Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Alarik

Hur många här har förarintyg?

Rekommendera Poster

13 timmar sedan skrev raol:

Ja, det är ett problem att det ligger så mycket förlegat i utbildningen. Det vore bättre att göra ett omtag från grunden och skapa en utbildning som speglar det moderna båtlivet.

Absolut, men den senaste utbildningsplanen är ju ändå rätt bra kan jag tycka.

https://batlivsutbildning.se/wp-content/uploads/2020/11/Kunskapsfordringar-gallande-Forarintyg-for-fritidsbat-redigerad-2020-09-14.pdf

 

13 timmar sedan skrev raol:

En basnivå där man lär sig det mest grundläggande, som väjningsregler, de viktigaste sjömärkena, enklare navigering med plotter/GPS, sjövett, hur man ankrar och förtöjer säkert, miljöhänsyn och hantering av typiska nödsituationer, och där fokus ligger på båtliv i dagsljus under sommarhalvåret. Det alla borde ha.

Jag tycker detta är en mycket mager beskrivning av vad man behöver, eller snarare vad man kan behöva om man har det minsta lilla otur.

  • Kännedom om gällande lagar tycker jag bör vara en självklar del av ett förarintyg liksom kunskap om vad som gäller mig som fritidsgåtsförare.
  • Enklare navigering med sjökort och i mörker behövs normalt inte, men kan bli nödvändigt (särskilt mörker kan inträffa framför allt i augusti och september).
  •  

 

13 timmar sedan skrev raol:

En mellannivå som (utöver basinnehållet) innehåller navigering efter sjökort (elektroniskt och på papper) utifrån referenspunkter, sjömärken och fyrar i kustnära områden (men inte öppet-hav-navigering där man använder "bestick" och ritar och har sig), kunskap om navigationsljus, dagersignaler och ljudsignaler, obligatorisk VHF/SRC-del, och en del tekniska delar om motorer, el ombord och liknande.

Ett förarintyg nivå ett utan navigeringskunskap!?

Nä, det kan jag inte hålla med om.

 

Dina nivå 1 och 2 bör ingå i förarintyget.

 

13 timmar sedan skrev raol:

En avancerad nivå som innehåller allt ovan, men också mer avancerad navigering efter sjökort med beräkningar för missvisning, avdrift och annat, hantering av hårt väder, tidvatten och strömmar, internationella skillnader i sjölagstiftning och andra regelverk, kunskapsorientering om säkerhetsutrustning som EPIRB, livflottar, överlevnadsdräkter, och säkert en del annat som jag inte kommer på just nu.

Behövs ens detta i en förarbevisutbildning?

  • Jo, lagstiftning i Sverige, men inte internationellt.
  • Strömmar, tidvatten, avdrift, mm. har vi ju knappast i Sverige annat än avdrift vid kraftig vind och segling. Har man en plotter så får man ju rätt kurs ändå.
  • Hårt väder kan alla drabbas av, så bör alltid ingå.
  • Säkerhetsutrustning är ju en väldigt liten del (men viktig) som lika gärna kan ingå som standard.

Lite bra exempel från dig hur du menar kan vara förtydligande, har kanske missuppfattat dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:


Dagens uppdelning är inte i närheten av det jag beskriver. I dag har vi förarintyg och kustskeppare (alla andra kan vi lämna, för de har andra syften). Redan förarintyget blandar in helt irrelevanta saker som att använda papperssjökort med passare och andra redskap, lära sig fyrkaraktärer och navigationsljus. För den typ av båtliv som kanske 90-95 procent av fritidsbåtsfolket i Sverige sysslar med saknar det totalt relevans och berättigande. De är ute med båtar dagtid under de 4-5 varmaste månaderna, på mindre insjöar, på havet inomskärs eller (där skärgård saknas eller är "grund") en kort sträcka ut från land, och i den mån man alls använder sjökort (många är i områden de känner tillräckligt väl för att klara sig utan) så är det i en app i mobilen eller i en plotter.

Att då brassa på med massa manuell beräkning av kurser i dagstidningsstora papperssjökort och obskyra fyrkaraktärer är så totalt fel att man baxnar. Det skulle kunna jämföras med att under bilförarutbildning ha med moment som hur man använder manuell choke, hur man dubbelkopplar vid växling och hur man vevar igång en motor. Det är kunskap som i dag bara är relevant för entusiaster som sysslar med äldre maskiner och metoder, men helt onödiga för en förare av en modern (och då menar jag bilar som ännu inte blivit veteranbilsklassade!) bil.

