Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

”Gamla” V8 bensin inombordare

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Här kommer en fråga som det säkert är svårt att ge ett enkelt och rakt svar på, jag är mer ute efter era resonemang och erfarenheter.

 

Frågan lyder;

 

Hur resonerar ni som äger äldre inombordare, låt säga 20 år och troligen 1000h eller mer under bältet.

 

Är det värt att behålla och byta del för del / renovera block etc. jämfört med att byta hela maskinen?

 

När jag räknar själv på saken uppgår kostnad för renovering (blocket) samt byte av slitagedelar till ungefär samma summa som en ny V8. Det räkneexemplet bygger på att den gamla maskinen är i fullt fungerande skick och därmed kan säljas / ge en insats till nya motorn på ca 30% av priset.

 

Fördelar att behålla den gamla:

Låg ägandekostnad

 

Nackdelar behålla gammal:

Lägre driftsäkerhet jämför med helt ny

Risk för driftavbrott mitt i semestern 

Reparationer över tid blir kostsamma och bidrar inte till någon större värdeökning av motor eller båt.

 

Fördelarna med en ny maskin är givetvis ett enklare ägande, förutsägbara kostnader. Baksidan är givetvis den stora utgiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ni nöjda med båten och har för avsikt att behålla den några år till så är ett motorbyte motiverat.

Det blir som du skriver tryggare och säkerligen bättre bränsleekonomi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bil går lätt 25000 mil vilket blir 5000 timmar om snitthastigheten är 50 km/h. Visst många menar att en båtmotor får jobba hårt men vet inte riktigt om jag häller med om det. Jag tror nog att en motor ned 1000h borde hålla väldigt länge till om den inte är misshandlad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev FIATX19:

En bil går lätt 25000 mil vilket blir 5000 timmar om snitthastigheten är 50 km/h. Visst många menar att en båtmotor får jobba hårt men vet inte riktigt om jag häller med om det. Jag tror nog att en motor ned 1000h borde hålla väldigt länge till om den inte är misshandlad.


ja, det är en evigt diskuterad fråga detta. Googlar man saken kan man läsa att dessa bensin inombordare i snitt lever 1000-1500h men kan väl klara sig 2500h. Dessa uppgifter är främst från amerikanska forum och man kan kanske tänka sig att det är vanligare med sjövattenkylda motorer där.

 

det framgår dock inte om det är så att det är blockets eller motorns helhet som avses. Inte heller att det är slitaget i sig som tar kål på dem.

 

det kan ju också vara så att vid 1000-1500 h är det det påbultade delarna som ger upp och antigen skadas motorn när dessa fallerar eller anses vara för dyra att reparera. Exempelvis kylsystemet. 

 

det kan också vara så att många motorer som gått 1500h då även är över 20 år gamla ifall de vill sitter i en fritidsbåt. Då kan det ju vara korrosion som tar livet av motorn.

 

orsaken till att jag frågar är att jag tycker mig notera många ägare till båtar med motorer som har 15, 20 eller 30 år på nacken och dessa verkar användas friskt. Inte minst här på forumet diskuteras ibland reparationer och renoveringar av motorer i denna åldersklass. 

 


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där beror helt och hållet på vad det är för båt. En äldre och mindre båt med ett värde på runt 100000 kr där är det i min värld inte värt att montera ett nytt motorpaket vilket också i regel drar med sig ett nytt drev också. Då är det bättre att lägga dom pengarna på en nyare båt.

Däremot om vi pratar om ett longblock där all kringutrustning behålls, ja kanske, men då blir det ju ingen modernare maskin.

Beror naturligtvis vilket skick den gamla motorn är i, har den varit sötvattenkyld och regelbundet servad så kan det kanske vara värt att göra ordning det mest vitala. som tex topparna. Ett kompprov eller ännu bättre ett leak-down prov talar ju om lite hur det är ställt. Läcker det nedåt så blir det ju lite dyrare.

Man ser ju om man river av topparna hur det ser ut i cylindrarna. 

 

Jag står själv inför det faktumet på min sötvattenkylda V6:a med ca 1100 timmar. Topparna dåliga men inget slitage i cylindrarna.

Sedan hur bottendelen mår går ju inte att säga men då oljetrycket är helt inom spec även efter lite hård körning så anser jag att det är ok så långt.

