Jump to content
Monday 26 October 2020
Sign in to follow this  
sverker-1

Konservera Yanmar diesel

Recommended Posts

Hej

är nybliven ägare till en Yanmar  yse 12g, snart ska den upp och undrar nu om någon har tipps på att vinterkonservera den på bästa sätt 

Hälsningar Sverker 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en YSM12, samma grundkonstruktion som din, sedan 13 år tillbaks. 

Är endast sjövattenkyld. Alltså ingen värmeväxlare. 

 

 

- Kanske inte bästa sättet, men det funkar för mig. 

 

- Byter olja i både motor och backslag vid upptagningen. Detta när motor och backslag ännu är varma. 

 

Kör nu med SAE30 (rak olja) inköpt på Lantmännen. 

Använder oljesug, typ en sån som rymmer ca 4 liter. Sugslangen för jag ned genom oljepåfyllningshålen till botten på vevhus och backslag och tömmer på olja. Kolla hur lång slang du för ned, så kan du uppskatta om du når botten. Möjligen kan du behöva vrida veven lite för att komma ordentligt ned. 

 

Ev sitter det ett rör med lock monterat bakom startmotorn, med ett påskruvat ändlock. Genom detta ska det gå att suga upp oljan. Går lika bra och enklare att komma till genom påfyllnadshålet. 

 

Lägger trasor under vevhusets främre ände, för att samla upp spill. Lossar de tre skruvarna som håller spaltfiltrets lock. Gör rent filtret med bensin och monterar tillbaks. 

Gör märke på locket, så det monteras tillbaks på samma sätt. Dra skruvarna rätt löst då det är gängat i aluminium. 

 

Fyller olja i backslag och motor. 

Rätt nivå i backslaget får du genom att inte skruva ned stickan/locket. Mäts med locket liggande på gängorna. 

Brukar fylla till övre markeringen. 

 

I motor har jag aldrig mer än mitt emellan max och min på stickan. 

Kommer sig av att motorn lutar bakåt i segelbåten. Vid krängning åt styrbord, kan motorn plötslig bränna olja och rusa om man ligger på max nivå. MYCKET SKADLIGT! 

(Motorn är i gunden konstruerad för att stå horisontellt.)

 

När båten är på land, så plockar jag ur termostaten. Termostatens skruvar kan gå av. Hände mig, fixade med Helicoil. Ingen fara om det blir spån från borrning och gängning, då det hamnar i kylvattnet. Fettade in skruvarna, nu rostfria, innan jag monterade locket. Lika på våren, när jag monterar termostaten. 

 

Lyfter ombord en 20 liters dunk, med färdigblandad glykol.

Lossar slangen från inloppet på vattenpumpen och kopplar dit en ca 1.5 m slang, som går till botten på dunken. 

Hänger upp en hink under avgasutblåset, på utsidan båten. Startar motorn och låter den gå på tomgång tills glykolblandat vatten kommer ut i hinken. 

Stannar motorn. 

 

Lossar vattenslangen som går in i avgaskröken (via vacuumventil oftast sittande på ett skott) vid termostathusets lock. 

Pluggar slangen, annars kommer avgaser in i båten vid följande starter. 

Kopplar en ny 1.5 m slang, till termostathusets nu lediga slanganslutning. Den slangen sticker jag jämnt och nätt ned i dunken. (För att vid senare tillfällen kunna kolla cirkulationen av kylvattnet.) 

Startar nu motorn. Den får gå tills avgaskröken blir så varm att det inte går att hålla handen på den. 

Det mesta av kylvätskan som finns i avgassystemet hamnar i hinken. 

Häller den i dunken. 

 

Hörs på avgasljudet att det inte finns mycket kylvätska i avgassystemet. 

 

Ibland brukar jag fylla på mer glykolblandat vatten i dunken. Och kolla fryspunkten, typ längre än -30 grader. Om inte får jag justera. 

 

 

En gång i månaden startar jag först motorn och strax därefter värmaren. 

Får gå på tomgång, som ovan. Laddar samtidigt batteriet. 

 

Kopplar från ena batteripolen, av vana från bilar alltid minuspolen, när fläkten i  värmaren stannat. 

 

- Allt ovan skrivet med reservation att det kan avvika då det gäller t ex slangarnas koppling på motorn... 

 

Kolla även skicket på motorns offeranod. Sitter strax intill termostaten. 

Och glöm inte att kolla vacuumventilens funktion! 

 

Impeller i sjövattenpumpen byter jag varje vår. 

 

 

- Och så kommer du säkert att få fler bra råd... 😇

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller i princip med om konserveringen men att kallstarta en motor 5-6 gånger under vintern vad är nyttan med det? Låt motorn stå still och konserverad det mår den bäst av. Motorn hinner inte bli genomvarm och komma upp i arbetstemp utan skapar bara kondens och elände. Dessutom är oljan trög och på fel ställen.

