Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
doj

Dränera dieselfilter

Rekommendera Poster

Hej alla kloka båtåkare!

Har nyligen köpt en Bella 703 med en Yanmar 3JH4E. Det finns ett bränslefilter, se bild, med vattenavskiljare med en dräneringskran på undersidan. Behöver systemet luftas efter dränering? Jag har ingen erfarenhet av dieselmotorer och det där med luftning låter besvärligt.

Motorn har även 2 st oranga oljepåfyllnadslock, ett på motorns topp ett längre ner på SB-sidan. Varför?  

Bränslefilter.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en VP D4 med ett liknande filter. När jag har testtömt, med bränslekranen avstängd, har motorn startat efteråt utan problem.

Men om du har tänkt att byta filter skulle jag rekommenderat att fyll på lite ny diesel i filtret från dunk, så slipper du kanske lufta så mycket.

 

Är det krångligt att att lufta en Yanmar?
Att lufta en VP kräver bara en liten skiftnyckel, en kopp och en stark tumme för att trycka på en knapp några gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, kanske jag överdriver det där problem med att lufta.

Provar mej fram😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som är livrädda för att lufta bränslesystemet. Det är inte svårt. Att fylla filtret före montering är onödigt. Det går snabbt att pumpa fram bränsle med handpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är några stycken (läst Bloggar och inlägg på olika forum) som haft problem med att manuellt pumpa fram diesel kanske pga att kamaxel varit i fel läge.

Tänkte roa mig imorgon med byte av grovfilter och finfilter på en VP D2-55 (A).

 

Skall kolla äldre MG inlägg och testa mig fram vid bryggan.

Kanske smart att börja med grovfilter och få motorn att gå rent för att sedan byta finfilter. Skall förfylla de nya filtren och testa med att låta motorn mata fram diesel. 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt förfilter och finfilter vid samma tillfälle, lufta sedan bränslesystemet. Finns ingen anledning att dela upp bytena. Det är ju inget som går sönder om man misslyckas med att lufta, det är bara att göra om det tills det inte kommer luft och motorn går bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goa tips, det ger mej självförtroende att ge mej på det.

Blir når båten är på land i slutet på Oktober👍🏼

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev skippeer:

Skall förfylla de nya filtren och testa med att låta motorn mata fram diesel. 

Hej

Jag tycker inte det är bra att förfylla finfiltret på motorn. Risken är att du får förorenad diesel direkt i insprutningspumpen.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev doj:

Tack för alla goa tips, det ger mej självförtroende att ge mej på det.

Blir når båten är på land i slutet på Oktober👍🏼

Varför vänta tills båten står på land? Det ger ju problem med att du måste ordna med kylning för att kunna provköra och se om du lyckats med luftningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Jag tycker inte det är bra att förfylla finfiltret på motorn. Risken är att du får förorenad diesel direkt i insprutningspumpen.

Hälsningar Ove

Jag följde ditt råd men höll på att ge upp, försökte initialt att manuellt pumpa för att fylla båda filtren.

Lärde mig något för mig nytt idag (RTFM,) nu vet jag att det finns ett märke på  remskivan till axeln som skall stå vid en TOP markering på motorn.

Trots att jag manuellt vred remskivan till rätt position hände väldigt lite.

Låg med landströmsladdning vid bryggan och kopplade in "emergency start" dvs alla batterierna i en stor bank.

Körde med startmotorn i korta sessioner, när laddningen gått ned under 10 amper körde jag startmotorn igen.

Ibland med stängd sjövattenkran och ibland med öppen för jag vill inte fylla cylindrarna bakvägen eller är det en myt?

 

Hur många tryck krävs för att fylla finfiltret? Känns som att varje manuellt tryck resulterar i några få milliliter:-)

 

När jag så äntligen fick igång D2-55:an körde jag en 20 minuter med motorn (öppen sjövattenkran) för att kunna sova igen (hoppas att eventuellt sjövatten i cylindrarna är borta nu, avgaskröken är ny sedan 1 år så vattnet borde spruta åt rätt håll....).

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu vet jag inte vilket förfilter men om du hade haft ett Racor 500 fg med en insats på 10 micron som jag har till min D2 55 så behöver man byta finfiltret väldigt sällan. Racor filtret byts enkelt med att man stänger kranen mot tanken lyfter ur filtret sätter dit ett nytt och efterfyller och behöver inte luftas. Det filtret skall efterfyllas och eventuella föroreningar tar finfiltret hand om. Racor byte

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Varför vänta tills båten står på land? Det ger ju problem med att du måste ordna med kylning för att kunna provköra och se om du lyckats med luftningen.

Byta bränslefilter gör man väl helst på våren? Det är ingen bra idé att sätta i nya filter som fylls med diesel på hösten och sedan låta stå hela vintern.

Bättre det står gammal diesel i de gamla över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Zwen:

Byta bränslefilter gör man väl helst på våren? Det är ingen bra idé att sätta i nya filter som fylls med diesel på hösten och sedan låta stå hela vintern.

Bättre det står gammal diesel i de gamla över vintern.

