Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lab

Propelleraxelfäste

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har nyligen skaffat en båt med inombordare för första gången. Har bara haft utombordare tidigare så jag har en trolig nybörjarfråga.

Jag fick problem förra helgen med att propelleraxeln började slira i infästningen till backslaget vilket av allt av döma beror på att det saknas en bult i fästet.

Axeln sitter bara fast med de fyra bultarna runt om. Det finns även ett hål i fästet som visas med pilen i bilagan och motsvarande hål i själva axeln där det ser ut som att det borde sitta en genomgående M10 bult.


Min fråga är: Bör man sätta i en vanlig bult där eller är det tänkt att man ska ha något motsvarande en brytpinne eller brytbult för att skona propeller och annat vid en eventuell grundstötning?


Det rör sig om en dieselinombordare på 25hk så inte direkt fråga om några jättekrafter men tydligen tillräckligt mycket för att det släpper utan denna bult trots att de andra fyra var väldigt hårt åtskruvade.

backlslag3.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kil och kilspår i medbringare och axel är det enda som är tillförlitligt för att det inte ska slira.

Hålet är inte för någon bult, utan rörelsecentrum när klämskruvarna dras åt, utan detta hål i slutet av slitsen blir det en brottanvisning där hålet är.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för infon!

Jo det känns ju logiskt nu när du säger det. Får nog kolla upp det där med kil låter det som.

Men en sak jag inte förstår är varför det finns ett hål av exakt samma dimension i själva propelleraxeln på precis samma ställe men det kanske finns en förklaring till det med?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med klämkoppling är att det inte behövs någon kil eller pinne genom axeln. Om axeln håller rätt dimension sitter det ändå. Om det är hål i axeln beror det säkert på att man återanvänt axeln när man bytte motorn. Kanske har den gamla kopplingen suttit lös och slitit på axeln. Jag har monterat åtskilliga klämkopplingar utan kil utan problem. Det är väl någon båt med 315Hk V8- motorer och klena axlar som det inte funkat på.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev lab:

Ok, tackar för infon!

Jo det känns ju logiskt nu när du säger det. Får nog kolla upp det där med kil låter det som.

Men en sak jag inte förstår är varför det finns ett hål av exakt samma dimension i själva propelleraxeln på precis samma ställe men det kanske finns en förklaring till det med?

Kanske tidigare ägare haft samma problem som du, och borrat ett hål i axeln i tron att det skulle sitta en bult där ?  Sedan fått samma (riktiga) förklaring som du fick av @Pentax och då låtit bli att montera bulten.

 

Med rätt åtdragningsmoment (de bör dras med momentnyckel) slirar inte en klämkoppling av typen du har - vid avsedda laster och krafter. Förutsatt givetvis att det är rätt dimension på koppling/axel så klämfästet inte går stumt.

 

Har någon gång råkat ut för båtägare som smort axeln innan montering i flänsen "för att det skall vara lättare att få i den", och det är ju förstås inte så bra. Men med rätt åtdragningsmoment och klämkraft brukar den inte snurra i alla fall.

 

Edit: Det ser ut som att du har en brokig samling olika skruv och mutter på din klämkoppling. Vanligen skall det vara samma typ, och dessutom rätt hållfasthetsklass m.m. Kolla detta samt dra åt den med rätt skruv/muttertyp och till rätt åtdragningsmoment.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev IngemarE:

Edit: Det ser ut som att du har en brokig samling olika skruv och mutter på din klämkoppling. Vanligen skall det vara samma typ, och dessutom rätt hållfasthetsklass m.m. Kolla detta samt dra åt den med rätt skruv/muttertyp och till rätt åtdragningsmoment.

Brukar det inte också vara så att skruvarna är monterade korsvis med skallarna åt olika håll?

 

Om det nu suttit en skruv eller bult i det genomgående hålet kanske den kan återfinnas i kölskarpen under backslaget länspumpa där och se om du finner någonting.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de två M10 bultarna längst in verkar ha rätt dimension, så varför det sitter två för långa M8 bultar utan för vet jag inte. Men samtliga 4 kändes som att de var dragna med momentnyckel märkt "För kung och fosterland" så det känns osannolikt att det skulle vara för löst åtdragna.

