 drev. Har tyckt att det "slår" både hårt och ljudligt när jag växlat till back eller fram. Men har inget att jämföra med, det kanske ska vara så? 

Men läste någonstans att man skulle kolla olja i backslag. Har varken läst i instruktionsbok eller det någonstans där man kan göra det.

Sedan läste jag vidare i instruktionsboken om intrimning av backhake, har det något samband? 

Kan någon bringa klarhet i detta med oljan och ska det låta lite grann när man växlar? 

Man har antingen backslag eller drev. Du har tydligen drev så glöm allt om backslag och byt olja i drevet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bra info! Jag har drev, glömmer allt om backslag.🤪

Men då var det där med backhake, en justering man gör på drevet. Vilken skillnad gör det och hänger det ihop med att det "slår" vid växling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, backhake borde inte ha med slag vid växling att göra.

Om backhaken inte funkar märker du det genom att drevet drar upp när du lägger i backen och så kan det säga bonk i bryggan.

Men finns det backhake på 280? Är lite osäker på det.

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...