Jump to content
Friday 27 November 2020
Sign in to follow this  
Gelis

Varmgång VolvoPenta Aq175a

Recommended Posts

Jaha, då var det min tur med motorkrångel efter många års problemfritt båtåka.

Har haft lite ökande motortemp när man kört ett tag i planingsfart (20-22 kn), inget kok men ligger på 96-98° mot tidigare 88-90°. Luktar också avgaser i kylvattnet som blir svart och lite sörjigt på vattenytan. Känns dock inte som olja. Försvinner heller inget glykolvatten.

Visst motorn är gammal (1984) men varit sötvattenkyld sedan den var ny (tror jag) i alla fall i min ägo, 18 år.

Så tog upp några veckor tidigare för att kolla vad som är felet, misstänkte först sjövattenpumpen då jag vet att den är sliten och flödar inte som den borde.

Men så tog jag ett kompprov, god natt. Dåligt komp i 2 cylindrar och även spår av vatten. Kollade med olja i dom dåliga cylindrarna, ingen skillnad. Bra, då sitter felet förmodligen i topparna. Nu skulle man ju gjort ett leak-down test för att vara säker, men har ingen testutrustning och kände att ville inte lägga en tusing på en sådan.

Vilket fall som helst bara att börja riva skiten. Tänkte att jag lämnar in topparna för fräsning av säten och planing Men när topparna kom av så ser jag att avgasportarna är helt slut vilket också bekräftades av firman som skulle göra jobbet. Inget att bygga vidare på. En topplockspackning visade också tecken på läckage ut mot en kylkanal, detta kan förklara varmgång och avgaser i kylarvattnet. Men det förklarar inte dom upprostade avgasportarna och spår av vatten i flera cylindrar. Här kan det bara vara avgaslimporna/knän som är inblandade. Men dessa är bytta sedan 3 år tillbaka och det fanns inget spår av vatten i avgaskanalerna och packningsytorna ser nästan nya ut. Det ända som jag kan förklara detta med är att det funnits ett litet läckage i delningen knä-limpa. Irriterande!!

 

Vilket fall som helst började leta efter andra toppar vilket visade inte vara lätt. Då detta är en 3.8L (229) och inte en 4.3L (262) så finns det dåligt med toppar. Grundmotorn (229) satt i Cheva bilar bla Camaro, Malibou på 80-talet men verkar svårt att hitta i Sverige. Dock så hittade jag ett par fräscha i USA men frakten blir ju ganska saftig. Men var ju bara att bita i sura äpplet och ta hem dessa.

 

 

IMG_20200923_131959[1].jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Gelis:

Jaha, då var det min tur med motorkrångel efter många års problemfritt båtåka.

Har haft lite ökande motortemp när man kört ett tag i planingsfart (20-22 kn), inget kok men ligger på 96-98° mot tidigare 88-90°. Luktar också avgaser i kylvattnet som blir svart och lite sörjigt på vattenytan. Känns dock inte som olja. Försvinner heller inget glykolvatten.

Visst motorn är gammal (1984) men varit sötvattenkyld sedan den var ny (tror jag) i alla fall i min ägo, 18 år.

Så tog upp några veckor tidigare för att kolla vad som är felet, misstänkte först sjövattenpumpen då jag vet att den är sliten och flödar inte som den borde.

Men så tog jag ett kompprov, god natt. Dåligt komp i 2 cylindrar och även spår av vatten. Kollade med olja i dom dåliga cylindrarna, ingen skillnad. Bra, då sitter felet förmodligen i topparna. Nu skulle man ju gjort ett leak-down test för att vara säker, men har ingen testutrustning och kände att ville inte lägga en tusing på en sådan.

Vilket fall som helst bara att börja riva skiten. Tänkte att jag lämnar in topparna för fräsning av säten och planing Men när topparna kom av så ser jag att avgasportarna är helt slut vilket också bekräftades av firman som skulle göra jobbet. Inget att bygga vidare på. En topplockspackning visade också tecken på läckage ut mot en kylkanal, detta kan förklara varmgång och avgaser i kylarvattnet. Men det förklarar inte dom upprostade avgasportarna och spår av vatten i flera cylindrar. Här kan det bara vara avgaslimporna/knän som är inblandade. Men dessa är bytta sedan 3 år tillbaka och det fanns inget spår av vatten i avgaskanalerna och packningsytorna ser nästan nya ut. Det ända som jag kan förklara detta med är att det funnits ett litet läckage i delningen knä-limpa. Irriterande!!

 

Vilket fall som helst började leta efter andra toppar vilket visade inte vara lätt. Då detta är en 3.8L (229) och inte en 4.3L (262) så finns det dåligt med toppar. Grundmotorn (229) satt i Cheva bilar bla Camaro, Malibou på 80-talet men verkar svårt att hitta i Sverige. Dock så hittade jag ett par fräscha i USA men frakten blir ju ganska saftig. Men var ju bara att bita i sura äpplet och ta hem dessa.