 

Motorn är bytt och det är ju möjligt att tidigare motor/backslag hade någon annan typ av koppling som förklarar hålet så din teori kan säkert stämma @Rollen

 

Något kilspår har jag inte kunnat se på axeln som är helt rund och slät. Gick dock inte att dra ut den helt eftersom propellern då går mot rodret. Får nog forska vidare när båten kommer upp på land om någon vecka.

 

Tackar så mycket för alla tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dra "för kung och fosterland" är inte alltid detsamma som att ha dragit "rätt". I synnerhet inte när det - som i ditt fall - verkar sitta skruv/bult/mutter av fel sort och dimension, samt kanske också fel hållfasthetsklass.

 

Kilspår förekommer knappast i samband med klämkoppling, däremot sitter det med största sannolikhet en kil i andra änden av axeln, på den koniska delen som propellern sitter på.

 

Man skall inte börja bygga om innan man i alla fall provat att rätta till det som redan sitter.

Försök hitta fabrikat på klämkopplingen samt en manual eller uppgifter om skruv/bult som skall sitta där, samt med vilket moment de skall dras. Hittar du ingen data om skruv/bult så verkar ju M10 (8.8, kanske 12.8 ?) vara en utgångspunkt, men åtdragningsmomentet bör gå att hitta.

 

Lossa befintliga bultar, axeln skall då gå att få ur men absolut inte glappa märkbart - då är det fel dimension på fläns kontra axel. En risk kan vara att flänsen är i tum medan axeln är i mm, t ex 1"-fläns (25,.4mm) till en 25mm-axel. Passar "nästan"...

Ofta kan man behöva tvinga i en spårmejsel i spåret för att öppna upp en aning och få lös axeln. Även om du inte får ut så mycket så inspektera det du ser - både av flänsinsida och axel - så det inte finns alltför mycket märken efter slirningen.

 

Återmontera sedan med rätt bultar (byt gärna samtliga) och dra till rätt moment. Börja med dem längst in (mot motorn) och gå bakåt mot öppningen om ingen annan instruktion finns.

----------------

En annan sak - du har ju inte haft båten så länge. Har du talat med tidigare ägare om problemet och det faktum att det är lite "Cajsa Warg" (man tager vad man haver) över bultarna i klämflänsen ?  Vem har bytt motorn ?  Tyder ju på att man helt enkelt slarvat bort dem, var det en ny maskin följer nämligen (rätt) bultar med.

Det är inte fult eller att man är orimligt besvärlig att tala med föregående ägare, vilket många drar sig för.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter onekligen som en bra plan @IngemarE

Passformen mellan axel och fäste känns helt rätt så jag ger mig ut med 4 nya M10 bultar och stora momentnyckeln och testar om jag kan få det att sitta bra utan "fullösningar".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev lab:

Ja det låter onekligen som en bra plan @IngemarE

Passformen mellan axel och fäste känns helt rätt så jag ger mig ut med 4 nya M10 bultar och stora momentnyckeln och testar om jag kan få det att sitta bra utan "fullösningar".

Bara dubbelkollar:

Om du med "stora momentnyckeln" menar ett allmänt stort spärrhandtag för att kunna dra riktigt hårt så är det inte det jag menar. En momentnyckel ställer man (i Nm) så man kan dra med rätt vridmoment/"hårdhet". Ibland skall det dessutom dras i flera steg, men det framgår av manualen på klämflänsen.

Tänk också på att nya M10 finns i många olika kvaliteter och egenskaper.

 

För att Forumpanelen ev. skall kunna hjälpa dig med manualer och mer konkreta tips vore det ju dessutom bra att veta vad du har för motor & backslag, gärna också fabrikatet på klämflänsen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, jag menar en riktig momentnyckel av större modell som man kan ställa in.

Har mindre momentnycklar för helt andra ändamål också (men Ncm känns inte gångbart här).

 

Har kollat upp maxmoment för de nya bultarna. Manual till motor och backslag hittar man direkt på nätet men själva fästet var det tyvärr lite värre med.

 

Motorn är en Solé Diesel Mini-26 med ett backslag som bör heta RONIM-V även om jag tyvärr inte lyckats hitta något namn på varken det eller fästet.

