Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
svenoe

Söndagsöppna båttillbehörsbutiker i Göteborg?

Rekommendera Poster

Finns det några båttillbehörsbutiker med söndagsöppet i Göteborg nu?

 

Hittar ingen förutom Biltema och Jula. En sådan skulle lätt ta marknadsandelar.

Redigerad av svenoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under lågsäsong-nej

 

Under högsäsong-ja, typ under vårutrustningen

 

Konkurrensen verkar vara hård i Gbg:

  • VikingYachting
  • Wahlborgs
  • SeaSea
  • Erlandssons
  • Hjertmans
  • SSBilbehör
  • Jula må-sö
  • Biltema må-sö
  • Bauhaus må-sö
Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev svenoe:

Finns det några båttillbehörsbutiker med söndagsöppet i Göteborg nu?

 

Hittar ingen förutom Biltema och Jula. En sådan skulle lätt ta marknadsandelar.

Nix. Och snåla öppettider på morgon och kväll också. Man måste nästan vara arbetslös eller pensionär för att kunna handla där. Alla utom Seasea Björlanda ligger dessutom i södra halvan av stan, så för mig som bor på Hisingen är det nästan omöjligt att hinna till butikerna innan de stänger eftersom man sitter fast i köer på vägen...


Just nu behöver jag ett oljefilter som bara finns på Hjertmans, senast fredag. Skitstörigt att de inte har åtminstone några timmar öppet på en söndag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att alltid ha en extra omgång med filter ombord, oljefilter, grovfilter, finfilter. Samt impeller och olja för motor och backslag, offeranod finns oxå i en låda.

 

Jag skriver inköpsdatum på förpackningen ifall jag råkar köpa dubbelt.

Efter torrsättningen är gjord köper jag en ny omgång.

Skulle jag drabbas av motorproblem ute på en kobbe kan jag göra basservice ifall det kniper.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev skippeer:

Ett tips är att alltid ha en extra omgång med filter ombord, oljefilter, grovfilter, finfilter. Samt impeller och olja för motor och backslag, offeranod finns oxå i en låda.

 

Vi köpte båten i torsdags och det tog mig till i går kväll att ta reda på exakt vad för motor som sitter i. Och nästa helg behöver själva arbetet utföras och hela lördagen går åt till båttransport. Då känns det frustrerande med så begränsade öppettider.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans med flera säljer på postorder:

Postordertelefon: 060-641700 (+4660641700)   ·   Öppettider postordertelefon: Mån-Fre 09.00-17.00 OBS! Lördagar i mån av tid.
E-post (order): order@hjertmans.se   ·   E-post (produktinfo): info@hjertmans.se 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är akut behov kanske det går att få fram OEM nummer och se om det finns alternativa öppna butiker tex Mekonomen.

Som jag skrev i en annan tråd fann jag att Autodoc hade båtmotorfilter så kanske Mekonomen har liknande sortiment... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Nix. Och snåla öppettider på morgon och kväll också. Man måste nästan vara arbetslös eller pensionär för att kunna handla där. Alla utom Seasea Björlanda ligger dessutom i södra halvan av stan, så för mig som bor på Hisingen är det nästan omöjligt att hinna till butikerna innan de stänger eftersom man sitter fast i köer på vägen...


Just nu behöver jag ett oljefilter som bara finns på Hjertmans, senast fredag. Skitstörigt att de inte har åtminstone några timmar öppet på en söndag.

 

 

Filtret du behöver finns garanterat på andra ställen än Hjertmans

Vad heter filtret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Förbrukningsartiklar till motorn och drevet köper jag numera på postorder. Drevdelar, Ax-Marin, Olssons i Ellös och några andra firmor jag nu inte minns namnet på.

Olja köper jag på Biltema.

Sedan brukar jag riva av fliken på förpackningarna och spara för där står artikelnumret.

IMG_4495.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Capitan:

 

Filtret du behöver finns garanterat på andra ställen än Hjertmans

Vad heter filtret?

Motorn är en Iveco 4031M25, vilket är en "rebrandad" Lombardini med motsvarande specifikationer. 4031M30 är närmaste motorn som går att hitta mer info om, men M25-varianten ser ut att vara en varvtalsbegränsad eller på annat vis strypt version av M30. (M25 har 25 hk på svänghjulet, mot M30:s 30 hk.)

