Anflyg 0 Posted October 4, 2020 Hejsan, Jag har köpt min första båt nu på hösten. Jag är lite nervös för att göra fel inför vintern. Det är en Ryds med en Mercruiser 1.7 dti samt Alpha one gen 2 drev. Jag har bytt motorolja och filter, drevolja, fett i smörjnipplar Jag har tömt kylvattnet på "sjösidan" (slutet system). Har följt instruktionerna och lossat en skruv högt upp i kylsystemet och en långt ner i motorn och rensat med en tråd i det (helt enligt instruktioner). Jag tycker inte att det kom en massa vatten. Det rann ju ut vatten, men svårt att veta hur mycket som skall komma. Kan jag vara trygg med att jag gjort vad jag ska för att det inte skall frysa i motorn? Har jag missat något annat? 😀 Mycket tacksam för svar. Mvh Anders Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 341 Posted October 4, 2020 Det verkar som du har missat att köra igen glykol på sjövattensidan!!! 3 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Anflyg 0 Posted October 4, 2020 1 timme sedan skrev Rascal: Det verkar som du har missat att köra igen glykol på sjövattensidan!!! Ja, det har jag inte gjort. Det är ju ett slutet system, med glykol. I manualen visas det att man tömmer sjövattensidan, d v s tomt. Om det är sant, varför ska man då köra glykol och tömma ut det? Får inte ihop det här. ☹️ Quote Share this post Link to post Share on other sites
kossor 664 Posted October 4, 2020 28 minuter sedan skrev Anflyg: Ja, det har jag inte gjort. Det är ju ett slutet system, med glykol. I manualen visas det att man tömmer sjövattensidan, d v s tomt. Om det är sant, varför ska man då köra glykol och tömma ut det? Får inte ihop det här. ☹️ Du måste köra glykol, dels för rostskyddet i limporna, dels för att du kan ha vatten ståendes kvar någonstans, som du ej fått ur motorn. Risken du tar om du inte kör i glykol blir då att något fryser sönder, det fenomenet brukar leda till stora rep kostnader på våren. Likaså bör du kontrollera att ditt drev inte tagit in vatten i oljan under sommaren. Finns drev som legat i en hög under båten på våren. Orsak vattenintrång som leder till sönderfrysning. 4 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 341 Posted October 4, 2020 (edited) 38 minuter sedan skrev Anflyg: Ja, det har jag inte gjort. Det är ju ett slutet system, med glykol. I manualen visas det att man tömmer sjövattensidan, d v s tomt. Om det är sant, varför ska man då köra glykol och tömma ut det? Får inte ihop det här. ☹️ Du ska inte köra glykol och sedan tömma ut det. Du ska tömma ut vattnet och sedan köra igenom glykol för att säkerställa att det inte står vatten kvar någonstans som fryser under vintern. Glykolen skall vara kvar för att även rostskydda alla ytor i värmeväxlare, oljekylare och avgassystem osv. Kossor skriver fortare än jag Edited October 4, 2020 by Rascal Komplettering 1 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 922 Posted October 4, 2020 Ett förtydligande. Ovanstående har helt rätt men ditt kylsystem består av två delar. Dels det slutna som består av glykolblandning (kallas sötvattenkylning) och dels ett sjövattensystem som kyler sötvattensystemet. Det är alltså sjövattensystemet som du måste köra igenom glykolblandning i för att undvika frostsprängningar. 1 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Anflyg 0 Posted October 5, 2020 (edited) Tack för era svar! Lite mer sökning i ämnet visar att man antingen kan köra igenom med spolmuff eller hälla i genom ex högsta hålet för offeranoder. Nr 20 i mitt fall tror jag. Är det något som funkar? Har ingen spolmuff. Fortfarande konstigt att inte Mercury har med detta I manualen. 😊 received_4002441453115960.webp Edited October 5, 2020 by Anflyg Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 341 Posted October 5, 2020 5 timmar sedan skrev Anflyg: Tack för era svar! Lite mer sökning i ämnet visar att man antingen kan köra igenom med spolmuff eller hälla i genom ex högsta hålet för offeranoder. Nr 20 i mitt fall tror jag. Är det något som funkar? Har ingen spolmuff. Fortfarande konstigt att inte Mercury har med detta I manualen. 😊 received_4002441453115960.webp 82 kB · 4 downloads Köp en spolmuff så får du rostskydd och frysskydd i hela systemet. 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Anflyg 0 Posted October 5, 2020 20 minuter sedan skrev Rascal: Köp en spolmuff så får du rostskydd och frysskydd i hela systemet. Fick tag i sista spolmuffen i Jönköping!!! Spolar igenom som alla ni kloka säger! Quote Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 925 Posted October 5, 2020 Bara nyfiken - var har du båten, eftersom du köpte spolmuffen i Jkpg ? 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Anflyg 0 Posted October 5, 2020 17 minuter sedan skrev IngemarE: Bara nyfiken - var har du båten, eftersom du köpte spolmuffen i Jkpg ? Jag har ingen båtplats, men hoppas på att hitta en i Vättern till våren. Har precis gått med i JSS. Quote Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 925 Posted October 5, 2020 1 timme sedan skrev Anflyg: Jag har ingen båtplats, men hoppas på att hitta en i Vättern till våren. Har precis gått med i JSS. Ok ! Jag "bor" själv i Domsand, http://www.domsand.org Quote Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 333 Posted October 5, 2020 (edited) Aldrig vinterförvarat en inombordare med drev. Blev intresserad. Spolmuff på drevet förstår jag. Är det sen tänkt att drevets impellerpump suger glykolblandat vatten via spolmuff och slang från ett kärl? Och vart samlar man upp detta nör det passerat motorn. Och hur får man tillbaks det till kärlet för cirkulation? I min oerfarenhet, har jag trott att spolmuff användes kopplad till vanligt kranvatten... (Har bara, erfarenhet från vinterkonservering av inombordare med rak axel, samt avgassystem... ) Edited October 5, 2020 by Hybro Quote Share this post Link to post Share on other sites