Nej, det viktiga är att förstå vad sjökortet visar och hur man gör kopplingen mellan det man ser i sjökortet och det man ser omkring sig från båten. Ingen vettig människa sitter och lägger kurser på pappersjökort i en båt inomskärs.

Jag tycker nog att jag förklarade bra i mitt inlägg, men jag tar det igen då. Det viktigaste är att få de absolut mest grundläggande kunskaperna till den breda båtlivsallmänheten. Min nivå 1. För folk som har en mindre båt som de gör dagsturer med till nån lokal holme, eller åker ut på en fisketur med. Här hittar vi öppna båtar med utombordare, mindre snipor, daycruisers och liknande. Små, grundgående båtar utan särskilt mycket utrustning.

För de som vill få lite djupare kunskaper om navigation, och även få kunskap som är bra/nödvändig i mörker, går man på nivå 2. Den riktar sig i första hand till folk som har lite större båtar, som man kan bo i och som kan förväntas vara ute en större del av året och färdas delvis i mörker.

Tredje nivån är för såna som inte nöjer sig med det kustnära utan vill ut på de öppna ytorna, dygnslånga seglingar över Östersjön eller längre ut i världen, på världshaven. Där man inte längre är nära land och har nära till hamn eller sjöräddning, och där man inte hela tiden måste hålla uppsikt och navigera mellan kobbar och skär för att inte gå på grund. Där man har tid att sitta vid ett bord och breda ut sjökorten och navigera på det viset.

Jag anser att min uppdelning är logisk utifrån vad för olika kategorier båtlivsmänniskor det finns och de olika behov som de har.

Intressant och tack för ditt bidrag. Som sagt är intresserad av vad du tycker är förlegat eller saknas i förarintyget. Måste bara rätta några fel först.

 

I förarintyget ingår inte fyrkaraktärer.

 

Inte heller massa lanternor. Navigationsljus (lanternor), där ingår bara den egna båten (motorbåt/segelbåt), inte andra. Även om man är lite ny på sjön, kanske rent av tagit förarintyg, så kan det hända att man är på sjökrogen och vill ta sig hem när det är mörkt. Bra att kunna tyda några lanternor. Förstå vad man ser och vart de är på väg.

 

Åter till detta med sjökort. Att "brassa på med massa manuell beräkning av kurser i dagstidningsstora papperssjökort" är något jag inte känner igen i en modern förarintygskurskurs.

Deltagarna använder i sina båtar eventuellt båtsportkortet, inte ett skärgårdskort. Javisst på kursen används ett speciellt gjort tryckt "stort" sjökort som innehåller särtryck över båtsportkort och skärgårdskort i 2 olika skalor, det tar lite plats för att få rum med allt detta.

Ja visst man lär sig att ta ut en kurs, tänka kurs, det är gjort på en halvtimma.

Förarintyget är så mycket mer än bara papperssjökortet, som för övrigt är grunden till vad som finns i navigatorn. Navigatorn har fått en större betydelse nu i intyget.

 

Så om man tar bort ovan felaktigheter, så om jag förstår dig rätt så tycker du att lite grunder i sjökortsarbete är förlegat.

Men har du inga andra punkter, som du tycker är förlegat? Inget mer?

 

Och vad tycker du att det saknas? Har inte sett någon punkt där, ännu från dig. Jag tar gärna emot lite input.

 

Men läs gärna igenom vad ett förarintyg innehåller på NFB hemsida, sen återkom med åsikter.

Du kommer att upptäcka att ett förarintyg är så mycket mer än en "passare"

 

Jag tar gärna en intressant diskussion om den för utvecklingen framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev raol:

Jag anser att min uppdelning är logisk utifrån vad för olika kategorier båtlivsmänniskor det finns och de olika behov som de har.

Jag tycker att din uppdelning är logisk och att den redan finns ungefär som du tänker.

  1. Förarintyg
  2. Kustskepparintyg
  3. Utsjöskepparintyg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Rammsee:

Intressant och tack för ditt bidrag. Som sagt är intresserad av vad du tycker är förlegat eller saknas i förarintyget. Måste bara rätta några fel först.