Här är originalvarianten av oljefiltret:
https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=804-805-912&sok=&id=4592
 

annat
Jag betvivlar inte att det finns andra som är samma filter med annat märke på, men att hitta rätt är inte lätt. När det nu finns på Hjertmans kan jag lika gärna köpa det där.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Lasse-L:

Har det mesta till IVECO

De är snabba med telefonbeställningar.

Grejen är att jag inte vågar lita på att det levereras och att jag hinner hämta ut det i tid. Så köpa i fysisk butik är det jag är ute efter, så jag har det i handen direkt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Grejen är att jag inte vågar lita på att det levereras och att jag hinner hämta ut det i tid. Så köpa i fysisk butik är det jag är ute efter, så jag har det i handen direkt.
 

Filtret kan du ju byta när som helst i vinter eller i vår, det viktiga är ju att du får frisk olja i motorn för vinterkonserveringen som inte innehåller vatten och skadliga ämnen. Den lilla mängd som filtret innehåller späs snabbt ut med ny olja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-27 vid 10:01 skrev skippeer:

Under lågsäsong-nej

 

Under högsäsong-ja, typ under vårutrustningen

 

Konkurrensen verkar vara hård i Gbg:

  • VikingYachting
  • Wahlborgs
  • SeaSea
  • Erlandssons
  • Hjertmans
  • SSBilbehör
  • Jula må-sö
  • Biltema må-sö
  • Bauhaus må-sö

Hård konkurrens märks då inte på priserna... å andra sidan har hjertmans och seasea samma ägare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-27 vid 10:01 skrev skippeer:

Under lågsäsong-nej

 

Under högsäsong-ja, typ under vårutrustningen

 

Konkurrensen verkar vara hård i Gbg:

  • VikingYachting
  • Wahlborgs
  • SeaSea
  • Erlandssons
  • Hjertmans
  • SSBilbehör
  • Jula må-sö
  • Biltema må-sö
  • Bauhaus må-sö

De två första har jag aldrig hört talas om.

Jula och Bauhaus har väl inget båtspecifikt. Det är väl mer skruv, träråvara och verktyg, men det finns ju i massvis butiker.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Rascal:

Filtret kan du ju byta när som helst i vinter eller i vår, det viktiga är ju att du får frisk olja i motorn för vinterkonserveringen som inte innehåller vatten och skadliga ämnen. Den lilla mängd som filtret innehåller späs snabbt ut med ny olja.

Rätt personer ska finnas på plats vid tillfället. Det är inte så enkelt för vår del. Vi är utspridda geografiskt och har begränsade möjligheter att sammanstråla för båtfix.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS första inlägg var inte specifik utan letade båttillbehörbutiker som var öppna i GÖTEBORG.

 

Viking har funnits i många år, äldsta butiken jag minns låg i LåNgedrag, sedan under många år i Fiskebäck, flyttade i somras till Klangfärgsgatan.

 

Wahlborgs marina ligger i Hinsholmen.

Båda söder om älven:-)

 

Vad sägs om att googla lite...

https://www.bauhaus.se/fritid/bat
Har aldrig köpt båt tbh på Bauhaus, dock har jag kollat in hyllorna i Sisjön.

 

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/
 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev M__G:

Hård konkurrens märks då inte på priserna... å andra sidan har hjertmans och seasea samma ägare. 

Med svenska mått,

Båtprylar kan vara billigare i UK.

 

Sverige är generellt ett dyrt land, tex byggmaterial och jeans.

Säkert många som köpt jeans isamband med USA resa.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Rätt personer ska finnas på plats vid tillfället. Det är inte så enkelt för vår del. Vi är utspridda geografiskt och har begränsade möjligheter att sammanstråla för båtfix.

Hur många måste man vara för att byta oljefilter? Ungefär lika många som för att byta en glödlampa?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Rätt personer ska finnas på plats vid tillfället. Det är inte så enkelt för vår del. Vi är utspridda geografiskt och har begränsade möjligheter att sammanstråla för båtfix.

Vet inte om jag förstår problemet?

En person klarar att skruva av det gamla filtret och skruva dit ett nytt. Tar max 5 minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Urspårad tråd, men en del bra tips i början vad gäller butiker!

😀😀
 

Redigerad av svenoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev svenoe:

Urspårad tråd, men en del bra tips i början var gäller butiker!

😀😀

Sorry, jag städar lite genom att ta bort mitt långa inlägg.

 

15 timmar sedan skrev trewq:

Hur många måste man vara för att byta oljefilter? Ungefär lika många som för att byta en glödlampa?

Svar i Off Topic, här.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...