Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kiwod14620

Bästa fågelskrämman

Rekommendera Poster

Välkommen till MG!

 

Det finns inspelade varningsljud från fåglar som automatiskt spelas upp då och då.

Dessa ljud förstör inte alls utseendet, men troligen förstör det grannsämjan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv efterlyser jag en mycket speciell fågelskrämma som hotar endast bjöktrastar å bara när de skall äta våra körsbär.

En tidig sommar skulle jag plocka körsbären nästa morgon å då var det renrakat! Jälans typer. Sedan kan det få va för vi har gott om fåglar, alla möjliga sorter,  å vi vill ha dem kvar utan att skrämma dem.

 

Sedan undrar jag om man kan skicka de vilda änderna å hägern å gässen på kurs så de lär sig att skita bredvid bryggan i vattnet å inte bryggan, för övrigt får de gärna sitta där å vila å  filosofera å spana efter mat.😮

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Sedan undrar jag om man kan skicka de vilda änderna å hägern å gässen på kurs så de lär sig att skita bredvid bryggan i vattnet å inte bryggan, för övrigt får de gärna sitta där å vila å  filosofera å spana efter mat.😮

 

Det går säkert att ordna!

 

Den är fripassageraren hade vi ombord en natt och en förmiddag mitt på Stilla 1 500 M från närmaste ö.

Inte en prick av träck på däcket. 

Fripassagerare.JPG.58935eeb8e007ada1e71b1eece143c0d.JPG

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett foto på svärmor som fågelskrämma.
Funkar perfekt 👌 

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du skicka en kopia som jag kan sätta upp på bryggan? Fast funkar et på änder?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag har ett foto på svärmor som fågelskrämma.
Funkar perfekt 👌 

Varför var svärmor utklädd till fågelskrämma?

Eller menar du...

Jag har ett foto på svärmor, som fågelskrämma. 😉

 

För övrigt är det oftast svärsöner och svärdöttrar som upplever svärmor som fågelskrämma, inga andra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vår schäferhund är ute I trädgården skrämmer den bort de större fåglarna, såsom måsfåglar, kråkfåglar, björktrastar och sidensvansar. Men småfåglarne får vara i fred. Nu har vi inga körsbär eller liknande, men däremot jordgubbar, och dessa skyddas med ett för ändamålet avsett nät.

Jag har även sett att man lagt stora nät över körsbärs- och bigarråträd, ett himla jobb.

Sedan undrar jag alltid varför vi egentligen har planterat jordgubbar i trädgården, då vi ju är ute med båten när dessa mognar... Det blir ju litet konflikt mellan båt- och trädgårdsintresse.

 

En bild på svärmor... ja det kanske funkar en stund, men upphängda CD-skivor, och/eller blanka folieremsor kanske är effektivare. Hursomhelst lär sig fåglarna snabbt att olika sorters fågelskrämmor vanligtvis är ofarliga för dem. Men dom där drakarna som ser ut som rovfåglar är tydligen de som är mest effektiva enligt ett test jag läste någonstans. Kanske var det i Praktiskt båtägande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men dom där drakarna som ser ut som rovfåglar är tydligen de som är mest effektiva enligt ett test jag läste någonstans.

Köpte Julas med 100% resultat. Sattes framför båten på marinan.

Hade mycket småfåglar dom tog en paus på kapellet, som tack för denna rastplats lämnade dom små souvenirer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäste Georg...det där med CD skiva kan du inte ha hört från mig. För jag har testat det å de funkar inte.

 

Sen var det bilden på svärmor. Det var inte min utan Peter_K's så då funkar det kanske? Har inte träffat henne. 😀

 

Å flygande drakarna, grannen hade en sån å det hjälpte absolut inte.

Själv har jag spänt ett snöre ovanom bomkapellet i lagom snubbbelhöjd för just sädesärlan som tyckte det var en trevlig plast att vila på. Men de rackarna upptäckte att snöret var ett bra redskap att klia fjädrarn å när det var över flyttade de bara lite åt sidan å tackade med ett vistkort. Igen.

 

Lösningen är att inte ha seglet underslaget. Lättare tvätta rent bommen än kapellet.


Men nåra jordgubbar har vi inte så "den" konflikten slipper vi. Å blå nät över träden, testade endast en gång å gav upp, det var det värsta bök att både få på å av å de rackarna brydde sig om nätet, det gick ju lika bra attf lyga under "radarn". Enda som hjälper är att stå där själv å skrämma dem. Det funkar, vet ej vad det beror på, ser jag ut som en ruskig prick kanske?

😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Bäste Georg...det där med CD skiva kan du inte ha hört från mig. För jag har testat det å de funkar inte.

 

Sen var det bilden på svärmor. Det var inte min utan Peter_K's så då funkar det kanske? Har inte träffat henne. 😀

 

Å flygande drakarna, grannen hade en sån å det hjälpte absolut inte.

Själv har jag spänt ett snöre ovanom bomkapellet i lagom snubbbelhöjd för just sädesärlan som tyckte det var en trevlig plast att vila på. Men de rackarna upptäckte att snöret var ett bra redskap att klia fjädrarn å när det var över flyttade de bara lite åt sidan å tackade med ett vistkort. Igen.