Man varnar ju för att köra bilmotorer för korta sträckor på vintern med tanke på kondensrisk. Saab kallade det väl för Oil-sludge när deras motorer skar för några år sedan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se där... Visste väl att jag gjort och kommer att göra fel även i fortsättning, ca 10 år till.

Men se... Det funkar utmärkt... :)

 

Och motorn kommer garanterat inte upp i arbetstemperatur utan termostat. 

Termostaten plockas bort för att det inte ska bli sjövatten stående utan blandning med kylvätska. Om så sker, kan det bli frostsprängning. 

 

Glömde nämna, att jag efter att ha fyllt olja i motor, görs flera små täta start och stopp, för att oljepumpen ska kunna suga upp olja och bygga upp oljetryck.

Händer annars att oljetyckslarmet går. Och det är inte bra, inte ens vid bilmotorer. 

Och gör inga starter när det är kallgrader. 

 

Vet att motorer, speciellt encylindriga ska dras till kompressionsläge, om dessa ska långtidsförvaras. Detta för, att inte fukt ska tränga in förbi öppen ventil till kolv, ventilsäten, kolvringar och cylinderlopp. Glömde säkert något. 

 

Jaaaa, finns det fukt på vintern?

Garanterat så finns det vatten, om än blandat med glykol i avgassystemet. Fukt kan då  tränga in via avgasventilen om den är öppen. Och via insugsdämparen, via insugsventilen o s v. 

 

Därför rundsmörjer jag allt, en gång i månaden, genom att starta motorn och låta den gå på tomgång. Bl a cylinderloppet får sig en ny fräsch oljefilm. 

Det kan väl ändå inte vara skadligt, utan snarare tvärtom?

 

F ö så är normal öppningstemperatur för termostaten 47 grader på dessa motorer om motorn endast är sjövattenkyld. Tala om genomvarm motor... 

 

 

(Står f ö en Saab här på backen... Med konstruktionsfel på vevhus-ventillationen. Gick väl under beteckningen Sludge?

Tömde ur 1.5 dl rent kondensvatten för nån månad sen. Och får väl tömma igen. )

 

 

- I originalinstruktionen till motorn står att den ska vinterkonserveras, så Rascals alternativ... 

 

Nä, jag fortsätter som jag brukar. 

 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Hybro:

Se där... Visste väl att jag gjort och kommer att göra fel även i fortsättning. Men se... Det funkar utmärkt... :)

 

Och garanterat inte upp i arbetstemperatur utan termostat. 

Termostaten plockas bort för att det inte ska bli sjövatten stående utan blandning med kylvätska. 

 

Och glömde nämna, att jag efter att ha fyllt olja i motor, gör flera små täts start och stopp, för att oljepumpen ska kunna suga upp olja och bygga upp oljetryck.

Händer annars att oljetyckslarmet går. Och det är inte bra, inte ens vid bilmotorer. 

Problemet är ju att vi inte vet om ditt system med en massa kallstarter funkar utmärkt, då ju slitage inte visar sig direkt utan kanske i en onödigt tidig död om några år och då kanske den  kopplingen inte är det första man tänker på.

Jag byter förövrigt olja medan båten fortfarande är kvar i sjön enligt följande:

1/ Årets sista båttur på ca 30-40 minuter för att få varm och lättursugen olja med "alla" föroreningar svävande i oljan.

2/ Utsugning olja + byte filter

3/ Påfyllning ny olja

4/ Start + kontroll av oljetryck

5/ Rundkörning av nya oljan under några minuter för spridning i hela motorn.

6/ Torrsättning med kran dagen efter i klubbens regi

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev Hybro:

Se där... Visste väl att jag gjort och kommer att göra fel även i fortsättning, ca 10 år till.

Men se... Det funkar utmärkt... :)

 

Och motorn kommer garanterat inte upp i arbetstemperatur utan termostat. 

Termostaten plockas bort för att det inte ska bli sjövatten stående utan blandning med kylvätska. Om så sker, kan det bli frostsprängning. 

 

Glömde nämna, att jag efter att ha fyllt olja i motor, görs flera små täta start och stopp, för att oljepumpen ska kunna suga upp olja och bygga upp oljetryck.

Händer annars att oljetyckslarmet går. Och det är inte bra, inte ens vid bilmotorer. 

Och gör inga starter när det är kallgrader. 

 

Vet att motorer, speciellt encylindriga ska dras till kompressionsläge, om dessa ska långtidsförvaras. Detta för, att inte fukt ska tränga in förbi öppen ventil till kolv, ventilsäten, kolvringar och cylinderlopp. Glömde säkert något. 

