Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Faderullan

Alla vi glada forumiter

Rekommendera Poster

Jag har varit med i olika former av nätforum sedan nittiotalet. Till största delen har det rört sig om teknik i olika former. De allra första forumen jag gick med i var helt enkelt e-postlistor. Den första jag gick med i var type2.com som fortfarande har liv i sin hemsida, biblioteket i det forumet är en outsinlig källa till kunskap om gamla luftkylda folkvagnsbussar. Det fungerade helt enkelt så att man lade upp sin e-postadress till listan och därefter flödade mejlen in med frågor och diskussioner. Rätt jobbigt att följa med och epostkontot fylldes snart till brädden. Redan där utkristalliserade sig en del olika typer av deltagare. Egentligen ser deltagarna likadana ut oberoende vilken form forumet har.

 

Har listat några exempel och vissa har kanske anpassats en aning just för Maringuiden. Har säkert hemfallit till att vara någon av dessa själv ibland :-) Och kom ihåg att inte ta illa vid er. Det här är humor. Eller så var det åtminstone tänkt :-)

 

Allvetaren:

- Vet allt och delar med sig av sin outsinliga kunskap oberoende om det efterfrågas eller inte.

 

Ovetaren:

- Svarar i stort sett i alla trådar. Har inget svar på trådens frågeställning men delar ändå med sig av anekdoter (ibland riktigt trevliga) från sammanhang som med viss långsökthet ibland kan anknytas till tråden och ibland inte det minsta.

 

Sverker/konsumentjuristen:

- Ger råd om varför och hur varan kan sverkas oberoende hur gammal den är. Skriver förkortningen ARN i minst var fjärde mening.

 

Begbåtsköparen:

- Har köpt en 30 år gammal båt och kräver att allt skall fungera som nytt och känner sig totalblåst när det kommer fram att flera tändstift är dåliga. Kan ha givande utväxling med Sverker/konsumentjuristen.

 

Advokaten:

- Berättar att det där är olagligt och ni kommer alla att hamna i fängelse. Det finns egentligen inget lagligt sätt att göra det som trådskaparen vill. Kan tillsammans med Sverker/konsumentjuristen och Begbåtsköparen skapa trådar som genererar rundgång in i evigheten.

 

Arbetsskyddsombudet:

- Alla kommer att dö. Det finns inget säkert sätt att göra det som trådskaparen vill göra.

 

Scenarioskaparen:

- Din lösning på problemet kan bli livsfarligt om... Sedan skapas ett oerhört osannolikt scenario som utvecklas i en farlig riktning. Samarbetar gärna med Arbetsskyddsombudet och tillsammans kan de åstadkomma de mest förskräckliga scenarion som får trådskaparens idé att se ut som förstadiet till armageddon.

 

Läkaren:

- Det där är ytterst giftigt eller kan orsaka oåterkallelig kroppsskada. Finns egentligen inget sätt att göra det där utan att hamna på sjukhus. Tillsammans med Arbetsskyddsombudet och Scenarioskaparen blir det här en riktig idémördargrupp.

 

Försäkringsjuristen

- Hävdar att allt går att få ut på försäkringen och om man inte lyckats så beror det på att man är en dålig förhandlare.

 

CE- märkesfetischisten:

- Om du ändrar något på din CE-märkta båt så kommer Europols insatsstyrka och beslagtar den och arresterar alla som just då råkar befinna sig på platsen. Rättegången sker förmodligen i krigstribunalen i Haag.

 

Käpphästryttaren:

- Hen som ser den där ena grejen som roten till alla problem. T.ex. tvåtaktsmotorer, ingen kan göra ett inlägg som på något sätt berör tvåtaktsmotorer utan att bli påmind om hur nästan all bensin bara rinner oanvänd genom motorn och rakt in i djur- och växtlivet. Kan också vara gasspisar, spritkök, vedkaminer, plastbåtar, träbåtar eller aluminiumbåtar.

 

SD-tourettarn:

- Bär släktskap med Käpphästryttaren men har en smalare agenda; allt det där ordnar sig bara gränserna stängs.

 

Konspirationsteoretikern:

- Det är big pharma, Sweboat, miljömaffian eller nykteristlobbyn som ligger bakom trådskaparens dilemma. Det är dock aldrig alkoholen, big oil eller big tobacco.

