Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skuten

Får inte ut all olja motorolja

Rekommendera Poster

Håller på och vinterkoserverar min segelbåt med vp md2030 från år 2001.

 

Jag har efter varmkörning sugit med en oljesug i hålet för oljestickan och även oljelänsröret.

 

Motorn skall rymma 4.3 liter enligt manualen men jag lyckades bara få ut 3.2 liter alltså ca en liter är kvar. 

 

Nu är båten på land och jag har ingen möjlighet att varmköra igen.

 

Vad kan detta bero på? Brukar ni få ur all olja? Hur allvarligt är det att inte få ut all olja?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att det fanns 4,3 liter från början?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Hur mycket sitter i oljefiltret?

2,5 dl i de mindre filtren och 5 dl i de större, på ett ungefär.

 

Av erfarenhet vet jag att sugsonden till oljesugspumpen böjer sig en del när den träffar insidan av oljetråget och suger luft när nivån sjunker. Det kan vara litet pilligt att få till det bra.

Motorn skall ju vara varmkörd ordentligt, och då finns det ju även olja högt upp i motorn som så småningom rinner ned i tråget, så man får ju ta det lugnt och ha litet tålamod.

 

Men om det nu står litet gammal olja kvar som blandar sig med den nya är väl det egentligen ingen fara, om man nu är ordentlig och byter oljan varje höst?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, trewq said:

Hur vet du att det fanns 4,3 liter från början?

Enligt manualen ryms 4.3l och inget larm för låg oljenivå fanns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Skuten:

Brukar ni få ur all olja?

Jag bytte olja i går. Min (VP MD22L-B) rymmer enligt boken 6,8 liter om man räknar med oljan i backslaget (0,8 liter). Jag fick ut 4,5 liter + det som är i oljefiltret. Sög upp genom oljelänsröret och sedan genom oljestickröret. Nu var det inte helt fullt när jag började utan nivåerna var en bit ner på stickorna (kommer inte ihåg exakt var men fortfarande ok nivåer).

Det är svårt att få ur all olja och det lilla som blir kvar blandas snabbt ut så jag tror inte det gör något.

Men, det finns mer lämpade att svara på vad jag tror.

 

Tillägg: En bättre lämpad han svara innan jag fick iväg mitt inlägg 😀.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Georg_Ohm said:

2,5 dl i de mindre filtren och 5 dl i de större, på ett ungefär.

 

Av erfarenhet vet jag att sugsonden till oljesugspumpen böjer sig en del när den träffar insidan av oljetråget och suger luft när nivån sjunker. Det kan vara litet pilligt att få till det bra.

Motorn skall ju vara varmkörd ordentligt, och då finns det ju även olja högt upp i motorn som så småningom rinner ned i tråget, så man får ju ta det lugnt och ha litet tålamod.

 

Men om det nu står litet gammal olja kvar som blandar sig med den nya är väl det egentligen ingen fara, om man nu är ordentlig och byter oljan varje höst?

Tack för svaret. Ja vi får hoppas att det inte är skadligt med en liter gammal olja blandad med den nya! Brukar ni andra få ut den mängd som ryms enligt specifikationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Skuten:

Tack för svaret. Ja vi får hoppas att det inte är skadligt med en liter gammal olja blandad med den nya! Brukar ni andra få ut den mängd som ryms enligt specifikationen?

Jag har 11 liter i motor + filter, brukar få ut omkring tio liter.

Det har hänt flera gånger att jag sölat ut innehållet i filtret, olja på fingrarna och ett varmt filter som tappas ned i kölskarpen, nu försöker jag undvika det genom att trä en plastpåse över filtret innan det skruvas loss och en sådan där oljesugsduk under filtret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Skuten:

Håller på och vinterkoserverar min segelbåt med vp md2030 från år 2001.

 

Jag har efter varmkörning sugit med en oljesug i hålet för oljestickan och även oljelänsröret.

 

Motorn skall rymma 4.3 liter enligt manualen men jag lyckades bara få ut 3.2 liter alltså ca en liter är kvar. 

 

Nu är båten på land och jag har ingen möjlighet att varmköra igen.

 

Vad kan detta bero på? Brukar ni få ur all olja? Hur allvarligt är det att inte få ut all olja?

 

 

4,3 är nog inklusive oljefiltret, så räkna bort 0,5 liter där, och att det förbrukats någon dl under sommaren och att det kanske inte varit exakt fullt ifyllt osv. Själv åker jag kad 42 går 11 liter i den inkl oljefilter, brukar få ur lika mängd jag fyllt på. Du skulle kollat volymen på oljestickan hur mycket du hade i tråget innan du sög ur oljan. Använder elektrisk sugpump och jag har aldrig haft problem med kvarstående olja tråget blir rent, så också antagligen i ditt fall. Du hade säkert ej mer olja i.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Skuten:

Enligt manualen ryms 4.3l och inget larm för låg oljenivå fanns.

Gissar att 4,3 l motsvarar maxmärket på oljestickan och att den larmar under minmärket.

Hände mig också att plastslangen böjde sig i oljetråget så man inte visste var den slutade, men när jag bytt värmepump i huset blev det kopparrör över och ett sådant löste problemet.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av 2030 är det du har. 2030A och B rymmer 4,3liter. 2030C och D 3,5 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...