 

I förarintyget ingår inte fyrkaraktärer.

 

Inte heller massa lanternor. Navigationsljus (lanternor), där ingår bara den egna båten (motorbåt/segelbåt), inte andra. Även om man är lite ny på sjön, kanske rent av tagit förarintyg, så kan det hända att man är på sjökrogen och vill ta sig hem när det är mörkt. Bra att kunna tyda några lanternor. Förstå vad man ser och vart de är på väg.

 

Åter till detta med sjökort. Att "brassa på med massa manuell beräkning av kurser i dagstidningsstora papperssjökort" är något jag inte känner igen i en modern förarintygskurskurs.

Deltagarna använder i sina båtar eventuellt båtsportkortet, inte ett skärgårdskort. Javisst på kursen används ett speciellt gjort tryckt "stort" sjökort som innehåller särtryck över båtsportkort och skärgårdskort i 2 olika skalor, det tar lite plats för att få rum med allt detta.

Ja visst man lär sig att ta ut en kurs, tänka kurs, det är gjort på en halvtimma.

Förarintyget är så mycket mer än bara papperssjökortet, som för övrigt är grunden till vad som finns i navigatorn. Navigatorn har fått en större betydelse nu i intyget.

 

Så om man tar bort ovan felaktigheter, så om jag förstår dig rätt så tycker du att lite grunder i sjökortsarbete är förlegat.

Men har du inga andra punkter, som du tycker är förlegat? Inget mer?

 

Och vad tycker du att det saknas? Har inte sett någon punkt där, ännu från dig. Jag tar gärna emot lite input.

 

Men läs gärna igenom vad ett förarintyg innehåller på NFB hemsida, sen återkom med åsikter.

Du kommer att upptäcka att ett förarintyg är så mycket mer än en "passare"

 

Jag tar gärna en intressant diskussion om den för utvecklingen framåt.


Jag tog förarintyg 1992 eller 1993. Då var det då ett jäkla tragglande med fyrkaraktärer, lanternor, kurser hit och dit. Säkert två tredjedelar av utbildningen och nästan hela provet gick ut på det.

Jag har också en modern kursbok som innehåller material för både förarintyg och kustskeppare, och den har en även den mycket förlegad navigationskunskap instoppad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck, jag förstår inte att det oerhört tydliga jag nu skrivit flera gånger inte är omedelbart begripligt...

 

Nivå 1 är för den breda massan. De som till största delen aldrig skulle tänka sig att ta förarintyget så som det i dag är utformat, med den brutalt för höga ambitionsnivån och med stort fokus på förlegade moment. Här handlar det alltså om att ge en grundkunskapsnivå för att göra det lite enklare och lite säkrare för väldigt många. Ni som kommenterat hittills verkar tro att detta står som alternativ till förarintyget, men det ska i stället se som alternativ till inget alls. Och samtidigt en mer givande och kortare utbildning för alla som i dag läser förarintyg och får lägga massa tid på saker som är ovidkommande och irrelevanta för hur de använder och framför båtar.

Det är en vacker men oerhört naiv tanke att Carina och Johan i en DC med 60-hästare som varit ute på en lokal holme hela dagen, men råkat glömma tiden och nu ska färdas hem i mörker, ska börja fundera på fyrkaraktärer och tolka lanternor i fjärran. I själva verket går man på lokalkännedom i kombination med ett sjökort i mobilen.

 

Jag förstår att båtlivsnördar med årtionden av erfarenhet och en uppväxt med helt manuella metoder vill att det ska ha, eller kanske till och med tror att det har, relevans i dag, men så är det ju inte. För säkert 95 procent av alla båtägare i Sverige är det helt meningslöst. Varför ska man då envisas med en utbildning som innehåller dessa irrelevanta och förlegade moment?
 

 

18 minuter sedan skrev Mackey:

Absolut, men den senaste utbildningsplanen är ju ändå rätt bra kan jag tycka.

https://batlivsutbildning.se/wp-content/uploads/2020/11/Kunskapsfordringar-gallande-Forarintyg-for-fritidsbat-redigerad-2020-09-14.pdf

 

Jag tycker detta är en mycket mager beskrivning av vad man behöver, eller snarare vad man kan behöva om man har det minsta lilla otur.

