Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Anflyg

Ny som båtägare - vinterservice

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jag har köpt min första båt nu på hösten. Jag är lite nervös för att göra fel inför vintern. Det är en Ryds med en Mercruiser 1.7 dti samt Alpha one gen 2 drev.

 

Jag har bytt motorolja och filter, drevolja, fett i smörjnipplar

 

Jag har tömt kylvattnet på "sjösidan" (slutet system). Har följt instruktionerna och lossat en skruv högt upp i kylsystemet och en långt ner i motorn och rensat med en tråd i det (helt enligt instruktioner). Jag tycker inte att det kom en massa vatten. Det rann ju ut vatten, men svårt att veta hur mycket som skall komma. Kan jag vara trygg med att jag gjort vad jag ska för att det inte skall frysa i motorn?

 

Har  jag missat något annat? 😀

 

Mycket tacksam för svar.

 

Mvh 

Anders 

749CB51E-0725-4E08-80A3-64B7AD75FFDB.jpeg

E965B6DB-8859-44AB-A499-70829732E26B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du har missat att köra igen glykol på sjövattensidan!!!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Det verkar som du har missat att köra igen glykol på sjövattensidan!!!

Ja, det har jag inte gjort. Det är ju ett slutet system, med glykol. I manualen visas det att man tömmer sjövattensidan, d v s tomt. Om det är sant, varför ska man då köra glykol och tömma ut det? Får inte ihop det här. ☹️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Anflyg:

Ja, det har jag inte gjort. Det är ju ett slutet system, med glykol. I manualen visas det att man tömmer sjövattensidan, d v s tomt. Om det är sant, varför ska man då köra glykol och tömma ut det? Får inte ihop det här. ☹️

Du måste köra glykol, dels för rostskyddet i limporna, dels för att du kan ha vatten ståendes kvar någonstans, som du ej fått ur motorn. Risken du tar om du inte kör i glykol blir då att något fryser sönder, det fenomenet brukar leda till stora rep kostnader på våren. Likaså bör du kontrollera att ditt drev inte tagit in vatten i oljan under sommaren. Finns drev som legat i en hög under båten på våren. Orsak vattenintrång som leder till sönderfrysning.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Anflyg:

Ja, det har jag inte gjort. Det är ju ett slutet system, med glykol. I manualen visas det att man tömmer sjövattensidan, d v s tomt. Om det är sant, varför ska man då köra glykol och tömma ut det? Får inte ihop det här. ☹️

Du ska inte köra glykol och sedan tömma ut det. Du ska tömma ut vattnet och sedan köra igenom glykol för att säkerställa att det inte står vatten kvar någonstans som fryser under vintern. Glykolen skall vara kvar för att även rostskydda alla ytor i värmeväxlare, oljekylare och avgassystem osv.

Kossor skriver fortare än jag:)

Redigerad av Rascal
Komplettering
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett förtydligande. Ovanstående har helt rätt men ditt kylsystem består av två delar. Dels det slutna som består av glykolblandning (kallas sötvattenkylning) och dels ett sjövattensystem som kyler sötvattensystemet. Det är alltså sjövattensystemet som du måste köra igenom glykolblandning i för att undvika frostsprängningar. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! 

 

Lite mer sökning i ämnet visar att man antingen kan köra igenom med spolmuff eller hälla i genom ex högsta hålet för offeranoder. Nr 20 i mitt fall tror jag. Är det något som funkar? Har ingen spolmuff. 

 

Fortfarande konstigt att inte Mercury har med detta I manualen. 😊

received_4002441453115960.webp

Redigerad av Anflyg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Anflyg:

Tack för era svar! 

 

Lite mer sökning i ämnet visar att man antingen kan köra igenom med spolmuff eller hälla i genom ex högsta hålet för offeranoder. Nr 20 i mitt fall tror jag. Är det något som funkar? Har ingen spolmuff. 

 

Fortfarande konstigt att inte Mercury har med detta I manualen. 😊

received_4002441453115960.webp 82 kB · 4 downloads

Köp en spolmuff så får du rostskydd och frysskydd i hela systemet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Rascal:

Köp en spolmuff så får du rostskydd och frysskydd i hela systemet.

Fick tag i sista spolmuffen i Jönköping!!! :) Spolar igenom som alla ni kloka säger! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara nyfiken - var har du båten, eftersom du köpte spolmuffen i Jkpg ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev IngemarE:

Bara nyfiken - var har du båten, eftersom du köpte spolmuffen i Jkpg ?

Jag har ingen båtplats, men hoppas på att hitta en i Vättern till våren. :) Har precis gått med i JSS.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anflyg:

Jag har ingen båtplats, men hoppas på att hitta en i Vättern till våren. :) Har precis gått med i JSS.

 

Ok !

Jag "bor" själv i Domsand, http://www.domsand.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig vinterförvarat en inombordare med drev. 

 

Blev intresserad. 

 

Spolmuff på drevet förstår jag. 

Är det sen tänkt att drevets impellerpump suger glykolblandat vatten via spolmuff och slang från ett kärl? 

Och vart samlar man upp detta nör det passerat motorn. Och hur får man tillbaks det till kärlet för cirkulation? 

 

I min oerfarenhet, har jag trott att spolmuff användes kopplad till vanligt kranvatten... 

 

(Har bara, erfarenhet från vinterkonservering av inombordare med rak axel, samt avgassystem... ) 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...