Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Misilen2

Misil 2

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag är nybliven ägare av en Hallberg Rassy Misil 2. Har två vinchar akter till rullfocken men skulle vilja ha vinch till storseglet också, lite enklare när man seglar själv.

Någon som vet vad för utrustning man behöver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Misilen2:

men skulle vilja ha vinch till storseglet också, lite enklare när man seglar själv.

Någon som vet vad för utrustning man behöver?

Hej, vad kul! Har aldrig seglat en Misil men förstått att det är bra båtar.

 

Att ha vinsch till storseglet (storskotet) tycker jag gör det hela krångligare. Har du någon bild på hur storskotet ser ut/är draget i dag?

Normalt skall det inte vara några problem att skota ett storsegel av den storleken. Kan vara så att du egentligen behöver större utväxling på skotet.

Nu har jag ingen aning om din erfarenhet och du får ursäkta om du har full koll på att det verkligen är så du vill ha det. Men, i all välmening, en bild skulle underlätta att se om skotet kan dras annorlunda i blocken. Alt att det behöver bytas till ett med bättre utväxling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat med en Misil och det ska inte behövas någon vinsch för storskotet. 

Här finns ett exempel hittat på internet på hur storskotet kan se ut.

 

image.png.11d02d482561b85284d59677d75bfee5.png

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen på er! tacksam för svar!

Jag är nybörjare när det kommer till segling, jag måste omformulera min fråga lite. 

Jo alltså att man har en vinch till storseglet för att slippa gå upp varje gång man ska hissa segel. Såg detta på en annan Misil 2 nämligen. 

Ska se om jag kan posta någon bild här framöver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni tittar på bild nr 6 så sitter det ett stag till vänster om trähandtaget, fall linorna gick upp i masten, igenom det staget och tillbaka genom båtkapellet. Och på sidorna av ruffluckan satt två extra eller en vinch. 

21d4ccfca723977d9b81259a6dfb7e2066190acf.jpg.751ba6d6fbda816bb9f69ca1d5c1070a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Misilen2:

Jo alltså att man har en vinch till storseglet för att slippa gå upp varje gång man ska hissa segel. 

Sök på ”dra ner fall till sittbrunnen” så kan du få inspiration! 
Det är svårt att söka på något man inte vet vad det heter. Då är det tur att det finns forum :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här får du inspiration på hur någon löst problemet med brytblock, avlastare och vinsch för neddragna fall till sittbrunnen på en Misil:

http://misilblogg.blogspot.com/2009/04/nerdragna-fall.html

image.png.0ebee5aef0b38c101ed62e39cd518c0a.png

 

Fler bilder som kan vara till hjälp finns på http://misilblogg.blogspot.com/

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera att vid montering av brytblock, avlastare, vinschar etc i ett sandwichdäck med balsa vilket finns i tex en Misil så ska man först ordna en epoxiplugg för att försegla hålen så att inte vatten läcker in till balsan som då ruttnar.
Här finns lite tips kring detta: http://www.syfelicia.com/2017/04/epoxyplugg.html
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en bra båt. Har haft en tidigare och det är mycket välbalanserade, trygga och bra båtar. Antar att du har den senare versionen med rorkulten på akterdäck? Det finns ju flest av dem. Min var ett ganska tidigt ex. där rorkulten kom upp längst bak i sittbrunnen. Hela roderkonstruktionen blev mycket bättre på de senare. Tror de kom ´74 o framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...