Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rolle85

Biltemas bottenfärg kass i år?!

Rekommendera Poster

Har alltid använt Biltemas svarta bottenfärg för västkusten. Alltid fungerat bra med ren botten men i år hade jag massa havstulpaner. Nån med samma problem?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis har det varit ett år med mycket påväxt. Det går inte att jämföra färg mellan år, utan egentligen bara mellan båtar på samma plats, under samma tid, med olika färg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här var min köl för två år sedan. Har använt Biltemas färg i flera år sen såg det plötsligt ut så här..

 

Nu har jag nån annan färg, men skrubbar regelbundet.

IMG_20190814_203616.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hört många säga att det växt mycket mer än normalt i år

Likaså för mig och diverse vänner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, tog upp min log igår. Inte konstigt att den inte visat någon fart. Full med tulpaner. Kör också med Biltemas bottenfärg och har varit helnöjd i alla år. Vi får se om jag är lika nöjd på fredag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör inte med Biltemas färg men det var fler tulpaner i år än förra året då det i och för sig satt mängder av små blåmusslor runt dreven

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dykt och skrubbat varannan vecka hela sommaren, fram till för ett par veckor sedan (borstade från bryggan för två veckor sedan) Har inte sett några snäckor, men vi får väl se vid upptagning i slutet på månaden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inga skal att tala om när jag tog upp idag. Använder Biltemas färg, sjösatte i maj men ligger i en hamn utan genomströmning på vatten.

Jag har kört med biltemafärg i 3-4 år nu och är mycket nöjd.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag är nöjd med Biltemas blåa bottenfärg.

Ingen onormal påväxt.

Tog upp förra veckan.

Ligger i Hinsholmen Gbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Använder inte biltemas färg men använt samma i många år. Ska se om det är onormalt mycket påväxt när jag tar upp men sker inte än på en vecka eller två. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till nästa år kan ni testa att måla ena halvan av båten med en färg och andra med en annan (främre och bakre halvan då!) för att kunna avgöra skillnaden.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Till nästa år kan ni testa att måla ena halvan av båten med en färg och andra med en annan (främre och bakre halvan då!) för att kunna avgöra skillnaden.

 

 

Varför inte höger och vänster ;)

 

Kanske är en bra idé. Jag borde kanske göra desamma. Ska bli spännande att ta upp och se om all min borstning hållt snäckorna på plats. 

 

Vad tror ni om biltemas giftfria hårda bottenfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Dava:

 

Varför inte höger och vänster ;)

 

Kanske är en bra idé. Jag borde kanske göra desamma. Ska bli spännande att ta upp och se om all min borstning hållt snäckorna på plats. 

 

Vad tror ni om biltemas giftfria hårda bottenfärg?

Ska du åka i Västerhavet tror jag inte på giftfritt dessvärre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Dava:

Vad tror ni om biltemas giftfria hårda bottenfärg?


I Bohuslän är det helt uteslutet om man har en båt som ligger stilla mer än några dagar i taget. Där är det antingen det giftigaste man får använda eller att ha en slät yta som man tvättar minst en gång i veckan. Eller att man har båten på hiss eller kärra så den är ur vattnet när den inte används...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Dava:

 

Varför inte höger och vänster ;)

 

Kanske är en bra idé. Jag borde kanske göra desamma. Ska bli spännande att ta upp och se om all min borstning hållt snäckorna på plats. 

 

Vad tror ni om biltemas giftfria hårda bottenfärg?

"hållt snäckorna på plats. "?

Trodde poängen va det motsatta

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

"hållt snäckorna på plats. "?

Trodde poängen va det motsatta

Platsen är väl "överallt utom på båten"! :D

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Caribic410:

"hållt snäckorna på plats. "?

Trodde poängen va det motsatta

 

36 minuter sedan skrev raol:

Platsen är väl "överallt utom på båten"! :D

 

 Precis ;)

 

Med att hålla dem på plats, menar jag att de ska hålla sig på mattan utanför min båtbotten.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-05 vid 14:04 skrev Makro:

Kör inte med Biltemas färg men det var fler tulpaner i år än förra året då det i och för sig satt mängder av små blåmusslor runt dreven

Jag har inte tagit upp ännu. Men vet ändå att det finns rätt mycket tulpaner och musslor.

Likadant förra året. Loggarna (båda två) har tidvis fastnat. 
Har Biltemas bottenfärg och Biltemas färg för aluminium, som på drevet, och drevet är inte längre vitt, det är brunt.