 

Miljöaktivisten:

- Det där är miljövidrigt. Finns egentligen inget sätt att göra det där utan att ta kål på glaciärerna.

 

Antimiljöaktivisten:

- Säger sig göra saker på ett extra miljövidrigt sätt bara för att visa att hen inte följer fårskocken.

 

Särskrivningspolisen:

- Den där som vaknar till när någon skriver morgon kaffe, tak lucka, brytar spets, forum tråd, eller brun hårig sköterska.

 

Den motvillige frågeställaren:

- Ställer en fråga om sitt problem och bestrider sedan intensivt alla råd som ges.

 

Den ovetande båtköparen

- Hen som köpt en båt för tiotusentals kronor utan att ha den minsta aning om vad hen köpt och inte vågat fråga tidigare ägaren och vill nu slippa googla själv för att få reda på pricken exakt vilket märke och modell båten är.

 

Och slutligen några som på något oförklarligt sätt

hänger samman:

- Hen som frågar om en Biltemaprodukt.

 

- Hen som frågar om olja

 

- Hen som frågar om olja från Biltema.

 

Vi skall vara glada att vi är olika och att nätforum är bra på det sättet att handgemäng inte kan uppstå :-)

 

 

 

  • Gilla 5
  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vilka är alla vi andra "normala" då...?

🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev IngemarE:

Men vilka är alla vi andra "normala" då...?

🤔

Jag tror inte att vi finns :-)

 

  • Tack 2
  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev IngemarE:

Men vilka är alla vi andra "normala" då...?

🤔

Jodå, bakom datorskärmen/mobilen/surfplattor 😘

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter minsann ”brun hårig sjuk sköterska”... och ”Lama djur” ....

 

@Faderullan glömde nog en eller ett par kategorier av deltagare nämligen...

-Dubbelgöken, som medieveten eller oftast omedvetet dubbelpostar samma fråga i flera exemplar vilket troligtvis är relaterat till långsam uppkoppling eller medvetet med något omformulerad frågeställning i olika trådar.
 

-Den forcerade frågeställaren som presenterar ofullständiga uppgifter, uppgifter som behövs för att kunna ge ett svar, exempelvis.

”Jag har nyligen köpt en begagnad båt, det gick jättebra att köra hem den, men nu startar den inte, vad kan det vara för fel?”

Någon ställer en motfråga, vad är det för båt? och vad har den för motor?då kommer det uttömmande svaret:

”Vet inte, men båten är vit och motorn är röd”...

Litet tillspetsat men ni känner igen det, eller hur?

 

Ett av problemen med sådana här forum är att man bara ser naken svart text mot vit bakgrund, eller vad det nu är för färger. I personliga IRL-diskussioner får man ju del av diskussionsdeltagarnas kroppsspråk, mimik, betoning, och sättet att uttrycka sig på i samtalston etc. Något man inte ser i en textbaserad diskussion, det är troligtvis mycket det som ligger bakom medvetna eller omedvetna missuppfattningar och upplevda provokationer.

 

Även jag deltar, eller har deltagit i olika forum. Ett som jag tröttnade på var Svenska Järnvägsklubbens ”Postvagnen” blev kallad för ”pestvagnen”... det verkade ett tag som om alla Aspbergernördar samlats där, det med att gotta ned sig i olika järnvägsbolag litterasystem eller i antika tidtabeller eller olika axelföljder i all oändlighet. Men det lär ha blivit bättre, sägs det, jag har inte kollat på flera år, men administratörerna sätter tydligen diskussionerna på ”rätt spår” igen ganska omgående.

 

Än värre nördar med pizzabitskunskap, alltså smala kunskapsområden finner man på olika akvaristiska forum, jag lämnade för ett tag sedan Zoopet.se, mest för att man måste betala för att bli ”Gold medlem”... men trots att det där med akvaristik är ett brett ämne så finns det många som bara har kunskap om en liten del av detta, och hävdar sin rätt in absurdum.