  • Kännedom om gällande lagar tycker jag bör vara en självklar del av ett förarintyg liksom kunskap om vad som gäller mig som fritidsgåtsförare.
  • Enklare navigering med sjökort och i mörker behövs normalt inte, men kan bli nödvändigt (särskilt mörker kan inträffa framför allt i augusti och september).
  •  

 

Ett förarintyg nivå ett utan navigeringskunskap!?

Nä, det kan jag inte hålla med om.
 

Behövs ens detta i en förarbevisutbildning?

  • Jo, lagstiftning i Sverige, men inte internationellt.
  • Strömmar, tidvatten, avdrift, mm. har vi ju knappast i Sverige annat än avdrift vid kraftig vind och segling. Har man en plotter så får man ju rätt kurs ändå.
  • Hårt väder kan alla drabbas av, så bör alltid ingå.
  • Säkerhetsutrustning är ju en väldigt liten del (men viktig) som lika gärna kan ingå som standard.

Ja, lite om de viktigaste lagarna, liksom lite om ekonomi och försäkring bör också ingå i nivå 1. Det glömde jag.

Jag skrev inte förarintyg nivå ett utan navigeringskunskap. Jag skrev rätt tydligt "väjningsregler, de viktigaste sjömärkena, enklare navigering med plotter/GPS".

Hårt väder kan väl alla drabbas av, men kustnära båtliv är aldrig långt från hamn. I dag har vi så bra väderinformation tillgänglig i mobil och på andra sätt, att det ska till en extraordinär klantighet för att som småbåtsägare överraskas av verkligt hårt väder. Den typen av ovanliga händelser biter nog ingen utbildning på. Möjligen kan man låta det ingå i nivå ett att man säger "följ väderprognoserna och kolla på himlen - om det verkar bli oväder, åk genast till en säker hamn". Mer än så behövs inte.

Viss säkerhetsutrustning kan ingå i nivå ett. Flytväst, t ex. Men de mer avancerade grejerna som bara har relevans för dessa våghalsar som ska ut på de stora haven, det kan lämnas till nivå tre, som är till för just den gruppen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tycker att din uppdelning är logisk och att den redan finns ungefär som du tänker.

  1. Förarintyg
  2. Kustskepparintyg
  3. Utsjöskepparintyg

Har du ens läst det jag skrivit, eller är du bara ute efter att jävlas?

Nu är jag snart trött i fingrarna av att skriva samma sak gång på gång, men eftersom det nu är uppenbart att folk inte läser vad jag skriver, så kan jag lika gärna ge fan i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev raol:
37 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tycker att din uppdelning är logisk och att den redan finns ungefär som du tänker.

  1. Förarintyg
  2. Kustskepparintyg
  3. Utsjöskepparintyg

Har du ens läst det jag skrivit, eller är du bara ute efter att jävlas?

Nu är jag snart trött i fingrarna av att skriva samma sak gång på gång, men eftersom det nu är uppenbart att folk inte läser vad jag skriver, så kan jag lika gärna ge fan i det.

Nej, inte alls.

Jag har läst dina inlägg flera gånger och svarat på det vis jag förstått det du skrivit.

 

Min dotter hade en lärare i grundskolan som skrek samma sak allt högre för varje gång hon frågade samma sak. Hon lyckades inget vidare i det ämnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag att du ska jämföra det jag tycker ska ingå i de olika nivåerna med de tre du räknar upp, och se om du anser att de innehåller samma saker...

Delar som finns i din nivå 1 har jag flyttat till nivå 3, t ex.

 

Så länge man har en lägsta utbildningsnivå som innehåller massa onödigt och irrelevant, så får man också acceptera att folk inte är intresserad av att delta. Med en mer relevant och verklighetsanpassad grundnivå kan man locka fler, i synnerhet om man då kan kombinera det med rabatter på försäkring. Navigering på papperssjökort med passare, fyrkaraktärer och sånt hör inte hemma i en grundnivå. Det viktiga är att förstå hur man samspelar med andra, och hur man klarar de vanligaste situationerna man kan råka ut för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev raol:

Då tycker jag att du ska jämföra det jag tycker ska ingå i de olika nivåerna med de tre du räknar upp, och se om du anser att de innehåller samma saker...

Delar som finns i din nivå 1 har jag flyttat till nivå 3, t ex.

