Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PerWe

Dags att ta upp båten för första gången.

Rekommendera Poster

Dags att ta upp båten för första gången utan egen trailer samt att båten skall vinterförvaras utan trailer.

Detta för att vid vår förvaring händer det att framför allt trailade båtar som trailerförvaras stjäls, precis som min tidigt i våras :(

 

Min fråga är ungefär hur högt ovan mark behöver pallen/pallvirket vara, vad är normalt vettigt?  10, 20, 30cm ???

Båten är en mindre Flipper 640 och hade tänkt köpa 2 alt 4st sidostöttor som kan justeras mellan 60-90cm.

 

Skulle känns lite trist om stöttorna blev för korta/långa och andra båtägare efter mig måste vänta på slamkryparen
då jag strular med pallvirke.

 

En riktig newbie fråga men ändå.... :)

 

Mvh

Per

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten bör minst stå så högt att motorn kan hänga fritt nedfälld (utombordare skall Alltid förvaras med motorn nerfälld vid kallförvaring pga frysrisk av växelhuset om detta lämnas kvar monterat). Det förenklar också vid service av motorn.

 

Det kan också finnas en god tanke att anpassa höjden till vad som är bäst för av/pålastning av trailern(om samma används).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska göra något åt botten så finns det två varianter på höjd tycker jag.

  1. Så lågt att man kan ligga bekvämt och arbeta med botten.
  2. Så högt att man kan sitta eller sitta på knä och arbeta med botten.

Sedan beror det ju på skrovformen och marken vad som kan funka bäst och hur stor del av botten man kommer åt någorlunda bekvämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har vagn kan du göra det lätt för dig. Ta upp med vagnen, palla upp med pallbockar eller träbockar. Skruva loss kulhandsken och ev däcken. Det blir ju en anpassad vagga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

Om du har vagn kan du göra det lätt för dig. Ta upp med vagnen, palla upp med pallbockar eller träbockar. Skruva loss kulhandsken och ev däcken. Det blir ju en anpassad vagga. 

Tar bort hjulen gör jag alltid och ställer trailern på träklossar av lämplig sort och höjd

1. Svår att stjäla.

2. Däcken mår bättre av att stå skyddade. Tar även bort hjulen efter sjösättning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gelis:

Tar bort hjulen gör jag alltid och ställer trailern på träklossar av lämplig sort och höjd

1. Svår att stjäla.

2. Däcken mår bättre av att stå skyddade. Tar även bort hjulen efter sjösättning.

 

Så gör jag också, använder pallbockar. Som extra säkerhet kan man ju alltid sätta dit låsbara hjulmuttrar så tjuven kan inte sätta på andra trailerhjul, t.ex stulna från trailern bredvid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Så gör jag också, använder pallbockar. Som extra säkerhet kan man ju alltid sätta dit låsbara hjulmuttrar så tjuven kan inte sätta på andra trailerhjul, t.ex stulna från trailern bredvid.

Det var en bra idé. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reflektion:

Jag har båten i en stor Grefab-hamn i Göteborg, då jag har båten hemma om vintern har jag egentligen ingen anledning att besöka hamnen då, men det blir ändå en del utflykter till ”havet” särskilt då det blåser hårt.

 

Jag har dessvärre sett hur illa det gått när man skruvar bort hjulen på trailern och istället ställer upp dem men båten på på pallbockar och liknande. 
Hjulen har en viss dämpande och förlåtande effekt då det blåsten tar i båten med täckning, den gungar liksom i vinden. På pallbockar eller uppallad på träbockar står den mer stumt och klarar sig sämre i vinden, jag har sett två styrpulpetbåtar och en ht-båt vid olika tillfällen i på olika uppställningsplatser som blåst omkull mer trailrar och allting, dom hade inga hjul på.
 

Så min reflektiva rekommendation är den; att om du skall skruva av hjulen och istället ha pallbockar eller liknande så bör det hela ställas upp där vinden inte kommer åt, alltså i lä.
 

Tjuvar och andra kriminella element är ett gissel, men just demontering av hjul och kulhandske är ju ett bra sätt att försvåra för tjuvarna. Om nu det nu hjälper...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

På pallbockar eller uppallad på träbockar står den mer stumt och klarar sig sämre i vinden, jag har sett två styrpulpetbåtar och en ht-båt vid olika tillfällen i på olika uppställningsplatser som blåst omkull mer trailrar och allting, dom hade inga hjul på.

Gillar inte heller den varianten. Har man rätt förutsättningar går det ändå ganska fort att skifta mellan bockar och vagn(ungefär samma höjd på pallningen och något att fästa båten i baktill när den ska av trailern). 
 

Men då måste man ju också lösa en bra förvaring av vagnen så inte den heller blir stulen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min täckställning står för sig självt, så blåsten i den påverkar inte båten.
Men båten står ju i en lugn dal.

 

Å andra sidan så kan inte normala båtstöttar vara mer förlåtande än en trailer, det är ju ändå gummihjul som hjälper till att håla balansen, så jag skulle vilja säga att en trailer på pallbockar är mer förlåtande är en båtstötta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...