Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Riddlersv

Släp, båten står ej på kölrullarna bak

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har införskaffat en båt i sommras där släp ingick. När jag nu tog upp båten insåg jag att aktern inte vilar på kölstocken, utan på rullarna bredvid (se bild). Framtill vilar båten på kölstocken via kölrullen. Min fråga är, vågar jag låta den stå så, eller bör jag byta rullarna bak?

 

Mvh Richard 

20201003_145731.jpg

20201003_145707.jpg

20201003_145700.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser helt rätt ut i mina ögon, min akter vilar också på gummihjulen och inte på rullen. Det viktigaste är att tyngden inte villar på gummihjulen längst ut åt sidorna för dessa skall främst hålla balansen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också det ser helt rätt ut. Ta det lite försiktigt när du ska sjösätta bara. Jag har varit med om att den kan börja halka snett och styra dåligt med hjälp av kölen när det är så. Troligen hade det inte varit någon fara utan mest jag som är nojjig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Uppskattas. Då kan jag sitta lugnt i båten, så att säga. 

 

Trevlig kväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Riddlersv:

Tack för era svar! Uppskattas. Då kan jag sitta lugnt i båten, så att säga. 

 

Trevlig kväll

Det kan du nog göra. Det får nog anses vara rätt. Vikten ska ju vila på kölen och sidostöttorna hålla balansen. Och det är ju snudd på mitten och båten lär vara lika stark där hjulen är som i mitten. I alla fall för vinterförvaring. Jag hade sovit gott. Ser ut som du skulle kunna demontera lufthjulen, då skulle den ju stå på de massiva kölrullarna. Kanske något för nästa säsong men lägg ingen tanke på det i år. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att kölrullen är mindre förlåtande om man inte kommer perfekt vid båtupptagninen (och det gör man inte) - risk för rejäla repor på botten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag tycker att kölrullen är mindre förlåtande om man inte kommer perfekt vid båtupptagninen (och det gör man inte) - risk för rejäla repor på botten.

Såklart en viktig aspekt.hat inte haft det problemet men beror såklart på både b0ten och vagnen. På ts vagn är det ju någon metallkant strax innanför rullarna man kanske kan skava emot om man kommer fel, något för ts att kolla i vår om han överväger ta bort gummihjulen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För vilken typ av båt är den där vagnen avsedd för? Finns väl ingen köl som når ner till kölrullarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

För vilken typ av båt är den där vagnen avsedd för? Finns väl ingen köl som når ner till kölrullarna.

En gammal eka? De kan ju ha lite köl. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

För vilken typ av båt är den där vagnen avsedd för? Finns väl ingen köl som når ner till kölrullarna.

Vagnen är renoverad av föregående ägare, där han bland annat bytte rullarna mot dessa gummihjul. Så, förmodligen låg den bättre förut, med klassiska rullar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Riddlersv:

Vagnen är renoverad av föregående ägare, där han bland annat bytte rullarna mot dessa gummihjul. Så, förmodligen låg den bättre förut, med klassiska rullar.

Hmm det där är biltemas hjul till skottkärror som sitter på din kärra. Har själv bytt ut ett par av mina till sådana. Dom är mest prisvärda. Har inte tänkt på om dom är högre men kan mäta på onsdag kväll och se om något är tokigt på min kärra också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...