 

Volkswagen hade och har ju interna benämningar på sina ”produkter” varav typ 1 är ”bubblan”, typ 2 är som redan nämnts bussar, skåp, pickuper med enkel- eller dubbelhytt. Typ 3 var sedan bilarna som började se ut som moderna bilar, fast man envetet höll fast vid en luftkylt boxermotor längst bak.... 

Nåväl, Volkswagenentusiasterna, de som gillar luftkylt, håller till på www.boxerville.com, som i sin struktur mycket liknar detta forum. Men här finns det väldigt få envetna nördar, diskussionstonen är hövligt och varm. Allvetarna och ickevetarna finns men kommer bra överens, sär skrivarna, flestavarna och dyslektikerna finns men blir bra bemötta och får chansen att förklara sig om man inte förstår, innan missuppfttningsakademin börjar att agera.
 

Svenska spårvägssällskapet har också ett forum, då en gång det var så att huvuddelen av deltagarna var stockholmare med en världsbild som slutade strax utanför tullarna, blev vi här i Göteborg rätt trötta, då vi har landets till antal flest spårvägskilometer, oslagbart flest antal passagerarkilometer blev liksom negligerade. Vi kunde ju inte hjälpa att stockholmarna eldade upp sina spårvagnar efter dagen H och så hade grävt ned sin kollektivtrafik. Då dessa stockholmare på något vis upptäckte Göteborg igen så förundrades man över att vi hade så många olyckor och tillbud med spårvagnar inblandade... ok, det var en del olyckor, men å andra sidan hade vi då eller ens nu inte en enda olycka eller ens ett litet tillbud i Göteborg med tunnelbanetåg inblandade, och när jag och en annan göteborgare hävdade detta och några andra saker, blev vi bannade och uteslutna. Året därefter satt vi båda i styrelsen, visserligen som suppleanter, men ändå... så kan det gå. Nu vet jag att det stundom är en dominans från annat geografiskt håll på sss forum.


Facebook är inte bra för sådana här forums fortlevnad, jag ser nu att ett annat VW-relaterat forum dör ut till fördel för dess motsvarighet på Facebook. Men där blir det inte samma överblick med olika avdelningar där olika problem diskuteras. Allt kommer i samma tråd, med svårnavigerade underrubriker. Det var nog inte meningen att Facebook skulle använda så.
 

Jag blev litet ledsen då tråden om glödlampsbytet försvann, sådana självkritiska diskussioner behövs. Men det kanske var någon som inte förstår ironi som reagerade eller agerade, vad vet jag?

Men helt klart ironi är svårt, det är inte alla som kognitivt kan hantera det. Och svårare blir det på ett sådant här forum, enligt de saker jag skrev inledningsvis, eftersom man inte ser varandra och kan utvärdera mimik etc. Kanske är det lättare för mig att förstå ironin som är uppväxt med Svenska Mad och Monty Phytons flying cirkus?

Men det kanske blev en del ömma tår som det trampades på i den tråden? Och de gånger jag anmält ett i mitt tycke opassande inlägg har jag inte ens kommit på tanken att skriva det i tråden, det är en grannlaga uppgift för administratörerna att sköta.
 

Sedan skall man väl inte låta sig provoceras heller, nu skedde inte det denna gången, vad jag kunde se, men man skall aldrig ge sina provokatörer vatten på sin kvarn.

Sedan skall man ju heller aldrig ge sig in i konflikter om man på förhand inte vet att man skall vinna dem. Det tar alldeles för mycket energi. Jag har väl kanske inte levt upp till det själv alla gånger men försöker iallafall.
 

Det finns en taskig forumdeltagare enligt min mening, en slags allvetare som liksom gubben i lådan hoppar upp i någon diskussion för att idiotförklara trådskaparen. Jag har anmält x flera men inte fått någon feedback eller respons på det och inte sett någon åtgärd.
 

Men det brukar ju lösa sig med solcellspaneler och elverk, lösningen på värdens alla problem, även krisen i Mellanöstern.
 

Var det någon som orkade läsa ända hit?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där var bra. Är det någon som kommer ihåg denna "medlem"?

Kallade sig roddarn.

 

roodarn-avatar.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Den där var bra. Är det någon som kommer ihåg denna "medlem"?

Kallade sig roddarn.

 

roodarn-avatar.jpg

Jag känner igen bilden, avataren, men har inget minne av denne, denna?
 