Om man kostar på en äldre maskin, som fortfarande är ganska ok, 15-20000 och får det att snurra flera år till så tycker jag att det är rätt väg att gå. Allt under förutsättning att man skruvar själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Gelis:

Det där beror helt och hållet på vad det är för båt. En äldre och mindre båt med ett värde på runt 100000 kr där är det i min värld inte värt att montera ett nytt motorpaket vilket också i regel drar med sig ett nytt drev också. Då är det bättre att lägga dom pengarna på en nyare båt.

Däremot om vi pratar om ett longblock där all kringutrustning behålls, ja kanske, men då blir det ju ingen modernare maskin.

Beror naturligtvis vilket skick den gamla motorn är i, har den varit sötvattenkyld och regelbundet servad så kan det kanske vara värt att göra ordning det mest vitala. som tex topparna. Ett kompprov eller ännu bättre ett leak-down prov talar ju om lite hur det är ställt. Läcker det nedåt så blir det ju lite dyrare.

Man ser ju om man river av topparna hur det ser ut i cylindrarna. 

 

Jag står själv inför det faktumet på min sötvattenkylda V6:a med ca 1100 timmar. Topparna dåliga men inget slitage i cylindrarna.

Sedan hur bottendelen mår går ju inte att säga men då oljetrycket är helt inom spec även efter lite hård körning så anser jag att det är ok så långt.

Om man kostar på en äldre maskin, som fortfarande är ganska ok, 15-20000 och får det att snurra flera år till så tycker jag att det är rätt väg att gå. Allt under förutsättning att man skruvar själv.


jag är helt med dig här. Min båt betingar kanske ett värde på 350-400. En ny motor och lite moderniseringar gör den fullt jämförbar med en liknade ny båt gällande funktion men till halva priset.

 

och visst är det så, vet man hyfsat säkert att 15-20 tusen ger en motorn som går bra i minst 5 säsonger så är det väl en lätt fråga. 
 

men vissa reservdelar är dyra och har man otur blir det stora pengar utan att man för den skulle fått en så mkt bättre maskin.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:


ja, det är en evigt diskuterad fråga detta. Googlar man saken kan man läsa att dessa bensin inombordare i snitt lever 1000-1500h men kan väl klara sig 2500h. Dessa uppgifter är främst från amerikanska forum och man kan kanske tänka sig att det är vanligare med sjövattenkylda motorer där.

 

det framgår dock inte om det är så att det är blockets eller motorns helhet som avses. Inte heller att det är slitaget i sig som tar kål på dem.

 

det kan ju också vara så att vid 1000-1500 h är det det påbultade delarna som ger upp och antigen skadas motorn när dessa fallerar eller anses vara för dyra att reparera. Exempelvis kylsystemet. 

 

det kan också vara så att många motorer som gått 1500h då även är över 20 år gamla ifall de vill sitter i en fritidsbåt. Då kan det ju vara korrosion som tar livet av motorn.

 

orsaken till att jag frågar är att jag tycker mig notera många ägare till båtar med motorer som har 15, 20 eller 30 år på nacken och dessa verkar användas friskt. Inte minst här på forumet diskuteras ibland reparationer och renoveringar av motorer i denna åldersklass. 

 


 

 

Det jag lärt mig angående motorer i US är att de går sjövattenkylda, det lönar sig inte att montera sötvattenkylning då motorerna kostar en spottstyver där jämfört med här. Cirka 7-8 år lever en motor där innan loppen gett upp och rostat igenom. Därav den korta livslängden och lite timmar antagligen. Min gamla 16v 171 A 1985, rullar och går fint en, enligt nya ägaren 1700 timmar, fick sig en genomgång allmän översyn lyftare toppackning och lite rödfärg, samt förgasarrenovering. Den lär nog gå många timmar till. så sötvattenkylning skött motor så är ju 1000 timmar ingenting för en motor bensinare.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev FIATX19:

En bil går lätt 25000 mil vilket blir 5000 timmar om snitthastigheten är 50 km/h. Visst många menar att en båtmotor får jobba hårt men vet inte riktigt om jag häller med om det. Jag tror nog att en motor ned 1000h borde hålla väldigt länge till om den inte är misshandlad.

Håller med dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Det där beror helt och hållet på vad det är för båt. En äldre och mindre båt med ett värde på runt 100000 kr där är det i min värld inte värt att montera ett nytt motorpaket vilket också i regel drar med sig ett nytt drev också. Då är det bättre att lägga dom pengarna på en nyare båt.

Däremot om vi pratar om ett longblock där all kringutrustning behålls, ja kanske, men då blir det ju ingen modernare maskin.

