Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brunnsviken

Ta av växelhus Yamaha F225FETX

Rekommendera Poster

Planerar av stödskyddsskäl att ta av växelhuset på min F225FETX vid uppställningen.

 

Har någon koll på om växelhusoljan behöver dräneras? På ett sätt låter det självklart att den skulle rinna ut, men min återförsäljare/mekaniker påstod att den stannar kvar. I verkstadsmanualen står annars “drain the gear oil” när växelhuset ska monteras av, men manualen kanske är överdrivet petig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kane:

Den stannar kvar.

Fantastiskt! Så man skruvar bara av huset  på hösten och på det på våren, utan att behöva byta packningar eller något? Förutsatt att inget uppenbart går sönder  när man tar av huset, då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer. Dock bör oljan bytas varje år och impeller minst var 3e enligt mig i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mange249:

Det stämmer. Dock bör oljan bytas varje år och impeller minst var 3e enligt mig i alla fall...

Håller med, det där sköter verkstaden enligt intervallerna eftersom den fortfarande har fabriksgaranti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så enkelt är det, men växla inte när den är avtagen, eller växla inte på växelhuset heller. Så allt hamnar på samma sätt. Oljan är i sitt utrymme framför propellern. Gissar att det sitter sex skruvar strax ovan antikavitationsplattan och en under den lilla fenan, på min f150 får jag loss fenan genom att ta bort en gunniflärp och skruva loss den. Ta loss växelhuset när motorn är upptiltad efter som drivaxeln är rätt lång. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var beredd på att det är ganska tungt, men det är mest viktigt till våren när man ska lyckas få ihop det igen. På min F150 är det 14 mm och 13 mm hylsor. Lite marinfett på gängorna skadar inte när du skruvar ihop det igen. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte precis fråga om man behöver ta bort propellern för att enklare få bort växelhuset. Om det är tungt som det är får jag nog göra det.

 

Skyddar ni undre delen av ”överhuset” dvs öppningen nedåt på något sätt? Antar att infettade trasor som mekaniker pular in när de tagit av drev är ett bra sätt att hålla fukt borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev jdahlgren:

Var beredd på att det är ganska tungt, men det är mest viktigt till våren när man ska lyckas få ihop det igen. På min F150 är det 14 mm och 13 mm hylsor. Lite marinfett på gängorna skadar inte när du skruvar ihop det igen. 

 

 

Ett bra tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Tänkte precis fråga om man behöver ta bort propellern för att enklare få bort växelhuset. Om det är tungt som det är får jag nog göra det.

 

Skyddar ni undre delen av ”överhuset” dvs öppningen nedåt på något sätt? Antar att infettade trasor som mekaniker pular in när de tagit av drev är ett bra sätt att hålla fukt borta.

Jag tar bort propellern. Propelleraaxeln fettar jag också in innan återmontering. 

 

Jag har aldrig satt något i "överhuser", inte ens funderat på det. Men tiltar in motorn helt. Å andra sidan kanske en god ide. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns flera filmer på youtube. Ex. nedan visar mer än du behöver, men det kan ju vara intressant framöver.

 

Vad jag tror inte framgår är att Yamaha rekommenderar att smörja drivaxeln med ett WR No: 2 specialfett vid monteringen i vår. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev guestsson:

Vad jag tror inte framgår är att Yamaha rekommenderar att smörja drivaxeln med ett WR No: 2 specialfett vid monteringen i vår. 

Så klart de ska ha specialfett 😀

 

Jag tänkte återanvända min gamla fina 2-4-C.

 image.jpeg.0bc7316d5898a3c19bdaea42c178630e.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelhuset/underhuset är inte tungt. Väger kanske runt 10-12 kg. Man monterar bort / lyfter / monterar dit det enkelt själv.

Vill ni prova något tungt så skruva loss ett komplett Mercruiser Bravo III-drev. 35 kg minst. Inte alls lika kul.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Växelhuset/underhuset är inte tungt. Väger kanske runt 10-12 kg. Man monterar bort / lyfter / monterar dit det enkelt själv.

Vill ni prova något tungt så skruva loss ett komplett Mercruiser Bravo III-drev. 35 kg minst. Inte alls lika kul.

Ungefär samma vikt som mitt Dp-Sm om jag såg rätt (ca 60kg) och det var lite mer bök att lyfta in i bilen än ett utombordarhus. Dock tycker jag att de på Dp-sm löst monteringen mycket bra. Otroligt enkelt att ta av och på och bälgbyte sker utan att lossa en enda skruv, bara att vika upp pivothuset. Bälgbyte på Mercruiser är inte någon drömsyssla direkt:)

 

Är och förblir en utombordarkille, men Dp-Sm var lättjobbat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mange249:

Är och förblir en utombordarkille, men Dp-Sm var lättjobbat...

Borde ju vara självklart att bälgbyte ska vara enkelt, ungefär som oljebyte.
Läste på någon tråd här att för att byta bälgar så måste båda motorerna lyftas ur!
Den konstruktören hade inte fått lön av mig kan jag säga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren, låt inte tråden spåra nu! Om någon har något mer att tillföra kring att ta av växelhus på Yamaha F225FETX så är vi idel öra.

 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Brunnsviken:

 

Jag tänkte återanvända min gamla fina 2-4-C.

Detta gillar jag att jobba med och det funkar säkert utmärkt. Som framgår av den länkade tråden är specialfettet framtaget för att råda bot kvitter vid lågfart som vissa verkar kunna drabbas av. Om du inte kör så mycket lågfart så spelar det kanske ingen roll och skulle det knittra kan du ju fixa det till nästa säsong. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev guestsson:

Finns flera filmer på youtube. Ex. nedan visar mer än du behöver, men det kan ju vara intressant framöver.

Kollade filmen nu och det där stället han hade att hänga växelhuset i var himla fint. Ett sånt måste man ju ha!

 

Men.. Ser att Erlandsons och Seasea tar över 2000 spänn för ett ”drevställ” från Tyresö. Här blir att bygga någon billigare träkonstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara olika, men när jag hade en Mercury 60 så rekomenderade dom ditt marinfett på axeln MEN man fick ej ha något på toppen av axeln. Den låg mot vevaxeln o fettet kunde flytta axeln ut läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...