Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Hansbanans

Oljefilter till MD21b

Rekommendera Poster

Jag har svårt att hitta oljefilter till min MD21b. Jag har genom åren hittat flera olika filter som ska passa men som inte gör det. De kan ha olika bredd och olika längd fast det står att de ska vara till den här motorn. Sedan finns det en mängd olika nummer på filtren. De nummer jag nu letat mig fram till som verkar ligga närmast till hands är 21549542 och 3827069. Det förstnämnda är det nummer som står på filtret som sitter i motorn nu. Det är original Volvo Penta och kostar 429 kr på Seasea. Filtret är beställningsvara, så jag kan inte kolla dimensionerna. Det senare , 3827069, finns som ett ej originalfilter på Seasea för 169 kr, men dimensionerna är inte exakt samma som på filtret som sitter på min motor nu. Två millimeter bredare och tolv milimeter längre. På sajter som autodoc.se och bilderonline24.se finns mängder med det senare OEM-numret, som de kallar det. De kostar från 33 kr. Innebär att jag kan använda dem på min MD21b. Finns det någon risk med att köpa filter som inte är original? Vilken i så fall? Det är ju en helt otrolig prisskillnad! Någon som kan hjälpa mig i denna djungel?

Redigerad av Hansbanans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Volvo Pentas katalog finns det två varianter. Tidigt utförande 3517857. Det är samma som till Volvos B20-B23- motorer. Kostar 144:- Det senare heter 21549544. Kostar 244:-. Det är olika gängor på filtren men det går att montera fel filter. Monterar man den äldre typen på en senare motor, kan det hända att filtret lossnar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är var du bor. För det går ju att få tag i om du söker.

Volvo Penta 21549542 motsvarar Orbitrade 14390 vad jag förstår

 

Även Biltema säljer oljefilter. Åtminstone för Yanmar. Tidigare kunde man söka, men nu finns bara listorna fysiskt, man kan säkert kontakta kundtjänst.

 

Personligen köper jag bränslefilter från Orbitrade, jag får ett lägre pris och då medföljer även packningen som kostar extra som original.

 

Citat

Oljefilter OEM 21549542

Motsvarar artikelnummer:
Volvo Penta 21549542, 3827069, 829390. 829161
Orbitrade 14390

https://www.ssbilbehor.se/volvo-penta-servicedelar/oljefilter-21549542d21-d32-d61-d62-d63-d71-d72-d73-d74-d75

 

Alltså SeaSea har den som nummer:

https://www.seasea.se/oljefilter-14390-21549542

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...