Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
JoOlson

Ful mahogny - vad kan vi göra?

Rekommendera Poster

jag och min man köpte vår drömbåt i somras, en Storö 38. Hon är ett renoveringsprojekt och vi har nu börjat ta bort lacken från mahognyn. Tyvärr har den varit dålig och helt släppt på vissa ställen och trät har då blivit fult och mörkt (svartmögel?) 

Kan vi göra något för att få bort det innan vi betsar och lackar? 
tacksam för alla tips vi kan få för att göra henne fin igen 🙂

bifogar bilder på ett exempel. 

Johanna 

8C35351D-0505-4039-BA6F-10026345EA18.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där blir det om man inte slipar ner och lägger på 1-2 lager lack varje år. 

Bort med ALL lack. Skrapa och värm med värmepistol. 
Slipa

Olja

Betsa

Lacka många lager med mellanslipning. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vackert med trä men det kräver TLC.

 

Boracol används för att bli av med svartmögel på teakdäck.

Går det att använda boracol på mahogny för att bli av med svartmöglet innan man oljar och betsar?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort de rostfria plåtarna och ta bort lacken där

gör ni inte det så kryper fukten unde det nylackade och jobbet är ogjort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om detta är svartmögel, men oavsett vad det är så är mahogny ett betydligt känsligare träslag än teak vad gäller risken för fuktinträngning och nedbrytning av träet p g a röta. Prova att sickla ned ytan några tiondelar och se vad som händer. Går missfärgningen på djupet så får ni nog leva med den. I någon mån döljs den av efterföljande behandling.

Betsning kommer före oljning. Sedan fernissa, många lager.

Som nämns ovan så undviks sådant här i framtiden genom att inför varje säsong matta ned ytan och lägga på ett nytt lager fernissa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev speljakt:

Betsning kommer före oljning. Sedan fernissa, många lager.

Finns två skolor.
Betsning före oljning ger bättre inträngning och man framhäver mer strukturen i träet, men är svårare för det riskerar att bli flammigt. Betsning efter oljning är inte heller enkelt, svårt att få på tillräckligt med bets. Jag brukar betsa efter oljning, men det är som sagt en smaksak 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Peter_K:

Finns två skolor.
Betsning före oljning ger bättre inträngning och man framhäver mer strukturen i träet, men är svårare för det riskerar att bli flammigt. Betsning efter oljning är inte heller enkelt, svårt att få på tillräckligt med bets. Jag brukar betsa efter oljning, men det är som sagt en smaksak 🙂

Precis som Peter skriver och inte bara att det kan bli flammigt. Mahoghny mörknar när linoljan torkar så det kan bli svårt att avgöra mängden bets. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liknande skada på bänken kring diskhoarna och har funderat på om man kan bleka bort något av svärtan. Det är ju fråga om faner i mitt fall så jag har inte så många µm att gå på.

 

Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och en gör som den vill.

Mitt råd i det här fallet, som ju handlar om att jämna ut/dölja färgskiftningar i träet orsakat av vatteninträngning, blir ändå att betsning före oljning ger större möjligheter att styra slutresultatet. Troligt är att de torra/ljusa partierna kommer at suga mer bets och följaktligen bli mörkare, vilken kan kräva ytterligare besting av de friska partierna för att jämna ut. 

Bets kan också blandas i fernissan, men man får då tänka sig för vid mellanslipningarna får att undvika flammighet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev skippeer:

Vackert med trä men det kräver TLC.

 

Boracol används för att bli av med svartmögel på teakdäck.

Går det att använda boracol på mahogny för att bli av med svartmöglet innan man oljar och betsar?

Tror inte vi törs använda något som kan bleka fläckvis. Får kanske prova på en liten dold yta om slipning inte får bort det värsta 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kloka synpunkter och råd!
Vi kämpar på med att få bort all gammal lack och ser fram emot att komma till nästa moment. 
vi ska inskaffa en eller två böcker om träbåtar och vård av dem (vår har inte träskrov men väldigt mycket trä ändå). 

Tipsa gärna om ni vet någon bra bok i ämnet. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft mycket nytta och glädje av boken "träbåtsrenovering" av Thomas Larsson. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-30 vid 20:20 skrev JoOlson:

Tror inte vi törs använda något som kan bleka fläckvis. Får kanske prova på en liten dold yta om slipning inte får bort det värsta 

Boracol är ett giftigt träskyddsmedel som används i förebyggande syfte för att undvika att mögel eller annat får fäste. I efterhand gör det ingen nytta. 
 

Däremot kan ni bleka blånade partier med oxalsyra. Det finns att få tag på lite överallt i produkter som t.ex kopparputs från ICA, fälgrengöring på Biltema, rabarberkräm från trädgården eller ren syra från färghandeln. Bara att pensla på missfärgade områden till det blir lagom blekt, absolut inget att vara rädd för att det ska bli flammigt. Det har inte så mycket blekande effekt på trä som inte blivit missfärgat är min erfarenhet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det mesta verkar vara ytligare än vi befarade och försvinner nu när vi slipar tack och lov 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra! Tänk på att det kommer mörkna igen sen när ni oljar bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går nog inte slipa bort om det är plywood.

 

Jag har problem med (mahogny) trädetaljer inne i båten, speciellt plywood (där enbart ytterskiktet är mahoghy, se bild). Listerna som är massiv mahogny ser däremot bättre ut.

 

Tror jag bläddrat i någon bok om "träbåtsrenovering", vill minnas att man kan skaffa extra tunn (mahogny) plywood, och bara täcka över det gamla,,?

 

Endel av mina mellanväggar ser mycket illa ut, som sista bilden jag bifogar (andra mellanväggar ser däremot bättre ut..

 

20201222_201921_HDR.jpg

20201222_202144_HDR.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjggg

1 timme sedan skrev Perrr:

Det går nog inte slipa bort om det är plywood.

 

Handlar om massiv mahogny här och inte plywood, det är iaf vad som syns i TS första bild. 
 

Jag har slipat 0,8 mm teakfaner med gott resultat så visst går det, men man får vara försiktig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-23 vid 19:00 skrev JoOlson:

Stämmer, det är massiv mahogny så det tål lite nedslipning 🙂

Oxalsyra tyx hjälpa, men då bleks träet. Vet dock inte om det är som lackmuspapper (dvs att prickarna kommer tillbaka vid neutral alkalitet. Gjorde några test, ink bilder:

 

1a bilden, den högra blev slipad innan, båda blev tvättade med Jiff (fd Vim) samt grovsida av disksvamp, båda luckornas ovansida blev tvättade med oxalsyra. Dock sköljde jag av med varmvatten den vänstra, den högra fick oxalsyran torka inn. (vidare torkade jag dom enbart hjälpligt mha varmluftspistol, -för det tar flera dagar för saker att torka i båten atm).

 

slutsats: onödigt att slipa, man kan anv jiff & disksvamp, +ev svinto (stålull, gjorde det på något hörn). 

 

2a bilden, baksidan.

 

Dendär ramen förresten (frontfönsterlucksram) , på sista bilden, det är hårdare lack på den (går inte anv jiff), slipade färdigt, men märkte antydan att gammal lack satt kvar.

 

Fråga: vilken lack ska man anv till inrednings -trä??? (är det skam att lämna det omålat? -tror jag gillar ljusare trä än murrigt mahogny)

 

 

20201226_203133_HDR.jpg

20201226_203228_HDR.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en gammal tråd, som svar på min egen fråga (vilken lack ska man anv till inrednings -trä):

 

Dock, sk "kinaolja" som omnämns där, är väl snarare som lack! -Folk avrådde att anv olja (ink kinaolja), pga det numera ej innehåller antimögel -medel (skadligt även för människor).

 

Funderar på att anv just "kinaolja" (för det är vad jag har). Finns massa andra knepiga tips om att först anv olja, sedan lack med förtunning, pluss massa andra lager lack.. ? Alla "vanliga" färger och lacker idag är akrylbaserade, där penslar rengörs med vatten. Förtunning är mycket hälsovådligt...

 

Annan fråga: träplugg, jag tror jag har teakträpluggar, går det anv till min mahogny fönsterram?

(samt hur slipar och målar man upp&ner?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska naturligtvis använda plugg i samma material som det övriga virket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Perrr:

Hittade en gammal tråd, som svar på min egen fråga (vilken lack ska man anv till inrednings -trä):

 

Dock, sk "kinaolja" som omnämns där, är väl snarare som lack! -Folk avrådde att anv olja (ink kinaolja), pga det numera ej innehåller antimögel -medel (skadligt även för människor).

 

Funderar på att anv just "kinaolja" (för det är vad jag har). Finns massa andra knepiga tips om att först anv olja, sedan lack med förtunning, pluss massa andra lager lack.. ? Alla "vanliga" färger och lacker idag är akrylbaserade, där penslar rengörs med vatten. Förtunning är mycket hälsovådligt...

 

Annan fråga: träplugg, jag tror jag har teakträpluggar, går det anv till min mahogny fönsterram?

(samt hur slipar och målar man upp&ner?)

Om du med ”kinaolja” menar kinesisk träolja, är det en olja. Om du med ”kinaolja” avser Le Tonkinois linoljefernissa så är det en lack. 
 

Oljning innan lack gör man för att minska fuktrörelserna i träet, massivträ då och inte plywood. Då håller fernissan längre. 
 

Pensel i naturhår funkar bäst ihop med oljebaserade produkter, men det kan funka med syntetiska penselstrån. När du skriver ”förtunning” är det lite olika vad det innebär beroende på produkt, men fernissa har oftatst någon lacknafte-liknande förtunning, och den är inte jätteelak. Jag tror du tänker cellulosathinner när du läser förtunning, vilket inte alltid är fallet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Perrr:

(samt hur slipar och målar man upp&ner?)

Misstänker att du menar hur man slipar och lackar en undersida.

 

Det är ingen större skillnad mot att slipa och lacka en ovansida. Det blir ofta en jobbigare arbetsställning och man ska tänka på att inte doppa penseln så djupt i burken. Man kan anstränga sig lite extra att skrapa bort jackan närmast skaftet så slipper man bli allt för kladdig av lack som rinner ner längs skaftet.

 Träning ger färdighet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-27 vid 19:51 skrev Rascal:

Du ska naturligtvis använda plugg i samma material som det övriga virket. 

 

Vet inte var Mahogny träpluggar finns. Hade även ett hål i mellanväggen som jag skapat, dvs tagit ur pluggen till en skruv. Jag täppte igen det idag med träspackel (dvs blandade ihop trälim och sågspån), dels för hålets kanter knappt gick att få passform, och dels för att skruven satt bara någon mm ner i hålet.

 

2020-12-27 vid 20:05 skrev Peter_K:

Pensel i naturhår funkar bäst ihop med oljebaserade produkter, men det kan funka med syntetiska penselstrån. När du skriver ”förtunning” är det lite olika vad det innebär beroende på produkt, men fernissa har oftatst någon lacknafte-liknande förtunning, och den är inte jätteelak. Jag tror du tänker cellulosathinner när du läser förtunning, vilket inte alltid är fallet. 

Det luktar lacknafta om den Kinaoljan jag har.

 

Jag "målade" inte direkt, anv bomulls-tygtrasa, samt torkade av tämligen omgående överflödig olja (mha bomulls-tygtrasa oxå). Tror "1" lager räcker (se bild).

 

Kanske inte jätte bra att våtslipa trä inne i båten såhär års (vilket vad min hårda skurning i princip innebär), vill ju inte ta allt på engång, och inte heller damma ner oljat trä,.

20210103_175331_HDR.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Perrr:

Vet inte var Mahogny träpluggar finns.

Träplugg tillverkar du själv med hjälp av sådana här.

 

Screenshot_20210104-022715_9037.jpg.bcd466db5ea0fe387a8b93978574ed7f.jpg

 

Då får du ut pluggarna så här:

 

Screenshot_20210104-022741_1868.jpg.bc5ede58a62d0e454fcb8744f171b5f6.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så köper man en påse med plugg på närmste båttillbehörs affär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Fogden:

Eller så köper man en påse med plugg på närmste båttillbehörs affär

Det brukar bara finnas teakplugg, inte mahognyplugg (...det var där vi började diskussionen om plugg...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan ni köpa färdiga plugg av mej har en låda med ca 500 plugg 10mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färdiga plugg är oerhört smidigt. Men gör man dem själv kan man välja färg och ådring så det passar det hål man vill plugga.

Redigerad av McLasse
Stavfel
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annan dum fråga, annan trädetalj, vet inte om det är Mahogny eller Teak?

(se bild)

 

Det är/var en trä-ring som satt runt förstag/genoa -fästet (ute på däck), men den är trasig. Vet inte hur jag ev ska laga den, även om jaqg lyckas tälja till rätt bitar (som fattas), hur ska den spännas??

20210119_165827_HDR.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...