Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
goetheiby

Raymarine autohelm st4000 fråga om fluxgate kompass

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har precis köpt en raymarine st4000 till ratt på blocket. Då jag bodde långt bort bad jag säljaren att posta den och när den kom fram visade sig att han inte har skickat med fluxgate kompassen..

Min fråga : är autopiloten helt värdelös utan fluxgate kompass? Jag har ingen tidigare erfarenhet av hur dessa fungerar men det jag har läst mig till är att den alltså inte fungerar alls utan fluxgate kompass?

 

tacksam för svar

 

Gottfried

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte också har en inbyggd (troligtvis inte eftersom den rattmonterade är i närkontakt med större metallföremål) så har den ingen referens för båtens riktning. Då kan den inte styra.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, den har ingen inbyggd.. då kan man säga att man kastat pengarna i sjön med andra ord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kan du inte kontakta säljaren och få kompassen i efterhand?

Om inte annat finns den säkert som reservdel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte detta löser via säljaren (rimligt), så har jag en fluxgatekompass liggande, som kan byta ägare för en lämplig summa. Visserligen till en ST4000 rorkultspilot, men det bör vara samma pryl.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korkat, kanske - men kan man inte koppla den mot plottern eller ett vindinstrument..? Visst, du får en annan funktion (följa kurs mot waypoint resp vindvinkel), men det kanske är tillräckligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svaren!

Jag har varit i kontakt med säljaren och det verkar vara så att han sålde iväg fluxgatekompassen med sin förre båt utan att veta att man behövde demontera en fluxgatekompass när han demonterade resten av autopiloten..

Han jobbar på att få tag på en..

 

Speljakt, hur mycket vill du ha för din kompass?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...