 

Det finns nog föresten två kategorier forumdeltagare till, tror jag, eller kanske tre...

 

Klonen.

En deltagare som skriver olika inlägg under olika identiteter. Brukar vara rätt så provocerande och synnerligen irriterande.

 

Roboten

En automatisk nätrobot som postar allsköns reklamrelaterade inlägg i olika trådar.

Skapar en massa problem för administratörerna som hela tiden får använda det digitala suddigummi.

 

Nättrollet

Jag har kanske inte förstått vad dessa troll gör, möjligen är dom släkt med klonen?

 

Sedan finns det väl ”u-båtar” också.

Alltså passiva deltagare som bara läser och aldrig ger sig till känna, ständigt dolda, förutom snorkel och periskop kan skymta till i listan över inloggade deltagare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Var det någon som orkade läsa ända hit?

I egenskap av trådskapare såg jag mig förpliktigad 🙂

 

Många tänkvärda synpuknter där från Georg och så fick vi ett par forumtyper till på listan, utmärkt!

Jag har själv lite väl lätt lätt för att låta tangenterna knattra och det är lätt hänt att det blir långt. Fast å andra sidan orkar jag läsa också.

Ju mer specifikt ett forum är desto bättre är stämningen. I ett smalt ämne har de flesta samma mål och deltagarna har lite samma sätt att tänka, då är det lättare att stämningen på en god nivå.

 

På facebookgrupperna verkar det ofta så att det fungerar fint fram tills att gruppen får för många medlemmar. Då hittar tråknissarna in och till slut är det ingen som gitter göra nya inlägg för man vet att det som är intressant hamnar i skuggan av struntsnacket om bisaker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en kategori marinforumläsare: vi som inte gör så många inlägg, men gärna tittar in då å då för att se om det dykt upp nått intressant. Har rävar som @Georg_Ohm eller @Mackey svarat är det troligen läsvärt. Å framförallt: har jag något problem med båten vet jag att svaret finns nånstans i sökresultatet om jag väl lyckas formulera frågan rätt.

 

ps. Jag orkade också läsa, men detdär var på gränsen @Georg_Ohm 😉

Redigerad av nossnahoj
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev nossnahoj:

Ytterligare en kategori marinforumläsare: vi som inte gör så många inlägg, men gärna tittar in då å då för att se om det dykt upp nått intressant. Har rävar som @Georg_Ohm eller @Mackey svarat är det troligen läsvärt. Å framförallt: har jag något problem med båten vet jag att svaret finns nånstans i sökresultatet om jag väl lyckas formulera frågan rätt.

 

ps. Jag orkade också läsa, men detdär var på gränsen @Georg_Ohm 😉

Tack för omdömet!

 

Ingen har tidigare nämt forumdeltararen ”romanförfattaren” men det kanske inte behövs...

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev nossnahoj:

Ytterligare en kategori marinforumläsare: vi som inte gör så många inlägg, men gärna tittar in då å då för att se om det dykt upp nått intressant. Har rävar som @Georg_Ohm eller @Mackey svarat är det troligen läsvärt. Å framförallt: har jag något problem med båten vet jag att svaret finns nånstans i sökresultatet om jag väl lyckas formulera frågan rätt.

 

ps. Jag orkade också läsa, men detdär var på gränsen @Georg_Ohm 😉

Tackar!

Känns kul att få lite uppskattning.

 

Kanske borde man göra en undersökning om vilken eller vilka typer man själv känner att man tillhör?

Detta kanske är en egen typ av forumdeltagare, dvs. "pollaren" 🙂 , fast jag tror att det nästan bara är jag som passar in på den kategorin här på MG.

 

Tillägg: Här är undersökningen. 🙂

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kära nån då....ingen som kommer ihåg Roddarn?

Då blev jag plötsligt vääääldigt gammal. Hur länge har jag eg vatt här på forumet? Nästan sen starten  tror jag.

Å vicken kategori skulle jag tillhöra, tja.... till de ruskiga typerna? Fast, jag kan ju både sväva ut-romanförfattare, svara dumt- pellejöns å tjafs ibland klon? mfl...

 

kliahuvet.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Men kära nån då....ingen som kommer ihåg Roddarn?

