Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kirre1961

Motor stannar ej

Rekommendera Poster

Har Volvo TAMD41B stannar ej när jag vrider av med nyckeln, fått tips om magnetventil, var sitter den?

 

Redigerad av Kirre1961

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bränslet slut? 😉

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Tog bränslet slut? 😉

Nopp, slog av med avstängning manuellt på spridarpumpen,men hittar ej någon magnet ventil som det skall finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte till motorn. 

Det är väl ändå inte rent mekaniskt stopp, så att wiren till gasreglaget är feljusterat? 

 

På ivart fall gamla dieselbilar, typ Passat och Skoda, finns en magnetventil på/i högtryckspumpen, alltså där som bränslerören till spridarna är anslutna. 

 

Är en enda kabel som går till just magnetventilen. Utan spänning så är ventilen stängd. 

Och det är klart, kärvar ventilen, så den står öppen, då stannar inte motorn. 

 

Finns, det nån kabel eller kablar som går till pumpen? 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, jag tittar om jag hittar någon kabel, den slutade bara att fungera, jag får följa kabel från nyckeln mot motor, återkommer när jag gjort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja i andra änden. 

Men felet är troligen inte att det saknas spänning om jag refererar till bilarna. Snarare fel på magnetventilen. 

Behövs spänning på bilarnas magnetventiler för att dessa ska öppna. 

 

Om det nu finns magnetventil, och du inte stoppar motorn med typ gasreglaget. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev 2715e:

Kan det vara denna magnet som du söker.

 

Stoppmagnet TAMD 41.png

Den bilden visar avgasspjället som satt på 41a-motorerna och den har inget med stopp att göra. Stoppventilen sitter på insprutningspumpen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet kan även finnas i andra ändan av kablaget, i tändningslåset. Det finns ju ett kontaktpar som skall bryta spänningen till magnetventilen när man vrider nyckeln helt till vänster, Volvo-Pentas tändningslås har ju dessvärre ett rykte om sig att inte tillhöra värdens bästa precis.

 

Sedan kan det vara glappkontakt i ”den svarta boxen” som sitter uppe på motorn. Det finns där en större rund multikontakt som kan glappa och orsaka flera olika fel mellan motorn och instrumenttavlan. Kolla denna kontakt i första hand, det finns en låsning med bajonettfattning på den som kan ha gått sönder eller bara lossat litet.

 

Men den där magnetventilen kan ju naturligtvis även den ha lämnat in en avskedsansökan, eller bara lider av dålig elektrisk kontakt, kolla även kablar och anslutningar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett inte allt för ovanligt fel är att när man vrider nyckeln till ändläget så stannar inte motorn. Om man släpper tillbaka den litet så aktiveras stoppventilen.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Problemet kan även finnas i andra ändan av kablaget, i tändningslåset. Det finns ju ett kontaktpar som skall bryta spänningen till magnetventilen när man vrider nyckeln helt till vänster, Volvo-Pentas tändningslås har ju dessvärre ett rykte om sig att inte tillhöra värdens bästa precis.

 

Sedan kan det vara glappkontakt i ”den svarta boxen” som sitter uppe på motorn. Det finns där en större rund multikontakt som kan glappa och orsaka flera olika fel mellan motorn och instrumenttavlan. Kolla denna kontakt i första hand, det finns en låsning med bajonettfattning på den som kan ha gått sönder eller bara lossat litet.

 

Men den där magnetventilen kan ju naturligtvis även den ha lämnat in en avskedsansökan, eller bara lider av dålig elektrisk kontakt, kolla även kablar och anslutningar.

Är det inte så att elektromagneten skall dra när man vill stoppa motorn?

Menar att när man vrider nyckeln till vänster så får magnetspolen ström och gör stopprörelsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Zwen:

Är det inte så att elektromagneten skall dra när man vill stoppa motorn?

Menar att när man vrider nyckeln till vänster så får magnetspolen ström och gör stopprörelsen.

Det har du rätt i! Felsökning och felorsaker kan ändå vara desamma som vi diskuterat här tidigare.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en AQAD41 tror inte den är så olik, tändningslåset till den har stoppläget på mitten, det händer att jag vrider för snabbt till vänster och då fortsätter motorn att gå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

På 41:an sitter stoppventilen på spridarpumpen.

Dessa motorer finns både i entreprenadmaskiner och i båtar. "På land" bryts strömmen då man ska stanna motorn. I marint utförande ges ström till stoppventilen för att stanna motorn.

Har haft detta problem ett par gånger och det har berott på att det är dålig kontakt mellan stoppventil och gods ( jord). Detta löser man genom att lossa stoppventilen ett par varv och sedan skruva fast den igen. kan vara lite trångt men det går.

Lycka till, Lasse

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...