 

Så länge man har en lägsta utbildningsnivå som innehåller massa onödigt och irrelevant, så får man också acceptera att folk inte är intresserad av att delta. Med en mer relevant och verklighetsanpassad grundnivå kan man locka fler, i synnerhet om man då kan kombinera det med rabatter på försäkring. Navigering på papperssjökort med passare, fyrkaraktärer och sånt hör inte hemma i en grundnivå. Det viktiga är att förstå hur man samspelar med andra, och hur man klarar de vanligaste situationerna man kan råka ut för.

 

Ska man uppfatta dig som att man ska få rabatt för att man har lärt sig att hantera en båt bättre på dagtid om man går nivå-1-kursen. Om nu denna kursen inte tar upp hur man gör när det är mörkt, ska försäkringen i så fall villkoras till att bara gälla under dagen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Squidward:

Ska man uppfatta dig som att man ska få rabatt för att man har lärt sig att hantera en båt bättre på dagtid om man går nivå-1-kursen. Om nu denna kursen inte tar upp hur man gör när det är mörkt, ska försäkringen i så fall villkoras till att bara gälla under dagen?

 


Förlåt, men nu blir nivån så låg att jag struntar i detta.

Det är lite som att säga "Jag har rött hår", varpå folk säger "Men varför har du grönt hår?", och man sen säger "Men jag säger ju att jag har rött hår!", och folk fortsätter undra "Jag hör vad du säger, men varför har du grönt hår?"...

Till slut blir det bara löjligt. När folk, för att bråka, låtsas att inte förstå, då är det dags att kliva av färden ner i avgrunden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Navigering på papperssjökort med passare, fyrkaraktärer och sånt hör inte hemma i en grundnivå.

Just det ingår väl inte heller i förarintyget?

Det tycker jag är korrekt, men...

 

Jag tycker att man ska ha viss kännedom om hur fyrar fungerar i mörker och grunderna om lanternor om man skulle hamna i en mörkersituation.

I augusti går ju faktiskt solen ned vid 20-tiden och bara för att krogarna stänger då just nu under corona så hoppas man väl att det blir ändring på det snart..

 

Kunskap om lanternföring på liten långsam båt, motorbåt och segelbåt samt hur man tolkar det man ser, rött, grönt och vitt, samt att ju fler lanternor desto större fartyg.

 

Kännedom om fyrsektorernas betydelse och att fyrar blinkar lite olika så att man kan skilja dem åt.

 

Papperssjökort är ett krav att ha ombord om jag minns rätt, så något moment om pappersjökort och dess användning bör ingå, men man behöver ju inte grotta ner sig. Någon ombord har säkert klarat av att lära sig att orientera i skolan.

 

Sjökortet är en rätt naturlig del när man lär sig olika saker i skolbänken eftersom alla då har ungefär samma position hela tiden.

När man går igenom sjömärken så funkar ju sjökortet bra för att beskriva dess placering och så kan man se lite olika fyrar, farleder osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha läst allt som skrivits senaste dygnet kan ja konstatera att det är skönt att det inte är krav på förarbevis på samma sätt som för bil och att dumt förnuft fortfarande råder på sjön.. hoppas inte dårarna med vattenskotrar förstör det hela bara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Dava:

Utan att ha läst allt som skrivits senaste dygnet kan ja konstatera att det är skönt att det inte är krav på förarbevis på samma sätt som för bil och att dumt förnuft fortfarande råder på sjön.. hoppas inte dårarna med vattenskotrar förstör det hela bara...

Det är ju ingen forskarutbildning vi pratar om direkt.

Jag ror jag var 13 år när jag hade förarintygskompetens (och även mörkernavigering) och 15 när jag nådde upp till skepparexamen, som jag tyvärr aldrig avlade något prov för.

 

Sedan är det ju dessvärre inte bara vissa vattenskoterförare som inte vet vad de håller på med så jag blir mer och mer positiv till någon form av kompetenskrav för att framföra båt, men det är en annan tråd...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

I stället för imaginär elektronik! ;)

 

Den mesta elektroniken är strängt taget imaginär.

