Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Solrosen

Oljebytesfrågor

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska för första gången nu byta olja och kliar mig lite i huvudet. Av allt jag har hört så ska jag välja 15/40 som ny olja. Men, det är inte vad som står i instruktionsboken till min gamla VP upptäckte jag. Där står att jag ska ha 20/30... Hur ska jag tänka där, vad är riktigt?

 

Jag har också hör att det är bättre för motorn att nu välja helsyntetisk olja, trots att det står mineralolja i instruktionsboken. Kan ju vara för att helsyntetisk typ inte fanns då tänket jag först, men så fick jag höra att om motorn haft mineralolja och man sedan byter till helsyntetisk så kan det börja lossna flagor där inne och det vill man ju inte. Nån som har bra råd här?

 

Eftersom man ska varmköra för att lättare får ur oljan så förstår jag ju att man gör detta medan båten ligger i vattnet, men hur mycket kan man sen köra med den nya olja efteråt? Kör man mycket så bränner ju det där rostskyddsmedlet som finns i den nya oljan bort och det vill man ju inte.

 

Sista frågan är att min båt ju har s-drev, vilket jag först nu förstår en av de stora nackdelarna med. Dvs att man måste tömma under båten. Jag som har tänkt mig långsegla med båten kan ju inte lyfta den var 100e motortimme bara för att komma åt att byta drevolja!? Det känns samtidigt alltid lite läskigt att pilla på allt under vattenlinjen som potentiellt sett kan läcka sedan. Varför kan man inte suga upp den oljan? Är det inte ens att tänka på?

 

Tyvärr har jag kanske ett litet läckage (på drevoljan) då jag sett nu att oljan blivit lite mjölkig. Hoppas på att det blivit kondens då det kom vi ett tillfälle och hållt sig likadant. Finns det nåt annat enkelt jag kan prova åtgärda eller kolla själv runt detta?

 

Supertacksam för era kloka svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt så blir nog svaren bättre om man anger vilken motor och drev det är fråga om.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Solrosen:

Kan ju vara för att helsyntetisk typ inte fanns då tänket jag först, men så fick jag höra att om motorn haft mineralolja och man sedan byter till helsyntetisk så kan det börja lossna flagor där inne och det vill man ju inte. Nån som har bra råd här?

Det finns tyvärr mycket skrönor kring syntetoljor.

 

För att tillverka en smörjolja utgår man från en basolja som men tillför ett paket av tillsatser, bl.a. viskositestsstabilisatorer (VII) som  gör viskositetet mindre temperatur beroende och "tvättmedel" som håller föroreningarna lösta i oljan så att dessa inte avsätts inne i motorn. Syntetolja innebär att basoljan behandlats så att det behövs mindre VII för att få samma egenskaper som en mineralbaserad olja. Mindre VII gör oljan mer stabil över tid och är därför att föredra. "Tvättmedel" som i hög grad är önskvärda, finns i både syntet och och mineralolja det finns ingen anledning att anta att det skulle finnas mer i syntetolja.

 

På en lite äldre motor kan det vara fördelaktigt att gå upp ett snäpp i viskositet, i ditt fall från 30 till 40, men annars finns säkert passande 30-olja. Det är främst sista siffran som är intressant.  

 

4 timmar sedan skrev Solrosen:

Kör man mycket så bränner ju det där rostskyddsmedlet som finns i den nya oljan bort och det vill man ju inte.

Sot sänker ph, men du kan säkert köra flera timmar om motorn är frisk innan risken för korrosion ökar nämnvärt, men det är ju inte önskvärt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta kör så lite mellan oljebytena

att det ät helt meningslöst att köpa en mer avancerad olja än instruktionsboken anger. Står det mineralolja så köper man mineralolja och lägger pengarna man sparar på något annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Rent generellt så blir nog svaren bättre om man anger vilken motor och drev det är fråga om.

Förlåt jag trodde det var lite universellt hur man tänker. Det är en VP MD 11C, dvs den är gammal, sotar lite och jag vill vara så snäll som möjligt mot den så den håller flera år till. Lägger gärna en slant på dyrare olja om det kan var bättre för den. Drevet är ett 110S,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Eld-:

De flesta kör så lite mellan oljebytena

att det ät helt meningslöst att köpa en mer avancerad olja än instruktionsboken anger. Står det mineralolja så köper man mineralolja och lägger pengarna man sparar på något annat. 

Jag tänker mer att jag vill göra allt för att den ska hålla bra. Många har redan bytt motorer på dessa och det är jag inte alls sugen på att göra. Hellre mer pengar på bra underhåll än 150 papp på ny motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Det finns tyvärr mycket skrönor kring syntetoljor.

 

För att tillverka en smörjolja utgår man från en basolja som men tillför ett paket av tillsatser, bl.a. viskositestsstabilisatorer (VII) som  gör viskositetet mindre temperatur beroende och "tvättmedel" som håller föroreningarna lösta i oljan så att dessa inte avsätts inne i motorn. Syntetolja innebär att basoljan behandlats så att det behövs mindre VII för att få samma egenskaper som en mineralbaserad olja. Mindre VII gör oljan mer stabil över tid och är därför att föredra. "Tvättmedel" som i hög grad är önskvärda, finns i både syntet och och mineralolja det finns ingen anledning att anta att det skulle finnas mer i syntetolja.

 

På en lite äldre motor kan det vara fördelaktigt att gå upp ett snäpp i viskositet, i ditt fall från 30 till 40, men annars finns säkert passande 30-olja. Det är främst sista siffran som är intressant.  

 

Sot sänker ph, men du kan säkert köra flera timmar om motorn är frisk innan risken för korrosion ökar nämnvärt, men det är ju inte önskvärt. 

 

 

Stort tack för svaren, då törs man nog välja syntetoljan då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Solrosen:

Stort tack för svaren, då törs man nog välja syntetoljan då.

Absolut, men som påpekats funkar en mineralolja säkert lika bra. Det har inte så mycket med drifttiden mellan bytena att göra, mera att motorns konstruktion är sådan att den inte ställer så höga krav. Håll dig ifrån så kallade bränslebesparande oljor som t.ex. 0W 30 eller 5W 30 då tillsatspaketen i dessa kan vara fel för din motor. Oavsett vilken du väljer så kolla att den funkar till din motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...