Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
liinden

Lyfta ur VP MD11 och 110S Drev

Rekommendera Poster

I helgen är det dags! Motorn ska ut ur båten! Modellern är ju relativt vanligt så jag misstänker att det finns en del kunskap här, tips mottages tacksamt. Vad bör man tänka på när man delar motor från drev? Bultar loss, sen, ska motorn dras rakt bakåt eller lägger man lite lyft på den med kranen och sedan särar drev från motor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet siter med delar in i motorn så det hänger kvar om du lossar alla skruvar.

När motorn dras loss trillar drevet ner lite men hänger kvar i bälgen. 

Kan vara bra att stötta under drevet (under skeddan) och motorn är bara att dra framåt.

 

Lägg något under att släpa motorn på och något så att motorn inte dunsar ner när drevet släpper.

 

image.png.0ecf31f45c68d4096adb0209442e2b02.png

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sug ur motoroljan innan du lyfter ur motorn, så slipper du få den i båten. I hålet under skylten, och ett likadant på andra sidan, är det tänkt att man ska sätta i en 12mm rundstång som man pallar upp på sidorna av bädden med en bit fyrtumsregel på var sida. Då är drevet i rätt läge och hänger inte i bälgen. Glöm inte packningen mellan motor och drev. Jag brukar använda ett par långa M10 skruvar, som jag sågat av skallen på och konat i änden, som styrpinnar när motorn ska monteras

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt lyfta ur motorn med båten i vatten. Använda mastkranen. Är det oklokt även om jag pallar upp drevet med reglar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev liinden:

Jag hade tänkt lyfta ur motorn med båten i vatten. Använda mastkranen. Är det oklokt även om jag pallar upp drevet med reglar?

Jag har en båtgranne som gjorde så och det var inga problem för honom.

Det blir ju lite viktigare att inte bälgen skadas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad klarar mastkranen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Och vad klarar mastkranen? 

Typ 4st motorer samtidigt om man tar den största! Bara den allra minsta som man inte kan göra detta med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...