 

Jaaaa, finns det fukt på vintern?

Garanterat så finns det vatten, om än blandat med glykol i avgassystemet. Fukt kan då t o m tränga in via avgasventilen om den är öppen. Och via insugsdämparen, via insugsventilen o s v. 

 

Därför rundsmörjer jag allt, en gång i månaden, genom att starta motorn och låta den gå på tomgång. Bl a cylinderloppet får sig en ny fräsch oljefilm. 

Det kan väl ändå inte vara skadligt, utan snarare tvärtom?

 

F ö så är normal öppningstemperatur för termostaten 47 grader på dessa motorer om motorn endast är sjövattenkyld. Tala om genomvarm motor... 

 

 

(Står f ö en Saab här på backen... Med konstruktionsfel på vevhus-ventillationen. Gick väl under beteckningen Sludge?

Tömde ur 1.5 dl rent kondensvatten för nån månad sen. Och får väl tömma igen. )

 

 

 

Att gå in i sina egna inlägg och tillägga och omformulera sig i efterhand gör att dom svar man får under tiden blir lite svårtydda för andra läsare. Kanske bättre om du gör ett inlägg till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Här kommer delar av originalhandboken, typ 43 år gammal. 

 

 

 

IMG_20200928_064915.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

OT

 

"Att gå in i sina egna inlägg och tillägga och omformulera sig i efterhand gör att dom svar man får under tiden blir lite svårtydda för andra läsare." 

 

- Skriver ofta sent om kvällen.

Tror själv att det inte är så många som lusläser så sent, vad jag skriver. Dessutom behöver jag själv läsa vad jag skriver på mobilen, innan jag blir nöjd med mitt inlägg. 

Titt som tätt blir jag utslängd och då väljer jag att redigera flera gånger. 

Hoppas ni erfarna forumrävar har överseende med detta och inte läser mina inlägg på stört. Dröj en timme eller två, så märker ni inte mina redigeringar, för att få till en hysad text. 

 

Är det stora fel på mina färdigredigerade inlägg? 

Tror inte det. 

 

Så om ni störs, läs en eller två timmar senare, från det jag startar ett inlägg. 

Tack på förhand. 

 

Detta inlägg är f ö redigerat 5 eller 6 gånger, håller inte räkningen. 

Nån som märkt detta?

 

 

BT

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Rascal:

Problemet är ju att vi inte vet om ditt system med en massa kallstarter funkar utmärkt, då ju slitage inte visar sig direkt utan kanske i en onödigt tidig död om några år och då kanske den  kopplingen inte är det första man tänker på.

 

Förstår dock inte detta om en massa kallstarter. 

 

Typ 5 stycken "extra" under vintern,

m a o en i gång i månaden. 

 Blir dryga 60 på 13 år. 

 

Sover inte illa av just detta. 

 

Inget mot vad som sker under bara en säsong, då jag ligger ute ca  80 nätter, mer än 160 dagar. Med ca 1000 starter, varma som kalla, varje säsong. 

 

Vet inte i vilken utsträckning och hur ni använder era motorer😉

 

 

Edited by Hybro
Valde fel emoj

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

 

Förstår dock inte detta om en massa kallstarter. 

 

Typ 5 stycken "extra" under vintern,

m a o en i gång i månaden. 

 Blir dryga 60 på 13 år. 

 

Sover inte illa av just detta. 

 

Inget mot vad som sker under bara en säsong, då jag ligger ute ca  80 nätter, mer än 160 dagar. Med ca 1000 starter, varma som kalla, varje säsong. 

 

Vet inte i vilken utsträckning och hur ni använder era motorer😉

 

 

Alla starter som inte sker med redan varmkörd motor är ju "kallstarter".

Men jag tycker ändå att det är skillnad på en +20 gradig sommardag och att starta upp en iskall metallklump en vinterdag med kanske -10 grader. Du skriver ju att du använder rak 30 olja i din motor, det är ju en olja som är gjord för sommarbruk.

Vad det gäller användning av min motor så har jag kört den 5800 timmar under dom senaste 38 åren. Totalt har motorn gått 6800 timmar enligt timräknaren i båten. Så den är väl inkörd. Nästa år fyller båt och motor 50 år och det skall firas, oklart hur. Min andra båt fick nya fendrar när den fyllde 80 år för 3 år sedan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Hybro:

OT

 

"Att gå in i sina egna inlägg och tillägga och omformulera sig i efterhand gör att dom svar man får under tiden blir lite svårtydda för andra läsare." 

 

- Skriver ofta sent om kvällen.

Tror själv att det inte är så många som lusläser så sent, vad jag skriver. Dessutom behöver jag själv läsa vad jag skriver på mobilen, innan jag blir nöjd med mitt inlägg. 