En långbandsputs till snickeriet eller en stenkrok till traktorn eller en hög hakiställningsdelar får saker uträttade rent påtagligt. Antingen förtjänas det pengar eller naturainkomster eller blir arbete uträttat hemma. Utan långbandsputs går slipandet långsamt och timförtjänsten blir usel. Utan stenkrok skulle skogsvägsbygget ha blivit hutlöst arbetsdrygt. Har man inte egna byggnadsställningar måste man hyra för dyra pengar som man inte har råd med när man bygger åt sig själv på fritiden och om det är kundarbete har man ständigt kunden hängande över axeln att man måste arbeta fortare och inte får stanna hemma när man är sjuk för ställningshyran blir för dyr.

 

En elektronisk apparat kan däremot ingenting annat än visa någonting på en skärm. Den uträttar inget arbete och sparar sällan in några betydande utgifter. Alltså är dess nytta i det stora hela imaginär.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag får känslan att en fördel med obligatoriskt förarintyg skulle innebära att det bli mer ordning o reda på sjön och att s.k. buskörning skulle minska.

Själv tror jag tyvärr inte det stämmer. Vi har haft obligatoriskt körkort för både bil och motorcykel i många år. Sedan runt 25 år eller nåt även förarintyg för eu-moped klass 1. Tycker buskörning förekommer frekvent bland alla dessa fordon. Buskörnings- och slarvklientelet kommer bete sig på samma sätt i alla fall. Däremot tror jag förarintyg skulle vara ett lyft för de "ordentliga" och intresserade då de kan få ut ännu mer och säkrare upplevelser på sjön. Som i så mycket annat är kunskap till mest nytta för den som vill ha den.

Redigerad av Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev heimlaga:

Den mesta elektroniken är strängt taget imaginär.

En långbandsputs till snickeriet eller en stenkrok till traktorn eller en hög hakiställningsdelar får saker uträttade rent påtagligt. Antingen förtjänas det pengar eller naturainkomster eller blir arbete uträttat hemma. Utan långbandsputs går slipandet långsamt och timförtjänsten blir usel. Utan stenkrok skulle skogsvägsbygget ha blivit hutlöst arbetsdrygt. Har man inte egna byggnadsställningar måste man hyra för dyra pengar som man inte har råd med när man bygger åt sig själv på fritiden och om det är kundarbete har man ständigt kunden hängande över axeln att man måste arbeta fortare och inte får stanna hemma när man är sjuk för ställningshyran blir för dyr.

 

En elektronisk apparat kan däremot ingenting annat än visa någonting på en skärm. Den uträttar inget arbete och sparar sällan in några betydande utgifter. Alltså är dess nytta i det stora hela imaginär.

Ironisk, eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Jacques:

Ironisk, eller??

Nej

Prioriterande.

Man kan formulera frågan som valet mellan att ha råd med en båt eller ha råd med navigator och kartplotter och ekolod. Då ger båten ett konkret sjöliv medan elektroniken ger ett imaginärt.

Om man bara har råd med det ena så vad väljer man?

 

Mitt sätt att prioritera passar inte alla och alla är inte heller tvungna att göra det. Jag säger bara att det finns skäl till att vissa av oss väljer att ställa oss utanför delar av elektronikutväcklingen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev heimlaga:

En elektronisk apparat kan däremot ingenting annat än visa någonting på en skärm. Den uträttar inget arbete och sparar sällan in några betydande utgifter. Alltså är dess nytta i det stora hela imaginär.

 

Hahaha... Känns som att det kom ett fax från 70-talet eller någonting här nu... Jag är inte säker, men jag tänker mig att det FINNS elektroniska apparater som är kopplade till RIKTIGA maskiner som faktiskt gör någonting? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

 

Jag är för övrigt emot alla maskinerna du beskriver, det var mycket bättre och effektivare när vi skötte gården med oxar och hästar.

 

Men nu blev det visst lite väl off topic här. Vad gäller det som tråden egentligen handlar om så tycker jag också det var ganska mycket pill med linjal och passare när jag tog förarintyg (för inte så många år sedan). Jag tyckte iofs det var ganska skoj, så jag klagar inte, men jag har aldrig haft någon nytta av det i verkligheten, jag tillhör den skara som enbart är ute med båten när det är ljust och fint väder på sommaren. Däremot tycker jag det var en allmänt bra utbildning som alla borde göra innan man sätter sig i en båt. Hade över huvud taget ingen aning om att det FANNS väjningsregler på sjön innan jag läste och det tror jag inte jag var ensam om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev heimlaga:

Nej

Prioriterande.

