Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Solrosen

Vad betyder markeringarna på gummibälgen?

Rekommendera Poster

När jag köpte min båt uppgav säljaren att bälgen var bytt för 3 eller 4 år sedan. Så verkar dock inte vara fallet. Nu har jag letat upp markeringarna, men blev osäker på vad det betyder då jag hört att den 1a ringens pil pekar på vilken månad den är tillverkad, fast den är ju graderad 0-9 och inte 1-12 så det kan ju inte stämma. I vart fall så står det 08 i den första och pilen pekar på 0. Den andra ringen pekar pilen på 2. Gissar det betyder att den kan va så gammal som från 2008 då... men vad betyder resten?

 

I vilket fall så är ringen runt rätt så rostig så det kan nog va bra att byta även om många säger att bälgen håller långt längre än de 7 år som den brukas bytas efter. .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Solrosen:

När jag köpte min båt uppgav säljaren att bälgen var bytt för 3 eller 4 år sedan. Så verkar dock inte vara fallet. Nu har jag letat upp markeringarna, men blev osäker på vad det betyder då jag hört att den 1a ringens pil pekar på vilken månad den är tillverkad, fast den är ju graderad 0-9 och inte 1-12 så det kan ju inte stämma. I vart fall så står det 08 i den första och pilen pekar på 0. Den andra ringen pekar pilen på 2. Gissar det betyder att den kan va så gammal som från 2008 då... men vad betyder resten?

 

I vilket fall så är ringen runt rätt så rostig så det kan nog va bra att byta även om många säger att bälgen håller långt längre än de 7 år som den brukas bytas efter. .

Fick du inte tips i din andra tråd att man ska tala om vilken motor,drev och båt frågorna gäller?

Alla läser kanske inte alla trådar så ta med fakta i alla dina trådar. Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en s-drevs bälg som frågan gäller så finns det

tre markeringar på denna(se bif bild). Markeringen längst till höger anger år(Year 2019 på bilden) och de andra två till vänster skall ange månad.  

DSC_0052.jpg

Redigerad av Brinck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brinck:

Om det är en s-drevs bälg som frågan gäller så finns det

tre markeringar på denna(se bif bild). Markeringen längst till höger anger år(Year 2019 på bilden) och de andra två till vänster skall ange månad.  

DSC_0052.jpg

Ah, okej, på min är det bara två ringar och det står en nolla och en åtta på varsin sida om pilen i den ena. Hade det tydligt stått Year och ett årtal så hade jag inte funderat. Tyckte mest det var konstigt med pilarna då ju kombinationen av siffrorna skulle kunna bli ändå upp till 99 då båda har 0-9 i skalan. Tyckte inte det verkade rimligt men då är det nog månader, i mitt fall 0+2 så februari då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Fick du inte tips i din andra tråd att man ska tala om vilken motor,drev och båt frågorna gäller?

Alla läser kanske inte alla trådar så ta med fakta i alla dina trådar. Tack.

Förlåt, men jag tänkte faktiskt inte alls att det hade betydelse att veta vilken motor(drev det är för om man känner igen, och vet innebörden, av den typen av bälgmarkeringar med två ringar som jag beskrev

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Solrosen:

Ah, okej, på min är det bara två ringar och det står en nolla och en åtta på varsin sida om pilen i den ena. Hade det tydligt stått Year och ett årtal så hade jag inte funderat. Tyckte mest det var konstigt med pilarna då ju kombinationen av siffrorna skulle kunna bli ändå upp till 99 då båda har 0-9 i skalan. Tyckte inte det verkade rimligt men då är det nog månader, i mitt fall 0+2 så februari då.

Du får nog bättre hjälp om du lägger upp ett foto, men...

 

Två siffror (0 till 9) borde ange ett årtal eftersom det är rätt ointressant att veta vilken månad något är tillverkat när årtalet är okänt.

0+2 bör sannolikt uttydas som att bälten är tillverkad 2002 (1902 är inte troligt), men det säger ju faktiskt ingenting om när bälgen är bytt annat än att den inte är bytt före 2002.

 

PS

Dessutom finns inte någon månad noll så varför skulle det gå att markera månad noll och under oktober, november och december (månad 10, 11 och 12) kan man inte tillverka några gummibälgar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...