Beror naturligtvis vilket skick den gamla motorn är i, har den varit sötvattenkyld och regelbundet servad så kan det kanske vara värt att göra ordning det mest vitala. som tex topparna. Ett kompprov eller ännu bättre ett leak-down prov talar ju om lite hur det är ställt. Läcker det nedåt så blir det ju lite dyrare.

Man ser ju om man river av topparna hur det ser ut i cylindrarna. 

 

Jag står själv inför det faktumet på min sötvattenkylda V6:a med ca 1100 timmar. Topparna dåliga men inget slitage i cylindrarna.

Sedan hur bottendelen mår går ju inte att säga men då oljetrycket är helt inom spec även efter lite hård körning så anser jag att det är ok så långt.

Om man kostar på en äldre maskin, som fortfarande är ganska ok, 15-20000 och får det att snurra flera år till så tycker jag att det är rätt väg att gå. Allt under förutsättning att man skruvar själv.

Iof har du rätt men, om du har en båt för ett värde på 100 sek med icke fungerande motor, så kan vi väl sätta värdet på båten till nära noll, i detta resonemang. Då har du utgiften för ny motor kvar, att handla ny båt för, och om vi då säger att en ny motor med montering beroende på vad det är för maskin, så sätter vi det priset till 200 sek. Kollar man runt på blocket för du väl en 20-25 år gammal båt för de pengarna och då har du med största sannolikhet en gammal spis sitter i den med. Är båten hel och fin och välskött, så är det väl aldrig fel att uppdatera en sådan, då ser jag det som att du har mycket båt för pengarna. I alla fall så ser jag på frågan, sedan kanske ingen håller med, men det är vad jag tycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev kossor:

Iof har du rätt men, om du har en båt för ett värde på 100 sek med icke fungerande motor, så kan vi väl sätta värdet på båten till nära noll, i detta resonemang. Då har du utgiften för ny motor kvar, att handla ny båt för, och om vi då säger att en ny motor med montering beroende på vad det är för maskin, så sätter vi det priset till 200 sek. Kollar man runt på blocket för du väl en 20-25 år gammal båt för de pengarna och då har du med största sannolikhet en gammal spis sitter i den med. Är båten hel och fin och välskött, så är det väl aldrig fel att uppdatera en sådan, då ser jag det som att du har mycket båt för pengarna. I alla fall så ser jag på frågan, sedan kanske ingen håller med, men det är vad jag tycker.

Ja men i det scenariot kommer vi i ett annat läge, frågan var med en fungerande motor och inte en havererad, dvs kanske skrot.

Om vi fortfarande leker med värdet 100 papp och havererad motor så är nog mera ekonomiskt riktigt att leta efter en begagnad motor/drivlina. Och här tror jag inte värdet är 0 på en båt utan motor, men visst svårsålt är det nog. Men att lägga 100-150000 på en sprillans ny drivlina, njaä.

Tyvärr brukar det dra med sig en hel del andra jobb som kommer i dagen när man lyfter ur motorn.

Men som sagt är ju upp till var o en.

 

Däremot som TS båt med värdet runt 400 papp så kommer vi i ett annat läge att en ny maskin kan motivera den kostnaden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev kossor:

Det jag lärt mig angående motorer i US är att de går sjövattenkylda, det lönar sig inte att montera sötvattenkylning då motorerna kostar en spottstyver där jämfört med här. Cirka 7-8 år lever en motor där innan loppen gett upp och rostat igenom. Därav den korta livslängden och lite timmar antagligen. Min gamla 16v 171 A 1985, rullar och går fint en, enligt nya ägaren 1700 timmar, fick sig en genomgång allmän översyn lyftare toppackning och lite rödfärg, samt förgasarrenovering. Den lär nog gå många timmar till. så sötvattenkylning skött motor så är ju 1000 timmar ingenting för en motor bensinare.

 

 

Tack för alla svar här.

 

Läget med din gamla 171:a är väl på många vis samma som jag har. D.v.s. den funkar fint idag och vissa slitagedelar är bytta. Just nu när allt fungerar kan man nog få en fin slant för den.

 

Samtidigt vet man att det kommer en dag där dryrade komponenter såsom avgasdelar, värmeväxlare eller motorn är i behov av investeringar. Då står man inte med samma option att bara sälja och byta ut motorn utan är förmodligen fast i att välja mellan att rusta upp maskinen ännu en gång alternarivt försöka sälja den i delar.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...