Man kan formulera frågan som valet mellan att ha råd med en båt eller ha råd med navigator och kartplotter och ekolod. Då ger båten ett konkret sjöliv medan elektroniken ger ett imaginärt.

Om man bara har råd med det ena så vad väljer man?

 

Mitt sätt att prioritera passar inte alla och alla är inte heller tvungna att göra det. Jag säger bara att det finns skäl till att vissa av oss väljer att ställa oss utanför delar av elektronikutväcklingen.

Ok då förstår jag.

 

Som jag tolkade ditt inlägg först så kunde jag inte låta bli att fråga.

 

Elektroniken i sig spar i många branscher oräkneliga timmar och pengar.

 

Men efter ditt förtydligande ang prioriteringar så instämmer jag till fullo.

 

Upplevelsen den enskilda har på vattnet har ju inget med hur mycket elektronik man har ombord.

 

”So far” är många av mina egna bästa minnen på vattnet från en älv i en rodd träeka.

 

Fullständigt befriad från elektronik, dock ingick ett visst mått av fiske.. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NR1, där vi fick lära oss en del om att lägga ut kurser som ni själva redan vet, och handen på hjärtat hur många har lagt ut en kurs på sjökortet:)

många väljer att gå den för att dom har köpt båt,,, men man lär sig defintivt inte att köra båt där och det gissar jag är samma med kustskepparen,

Det borde finnas en lära sig köra båt kurs för vanliga fritidsbåtar,, inte som ett krav utan för att minska ner på alla nybörjarfel som drabbar alla som är i närheten,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med @Nim26 om att det skulle kunna finnas en kurs som visar hur man i praktiken kör en båt, lägger till, lämnar brygga i olika vindar, ankring, lägger till i naturhamn med ankare och bergskilar, långsidesförtöjning, hur man tar vågor och svall, inse när och varför man själv drar upp mycket svall, mm, mm. Sådant som nybörjare och kanske lite även mer avancerade båtägare skulle uppskatta. Men det kanske blir en dyr kurs om man ska vara mycket ute i båt? Men jag tror många skulle uppskatta den kursen 🙂

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller sjökort tycker jag att man även på en nybörjarkurs som minimum ska ha sett ett papperskort, kunna ta ut (uppskatta) ungefärliga kurser och att veta att 90 grader är österut och leder till Finland på ostkusten, 270 grader är västerut och leder till Danmark på Västkusten, förstå sjökortssymboler, vad som är grund, prickar och annan utmärkning som man kan behöva tyda på ett sjökort. Att kunna läsa det mest grundläggande ur ett sjökort är väl inte fel?

 

Samma information finns ju på en plotter/mobiltelefon, men det kan inte vara för betungande att behöva lära sig att plottern visar ett litet utsnitt av något mycket större och att det *kan* vara betydligt enklare att få en överblick över färdvägen om man skaffar ett papperskort? Om nu linjal och passare är så skrämmande kanske man kan måtta med fingrarna? Det är ju heller inte helt fel att veta hur långt det är hem och på ett ungefär kunna räkna ut hur lång tid det tar att komma fram.

 

Dessutom kanske man ska lägga till kunskap om hur en kompass fungerar så att man hjälpligt i alla fall kan följa den så att man hittar hem även om det blir sämre sikt eller börjar mörkna. (Jag ser framför mig en person som gått vilse i skogen och som har en kompass men som inte vet hur den fungerar utan bara går runt i cirkel.)

 

Så tycker jag 😇

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/29/2021 at 9:04 PM, ABC said:

Håller med @Nim26 om att det skulle kunna finnas en kurs som visar hur man i praktiken kör en båt, lägger till, lämnar brygga i olika vindar, ankring, lägger till i naturhamn med ankare och bergskilar, långsidesförtöjning, hur man tar vågor och svall, inse när och varför man själv drar upp mycket svall, mm, mm. Sådant som nybörjare och kanske lite även mer avancerade båtägare skulle uppskatta. Men det kanske blir en dyr kurs om man ska vara mycket ute i båt? Men jag tror många skulle uppskatta den kursen 🙂

Det behöver kanske inte bli en så dyr och lång kurs för att finna alla saker som kan hända för det är nog nästintill omöjligt,

Räcker att öva tillägning inne i nån hamn med vinden från olika håll för att några kanske redan där känner att detta är inget för mig och köper en husvagn istället😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...