Då blev jag plötsligt vääääldigt gammal. Hur länge har jag eg vatt här på forumet? Nästan sen starten  tror jag.

Å vicken kategori skulle jag tillhöra, tja.... till de ruskiga typerna? Fast, jag kan ju både sväva ut-romanförfattare, svara dumt- pellejöns å tjafs ibland klon? mfl...

 

kliahuvet.gif

Det finns nog en stor mängd medlemmar som kommit och gått under årens lopp. Endel bara tappar intresset. Andra övergår till någon annan hobby. Någon går i vredesmod. Någon går i vredesmod och återkommer smygande med ett nytt alias.

 

Och så finns det den där typen jag glömde i min lista: "Hen som kom och gick" Hen skapar en profil, ställer en fråga och syns sedan aldrig mer till. Gjorde en gång misstaget att skriva en smärre historik över ett mindre finskt båtvarv som en "kom och gick" frågade om. Det hela blev en avsevärd uppsats som trådskaparen aldrig svarade på. Efter det har jag inte satt stor möda på förstagångsttådskapares spörsmål. Ibland glömmer vi att säga tack när någon gjort jobbet åt oss....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Men kära nån då....ingen som kommer ihåg Roddarn?

Då blev jag plötsligt vääääldigt gammal. Hur länge har jag eg vatt här på forumet? Nästan sen starten  tror jag.

Å vicken kategori skulle jag tillhöra, tja.... till de ruskiga typerna? Fast, jag kan ju både sväva ut-romanförfattare, svara dumt- pellejöns å tjafs ibland klon? mfl...

 

kliahuvet.gif

Jovisst, mins vi h*n !

Och när det gäller kategori vill jag nog inte ens gissa, tror jag från stund till annan platsar i en hel del olika av dem.....:unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Men kära nån då....ingen som kommer ihåg Roddarn?

Då blev jag plötsligt vääääldigt gammal. Hur länge har jag eg vatt här på forumet?

Jodå, den kommer jag ihåg. 
Tittar man tillbaka är det en hel del olika typer som har skrivit här. Ganska kul egentligen att så många olika har hittat hit även om jag inte hade så stor förståelse för en del av dem. 
På tal om olika. Vad hette han som blev lite sur ibland (passar in på många) men gjorde riktigt fina grejer i teak (passar inte in på lika många)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni glömde en typ:

 

Fixaren.

Tycker det är självklart att gå till skogs och välja ut virke på rot när ett bord eller spant behöver bytas på båten. Gjuter babbitslager till propellerhylsor på rutin och tycker att det är en självklarhet att linda om ankaret på startmotorn när det har brunnit. Har svårt för ny teknik (allt som har tillverkats efter 1960) eftersom hans egna grejor aldrig blir utslitna så de behöver aldrig förnyas och därför behövs ingen ny teknik i hans värld.

Får inte sin båt på vattnet den här säsongen heller eftersom han först måste byta köl..... och borra motorblocket och sätta in cylinderfoder..... och så måste ju huset lyftes så han kan byta nedersta stockvarvet och däremellan gäller det att hinna byta synkroniseringsringar i växellådan på bilen....... så båten kommer inte på vattnet nästa år och inte året efter....... och sannolikt aldrig.

 

Själv har jag tyvärr vissa tendenser åt det där hållet.

  • Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev heimlaga:

Ni glömde en typ:

 

Fixaren.

Det är ingen generell typ. Det är @heimlaga😉

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev ChristerN:

Det är ingen generell typ. Det är @heimlaga😉

Fixaren inte att förglömma.

Fast att kalla killar som Heimlaga "Fixare" är en aning i underkant. Jag är lite bekant med Heimlaga och vet att han är på en egen nivå när det gäller att bygga och göra saker från noll och början. Engelskans "building from scratch" är mer lämpligt. Hittar inget träffande svenskt uttryck för det.