 

Lösningen är att inte ha seglet underslaget. Lättare tvätta rent bommen än kapellet.


Men nåra jordgubbar har vi inte så "den" konflikten slipper vi. Å blå nät över träden, testade endast en gång å gav upp, det var det värsta bök att både få på å av å de rackarna brydde sig om nätet, det gick ju lika bra attf lyga under "radarn". Enda som hjälper är att stå där själv å skrämma dem. Det funkar, vet ej vad det beror på, ser jag ut som en ruskig prick kanske?

😃

Det beror väl på vad det är för innehåll på CD-skivan... Mozart funkar dåligt på trutar och andra musikaliska mås-arter, mozarter...

 

Jag vet att hagelgevär fungerar bra, men sådana vapen är ju belagda med vissa restriktioner. Sedan måste man ju hela tiden bevaka skyddsobjektet och ammunitionen är ju rätt dyr... Sedan lär ju såväl ornitologer och miljöaktivister ha kraftfulla synpunkter på en väpnad konflikt med fåglarna.
 

Ormar är bra, sådana man köper i leksaksaffären, plastormar, det säger iallafall dom som lagt sådana på sina kapell, men dom får flytta runt dem litet ibland, så att fåglarna inte genomskådar bluffen.
 

Det vi häromkring kallar för ”vinnerlekor” är bra, jag vet inte vad dom egentligen heter, men det är ursprungligen en leksak, en slags propeller som roterar i vinden och rasslar litet.

 

Men fåglar är inte dumma, dom lär sig rätt så snabbt att överlista alla tänkbara fågelskrämmor, förutom humana aktiva sådana, exempelvis en livs levande svärmor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev pseudonym:

Gullsweep, måspropellern borde väl funka om man inte har segelbåt eller kan placera den så den får spela fritt.

https://www.seasea.se/däcksutrustning/kapellutrustning/kapelltillbehör/måspropeller-gullsweep

 

På en båtmässa en gång, visade en konkurrerande firma en videofilm på en måspropeller, som satt litet högt placerad, under denna satt det en mås som duckade varje gång som propellerns armar passerade.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en båtplats för min bohusjulle ett par år på Guleskär, Kungshamn. Där ligger ju lite fiskindustrier och liknande.

Ganska nära min plats hade man satt upp en uv på en stång. Det var nog måsarna mycket tacksam för. Det satt nästan alltid en mås på uvens huvud. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev toaen:

Jag hade en båtplats för min bohusjulle ett par år på Guleskär, Kungshamn. Där ligger ju lite fiskindustrier och liknande.

Ganska nära min plats hade man satt upp en uv på en stång. Det var nog måsarna mycket tacksam för. Det satt nästan alltid en mås på uvens huvud. 

 

Jo, jag har också sett sådana ugglor som helt eller delvis varit täckta med fågelträck.

Fåglarna är nog rädda för dessa den första veckan efter uppsättandet, sedan lär dom sig att det är fejk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jo, jag har också sett sådana ugglor som helt eller delvis varit täckta med fågelträck.

Fåglarna är nog rädda för dessa den första veckan efter uppsättandet, sedan lär dom sig att det är fejk.

Jag har faktist en sån. Den var med en båt jag köpte i Stockholm år 2000. Båten var så full med grejer, så jag började med att tömma den på allt. Fyllde en hel täckt släpkärra. Det var ju dynor och en mängd segel som tog upp mycket plats och så tror jag att nån tidigare ägare hade köpte en pryl av varje i en hel båtkatalog - bland annat Uven.

Uven såg jag nyss när jag var nere och städade i garaget. Den har hängt på väggen där i 20 år och där verkar det ha fungerat. Har aldrig sett nån mås inne i garaget, så uven får nog hänga kvar.😉

Redigerad av toaen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-02 vid 01:05 skrev Mackey:

Varför var svärmor utklädd till fågelskrämma?

Eller menar du...

Jag har ett foto på svärmor, som fågelskrämma. 😉

 

För övrigt är det oftast svärsöner och svärdöttrar som upplever svärmor som fågelskrämma, inga andra.

Verkar logiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm plastormen å glöm som Thallatha skrev ugglan.

En sån snurra hade jag en gång då vi var invaderade av gräsänder mfl liknande flygande matämnen.

Fast min var motordriven å  gick på timer å svepte 2 dm över bryggan.

 

Effektivf å funkade.  Den var även bra på att ta benen på folk som inte stängde av den innan de gick ut på bryggan. Den är borta nu. Änderna med.

 

Å i somras hyrde grannen ut sitt hus till nåra "stadsbor" . De hade 2 jetski med sig. Jag påpekade att inte vistas "där å där". När de åkt var svanorna bort, skäggdoppingarna å bävern likaså samt hägern. Kvar en sothöna.  Å jag har faktiskt inte sett kärrhöken heller sen dess.

 

Så slutsats, bjud in stadsfolk med en jetski så försvinner nästan alla fåglar å andra djur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CD borde väl kunna funka om man tar en med Uggla?

Min svärmor borde nog också kunna skrämmas rätt bra, hon har inte varit ovan jord på många år nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...