Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
almamyc

Belo 29

Rekommendera Poster

Är kanske på G att skaffa en Belos 29!

Vet inget om den modellen, skulle vilja ha synpunkter!

MVH

Magnus Holmgren 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Belos är visst en akronym typ som Ikea. Den gode mannen lyckades på ren känsla få fram undervattenskroppens former så det liknade mycket det som senare forskning å erfarenhet kommit fram till å som modernare katamaraner har. Så vad det gäller den saken så är skrovformen helt just.

 

Var själv nära att köpa  flera ggr men avstod av andra orsaker. Det största jag har emot är det jag kallar "skilsmässobåt".  Ett längsgående bärande skott mellan skroven. Där skall man ha en stor luftig-rymlig salong  att trivas på.

Det andra är att plyfa överbyggena är ofta i dåligt skick. Ḿan har behandlat det felaktigt som vore det trä men det skall behandlas mer som plast. Tvåkomponent eller epoxi, inte polyester.  Det släpper från plyfa. Å jobb behöver jag inte köpa, det har jag så jag kan skänka bort.

så nu vet du vad jag anser. Tänk på att man seglar katamaran lite annorlunda men trivs man med det så är det kanon. Fast folk kommer att titta lite snett på dig tyvärr, de väluppfostrade döljer det men kan tycka ändå. Trött på att argumentera för-nackdelar i varje hamn.

Nu senast seglade jag en längre sträcka med en kompis katamaran nästan Sverige runt. Det blev en del frågor i hamnarna, fördomar å missuppfattningar florerar fortfarande.

 

Viktiga frågna är varför du vill ha en katamaran? Har de seglingsvana för övrigt eller har du bara hittat en båt du föll för? Börja fundera i den änden. Det låg en stor  katta i Dalarö för nån vinter sedana infrusen. Ägaren var i Göteborg, nej inte en Belo, men när jag gick på durken i bb skrov så brast durekn under mina fötter, det var ett plyfavrak. De ville ha över 1000 lakan för den å sag tackade nej å sa at jag skall ha minst 30 för att ta emot den. Vet ej vart den tog vägen. Köp inget vrak. Fanns en Belos som hette Tom& Jerry, den har sålts å sedan bytt ägare några ggr. Sist jag hörde från den så ville de ha hutlöst mycket för den å jag tänkte på förste, tror jag, ägaren som jag seglat i sällskap med till några flerskrovsmöten å träffat å känt honom. Båten var okej i hans händer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...