Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Micklar80

Få isär tilt-kolven Yamaha 80 hk

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag hjälper en vän att renovera hans powertrim på en Yamaha 80 hk från 80-talet. Powertrimet heter 6H1. Jag har gjort detta tidigare på min egen 90 hk, men nu har vi fått problem då bottendelen på tiltkolven inte ser ut som den gjorde på min. På min egen var det en skruv som man tog bort och sedan kunde gänga av hela bottendelen. Den här har en slät bricka där som vi inte förstår vi ska få bort. Är det någon som vet? Vi har tittat på sprängskisser på nätet men kan inte se på dom hur det ska vara. 

IMG_20200927_152104.jpg

IMG_20200927_152100.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi måste byta packningarna som läcker. Då måste vi ha bort locket som sitter på kolven mellan bottendelen och motorfästet. Vi vet att bottendelen ska gängas av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teflonpackningen har brustit. Gummipackningen ser ok ut men byt båda när ni ändå har kolven på plats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teflonpackningen är delad från fabrik för att kunna sättas på och bytas. Packningarna på bottendelen i bilden är inget problem att byta. Vårt problem är att vi inte lyckas lista ut hur vi ska komma åt att gänga av bottendelen. I normalfallet så lossar man på en bottenskruv och tar sedan ur fjädrar och kulor för att kunna lägga i borrar som mothåll, och sedan gängar man av bottendelen. 

 

Bottendelen måste gängas av för att vi ska få bort själva locket till cylindern som sitter på kolven mellan bottendelen och T-stycket som fäster kolven i motorn. I locket finns det en o-ring och en skrapring som måste bytas.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...