 

Själv kom jag en dag på mig själv med att undra över vad folk som inte gör sina grejer själva gör på sin fritid. Tanken kom över mig när jag stod i carporten/garaget som jag själv byggt och vinschade upp motorn jag själv renoverat ur båten jag renoverat från ett bakgårdsvrak. Jag använde en vinschställning som jag byggt uppe bland takstolarna. Med en trädgårdstraktor jag själv byggt om från en rävfodertruck drog jag ut båten undan den upplyfta motorn. Båten står på en trailer jag själv byggt. Jag sänkte ner motorn på en släpvagn jag byggt och så vidare. Bland de bästa känslor jag vet är när man gjort någonting själv och får det att fungera. Att pyssla ute i verkstaden om kvällarna har antagligen räddat mig från idrottskador, en massa dålig TV och baksmällor från redan glömda utekvällar.

 

Det finns många nivåer på självbyggare. Nolländen av skalan är de som gör sina pengar på det de är bra på, som te.x. hegdefondförvaltning, butikschef, företagande, knarkhandel eller vad som helst som inte kräver fingerfärdighet. De köper i stället händighetsjobb av de som är bra på det. De får ofta delar av sin båtsäsong förstörd pga. något litet skitfel som någon händig båtägare i andra ändan av händighetsskalan hade fixat medan kaffet rinner genom bryggaren.
 

De allra flesta befinner sig antagligen nära mitten på händighetsskalan och får grejer fixade genom att googla, läsa på i manualer och fråga runt på vissa forum 🙂

 

Namnförslag på de här nivåerna är självklart välkomna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Faderullan:

Namnförslag på de här nivåerna är självklart välkomna!

Storfixaren, medelfixaren och nollfixaren?

 

Edit: Det var inte speciellt roliga förslag. Bättre måste finnas!

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den grundlige fixaren gör allting från grunden, från scratch. Det nämndes att han själv kanske fäller sina träd men det stämmer inte, han planterar dem först, bryter malmen till sina metallföremål etc, etc. Det tar väl litet tid kan tänkas då denne skall koka sitt eget kaffe och då han skall göra exempelvis hamburgare. Men fixaren är allkunnig i alla ämnen, ingenting är främmande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Faderullan:

Namnförslag på de här nivåerna är självklart välkomna!

Überfixare?

 

Inte heller särskilt kul, men lite roliga filmklipp på personer som misslyckas med allt möjligt.

https://www.expressen.se/omtalat/lol-1/15-personer-som-verkligen-forsoker-men-misslyckas-totalt-med-allt-anda/

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Überfixare är ju helt okej. Får mig att tänka på sprängarskrået vars kompetens graderas så här i Finland:

Yngre laddare, äldre laddare och den kunnigaste av alla; överladdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Faderullan:

Überfixare är ju helt okej. Får mig att tänka på sprängarskrået vars kompetens graderas så här i Finland:

Yngre laddare, äldre laddare och den kunnigaste av alla; överladdare.

Du glömde komptensgruppen innan yngre laddare: Kladdare.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den apsvansade alabasterskallen då? 
Sötvattenspiraten? Vrakplundraren? 
Arketyperna är ju sällsynta här, men en och annan har ju gett sig till känna de senaste åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-02 vid 17:43 skrev Faderullan:

Überfixare är ju helt okej. Får mig att tänka på sprängarskrået vars kompetens graderas så här i Finland:

Yngre laddare, äldre laddare och den kunnigaste av alla; överladdare.

Med börjar från botten förestår jag:

-Självsäkerhettsexpert. Tror han kan allt men lyckas förstöra allt eftersom han inte kan det han tror.

-Inkompetent. Har lärt sig att han inte vet och är mottaglig för kunskap.

-Lärling. Lär sig allt mer för varje dag

-Gesäll. Börjar kunna en hel del och jämför olika sätt att göra på för att hitta det bästa.

-Mästare. Kan mycket och har hittat sina arbetsmetoder

-Självsäkerhetsexpert. Mästaren har blivit för självsäker och gått utanför sitt kompetensområde och allt börjar från början.

-Inkompetent. Den tidigare mästaren-självsäkerhetsexperten har blivit mottaglig för kunskap.

 

Och så vidare i en rundgång som avstannar när man antingen dör eller blir senildement.

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-01 vid 18:05 skrev Georg_Ohm:

Den grundlige fixaren gör allting från grunden, från scratch. Det nämndes att han själv kanske fäller sina träd men det stämmer inte, han planterar dem först, bryter malmen till sina metallföremål etc, etc. Det tar väl litet tid kan tänkas då denne skall koka sitt eget kaffe och då han skall göra exempelvis hamburgare. Men fixaren är allkunnig i alla ämnen, ingenting är främmande.

Är det Johan och Birds of Passages du beskriver. Han har visserligen aldrig skrivit här vad jag sett men i övrigt stämmer det mesta. Han började med att fälla träd o bygga en verkstad för att sedan bygga en 57 fots segelbåt i stripwoodteknik av virket han fällt. Efter många års båtbygge så gav han och hustrun sig iväg och har nu genomfört en jordenruntsegling med båten och kom efter 9 års segling tillbaka i somras.

 

Rätt mycket intressant läsning om både bygget och jordenruntseglingen som är väldokumenterat på deras hemsida.

http://www.toan.se/Webtoan-2/index.htm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev heimlaga:

Med börjar från botten förestår jag:

-Självsäkerhettsexpert. Tror han kan allt men lyckas förstöra allt eftersom han inte kan det han tror.

-Inkompetent. Har lärt sig att han inte vet och är mottaglig för kunskap.

-Lärling. Lär sig allt mer för varje dag

-Gesäll. Börjar kunna en hel del och jämför olika sätt att göra på för att hitta det bästa.

-Mästare. Kan mycket och har hittat sina arbetsmetoder

-Självsäkerhetsexpert. Mästaren har blivit för självsäker och gått utanför sitt kompetensområde och allt börjar från början.

-Inkompetent. Den tidigare mästaren-självsäkerhetsexperten har blivit mottaglig för kunskap.

 

Och så vidare i en rundgång som avstannar när man antingen dör eller blir senildement.

En mycket bra sammanfattning. Man kommer osökt att tänka på Dunning-Kruger-effekten. Den innebär att när man i början närmar sig ett ämne tror man sig mycket snart kunna en massa men med tiden kommer insikterna och man förstår att det här var mer komplicerat än man trodde. När man så småningom faktiskt når en högre nivå på sitt faktiska kunnande i ämnet är självförtroendet slutligen lägre än i början.

Som jag brukar säga. De människor som är jobbigast att ha att göra med är klantskallar med bra självförtroende 🙂

dkeffekten.jpeg.2d474814a3966430e2550d460f98bc5d.jpeg

Dunning-Kruger på Wikipedia
 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Faderullan:

De människor som är jobbigast att ha att göra med är klantskallar med bra självförtroende 

dkeffekten.jpeg.2d474814a3966430e2550d460f98bc5d.jpeg

Dunning-Kruger på Wikipedia
 

Märkligt jag tycker den påminner väldigt mycket om min kunnskapskurva genom livet, än så länge 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peka67:

Märkligt jag tycker den påminner väldigt mycket om min kunnskapskurva genom livet, än så länge 🙄

Huh?

 

Japp, där befinner jag mig...

Redigerad av McLasse
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara trevligt med återupplivade trådar.

Sedan @Faderullan skapade tråden har i stort sett alla skött sig. Visserligen blir fortfarande trådarna som handlar om elektriska problem ganska omfattande, och inte sällan föreslås trådstartaren att skaffa solcellspaneler och någon provokatör föreslår hellre ett elverk.

Strömmen i tråden får större uppmärksamhet än havets strömmar.

Skitsnacket angående toalettproblem brukar även dom bli långa, där jag själv brukar delge mina vitt omfattande erfarenheter i ämnet.

 

Dom totalt förvirrade frågeställarna har också lyst upp frånvaron. Som killen som undrade vid vilka pinnar det var grundast, bredvid de gröna eller bredvid de röda. Och nybörjaren som tog en genväg från en leksaksbåt i badkaret till en 40 fots segelbåt som han kanske inte direkt skulle företaga en världsomsegling med, men iallafall till medelhavet eller om det var till Karibien utan att ens tidigare navigerat i den egna hemmahamnen. Det är så man undrar om provokativa nättroll finns. 
 

Nu det senaste tycks det ha varit en himla massa startproblem av såväl utombordare som diesel och bensindrivna inombordare. Frågeställaren som undrade hur man stoppade motorn var en skön padang, undrar om han fick stopp i maskin eller om den fortfarande går..?

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...