Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Freez

Avgasbälg som lossnat

Rekommendera Poster

Bytte bälgar inför denna säsongen på verkstad. Nu visar det sig vid upptagning att avgasbälgen är helt löst mot drevet och har förmodligen varit så större delen av säsongen. Förutom att verkstaden gjort ett uselt jobb vad är er bedömning kan något tagit skada? Mercruiser 4.3mpi med Alpha one. Har påtalat visslande ljud för verkstaden redan i juni som jag misstänker hänger ihop med detta då ljudet inte fanns förra säsongen.

6BE10F3A-7FD3-4B28-8C7F-82373DA03B15.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Freez:

Bytte bälgar inför denna säsongen på verkstad. Nu visar det sig vid upptagning att avgasbälgen är helt löst mot drevet och har förmodligen varit så större delen av säsongen. Förutom att verkstaden gjort ett uselt jobb vad är er bedömning kan något tagit skada? Mercruiser 4.3mpi med Alpha one. Har påtalat visslande ljud för verkstaden redan i juni som jag misstänker hänger ihop med detta då ljudet inte fanns förra säsongen.

6BE10F3A-7FD3-4B28-8C7F-82373DA03B15.jpeg

Du kan vara lugn, vanligt fel att just denna bälg hoppar av. Inget som påverkar, men jag limmar alltid min bälg. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev patrikflink:

Du kan vara lugn, vanligt fel att just denna bälg hoppar av. Inget som påverkar, men jag limmar alltid min bälg. 

Tack😀!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs inget lim på den,  den ska sitta fast ändå. Montören måste ha misslyckats med att skruva fast den och dra åt slangklämman ordentligt och på rätt ställe. Det är svårt att komma åt och kräver specialverktyg. Detta finns att köpa men jag har tillverkat mitt själv. 

 

Men som redan sagts så är det helt ofarligt om den lossnar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att betalt massa pengar för 3 misslyckade monteringar (en av dessa på auktoriserad Mercruiser verkstad) av denna avgasbälg har jag nu kört 3 säsonger utan och det funkar alldeles utmärkt, kanske något högre ljud bara, men kanske även någon extra hästkraft också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...