Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mercury650

Yamaha 85hk 1991 Missar en cylinder trots gnista- HJÄLP

Rekommendera Poster

Hej,

Köpte en Yamaha 85hp från 1991 2T.

Motorn startar och går men den nedersta cylindern går inte alls.

Alla cylindrar har gnista & alla cylindrar får bensin, men endå så antänder inte nedersta cylindern.

 

 

Alla cylindrar får gnista

- Mätt tändhattar

- Provat gnista med gnisttästare, alla cyl får likadan gnista

- Provat att dra av tändhattar medans den går på tomgång. Drar jag Cyl1 eller cyl 2 så dör motorn, men drar jag den nedersta så händer inget.

- Bytt nedersta tändspolen

- Bytt plats på översta & understa tändspolen via CDI boxen, samma problem kvarstår. Dvs att den undre cylindern ej tänder.

- Nedersta tändstiftet är alltid blött.

- Nya tändstift provade

 

Alla cylindrar får bensin

- Rengjort alla 3 förgasare

- Bytt plats på övre & nedre förgasare, samma resultat.

- Provat med startgas på den nedersta cylindern, får ingen respons.

- Chokat 1 förgasare i taget medans motorn har varit igång, även här så händer ingenting när jag chokar nedersta förgasen. Men den dör när jag chokar förgasare 1 eller 2.

 

Komp-Test

Cyl1: 6,9

Cyl2: 6,9

Cyl3: 6,6

 

Kan det vara så att nedersta cylindern får för mycket bensin, och darför inte antänder? 

Har ni någon aning om vad det kan vara? all hjälp mottages.

 

Redigerad av mercury650
Fel skrivet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nedre stiftet bara blött av bensin eller kan det vara vatten också?

 

Hade det problemet med en Yamaha 200hk 2t. Nedersta cylindern är känslig dels för om riggpackningen går, men även om avgasplåten fått ett hål.

 

Dessa problem brukar dock komma krypande och innan cylindern dör, brukar det ryka rätt bra.

 

Det går att felsöka vattenintrång relativt enkelt genom att köra motorn en kortis utan vatten påkopplat. MEN impellern tar stryk och kan behöva bytas.

 

Felsökning kring flödande nedre förgasare görs enkelt genom att se om den tänder på startgas om bränslematningen är frånkopplad. Är dock mindre sannolikt att båda testade förgasarna skall ha samma fel.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Är det nedre stiftet bara blött av bensin eller kan det vara vatten också?

 

Hade det problemet med en Yamaha 200hk 2t. Nedersta cylindern är känslig dels för om riggpackningen går, men även om avgasplåten fått ett hål.

 

Dessa problem brukar dock komma krypande och innan cylindern dör, brukar det ryka rätt bra.

 

Det går att felsöka vattenintrång relativt enkelt genom att köra motorn en kortis utan vatten påkopplat. MEN impellern tar stryk och kan behöva bytas.

 

Felsökning kring flödande nedre förgasare görs enkelt genom att se om den tänder på startgas om bränslematningen är frånkopplad. Är dock mindre sannolikt att båda testade förgasarna skall ha samma fel.

Hej Mange!

 

Jag vet inte om det är vatten eller bensin, men jag körde den på startmotorn när tändstiften var urkopplade och då kom det ut något från den nedersta cylindern, något i gasform. Dvs med hög hastighet. Jag la handflatan utanför och luktade på det och det luktade bensin. Så jag drog slutsatsen att det kanske kommer för mycket bensin till den nedersta cylindern så tändstiftet blir blött och inte antänder? 

Läste på ett forum att den undre cylindern är ’kopplad’ till bränslepumpen och att det kan vara så att bränslepumpen skickar iväg för mycket bensin till nedersta cylindern, låter det troligt?

 

 

Villken riggpackning pratar vi om? Avgasplåten som sitter vid sidan?

Hur löste du ditt problem? fick du svetsa?

 

 

Jag har 3% olja i bensinen, så det ryker en hel del när han går på tomgång.

Kan jag rädda cylindern från att dö på något sätt eller kommer det komma förr eller senare oavsett vad?

 

 

Jag ska provköra motorn utan vatten, tänker att jag kör i ca 30 sekunder för att se om nedersta cylindern antänder eller inte. Tackar för tipset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan var inne på en viktig detalj som jag bortsåg ifrån.

 

Bränslepumpen drivs av impulser från vevhuset. Om membranet går sönder, flödas vevhuset. Du kan ganska enkelt ta isär pumpen och se om membranet är trasigt. 

 

I så fall ett enkelt och billigt fel att åtgärda. Det finns renoveringssatser till pumpen med nytt membran relativt billigt på exvis Marineparts...