 

 

IMG_20200923_131959[1].jpg

Inget roligt för dig, tur du fick problemen i slutet av säsongen, och inte mitt i. Nu kan du ju åka tryggt till nästa säsong förhoppningsvis. Aldrig roligt med haverier, men om du åkt i 18 år så har ju motorn tjänat dig väl. Inga bilder på de korroderade topparna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Rollen:

Har du redan beställt topparna?

Jepp

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev kossor:

Inget roligt för dig, tur du fick problemen i slutet av säsongen, och inte mitt i. Nu kan du ju åka tryggt till nästa säsong förhoppningsvis. Aldrig roligt med haverier, men om du åkt i 18 år så har ju motorn tjänat dig väl. Inga bilder på de korroderade topparna?

Jag ska ta ett par bilder på Måndag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du behöver fler delar har jag en komplett AQ175 i delar. Jag hade tänkt sätta ihop den, men det blir aldrig av. Felet med den är ett kolv med hål.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fukten ligger väl kvar och nöter på avgasportar, inte då konstigt efter 18 år!

Tänker så här:

Drevet ligger i vattnet, öppet rör rakt till bockhorn och vidare till knän och limpor. 

 

Rätt mig om jag har fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev patrikflink:

Fukten ligger väl kvar och nöter på avgasportar, inte då konstigt efter 18 år!

Tänker så här:

Drevet ligger i vattnet, öppet rör rakt till bockhorn och vidare till knän och limpor. 

 

Rätt mig om jag har fel.

Det är ännu fler år på nacken då motorn är från1984, så det är 36 år. Så visst gör tidens tand sitt, och troligtvis det du skriver stämmer nog. För någon annan förklaring i min värld finns inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nya (beg) toppar hemma (från USA) och inslipning av ventiler plus läckagekontroll pågår.

Ventilernas täthet kollas med rödsprit i förbränningsrummet, inget får läcka igenom till insug/avgasportar. Efter det stått ett tag och ser ok ut så blåses det tryckluft in i portarna, inga bubblor får uppträda runt ventilerna.

Den här kollen görs först med med bara ventiler utan fjädrar så man ser att slipningen blev ok. Sedan görs den om när allt är monterat.

Ena toppen klar och passerade med godkänt resultat.

 

IMG_20201011_185802.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bägge topparna klara och målade. Återmontering på motorn blir nog i vår när båten står hemma på uppfarten igen.

 

image.png.cb0550884a3479ac6a04955f75278c18.png

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fräsning av avgaslimpornas packningsytor. Limporna (HGE) är bara inne på sin 3:e säsong men var bra angripna runt några kylkanaler. 

Man har ju inga proffsgrejor precis men har ett kordinatbord vilket är ett måste annars så funkar det inte.

Imponerad över pinfräsen från Jula (99 kr), den gjorde jobbet utan att slöa till sig.

 

image.png.f8e46a7592da41e8426283833cf1745a.png

image.png.ac59b194b77dcbd01d89833a292f5752.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev patrikflink:

Kör du med hel eller halvsats sötvattenkylning?

 

Det är halvsystem så limporna tar ju stryk, men att det skulle vara så dåligt efter 3 år känns ju så där. Tidigare limpor har klarat ca 12 år. Knänas ytor var inte alls så angripna.

 

Man ser på vänstra kortsidans kylkanal in mot avgaskanalen att det finns en antydan kvar. Innan avfräsning så var det bara ca 50% kvar av ytan. Men för att få bort den kvarvarande hade jag fått hyvla bort ganska mycket material.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Gelis:

 

Det är halvsystem så limporna tar ju stryk, men att det skulle vara så dåligt efter 3 år känns ju så där. Tidigare limpor har klarat ca 12 år. Knänas ytor var inte alls så angripna.

 

Man ser på vänstra kortsidans kylkanal in mot avgaskanalen att det finns en antydan kvar. Innan avfräsning så var det bara ca 50% kvar av ytan. Men för att få bort den kvarvarande hade jag fått hyvla bort ganska mycket material.

Dagens limpor är sämre än förr. Själv valde jag aluminium limpor, men jag kyler med helsats.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu var det avgasknänas tur att få en omgång av fräsen.

Före och efter

 

IMG_20201031_124920.jpg

IMG_20201031_171342.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-10-20 vid 15:56 skrev Gelis:

Man har ju inga proffsgrejor precis

Snyggt jobbat! Man behöver inte ha bästa pryttlarna, det är viktigare att ha hjärnkontoret i ordning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy