Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
StyrmanKarlsson

Vad är detta?

Rekommendera Poster

Vad är detta och hur funkar den?

Misstänker att den har något med deviation att göra men hur funkar den?

IMG_20201002_114233_1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

På BB sidan av denna styrpedistal. På toppen sitter en kompass.

 

Det är väl bara att kolla vad kompassen visar med denna grej på plats och jämföra med vad kompassen visar då grejen är bortskruvad? Kanske man skall kolla detta med båten i olika väderstreck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är den gjord i för material och hur stor är den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rattlås? Rattfriktion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plast med rimligt jämt fördelat magnetiskt material i. Inte magnet men magnetiskt.

Ca: 10 cm i diameter.

Inte rattlås eller friktion. Den är inte kopplad till något, sitter bara där och är vridbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typisk kompassjusterare för att kompensera för missvisningen

mossvisning.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Lasse-L:

Typisk kompassjusterare för att kompensera för missvisningen

mossvisning.jpg

Eftersom du skriver "typisk" får det mig att tro att du vet lite om denna tingest.

 

Hur skall man använda den?

 

Den innehåller magnetiskt material så att den påverkar kompassen om den sitter i dess närhet fattar jag. Den sitter monterad med en centrumskruv och det enda jag kan göra är att vrida på den.

Eftersom det magnetiska verkar jämt fördelat i prylen har jag svårt att se hur vridande skulle göra någon skillnad men det kan jag så klart enkelt testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat. Att vrida runt manicken påverkar kompassen, ca: 2 grader. D.v.s. halva den nuvarande missvisningen i mina hemmavatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Nu har jag testat. Att vrida runt manicken påverkar kompassen, ca: 2 grader. D.v.s. halva den nuvarande missvisningen i mina hemmavatten.

Om du vrider två varv blir det fyra grader då eller?😂

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Om du vrider två varv blir det fyra grader då eller?😂

Tänk om han kopplar borrmaskin till den, oj oj vilken missvisning, kan bli flera tusen grader om han kör en stund...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Nu har jag testat. Att vrida runt manicken påverkar kompassen, ca: 2 grader. D.v.s. halva den nuvarande missvisningen i mina hemmavatten.

Kan du lista ut exakt hur den suttit innan? Märken, smuts osv, så fall hade jag monterat tillbaks den i det läget och sett hur mycket kompassen påverkas i olika riktningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

Kan du lista ut exakt hur den suttit innan? Märken, smuts osv, så fall hade jag monterat tillbaks den i det läget och sett hur mycket kompassen påverkas i olika riktningar. 

Det var exakt det jag gjorde i testet ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Det var exakt det jag gjorde i testet ovan.

Jag tänkte att du skulle köra båten i olika riktningar och då vrida och se hur det påverkar kompassen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag kanske bör förtydliga att jag frågar av ren nyfikenhet och inte för att det är ett problem.

Men ska du kryssa till Danmark utan GPS kan ju missvisningen spela roll. Alltd kul veta och förstå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att deviera en kompass kräver en del jobb o kunskaper. Kompassen ska devieras under gång på olika kurser och så ska det ställas in på medelvärde. Att försöka deviera bort missvisningen kan nog förorsaka att felet blir dubbelt på en annan kurs. (sen gäller det att ingen obemärkt provat att snurra på vredet...)

 

Jag skulle aldrig ge mig på att försöka kompensera för missvisning med ett vred/ratt. Även utan GPS så känner jag mig tryggare med att kursmässigt kompensera för missvisningen, men vem navigerar utan GPS idag...

 

Om båt-GPSen pajar så finns det alltid möjlighet att använda mobilen om man kommit vilse på sjökortet o så får man ta till lite större marginaler.

 

Jag hade helt sonika plockat bort prylen så den inte kan påverka kompassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev M__G:

Tänk om han kopplar borrmaskin till den, oj oj vilken missvisning, kan bli flera tusen grader om han kör en stund...

Flera tusen grader, oj va varmt det blir.

Hoppas kompassen har temperatur korrigering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis är de olika klackarna mer eller mindre magnetiska. Och kanske den rostiga, skruven påverkar😜

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Gissningsvis är de olika klackarna mer eller mindre magnetiska. Och kanske den rostiga, skruven påverkar😜

För att slippa gissa så är väl det enklaste att hålla vredet mot en hand-/pejlkompass och se om o hur mycket det påverkar kompassnålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Jag hade helt sonika plockat bort prylen så den inte kan påverka kompassen.

Jo det är vad jag har gjort.

 

Jag vet att jag har sett sådana förut. Förmodligen ett meningslöst tillbehör som endast har varit till glädje för försäljarna.

Redigerad av StyrmanKarlsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...