Propellrarna är nästan rena, som är målade med Hempels silikonfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Varför inte höger och vänster ;)

Styrbord/babord kan ju ligga lite olika till vad gäller solsken vilket förmodligen gör skillnad. Kommer nu inte ihåg om det var bra eller dåligt med sol för tulpaner och snäckor. Tror det var gynnsamt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det växer bättre på ”solsidan” om nu solen ligger på från bb eller från sb, eller som på min båt som ligger med aktern mot syd sydväst, där blir det mest påväxt akterut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man säga att mest beväxning sker på skrovet 1 m ned från vattenytan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev skippeer:

Kan man säga att mest beväxning sker på skrovet 1 m ned från vattenytan?

 

Varför skulle man säga det när de områden som ligger i solljus är värre drabbade?

1m ner är solljuset klart reducerat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall höja vattenlinjen till våren och tänkte lägga på ett extra lager färg på de mest exponerade skrovdelarna typ framkant köl/roder och där solen kommer åt på sidorna.

 

Idag vid bleke så är den målade vattenlinjen i nivå med havet och på kanalerna söderut lär båten ”sjunka” lite extra pga sötvatten. 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Varför skulle man säga det när de områden som ligger i solljus är värre drabbade?

1m ner är solljuset klart reducerat. 

Ytterligare en missuppfattning tror jag. Han måste ju mena att det är den första metern som är värst drabbad.

 

Jag som tvättar måste dock påpeka att det är svårare att komma åt ju längre ner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Dava:

Ytterligare en missuppfattning tror jag. Han måste ju mena att det är den första metern som är värst drabbad.

 

Jag som tvättar måste dock påpeka att det är svårare att komma åt ju längre ner. 

Om man höjer vattenlinjen en meter då så att de värst drabbade partierna är i arbetshöjd från bryggan/jollen?

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Ytterligare en missuppfattning tror jag. Han måste ju mena att det är den första metern som är värst drabbad.

 

Jag som tvättar måste dock påpeka att det är svårare att komma åt ju längre ner. 

Du har säkert rätt. Läste nog också lite slarvigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkar de finnas nått man kan blanda ner i färgen för att göra den mer effektfull...😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-07 vid 09:17 skrev BSven:

Om man höjer vattenlinjen en meter då så att de värst drabbade partierna är i arbetshöjd från bryggan/jollen?

Jag tror du är något stort på spåren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Rolle85:

Råkar de finnas nått man kan blanda ner i färgen för att göra den mer effektfull...😀

Starkaste pepparn från lokala invandrarbutiken, eller glitter beroende på vilken effekt du söker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Rolle85:

Råkar de finnas nått man kan blanda ner i färgen för att göra den mer effektfull...😀

 

2 timmar sedan skrev BSven:

Starkaste pepparn från lokala invandrarbutiken, eller glitter beroende på vilken effekt du söker.

Det finns säkert massvis med olika mer eller mindre tillåtna medel, oftast mindre tillåtna, att blanda i färgen, arsenik, koppar, bly och allt möjligt, men det är ju sådana ämnen som tagits bort ur färgerna för att göra dem mindre miljövidriga.

 

Det är väl nu kanske 20 år sedan som det skrevs och pratades mycket om att blanda ned cayennepeppar i bottenfärgen, men det framkom inga vetenskapligt godtagbara resultat för att det skulle fungera. Möjligen luktade färgen kanske litet trevligare.

 

Saffran kanske fungerar bra, men det behövs ett kilo per kvadratmeter..... det är sällan extrapris på den kryddan...👹

 

Det har även forskats på ämnen som hindrar havstulpanernas larver att utveckla sitt skal av kalk, vill minnas att det var samma substans som ingår i olika blodtryckssänkande läkemedel, men har sedan inte varesig läst eller hört något mer om detta.

 

Där man av olika anledningar haft silikon på båten under vattenytan har dom partierna inte drabbats av påväxt, så Hempel tog fram en silikonfärg, Silic-One. Jag har den på mina propellrar och runt loggarnas givare, på propellrarna funkar den bra, sämre på loggivarna, främst för att färgen är litet tjock och då hindrar paddelhjulen att snurra fritt.


Det mest effektiva är ju att använda båten frekvent, det är ju mest när den ligger stilla påväxningen sker. Snorkel, cyklop, en isskrapa och när det är kallare i vattnet, en våtdräkt är nog det mest effektiva medlet för att få bort havstulpaner och annat som växer på båtens botten.

 

Olika båttvättar är säkert bra, men flera har fått stänga på grund av bristande kundunderlag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...