Nu har jag varit på SXK Båtmekanikarkurs. Där argumenterade läraren för att göra all service på hösten i följande ordning.

1. Byt motorolja efter varkörning, i sjön eller på land.

2. Byt bränslefilter och lufta systemet. Då har man möjlighet att se om dieseln är förorenad och om man måste rensa tanken.

3. Byt luftfilter om det behövs.

3. Sötvattenkör motorn och vinterkonservera med glykol. Då vet man med säkerhet att motorn startar när du lägger den i sjön på våren.

4. Fyll upp tanken, om den inte behövde rensas.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alltid finns det många synpunkter...😁

Tycker dock han har lite fel om vissa saker. Man kan ju kolla hur det ser ut i det gamla filtret på hösten utan att sätta i ett nytt. Tror nog att de flesta vill byta bränslefilter på våren för att starta säsongen med ett helt nytt filter.

Är även lite frågande till den andra punkten 3... Har han inte tänkt starta motorn på våren innan han sätter den i sjön? Tänker han köra ut sjövattensystemets glykolblandning i sjön?? Även om det finns mer miljövänlig glykol att tillgå idag tycker jag inte man ska bete sig på det viset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SXK listan verkar vettig, klart att man Inte vill ha gamla vattenbemängda filter sittande på maskinen under vinterdvalan. Bränslefiltret är ju nytt för säsongen även om man väljer att byta det föregående höst 🙂 Bara för att man kört motorn med glykol betyder det ju inte att man måste dra igång maskinen först efter sjösättning, det kan man göra på land och ta rätt på glykolblandningen som kommer ut.👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 3 omgångar med filter och tänkte vänta med Racor byte...kanske det blir tidigare om vi får skit i tanken i södra Europa.

 

Visst kan man ha en filtrerande tratt vid tankning men flödet är för dåligt då vi fyller 250 liter på blue water båten.

 

Ett tips på nätet var att skruva av blödarskruven på finfiltret och sätta oljesugen för att fylla grov och finfilter. Enkel lösning som borde vara säker.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-30 vid 11:34 skrev Gripen72:

SXK listan verkar vettig, klart att man Inte vill ha gamla vattenbemängda filter sittande på maskinen under vinterdvalan. Bränslefiltret är ju nytt för säsongen även om man väljer att byta det föregående höst 🙂 Bara för att man kört motorn med glykol betyder det ju inte att man måste dra igång maskinen först efter sjösättning, det kan man göra på land och ta rätt på glykolblandningen som kommer ut.👍

Intressant fråga detta.... Kan du utveckla vad man vinner på att sätta in nya fräscha filter på hösten? Ponera att båten skall förvaras utomhus under vintern.

Min mening är att det inte gör någonting om det är vatten i de gamla filtren då de kastas på våren. Skulle det dessutom bli mer fukt i dem under vintern pga kondens är det bättre att det hamnar i de gamla än i de nya? Eller missar jag något?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Zwen:

Intressant fråga detta.... Kan du utveckla vad man vinner på att sätta in nya fräscha filter på hösten? Ponera att båten skall förvaras utomhus under vintern.

Min mening är att det inte gör någonting om det är vatten i de gamla filtren då de kastas på våren. Skulle det dessutom bli mer fukt i dem under vintern pga kondens är det bättre att det hamnar i de gamla än i de nya? Eller missar jag något?

I mitt fall har filtret en glasskål som samlar upp ev. vatten. Vid en viss mängd vatten fryser skålen sönder om det blir kallt under vintern, därför är det lämpligt att kolla och dränera på hösten. Själva filterbytet gör jag på våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Rascal:

I mitt fall har filtret en glasskål som samlar upp ev. vatten. Vid en viss mängd vatten fryser skålen sönder om det blir kallt under vintern, därför är det lämpligt att kolla och dränera på hösten. Själva filterbytet gör jag på våren.

Helt rätt tänkt 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll hur båten förvaras, efter filterbytet ska systemet luftas, och eftersom det inte finns någon luft kan det inte bli kondensutfällning. Fyll bränsletanken full också, så minimeras kondens där också. Det finns ingen fördel med att skjuta på underhållet, bränslesystemet mår bra av att ha så lite vatten som möjligt i sig. På våren brukar det dessutom vara fullt upp med annat som måste åtgärdas, och då är det skönt att maskinen åtminstone är klar.👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men då är jag, Kossor och Rascal överens. Dränerar såklart vatten ur uppsamlingsskålen på hösten, men byter filtret först på våren.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, dränera vattnet ska absolut göras på hösten, filterbytet får man göra som man vill med. Men om man ändå håller på att pilla med filtret så kan man ju passa på att slänga i ett nytt filter, finns inga nackdelar med det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Gripen72:

Ja, dränera vattnet ska absolut göras på hösten, filterbytet får man göra som man vill med. Men om man ändå håller på att pilla med filtret så kan man ju passa på att slänga i ett nytt filter, finns inga nackdelar med det.

Jag behöver inte pilla, jag tittar bara på glasskålen som kontroll. Har lyckligtvis aldrig funnits nåt vatten. Byter heller inte filter varje vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...