 

Redigerad av lab
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara återkoppla lite till denna tråd från i höstas.

Eftersom det av någon anledning inte gick att sätta i M10 skruvar i de två yttersta hålen blev jag till slut tvungen att borra upp dessa någon halv millimeter och efter att jag satt i fyra nya M10 A4-80 skruvar och dragit åt dessa i steg upp till 40Nm så verkar nu propeller-axeln sitta fast som den ska 👍

 

Men jag har ett par funderingar till eftersom jag vill försäkra mig om att den fortsätter sitta kvar lika bra även i framtiden. Jag har använt både fjäderbricka och låsmutter, bör man ändå lägga på lite loctite för att försäkra sig om att muttrarna sitter kvar där de ska?

 

A4-80 skruvarna jag använt kan dras ungefär lika hårt som 8.8 skruvar (Huvudsakliga skillnaden är att A4-80 är rostfritt/syrafast). Vad jag kan se av andra klämfästen jag hittat info om på nätet (till skillnad från mitt) så verkar det vanligtvis vara 12.9 hårdhet som ska användas. Dessa går ju som sagt att dras mycket hårdare än mina A4-80 men de finns så vitt jag kan se bara som obehandlade och dessa kan ju rosta rätt ordentligt om jag förstått saken rätt.

 

Så min andra fundering är alltså om det kan vara lönt att byta till 12.9 hårdhet och dra åt ännu hårdare och i så fall om man bör behandla dessa skruvar på något sätt så att de inte rostar ihop.

Har fått bort vattnet nere vid kölen som var med på bilden och det har inte kommit dit något nytt vatten men jag skulle ändå bedöma detta som en ganska fuktig plats.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-03 vid 16:03 skrev IngemarE:

Kolla

Nu återstår bara linjering av motor och backslag mot axeln, om det inte är gjort så klart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev lab:

Eftersom det av någon anledning inte gick att sätta i M10 skruvar i de två yttersta hålen blev jag till slut tvungen att borra upp dessa någon halv millimeter och efter att jag satt i fyra nya M10 A4-80

Antagligen så ska det sitta m8 där. Det blir ju nästan dubbla förspänningen med en m10. Men det borde väl hålla eftersom det är svårare att dra till rätt förspänning med rostfritt utan smörjning. 

Ifall man byter till ett finare material i skruven för att den inte ska rosta så är det nått annat som rostar...

Är det en sån här koppling på sidan 33 http://docplayer.net/51778067-2011-catalogue-sole-diesel-lat-41o27-41-n-long-1o54-38-e.html  ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 hours ago, Henge9 said:

Nej, jag har bifogat en bild på fästet i början av tråden och det ser alltså mer ut som fästet på sidan 31 men det har bara 4 skruvar i stället för 6 (äldre modell sannolikt).

 

Beträffande de yttre skruvarna så var hålen på ena sidan "springan" 10mm och på andra sidan ca 9,5mm, så det blev en "Men vad i hel...." (eller "det här var lite konstigt" som det egentligen heter) när jag skulle sätta dit M10 skruvarna 🙂 men efter lite försiktigt borrande i fästet så är de numera 10mm på båda sidorna.

 

Fast om man bör göra om linjering av motor och backslag efter att dessa skruvar dragits åt låter det nog som överkurs för mig, så då får jag nog ta ut någon båtmek som fixar detta i allafall.

Redigerad av lab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Onödigt dyrt! 

 

Vi guidar dig om du vill. 

Ska ändå göras flera gånger framöver. 

 

Det enda du behöver förutom 

standardverktyg är ett bladmått. ☺️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag hittade ett YouTube klipp på någon som gjorde en linjering av en båtmotor och det verkade ju  i vart fall inte omöjligt, men för att ytterligare belysa min okunskap i ämnet:

 

När du skriver "flera gånger framöver" @Hybro, innebär det att detta är att betrakta mer som "normal service" man brukar göra med ett eller några års intervall typ som att byta olja, oljefilter, bränslefilter, impeller osv?

Eller är det något man normalt bara gör om det blir vibrationer, missljud eller hur man nu kan upptäcka problem med dålig linjering?

 

Jag levde i tron att detta bara är något man gör när man installerar ny motor eller så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...