Titt som tätt blir jag utslängd och då väljer jag att redigera flera gånger. 

Hoppas ni erfarna forumrävar har överseende med detta och inte läser mina inlägg på stört. Dröj en timme eller två, så märker ni inte mina redigeringar, för att få till en hysad text. 

 

Är det stora fel på mina färdigredigerade inlägg? 

Tror inte det. 

 

Så om ni störs, läs en eller två timmar senare, från det jag startar ett inlägg. 

Tack på förhand. 

 

Detta inlägg är f ö redigerat 5 eller 6 gånger, håller inte räkningen. 

Nån som märkt detta?

 

 

BT

 

En metod att slippa redigera 5-6 gånger är ju att tänka först och skriva sen🙏

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra arbetssätt för de som har kvar korttidsminnet fullt ut. 

 

Bara att gratullera😃

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

tack för fina tipps det här ska säkert gå vägen, tänkte fråga om kranen som sitter under cylindern , ska den öppnas det sista man gör och tömma?

 

Hälsningar Sverker 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har öppnat den en gång under alla år, bara för att testa, och peta ut lite gojja. Var lite svår att få tät. 

 

Om man avser att låta motorn vara helt utan vatten/kylvätska, kan man tappa ur det mesta genom kranen och att lossa slangar. Blåsa med tryckluft o s v.

Men om det är gojja kvar, så blir det en liten damm på insidan. Vatten kan bli stående på flera ställen, t ex i vattenpumpen, avgassystemet o s v. Med frostsprängningsrisk som följd. Skulle jag inte våga riskera. 

 

Glykolen du blandar med, innehåller dessutom rostskyddsmedel. Exakt samma som i en bil. 

 

Är övertygad om att metoden att fylla och varmköra med frostskyddsblandat vatten, (utan termostat) enligt tipsen ovan är en av de bästa. 

Måste bara nämna att jag första åren inte tog loss termostaten. Läste dock på nätet att det säkrast att göra så, för att få ordentlig genomströmning av hela systemet och en kall motorn med frostskyddsvätska. Det är inte stort byepass-hål i termostaten... 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

tack för svar, så om jag kör den i glykol så behöver jag inte öppna kranen?

 

Hälsningar Sverker 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej kranen behöver inte röras. 

Glykolvatten kommer att nå varje hålighet i motor och avgassystemet om du gör som jag skrev ovan. 

Dock säkrast utan termostat. 

 

Gör för övrigt mina vinterförberedelser i morgon. 

Skriver om det är nåt mer jag kommer på. 

 

 

En helt annan sak. Kommer att köra en ozongenerator några timmar i båten. 

Påstås döda mögelsporer mm. 

 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack igen för all hjälp med tipps/råd när konserveringen ska ske, det här kommer att bli bra.

 

Hälsningar Sverker 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Färdig för vintern. 

 

Kommer att starta motor och värmare vid minst FEM PLUSGRADER, 1 gång i månaden, som alltid förr. 

 

 

- Förtydligande med bilder så som jag gör med några enkla förberedelser:

 

* Kopplar via slang glykolblandat vatten, med fryspunkt ca 38 grader till kylvattenpumpens vattenintag. 

IMG_20200929_134838.jpg

IMG_20200929_135334.jpg

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

* Startar motorn och håller en hink under utblåset för avgasöret. Stänger motorn när glykolblandat vatten kommer i hinken. 

 

* Kopplar nu en returslang till dunken med kylvätska till termostathusets utlopp märkt med en pil utåt. Detta efter att ha plockat ur termostaten. Allt för att det ska gå att köra motorn, med kylning och ladda batteriet, samt köra värmaren. 

Pluggar slangen som var ansluten till locket till termostathuset. 

 

* Startar motorn och håller på nytt hinken under avgasröret och fångar upp det sista av det nu färgade kylvattnet. Häller detta i dunken. 

 

Låter sen motorn gå tills det inte längre går att hålla en hand på avgaskröken. 

 

Klart för vintern. 

IMG_20200929_135833.jpg

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rascal skrev bl a:

 

"Men jag tycker ändå att det är skillnad på en +20 gradig sommardag och att starta upp en iskall metallklump en vinterdag med kanske -10 grader. Du skriver ju att du använder rak 30 olja i din motor, det är ju en olja som är gjord för sommarbruk." 

 

Givetvis håller jag med om detta. 

När det är - 10, finns det annat att göra än att starta motorn. 

 

T ex pimpla eller åka skoter. 

Väntar givetvis till det är flera plusgrader, vilket händer även på vintern. 

 

F ö är motorn konstruerad för dåtidens SAE 30 rak olja. Och att användas i flytande ej fruset vatten. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy