Jump to content
Tuesday 01 December 2020
JoOlson

Ful mahogny - vad kan vi göra?

Recommended Posts

jag och min man köpte vår drömbåt i somras, en Storö 38. Hon är ett renoveringsprojekt och vi har nu börjat ta bort lacken från mahognyn. Tyvärr har den varit dålig och helt släppt på vissa ställen och trät har då blivit fult och mörkt (svartmögel?) 

Kan vi göra något för att få bort det innan vi betsar och lackar? 
tacksam för alla tips vi kan få för att göra henne fin igen 🙂

bifogar bilder på ett exempel. 

Johanna 

8C35351D-0505-4039-BA6F-10026345EA18.jpeg

Så där blir det om man inte slipar ner och lägger på 1-2 lager lack varje år. 

Bort med ALL lack. Skrapa och värm med värmepistol. 
Slipa

Olja

Betsa

Lacka många lager med mellanslipning. 

Edited by Peter_K
  • Like 1

Vackert med trä men det kräver TLC.

Boracol används för att bli av med svartmögel på teakdäck.

Går det att använda boracol på mahogny för att bli av med svartmöglet innan man oljar och betsar?

Edited by skippeer

Ta bort de rostfria plåtarna och ta bort lacken där

gör ni inte det så kryper fukten unde det nylackade och jobbet är ogjort

Tveksamt om detta är svartmögel, men oavsett vad det är så är mahogny ett betydligt känsligare träslag än teak vad gäller risken för fuktinträngning och nedbrytning av träet p g a röta. Prova att sickla ned ytan några tiondelar och se vad som händer. Går missfärgningen på djupet så får ni nog leva med den. I någon mån döljs den av efterföljande behandling.

Betsning kommer före oljning. Sedan fernissa, många lager.

Som nämns ovan så undviks sådant här i framtiden genom att inför varje säsong matta ned ytan och lägga på ett nytt lager fernissa. 

10 minuter sedan skrev speljakt:

Betsning kommer före oljning. Sedan fernissa, många lager.

Finns två skolor.
Betsning före oljning ger bättre inträngning och man framhäver mer strukturen i träet, men är svårare för det riskerar att bli flammigt. Betsning efter oljning är inte heller enkelt, svårt att få på tillräckligt med bets. Jag brukar betsa efter oljning, men det är som sagt en smaksak 🙂

• Like 1

17 minuter sedan skrev Peter_K:

Finns två skolor.
Betsning före oljning ger bättre inträngning och man framhäver mer strukturen i träet, men är svårare för det riskerar att bli flammigt. Betsning efter oljning är inte heller enkelt, svårt att få på tillräckligt med bets. Jag brukar betsa efter oljning, men det är som sagt en smaksak 🙂

Precis som Peter skriver och inte bara att det kan bli flammigt. Mahoghny mörknar när linoljan torkar så det kan bli svårt att avgöra mängden bets. 

• Like 1

Jag har en liknande skada på bänken kring diskhoarna och har funderat på om man kan bleka bort något av svärtan. Det är ju fråga om faner i mitt fall så jag har inte så många µm att gå på.

Någon som vet?

Var och en gör som den vill.

Mitt råd i det här fallet, som ju handlar om att jämna ut/dölja färgskiftningar i träet orsakat av vatteninträngning, blir ändå att betsning före oljning ger större möjligheter att styra slutresultatet. Troligt är att de torra/ljusa partierna kommer at suga mer bets och följaktligen bli mörkare, vilken kan kräva ytterligare besting av de friska partierna för att jämna ut. 

Bets kan också blandas i fernissan, men man får då tänka sig för vid mellanslipningarna får att undvika flammighet. 

22 timmar sedan skrev skippeer:

Vackert med trä men det kräver TLC.

Boracol används för att bli av med svartmögel på teakdäck.

Går det att använda boracol på mahogny för att bli av med svartmöglet innan man oljar och betsar?

Tror inte vi törs använda något som kan bleka fläckvis. Får kanske prova på en liten dold yta om slipning inte får bort det värsta 

Tack för alla kloka synpunkter och råd!
Vi kämpar på med att få bort all gammal lack och ser fram emot att komma till nästa moment. 
vi ska inskaffa en eller två böcker om träbåtar och vård av dem (vår har inte träskrov men väldigt mycket trä ändå). 

Tipsa gärna om ni vet någon bra bok i ämnet. 

Jag har haft mycket nytta och glädje av boken "träbåtsrenovering" av Thomas Larsson. 

• Like 1