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev mercury650:

Hej Mange!

 

Jag vet inte om det är vatten eller bensin, men jag körde den på startmotorn när tändstiften var urkopplade och då kom det ut något från den nedersta cylindern, något i gasform. Dvs med hög hastighet. Jag la handflatan utanför och luktade på det och det luktade bensin. Så jag drog slutsatsen att det kanske kommer för mycket bensin till den nedersta cylindern så tändstiftet blir blött och inte antänder? 

Läste på ett forum att den undre cylindern är ’kopplad’ till bränslepumpen och att det kan vara så att bränslepumpen skickar iväg för mycket bensin till nedersta cylindern, låter det troligt?

 

 

Villken riggpackning pratar vi om? Avgasplåten som sitter vid sidan?

Hur löste du ditt problem? fick du svetsa?

 

 

Jag har 3% olja i bensinen, så det ryker en hel del när han går på tomgång.

Kan jag rädda cylindern från att dö på något sätt eller kommer det komma förr eller senare oavsett vad?

 

 

Jag ska provköra motorn utan vatten, tänker att jag kör i ca 30 sekunder för att se om nedersta cylindern antänder eller inte. Tackar för tipset.

 

Kom ihåg att 30 sekunder utan vatten skadar impellern ordentligt. Börja med att ta ner bränslepumpen istället, det går snabbt och är en trolig felkälla.

 

Vatten är inte det vanligaste felet och det brukar som sagt föregås av tilltagande problem med dålig gång. Motorn jag pillade med tappade den nedersta cylindern sporadiskt oftare och oftare och slutade sedan att gå på den burken helt.

 

Jag hade en lång resa med den motorn och bytte bla riggpackning, topppackning mm. Men den såldes tyvärr iväg innan den var klar pga flytt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-01 vid 17:33 skrev Mange249:

Kom ihåg att 30 sekunder utan vatten skadar impellern ordentligt. Börja med att ta ner bränslepumpen istället, det går snabbt och är en trolig felkälla.

 

Vatten är inte det vanligaste felet och det brukar som sagt föregås av tilltagande problem med dålig gång. Motorn jag pillade med tappade den nedersta cylindern sporadiskt oftare och oftare och slutade sedan att gå på den burken helt.

 

Jag hade en lång resa med den motorn och bytte bla riggpackning, topppackning mm. Men den såldes tyvärr iväg innan den var klar pga flytt...

Hej Mange!


Jag lyckades hitta problemet! 

Visade sig att det var små sprickor i membranet. Bytte till ett nytt membran från min suzuki 55, visade sig att det var exakt samma pump.

Motorn går nu på alla cylindrar, MEN när man sjösätter den med båt så varvar den enbart till 2800 varv. Jag körde den i tunna utan propeller och den gick perfekt, men så fort jag sjösatte den så gick den bara upp till 2800 varv. Vad kan detta bero på? 

 

- Växelhuset är bra & propellern snurrar väldigt lätt.

- Förgasare är rengjorda

- Reglage: OK. Kört utan kåpa och gasat manuellt, samma problem kvarstår.

 

Nästa aktivitet blir att justera luften till förgasaren. Skruva in och sen skriva ut 2 varv på varje förgasare. 


Har du några tips på vad det kan vara?

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att säga på rak arm, men kompet låter ju rätt lågt. Testade du med varm motor och full gas? Har motorn gått bättre förut eller är den ny för dig?

 

Den bör gå på de fasta munstyckena i den farten, så tveksamt att inställningarna kan rädda upp det hela. Är spjällen synkade dvs öppnar samtidigt/lika mycket. Så inte en cylinder halkar efter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎10‎-‎09 vid 13:18 skrev Mange249:

Det är svårt att säga på rak arm, men kompet låter ju rätt lågt. Testade du med varm motor och full gas? Har motorn gått bättre förut eller är den ny för dig?

 

Den bör gå på de fasta munstyckena i den farten, så tveksamt att inställningarna kan rädda upp det hela. Är spjällen synkade dvs öppnar samtidigt/lika mycket. Så inte en cylinder halkar efter...

Hej!

Spjällen till förgasen är rätt justerade, de öppnas helt vid full gas.

Inställningarna verkar vara OK då den går jämt och fint i tunna.

 

Motorn har gått OK förut, med samma komp som nu, så tvekar på att det är kompen det är fel på.

 

Har du några fler förslag?

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.png.f20cfb0d1bd7f5decc67678396fa3c24.png

Du kan ju börja med att koppla bort och isolera de gröna ledningarna vid regulatorn/likriktaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...